Snålmånad?

Jag inser att jag nog kommer få lov att leva så här snålt framöver. Efter jag ringde och talade om att dom skulle dra mer skatt både på jobbet och till FK så går jag helt plötsligt mycket mindre inkomst. Vill inte få restskatt igen.... önskar dock man hade lite bättre koll p hur jag ligger till med skatten som det är nu. 1140kr har jag på kontot nu. Fick en läkarräkning på 300 spänn som jag verkligen inte behövde just nu. Sen är tanken på bilen snart Slut. Har verkligen inte råd att tanka den här månaden alltså får försöka cykla mycket. 1140 kr till den 19nde alltså. . Tight. Sen kommer jag bara få någon tusenlapp i lön den 27e eftersom jag har haft obetald semester nu 3 veckor. Det har jag dock räknat med och har 5000 kr sparat hemma till det. Hoppas det räcker bara.

Bilservicen fick jag i tidig födelsedagspresent av mina fina föräldrar och jag fick även bilen tankad (guld värt)! I lördags var jag ute med min bror och hans flickvän, dom bjöd på både mat och vin och inträde. Fint när man kan roa sig gratis :angel:

Har 500 på kontot nu och 1000 kronor på Ica-kortet, så jag ska väl överleva till löning.

Japp nu är man nästan pank, utöver matkontot. Har en hundring kvar i plånboken. Har en zoo kedja här som körde tag 3 betala för 2. Gick så klart till båda så fick shampo, prova på nåt naturligt godis som verkar mest användas som en leksak senaste 20 minuterna och 4 leksaker.

Jag ska eventuellt få en ganska bra löneförhöjning (gissar på runt 2000)! :) Får besked om två veckor eller så.

Inför nästa snålmånad kommer jag göra lite ändringar i min ekonomi. Jag ska numera ha ett hästkonto och ett privatkonto. Kommer dela på lönen så att 10.000:- går till mitt privata konto (varav minst 2500:- sparas) och det som är kvar efter de 10.000:- är dragna, ska gå till hästkontot. Detta för att annars så lägger jag alla mina pengar på hästar och jag måste lära mig vad som är rimligt (jag ser liksom ingen ände på mina "hobbyutgifter"). Utöver detta ska jag ta ut 500:- i veckan och använda. Det är vad jag kommer ha att röra mig med och det ska gå till mat. Eftersom jag hatar mat så blir detta en utmaning på flera plan.

Jag får pengar den 19nde alltså tisdag. Har 50 kr på kontot nu. Har dock lösa pengar i mitt spar kuvert men som jag hade tänkt att ta så lite av som möjligt. Lön som jag kommer få den 27e kommer bara vara någon tusenlapp eftersom jag haft semester utan lön i juli. Detta har jag ju dock räknat med och sparade undan 5000 kr i ett annat kuvert som jag alltså då ska använd istället för lön. Har redan gett min far nästkommande hyra på 3300 kr så har 1700 kr kvar där som ska räcka med den lilla lön jag får.

@_FiA_ om du har en snäll hen som sitter och gör lönerna, gå dit och prata. Ha med dig papper på inkomst hittils i år (eller kolla upp det och skriv ner). Så borde du kunna få hjälp så att de åtminstone inte drar för mycket eller lite skatt.

@_FiA_ om du har en snäll hen som sitter och gör lönerna, gå dit och prata. Ha med dig papper på inkomst hittils i år (eller kolla upp det och skriv ner). Så borde du kunna få hjälp så att de åtminstone inte drar för mycket eller lite skatt.
Jo det skulle jag kunna göra, men samtidigt skulle det inte sitta helt fel att få tillbaka på skatten heller.... jag får se hur jag klarar att få runt vardagen sen när lönen blir som den ska från och med september

Har börjat skriva ner mina inköp nu för varje dag och försöker tänka så ekonomiskt som möjligt. Kommer dock behöva lägga pengar på diverse denna månad eftersom allt verkar gå sönder samtidigt + att jag fyller år och ska bjuda (just nu okänt antal) på fika. I övrigt måste London-besparingen dra igång med minst 1000 kr, helst mer samt ytterligare ett annat sparande sidan av för eventuella CSN-luckor.

Dessutom måste jag börja betala tillbaka CSN på en summa av nästan 5000 kr bara för att jag var klar "för snabbt med min kurs"....

Har börjat skriva ner mina inköp nu för varje dag och försöker tänka så ekonomiskt som möjligt. Kommer dock behöva lägga pengar på diverse denna månad eftersom allt verkar gå sönder samtidigt + att jag fyller år och ska bjuda (just nu okänt antal) på fika. I övrigt måste London-besparingen dra igång med minst 1000 kr, helst mer samt ytterligare ett annat sparande sidan av för eventuella CSN-luckor.

Kan inte annat än att hålla med. Behöver nya linser, skulle behöva klippa mig, behöver en ny kudde för oavsett vad jag köper för någon så misshandlar jag sönder mina på ett halvår, dax att inhandla ett storköp av kattmat så det räcker ett tag, vaccinering behövs igen snart. Allt samtidigt så klart.

@MidnightSoul Det är helt galet dålig timing på saker som behöver köpas in eller något går sönder :eek: Även om det säkert lönar sig som du gör med storinköp av kattmat som i längden kanske är billigt så ska ju den där stora utgiften ut ändå :yuck: Du får köra en backup med glasögonen även om jag förstår friheten med linserna! Är glad att jag numera slipper kostnaden för både brillor och linser!

Eftersom hösten verkar flyttat hit och det är kallt och regnar börjar jag fundera på om jag har någon jacka på lur i garderobsstöket (hoppas febrilt)

@MidnightSoul Det är helt galet dålig timing på saker som behöver köpas in eller något går sönder :eek: Även om det säkert lönar sig som du gör med storinköp av kattmat som i längden kanske är billigt så ska ju den där stora utgiften ut ändå :yuck: Du får köra en backup med glasögonen även om jag förstår friheten med linserna! Är glad att jag numera slipper kostnaden för både brillor och linser!

Eftersom hösten verkar flyttat hit och det är kallt och regnar börjar jag fundera på om jag har någon jacka på lur i garderobsstöket (hoppas febrilt)

Sant. Väldigt skönt att slippa köpa på ett tag. Kattmat och ny kudde går först. Sen är det tandläkaren i slutet av september så får se hur mycket som kommer behöva gå till det så får man köpa in annat som behövs efter.

@MidnightSoul Går kuddarna sönder oavsett vad de är för variant eller pris? Tråkig utgift! Har du Ikea närma dig brukar de väl ha rätt ok priser? Deras billigaste kanske är lite väl dåligt stöd i men de har några varianter som funkar bra :up: Tandläkare är så förbaskat dyrt! Ångrar att jag inte körde ett rejält med antal besök innan det började kosta..får hål lätt pga mediciner som gör mig torr i munnen. Ska du laga någon tand eller vanlig kontroll? Mailade en tandläkare igår som jag hoppas de besvarar i kommande vecka, hade gärna velat sätta igång med allt som ska åtgärdas men veta exakt summa för varje besök så det inte skiljer sig tusenlappar :wtf:

Ny månad för mig imorgon och jag ligger till helt okej med tanke på sthlmresan, shopping och utställningsavgifter för både hund och häst.

Nu blir det sthlm på fredag igen men bara över helgen hos en vän. Så ingen shopping denna gången :p
Men lite snabbmat på vägen upp och ner misstänker jag.

@MidnightSoul Går kuddarna sönder oavsett vad de är för variant eller pris? Tråkig utgift! Har du Ikea närma dig brukar de väl ha rätt ok priser? Deras billigaste kanske är lite väl dåligt stöd i men de har några varianter som funkar bra :up: Tandläkare är så förbaskat dyrt! Ångrar att jag inte körde ett rejält med antal besök innan det började kosta..får hål lätt pga mediciner som gör mig torr i munnen. Ska du laga någon tand eller vanlig kontroll? Mailade en tandläkare igår som jag hoppas de besvarar i kommande vecka, hade gärna velat sätta igång med allt som ska åtgärdas men veta exakt summa för varje besök så det inte skiljer sig tusenlappar :wtf:

Jag mossar sönder dom med axeln. Klättrar uppåt när jag sover. Tycker inte om ikeas, har provat deras, för hårda. Ska köpa på rusta tänkte jag där är det oxå billigt. Jag har provat rustas, dyrare från jysk typ 600 kr kudde, har provat från dyra sängbutiken som jag inte kommer ihåg vad dom heter. Halvår sen är dom sönder mosade och ger inge stödd.

Jag ska på vanlig rutin koll, antar att jag kommer få samma vanliga kom ihåg flour för hållet som har varit på g att bli ett hål i typ 1 år. Eller ja det är en skada i emaljen.

@MidnightSoul Usch vad trist. Då vill man få en kudde med bra stöd billigast möjligt när du provat så många varianter. Min sambo knölar ihop sina kuddar när han sover. Mina två ligger ovanpå varandra och ser ut att vara placerade där nybäddat trots att jag vänder och har mig om nätterna :p

@MidnightSoul Usch vad trist. Då vill man få en kudde med bra stöd billigast möjligt när du provat så många varianter. Min sambo knölar ihop sina kuddar när han sover. Mina två ligger ovanpå varandra och ser ut att vara placerade där nybäddat trots att jag vänder och har mig om nätterna :p

Idd, tar dom slut lika fort oavsett pris så kan jag lika gärna köpa dom billiga. Jag sover som ett yrväder och brer ut mig överallt och klättrar uppåt. Ibland vaknar jag av att jag sover med huvudet mot sänggaveln.

Jag skulle sluta röka och försöka få bukt med mitt läskberoende denna månaden - sen en vecka tillbaka är jag helt rökfri (veckan innan drog jag ner rejält på det ). :bump: Och läsk dricker jag bara på helgen!
Cashade in en bortglömd skuld från pappa häromdagen så tänkte unna mig en klippning som klapp på axeln för rökstoppet.

Imorgon får jag 2900 från FK. Bilen är helt tom på soppa, hade tänkt tanka imorgon, men min snälla pappa skulle betala en tank åt mig. Jätte snällt för då kan ja ta dom 800 det skulle kostat och lägga på mat den här månaden istället.

Får hoppas att jag får den här månaden att gå ihop nu. Har ingen aning vad jag får i lön den 27e, men har räknat på en 1000 lapp ungefär.

Lönen jag får i september sen kommer visa hur mycket inkomst jag kommer få sen varje månad resten av året, så är det alldeles för tajt att klara sig på så måste jag be dem dra mindre skatt ändå och hoppas det räcker för att slippa restskatt ändå..

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 628
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 186
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 572
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?