Sv: Snacktråd för AR-frälsta!
Jag har haft lektion i arbete vid hand för min manliga tränare i ons. Jag tog lilla gulle för första gången för honom. Det var skitkul!
Tränaren är ju så himla bra på arbetet vid hand. Han tog hästen först lite för att känna på honom och så ville jag se hästen under arbete lite på håll. Kul att se hur han rör sig och ser ut nu för tiden.
Tränaren tyckte att hästen var "jääävligt bra!". Det var jätteroligt att höra. Han tyckte jag gjort ett toppen-jobb med hästen och bara skulle fortsätta som jag gjort.
Hästen var lydig, mjuk och smidig och lagom känslig för spöet. Han är responsiv för det utan att vara rädd.
Förr har han ju rest sig, kutat över folk, slagit mot spöet, bockat och haft en allmänt sur och spänd attityd mot jobb(antagligen pga minne av att arbetas i smärta). Han har också varit stel, svag, orörlig och helt skev, lutade hela han. Och gick i en allmänt osund form med osunt rörelsemönster som gjorde honom halt.
Jag har slitit som en hund med den där hästen. Och det känns extra kul att få cred för det.
Jag fick tips på hur jag kan förbättra mig själv i arbetet vid hand. Jättebra och nyttigt!
Han såg också lite då jag red jäääättehästen. Han har börjat röra på sig för egen maskin, fått energi. Och då fått mkt mer gång och kommit loss. Han ser ju resligare och mer allert ut.
Han kände inte ens igen hästen. Det var lite kul!
Igår tog jag fram Zeb för första lektionen för kvinnliga tränaren sen han skar sönder benet. Hade förberett mig på att han kanske bara skulle orka en helv lektion och resten teori. Vi tog för hand först. Tränaren tog lite sen ckså så jag fick se honom på håll. Han är mjukare nu. Då han sattes igång var han katastrofalt stel. Nu är han inte så jättestel mer, rätt mjuk i "kroppen" och halsen. Men fortfarande ngt stel i benen.
Han är dock svag. Tränaren höll helt med om att han för första gången faktiskt ser gammal ut. Han ser liksom lite skör och förslappad ut i kroppen. Vi ska hålla koll på hur det utvecklas. Blir han sämre så kommer jag ta bort honom. Det känns himla ledsamt. Jag grinade som en tok både igår och halva natten.
Än är han varken halt eller dålig. Han ligger gärna ner flera ggr om dagen för att rulla, ta en liten nap etc. Men jag håller koll på om det där börjar se minsta lilla ansträngt ut. Jag vill inte att man kommer ut en dag och hästen inte kommer upp. Än är det som sagt ingen panik. Men iom att han nu faktiskt ser skör ut så kan det ju gå fort.
Men jag hoppas han blir bättre. Blir han inte det så får han nog somna in.
Vi fick en lucka i schemat pga en häst som skadat sig akut. Så lilla gulle blev extrainkallad. Han har ju varit med 2 ggr för kvinnliga tränaren sen han blev hel. Hon tyckte han utvecklats bra. Vi fick snäppa upp lite till och göra lite nya övningar. Vi fick igång honom ytterligare och fick mer rörelser i honom. Jättekul!
Jättetråkigt att kompisens häst var dålig. Men kul att få träna igen. Just av tränaren att ge mig en gratislektion!
Får massor med gratis teorilektioner av de båda tränarna med då de är där. De passar på att förklara då de har andra lektioner. Och jag kan fråga hej vilt. Samma då ena av dem skor.
Skickade rapport till veterinären med bilder på gulle också. Hon har själv tävlat svårklass dressyr länge och förstår alltså dressyr. Hon tyckte det var kul att se att han blivit så fin, "en riktig trevlig ridhäst".
Hon kanske kommer ut till andra hästar på måndag. Så hon får väl slänga ett öga på hästen då med. Kan bli kul!
Idag var jag med min tredje tränare på jobb hela dagen. Jag var så ledsen över Zeb att jag kände att jag behövde bort lite. Han vet precis hur man muntrar upp mig. Och så har jag fått prata av mig lite i bilen mellan ställena.
Jättekul att se lite annat! Och super att få lära sig så mycket! Idag var mycket unghästar, inridning. Kul!