Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Vad skönt att han har lärt sig att det inte behöver vara kapplöpning bara för att man vänder :p

Ska bli kul med bilder!

Mjo kapplöpning kan jag inte garantera att det inte blir, men det sker under något mer kontrollerade former iafll:angel:

KL

Idag har jag svävat från på små töltmoln! :love:

Sol var så himla duktig idag, hon la sig ingenting på bettet och bjöd framåt jättebra. Minsta lilla jag spände till rumpan så gungade hon in i galopp! :D

Riktigt nöjd med dagens ridtur!

Fick dessutom köpt mig en klippmaskin idag, och en stallkompis hjälpte mig klippa, hon blev så fin så fin, och inte alls svettig. Jag kände att hon var lite klibbig där hon var klippt, och hon var lite blöt insida lår. Men annars var hon torr!

Precis som Rein sagt här nedanför så förstår inte din häst ditt bestraffningssystem. Och med att rida i ridhus så förtränger/undviker du problemet istället för att ta i tur med det.

Och Rein du gör precis rätt med att genomgå problemet där problemet är.

Exempel till dig om problemlösning: När vi började med ökningsträning på Hólar på välutbildade skolhästar och vi red ökningar och fick problem (och många ville gärna sänka farten lite i den här situationen) så fick vi väl höra att man saktar inte ner för att lösa problemet, för det är inte där du har problemet. Om hästen börjar rolla i kurvan då behöver du inse hur han rollar, ställa lite och flytta lite för att hjälpa hästen att hålla balansen. Om du sänker farten då ger du beröm för att hästen rollar. (Med det inte sagt att yngre outbildade hästar helt enkelt inte är klara för den fart som du bestämt dig för.)

Häst som tänker mycket mot trav och gärna "slänger sig ner i trav från tölten" - om du då saktar av till skritt för att ta tölt igen, ja då ger du hästen belöning för att ha tagit trav. Om du istället gör det jobbigt för hästen i traven så säger du "visst trava du men det är ännu jobbigare". Desamma gäller om du har en häst som inte vill trava och hela tiden "bönar och ber" om trav istället för att låta hästen jobba i tölten och göra det jobbigt och sen ge ett förslag, "nu får du trava om du vill" och om han inte tar de ja då fortsätter du bara att kräva i tölten.

En unghäst som inte vill stå stilla när man sitter upp, låt han flytta rumpan tills han ber om att få stå stilla, flytta några steg till och be sen han om att stå stilla. Med tålamod kommer du över detta problem på en 2-15min x2grr på en unghäst, en äldre häst tar det oftast längre tid eftersom mönstret är så invant, han har lärt sig hur man lättast kommer undan, en unghäst inser snart att det är mycket trevligare att stå stilla än att sfltta rumpan och du får en häst som du kan sitta upp på utan problem och utan tjaffs egentligen, du bara ändrade övningen så han förstod vad som var lättast att göra. Inget hets och inget morr, bara enkelt rätt = lätt, fel = jobbigt!

Detta är inga farliga problem men löses på precis samma sätt som alla andra problem rätt = lätt, fel = jobbigt. Man behöver inget bestraffningssystem så länge man umgås med hästar efter deras eget signalsystem. Tex, häst som inte vill gå framåt eller stegrar når man ber den går framåt, be den backa istället, backa är jobbigare än att gå framåt. Rid på en volt just där han inte vill gå och kräv jobb och ge sen ett lugnande andetag att gå den väg den inte ville från början. Detta är "bestraffningar" som hästar förstår. Lätt och jobbigt!

Samma sak gäller för allt som har med hästarna att göra, ett häst lever i nuet, dom står inte i boxen och funderar ut sätt för hur dom i dagens ridpass ska försöka få av sin ryttare.

Och angående vart man får eller inte får rida = allemansrätten, de ställen du nämner (åker, tomter) bör fu ju inte gå över utan häst heller.
Hästar är precis som du säger ett fordon med andra ord om det inte finns ridvägar får vi utnyttja vägen där fordon vistas. Men om jag rider i stad ser jag till att hålla mig på gångvägen för att inte störa trafiken och flyttar på mig för cyklister/gångtrafikanter, går de inte, ja då stiger man av hästen och ber om ursäkt att man är ivägen. Det är ju väldigt sällan så att man rider på det mest traffikerade gatorna om man tar en vända i stan.

//Petronella

Senast ändrad:

Jättebra skrivit Petronella.

Delvis KL

Nu när vi ändå pratar om problemlösning. Jag har ett "problem" som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera.

Min lilla Sol står still när man sitter upp, men när jag ska ta stigbyglarna tar hon det som framåtdrivande. Jag har testat med både hängande och sträckt tygel. Om jag tar i tygeln så blir hon förvirrad såklart och börjar trixa runt på stället istället. Har försökt att "hooo":a och det funkar ibland.
Försöker såklart ta stigbygeln så försiktigt som möjligt.

Samtidigt som jag vill lära henne att det är ok att det händer saker runt om henne, så gör hon ju helt rätt som lyssnar på framåtdrivande. Och eftersom hon ibland kan vara lite seg på att svara på framåtdrivande så vill jag ju på sätt och vis belöna det. Men jag vill ju ändå att hon ska stå stilla.

Lite moment 22 känner jag, vad ska man göra?

*skrattar* NU känner ju JAG min häst bättre än någon annan här inne och JO denna metod har uppenbart funkat SKITBRA på Jorunn.

Hon älskar att vara i ridhuset och hon har slutat upp att dumma sig när vi rider ut så vad är de ni har problem med??????

Jag är nöjd och glad och min häst är nöjd och glad:p

Olika medoder funkar på olika hästar thats it!!!

Men att skratta och rida på långa tyglar och bara rycka på axlarna när en häst vänder och skenar hem är iallafall INTE en motod jag förespråkar..Men visst vissa människor älskar att rida sånna hästar och ser det som en utmaning och lite coolt
Och så länge inte någon annan tar skada av de så är det väl oki..Men då skall man inte klaga när man faller av och gör sig illa.;)

Jorunn är en mkt smart häst hon fattade efter några gånger att hon inte får rida ut om hon inte sköter sig ute:D

SÅÅÅÅ skönt att jag idag kan skritta ut på lååååånga härliga tyglar och bara njuta av att vara ute i naturen med min fina underbara häst.
Vi rider i alla möjliga gångarter och rider förbi allt möjligt och inga problem någonstans..
SÅ skall det vara att rida ut tycker jag.. men det är ju inge jag fått utan kämpat som en jä*la blådåre för att å ha det så här..

Alla här vet ju vilket helvete jag haft med att rida ut på Jorunn själv:crazy: hon har rest sig rakt upp, bockart, hoppat , backat slängt sig åt sidan och hoppat och kossa när hon inte längre vill som jag vill!

Och jag har provat många metoder och denna metod med att helt enkelt inte rida ut när hon dummar sig har funkat bäst.

Så få ni tycka och tänka vad ni vill faktiskt ni gör som ni vill.... jag gör som jag vill=)

Knapplån!

Idag red jag i ridhuset och tränade på galoppfattningar från stillastående och de tar sig allt mer och mer. Till och från blir fattningarna riiiktigt bra power från start!

Traven finns inte så mkt å säga om den är underbar.Tölten den kommer mer och mer och hon börjar bli riktigt stark i de och benlyftena blir bara högre och varje dag.

Imorogn skall vi skritta ut bara endast en skön skittur barbacka får det bli sen skall hon få sin veckans bad.
Väntar på mitt paket som innerhåller 2 täcken.. 1 innetäcke med helhals och 1 regntäcke med helhals.
Jorunn kommer bli snyggast i stallet haha.

Fast faktum kvarstår att det inte spelar någon roll hur smart din häst är för hennes hjärna fungerar inte som ett människas, vilket du vill få det till att vara. Och självklart känner inte vi din häst men jag tror inte att de handlar om att hon insett att dum =ridhus, snäll = uteritt utan träningen inne i ridhuset har fått henne att respektera dig och det var där problemet låg från början att hon inte nog mycket respekt för dig för att låta bli och trotsa dig. Att ta tag i problemet direkt gör att du kan lösa problemet på mkt kortare tid.

Och den enda anledningen till att jag skrev är för att du ansåg att Rein inte löste problemen rätt när hon i verkligheten gör precis som hon bör.
En skenade häst är naturligtvis inge bra men om man undviker problemen så kvarstår problem, lätt logik. Och det är ingeet som helst coolt med en häst som inte respekterar att ryttaren är ledaren i flocken. MEN du lär ju jobba med problemen och om problemet bara uppstår ute så kan du inte lösa de på samma sätt inne. Och vart i Reins inlägg stod det att hon skrattade när han skenade, jag tyckte mig ana en irriterad ton i hennes inlägg, dels pga. att hon precis skadat sig och fortfarande hade mycket ont och dels för att han inte brukar bete sig så från skritt.

Och hur vida du kan rida ut utan att din häst gör något dumt ute, bra! Jag provar med lätthet en 250-300nya hästar varje år, vissa stannar längre tid och vissa provas bara en timme men att lära sig rida ut det har nog alla mina träningshästar lärt sig efter 1-2veckor i träning. Sen finns det vissa personligheter som alltid förblir tittiga men den innebär inte att dom ska göra ngt dumt, en häst som har förstått vem som är flockledare ska inte motsäga sig allt, med det inte sagt att hästar inte kan bli rädda och göra fel saker.

Och så länge du förespråker problemlösningar till folk som inte är rätt emot hästen så kommer jag säga precis vad jag tycker, sen hur du tränar din egen häst de struntar jag fullständigt i. Du får gärna tycka och tro att din häst har ett mänsklgt tänkande var mig anbelangar.

//Petronella

Detta problem som du har handlar bara om att vänja henne vid fötterna. En häst ska vara känslig (helst superkänslig om jag själv ska äga han) men han ska även tolerera fötterna där dom är, en stilla fot som tar stigbygel ger nämligen inget komando.

Jag skulle jobbat igenom problemet först uppbunden inne i stallet, sätta in foten och ut foten lugnt och rätt men utan "att smyga in den" för då undviker du probleme. Att det är bäst att börja uppbunden är för att (om jag inte missminner mig) så är Sól ung och det är lättare att göra sakerna mycket "klara" istället för att vara otydlig. En rundkorall är också bra för då kan du om hon försöker gå framåt fortsätta att sätta in och ut foten utan hon kan göra så mkt annat än och gå runt runt, så fort hon stannar (mkt gott att upprepa hó eller annat stoppord) så är du stilla med foten, för att uppmuntra att hon står still när foten sätts i.

Hm läser igenom och tycker jag skriver luddigt, det tar tid och lära sig att formulera sig på svenska när man lärt sig de på isländska.

Och en annan viktig del, sätter du dig ner i sadeln innan du tar stigbygeln på motsatta sida? Prova att sitta upp och hitta stigbygeln utan att sätta dig ner i sadeln innan (om du nu inte gör de redan :)). Det är dessutom det säkraste sättet att sitta upp för då är du direkt beredd om ngt skulle hända när du sätter dig i sadeln. (wooow tror jag undervisat för mycket små barn senaste tiden..)

Men ja det jag vill ha sagt: det är jättebra att hon är känslig för skänkeln men var tydlig med hur du använder den, en fot i stigbygeln ska inte betyda framåt :)

Om du tar illa upp eller inte förstod så svara gärna igen så försöker jag förklara bättre :) (Det är mkt lättare att undervisa på riktigt än över buke. Och det problem du har är ett av det vanligaste problem som finns.)

//Petronella

Fast hon står still när jag sitter upp, har väl hänt att hon går iväg, då får hon gå ett par varv runt mig och sen stann där jag ställde henne första gången, då står hon stilla. Har inte varit några problem på länge.

Kanske helt enkelt är så att jag sitter upp på fel sätt :angel:. Antingen använder jag pall och bara sätter mig på rumpan, sen tar jag stigbyglarna en i taget oftast (det är här hon vill gå iväg). Eller om jag sitter upp från marken så hoppar jag upp i ena stigbygeln och sätter mig, sen tar jag andra stigbygeln om hon stått stilla under uppsittningen. Det har inte varit några problem nu, men i början kunde hon gå iväg under uppsittningen, då satt jag av igen, ställde tillbaka henne och satt upp igen. Tog max 3 gånger innan hon stod stilla.
Men det är först när jag ska få in den andra foten, alltså när jag redan sitter i sadeln, som hon går iväg.

Jag vet ju att man egntligen ska ta stigbygeln innan man sätter sig, men jag tycker det är så jäkla pilligt, jag har en sensationsadel och då hänger stigbyglarna så himla nära sidan (vilket är bra förutom när man snabbt ska hitta stigbygeln).
Kanske får testa att försöka lirka in foten innan jag sätter mig och se om det hjälper, men jag tycker att jag har ännu mindre koll på henne när jag står i en stigbygel. Mycket lättare när jag sitter ner, speciellt från pallen. Då kan jag bromsa henne innan hon ens tagit ett steg. Därför har jag gjort så. Plus för att skona sadel och rygg.

Jag har lärt flera hästar jag ridit stå still när man sitter upp, det tycker jag inte har varit några konstigheter. Men detta blir ju liksom när jag redan är uppe. Och när jag sitter i sadeln är det ju helt ok att tryck i sidan betyder fram enligt mig. Kan kanske vara så enkelt som att jag ska vänta med att sätta mig tills jag fått i andra foten i stigbygeln med.

Senast ändrad:

Följdfråga på det här med tölten.

Nu har vi börjat träna tölten lite mer och det har gått jättebra. Men jag är lite osäker på hur jag ska göra när hon går ifrån tölten och lägger sig i trav istället.

Jag har inte velat ta ner henne till skritt (och det verkar ju som att det var rätt i alla fall) men samtidigt så har jag hört att man inte ska tölten från trav eftersom de inte ska tänka tölt så fort man samlar traven. Och det vill jag ju inte, hon har jättefin trav och den vill jag såklart jobba vidare med. Än så länge har det inte varit några problem att jobba traven, hon tänker inte tölt då. Hon har väldigt stark trav, så det kanske inte är ett problem heller.

Men hur ska jag göra? När jag tappar iväg henne i tölten och hon lägger sig i trav. Ska jag då ta tillbaka henne till tölt? Eller vad ska jag göra?

Jag vill ju vara tydlig med att det var tölt vi skulle ha, och ta tillbaka henne snabbt. Men samtidigt så kanske det inte är så bra att ta tölt från trav? :confused:

(japp, jag ska snart iväg och träna igen :angel:)

Håller med dig helt, eller ja. Jag hade nog inte kunnat så mycket, men det låter som bra musik i mina ögon :angel:
Var bor du?:p

Mm förstår vad du menar och det är jätte bra och sitta upp från pall också, men även då kan du ju sätta in en fot på den sidan du sitter upp på och sen sätta in den andra foten inann du sätter dig helt ner i sadeln. Det tr kanske en stund och vänja sig precis som med det mesta.
Men det jag menar är att hon ska tolera foten och inte alltid ta den som framåtdrivande. Ett annat sätt är ju att helt enkelt bara göra halt så fort hon går iväg, men de följd att hon vänjer sig vid att vara helt vid tygel vid uppsittning. Det jag menade var inget om att hon inte stod stilla när du satt upp om du förstod de så :) (Måste ööva mkt mer på att förklara saker och ting på svenska..)

Sen kan de j uvara så att du helt enkelt ger henne en framåtdrivande hjälp när du sitter upp och försöker hitta stigbygeln, kanske är de bara du som måste träna på att göra de väll :) och det är också bra att göra bunden, mest för att inte förvirra henne :)
Alltid svårt när man inte sett hur de ser ut i verkligheten :)
Men det blir alldeles säkert bra med övning för er båda :)

Och ang. de andra problemet. Nu vet jag inte hur mkt tränad hon är - trodde hon var unghäst men om du rider både tölt och trav så bör hon ju ha kommit en bit, iaf om du kan välja som du vill mellan gångarterna.
Jag hade i största möjliga mån jobbat henne i tölten, och att försöka få in känslan för hur det känns precis innan hon tar traven och istället hinna sakta ner inna hon gör fel, vilket på vissa är jättesvårt (jag vet, min donna byter på ett steg..) på vissa. Men om hon ramlar ner i traven, jobba henne dåi trav och låt henne jobba där så att traven blir jobbig, ta sedan ner henne till skritt och börja om med tölten och jobba den kortare bitar än innan så de blir du som har kontrollen hela tiden. Det går även att ta tölten från traven men jag tycker oftast det blir mer hopptjopp på de viset, speciellt om dom är "travare", ofta misser man hela bakpartiet med såna hästar om man tar dom från traven upp i tölt.

//Petronella

Kul att höra :) Jag bor på Island ;) Men inom en "snart framtid" hoppas jag vara utbildad ridinstruktör från Hólar och kunna komma och undervisa i Sverige mkt mera än jag gör nu, just nu blir de mest på ön :)

//Petronella

*KL

Ridit 1,5h långtur i skogen på en glad Hnokki i strålande solsken och över 20 grader! Helt fantastiskt, ut på tur aldri sur!:love:

Bra skrivit! Jag håller helt med dig!
När jag red in mitt sto, så reste hon sig där skogsvägen delade sig och hon ville vända.
Då gjorde jag det jobbigt för henne och hon fick snurra, gjorde detta några gånger och sen var problemet borta.
Tror det är bäst att ta itu med problemen direkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den... 2
Svar
25
· Visningar
3 254
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
8 870
Senast: EZMK
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på! 79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
81 878
Senast: Human
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 172
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka