Soffpotatisras?

Taefill

Trådstartare
Efter att ha läst några andra trådar här dök en tanke upp. Finns det någon hundras som är en riktig "soffpotatishund"? En sån som tycker att lite godissök i trädgården, sitt och ligg på köksgolvet och 30-45 minuters promenad är fullt tillräckligt på en dag.

Nej, jag har inga planer på att skaffa en sådan hund :D utan är mest bara nyfiken. Finns det en hund för "alla"?

Sv: Soffpotatisras?

Ja det är jag övertygad om. Iallafall om man pratar vuxen hund.

Jag har vänner med små dvärghundskorsningar som är nöjda om de typ får gå runt kvarteret och jag har själv en ridgeback som är mer än nöjd om hon får vara ute och kuta omkring lös i någon halvtimma per dag.
(Till mitt stora förtret, jag kämpar och kämpar för att få igång henne men hon vill mest ligga och mysa i soffan ;))

Så individerna finns absolut. Men sen är det ju som alltid svårt att veta hur just ens egna individ kommer utvecklas.

En som bor på samma gata som mig har en pekingese. Den går hon bara promenader med, tränar ingenting alls. Hans mentala stimulans består av att han får hälsa på olika hundar, undersöka allt möjligt under promenaderna osv. Deras dagliga långpromenad är väl 1-2km men det tar dem 1-1½ timme att gå den...

Så tja, där har man soffpotatishund. Å andra sidan är den hunden så osund att jag aldrig någonsin skulle rekommendera någon att köpa den.

Ja, det tror jag absolut det finns! Många rena sällskapshundar tror jag skulle nöja sig med det, sen beror det såklart på individer också.

Jag är rätt övertygad om att min dvärgschnauzer skulle må jättebra av även ett sånt liv. Hans grundbehov är inte större, dock är han van vid mer och skulle nog därför bli rastlös.

Ja och nej, skulle jag vilja säga.

Det finns nog många hundar som inte är så intresserade av den mentala biten utan tycker godisletande och sitt-ligg-tass innan maten severas är alldeles tillräckligt, men jag tror inte att någon hund (undantag valp, gammal, sjuk etc förstås) mår fysiskt väl av så lite rörelse. (inte människor heller, för den delen!)

30 minuters promenad dagligen (alltså varje dag. att det händer ibland att det inte blir mer ser jag inte som ett bekymmer) känner jag bara är okej, om hunden ges tillåtelse (och uttnyttjar den!) till att springa lös i trädgård/rastgård eller liknande dagligen också)

Nakenhund.

Den jag hade gick helst bara ut i trädgården och sedan in igen.
Följde motvilligt med på promenader och på somrarna var det enbart solning som gällde.

Dock en godisgris och gjorde gärna lite trix för att få något gott.

Sovmorgon fick man varje dag!

Sedan är alla olika men jag trodde nakenhund ändå gillade lite promenader, kanske fick jag ett "måndagsexemplar".

Min 6-åriga Chinese crested powder puff-tant kräver ganska lite mental aktivering. Hon har inte så mycket "will to please" och vill bara åt godisbitarna. Hon nöjer sig också med kortare promenader men mår bättre av mer fysisk aktivitet då hon lätt blir lite överviktig annars.
Dock vet jag inte om det är så värst typiskt för rasen, dom kan nog vara allt från soffpotatisar till aktiva sällskapshundar till väldigt aktiva sällskapshundar.
Min hund passar mig just för att hon anpassar sig lätt. Hon behöver inte jobba med hjärnan så mycket för att må bra, är lugn, ligger gärna i soffan med mig och älskar långa promenader och att få springa lös.

Nakenhund.

Den jag hade gick helst bara ut i trädgården och sedan in igen.
Följde motvilligt med på promenader och på somrarna var det enbart solning som gällde.

Dock en godisgris och gjorde gärna lite trix för att få något gott.

Sovmorgon fick man varje dag!

Sedan är alla olika men jag trodde nakenhund ändå gillade lite promenader, kanske fick jag ett "måndagsexemplar".

Min Chinese hänger gärna med på milslånga promenader. Vi går normalt minst 5 km/dag.

Men även jag håller nog med om att de flesta av dom är riktiga soffpotatisar

Många av mastifferna. Lägg en Bullmastiff på en gårdsplan och den rör sig inte många meter. Samma gäller St Bernhard. De är inte gjorda för några större atletiska övningar utan är just gårdsvaktare och rätt nöjda med det

Visst, vår lilla Ruben är så. Han går o lägger sig vid nio på kvällen o får han välja sover han till elva dagen efter.
Han avskyr att gå rena koppelpromenader o att gå ensam. När vi gått med bägge så går han gärna en timma i skogen, går man med honom själv får man släpa runt honom.
Det bästa han vet är att gå till sjön, tar knappt tio minuter. Sen kan han puffa runt där i flera timmar, nosa o spana, rulla i gräset o vada runt i vattnet o leta efter kottar.
Men ren motion o aktivering är döden.

Jag tror många hundar klarar det, inkl mina MEN vad ägarna kanske inte ser som relaterat till det faktum att de får jobba för lite med hjärnan och/eller för lite fysisk utmattning, är att de kan dra i koppel, skälla på hundar/dörren och andra sådana utåtagerande beteenden istället. Mina klarar absolut av att vara soffpotatisar men utfall och dragande i koppel ökar direkt efter ett par dagar eller så ( man har ju vart sjuk ibland ). Dock skulle jag inte kalla mina hundar krävande. Lite Godisletande och massa springa fort och kanske klättra lite och öva platsliggning eller så så är mina supernöjda och sover resten av dagen. Kan hålla sig i evigheter och är riktigt morgontrötta. ( stor/mellanpudel + cockerspaniel mix med en gnutta nakenkines och så en saluki/whippet mix. )

tankte precis saga bullterrier :D den vi kande i England brukade vara pa daligt humor om man traffade den en dag nar agaren hade tvingat ut den pa svampjakt. Vet inte om det var avsky for sjalva promenader eller att det gjorde ont under tassarna nar det var en massa kottar pa marken. Daremot alskade den att vara pa puben och halsa pa folk ;)

Gick kurs med en bulle för några år sedan. SÅ charmig och söt! Men hon själv bestämde om det blev promenad eller inte, ville hon inte (vilket oftast var fallet) så satte hon sig helt enkelt på ändan och där satt hon ;)

Rubben får flytta till mig när han vill:)

Ska jag någonsin ha hund igen ska den kräva så lite som möjligt. jag avskyr att ha ständigt dåligt samvete över att jag inte hinner med min hund som jag skulle vilja.

Jag har en cesky terrier. Kräver i princip noll stimulans - varken fysisk eller mental. Hemma sover han bara. Sen ger jag ju han dock både fysisk och mental stimulans men inte varje dag - han är dock lika nöjd ändå!

Ska jag någonsin ha hund igen ska den kräva så lite som möjligt. jag avskyr att ha ständigt dåligt samvete över att jag inte hinner med min hund som jag skulle vilja.

Därför är det rätt smidigt att ha en vinthund eller två. Bara att gå en promenad till en tom hage eller liknande, släpp hundarna så att de får springa 20 min och gå hem igen. Då har de fått uppvärmning, springa rejält och nedvarvning och kommer utan problem att vara nöjda :D Har man en lämplig hage eller så 10-15min promenad bort så behöver det inte ta mer än 45-60min att få en lycklig hund. ;) Sedan kan man ju göra så att man varannan dag går en timmes promenad eller cyklar med dem och varannan dag låter dem springa. Då får de lite mer varierad motion också, vilket ju kan vara bra.

Bullterrier kanske? De jag träffat som har rasen beskriver den så.

Stämmer absolut in på min bullterrier! :) Tror även de stämmer in på ganska många bullar där ute. Jag brukar gå en promenad om dagen som är mellan 3-5 km (om inget annat inträffar). Sen klagar han inte heller om det inte skulle bli annat än kissrundor i trädgården heller. Ligger nu i magsjuka och är allmänt klen och ut på promenad är det sista jag vill, då är jag glad åt min hund som nöjt ligger framför brasan och väntar tills jag blivit bättre!!:p

Men förutom promenaderna så brukar det bli en hel del bus i trädgården,om vädret tillåter!! Är det för dåligt väder eller något han inte är nöjd med går han och sätter sig på trappen och väntar på att vi ska gå in :angel: Sen försöker jag träna lite annat med honom men är väldigt svår motiverad!!

Efter att ha läst några andra trådar här dök en tanke upp. Finns det någon hundras som är en riktig "soffpotatishund"? En sån som tycker att lite godissök i trädgården, sitt och ligg på köksgolvet och 30-45 minuters promenad är fullt tillräckligt på en dag.

Nej, jag har inga planer på att skaffa en sådan hund :D utan är mest bara nyfiken. Finns det en hund för "alla"?

Tänker som någon annan här ovan på mastiff/molosser-raser. Många av dem är avlade för att vara respektingivande rent fysiskt, men egentligen inte agera såvärts mycket.

Sedan finns det ju en hel mängd sjuka raser, ex eng bulldogg och andra vilka inte kräver något... de kan ju knappt andas så tacka f-n för att de inte vill anstränga sig. :cool:

Stämmer absolut in på min bullterrier! :) Tror även de stämmer in på ganska många bullar där ute. Jag brukar gå en promenad om dagen som är mellan 3-5 km (om inget annat inträffar). Sen klagar han inte heller om det inte skulle bli annat än kissrundor i trädgården heller. Ligger nu i magsjuka och är allmänt klen och ut på promenad är det sista jag vill, då är jag glad åt min hund som nöjt ligger framför brasan och väntar tills jag blivit bättre!!:p

Men förutom promenaderna så brukar det bli en hel del bus i trädgården,om vädret tillåter!! Är det för dåligt väder eller något han inte är nöjd med går han och sätter sig på trappen och väntar på att vi ska gå in :angel: Sen försöker jag träna lite annat med honom men är väldigt svår motiverad!!

Det gjorde min senaste schäfer också, när jag var skadad sist. Det blev kisserundor i slowmo nästan tre veckor. Jag bad en väninna komma och gå långpromenad med honom någongång ibland, men rent generellt blev det en tråååkig period i hans liv - men han accepterade läget snällt och var så försiktig kring mig när vi var ute. :love: :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 177
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 597
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 603
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 111
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka