Snålmånad?

@grodan21 tvivlar på det, får specen på måndag. Är nog för att jag inte jobbat några helger :( är så glad att jag bytt jobb. 85% och högre lön tack vare betald ob (nått som min nuvarande chef inte vill veta av)

@Widerberg välkommen till Öland! ;)
Fick OK av hovslagaren så ett problem mindre.

Nä det var ju inte jätte illa måste jag säga, kunde vart värre ;)
Så dumt. :( Sköt att du har fått ett jobb som du tror är bättre. :)

Hur menar du pga skatten? Du skattar ju på räntan du får på ett sparkonto också? Köp dina fonder via en ISK då om du inte gillar att skatta.
Detta med skatt och fonder är något som jag har fått från mina föräldrar, vet inte riktigt vart det kommer ifrån. Men ska nog sätta in alla sparpengar i fonder från och med nästa vecka, nu när jag ändå har en hyfsat stor summa på mina sparkonton.

Vi skattar ju på de pengar vi tjänar på lönearbete också, så om rädslan för skatt vore större än viljan att gå till jobbet skulle vi ju rent krasst inte gå till jobbet heller.

Detta med skatt och fonder är något som jag har fått från mina föräldrar, vet inte riktigt vart det kommer ifrån. Men ska nog sätta in alla sparpengar i fonder från och med nästa vecka, nu när jag ändå har en hyfsat stor summa på mina sparkonton.

Men vill passa på att höja ett varningens finger eftersom du skriver "alla mina pengar", "hyfsa stor summa" och "fonden" i bestämd form.
Ska verkligen alla ägg i samma korg?

Ringde hovslagaren och han kommer på måndag för att slå på dom båda tappskorna. Jag frågade vad det kostade eftersom han aldrig slagit på tappsko åt mig innan och han sa 200 kr. Men fattade aldrig om det var per sko eller för båda. Borde väl vara per sko?

Har handlat hem mat idag så nu klarar vi väl oss några dagar.

Har ingen stallhyra denna månaden för hästen flyttar till nytt stall nästa vecka och där betalar vi i efterskott, så första hyran där blir först i slutet av nästa månad. Men lägger undan en viss summa numera till hästens konto varje månad så dom pengarna slösas inte upp ändå.

@Widerberg Ja din pålle kan ju vara lite schysst mot din plånbok ett tag nu tycker jag allt :eek:

Har en dagstripp till Köpenhamn inplanerad med en kompis den 5 augusti utöver det skall jag hålla låg profil. Mitt CSN som kom in i dag var nästan 2300 kr mindre för att kursen slutar 15 augusti och nästa börjar 18 augusti så pengarna kommer oftast in kursdagens start om inget krånglar givetvis.

Mitt mål är att komma in i bättre vanor och bli bättre på att laga billigare mat samt spara både till en Londonresa i vår men också en buffert om något händer eller CSN skulle dröja så allt inte hänger på håret :crazy:

Skulle vilja lära mig placera pengarna och gärna se att det ger rekordsnabb utdelning ;) Finns det någon pedagogisk sida att läsa och sätta sig in i hur tex fonder fungerar? För mig ett helt outforskat område

10 000?! jag kan vara glad om jag kan spara 1000 kr i månaden. Så var du glad att du kan lägga undan 7000 om du snålar.
Jag är oerhört tacksam att kunna spara pengar. Brukar det inte vara fullt så mycket dels fick jag en bra lön dels snålar jag en hel del eftersom jag inte har fast jobb.

Men jag lever alltid ganska snålt, shoppar sällan och har inte en massa fasta kostnader förutom det nödvändigaste och hästen (som står gratis just nu) :)

@Monifa
Måste säga att Öland föll mig i smaken (kanske för att vi hade en grym fredagkväll i Borgholm haha) ;)

Skönt att det löst sig med hovslagaren! Håller tummarna för nästa också.

Hovslagaren var ute och slog på dom båda tappskorna innan idag och han tog bara 200 kr för det. Billigt och bra :up:

Måste köpa nya pyjamaser till sonen. Glömde kolla efter det när vi var i Sthlm. Han har ju med flit tagit sönder två st så måste ersätta dom pronto.

Brukar spara ca 3-4000/ månad i ett ISK-konto. Självaste bankchefen på min bank tog på sig att vara min personliga bankman och hon hjälper mig med aktieköp osv.

Skulle kunnat spara ca 14k denna månad (kanske låter imponerande men jag har haft en pisstråkig sommar/semester och inte gjort knappt ngt av olika anledningar) men ska viga 10k på en väska jag vill ha :p resten spara.

Har blivit lite nördig och tycker aktier är rätt roligt så shoppar rätt sällan numera, köper aktier istället :)

Kände att mitt inlägg blev så jäkla präktigt och duktigt att jag måste tillägga att såhär duktig på att spara har jag inte alltid varit. Det är liksom bara det här året typ.

Fan, jag kom precis på att bilen ska in på service på fredag och det kommer antagligen inte kosta gratis. Hade helt förträngt det. :banghead:
Så nu blir jag ändå lika fattig (eller fattigare) som jag trodde förra veckan.

När allt är betalt och klart och pengar till matkontot är översatt så har jag 1500 kr kvar. Ska gå till min semester när vi åker bort. Så blir inge sparande denna månad. Å andra sidan blir det billig semester iochmed att vi kommer bli bjudna på en hel del mat. Så har räknat med en tusen lapp på resan sedan ska jag köpa järntabletter å tandkräm. Köper alltid där dom har tag 3 betala för 2. Fast tandkrämen kan jag nog ta på matkontot för denna månad som har varit för jag har över en hundring kvar på det kontot för denna månad som har varit :)

Shoppade lite kläder igår.

Blev en pyjamas åt sonen till ordinarie pris, två pyjamaser till tösen på rea, en stor pyjamaströja till mig och två bhar. Allt till mig på rea. Sistnämnda var ta två betala för en så den ena var gratis :)

blev även medicin till mig men dem kostade typ 45 kr eftersom jag har halva priset nu.

Har lagt undan ett par benskydd till hästen med. Och dom går ju på hästens egna konto.

Så alla räkningar är betalda fick en lite bonus denna månad. Så jag har beställt linser till mig själv för 400 kr,en kattleksak storlek större och livsfarlig för 60 kr och köpt en ny väska för min höll på att gå sönder. Pruttade dock ner den till 120 kr från 150 kr.

Så har 1500 kr kvar på kontot ska gå till semestern, järntabletter och helst ha 300 kr kvar efter semestern till lite fickpengar. Så 1 100 kr får jag spendera på semestern. Känner mig nöjd med det.

Utöver det har jag 325 kr per vecka till mat inklusive veckan vi är borta, men kommer behöva köpa laktosfria produkter till mig själv medans vi är där och någonting på väggen ner och upp att äta.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 605
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 185
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 572
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar