Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Stort grattis!! :)

KL.
Varit idag på en av de roligaste terrängritterna hittils! Kompisen och jag bestämde oss för att rida in still stan, som ligger knappa 8 km från stallet, för att parkera oss utanför Donken och köpa lite lunch. :D

Folk tycktes vara super roade av att se två lurviga hästar mitt inne i stan, flera kom fram och frågade oss varifrån vi var osv. Sjukt roligt.
Dessutom kunde vi rida längs ridvägar där vi kunde tölta och galoppera loss och bara njuta av att vara ute i terrängen tillsammans. Underbaaart!:love:

301484_2442250424065_1485960875_2824028_1202704227_n.jpg

303236_2442250664071_1485960875_2824029_2129608591_n.jpg

295929_10150320458169125_776084124_8074559_1361787036_n.jpg

319667_2442249904052_1485960875_2824027_60158634_n.jpg

309816_2442251544093_1485960875_2824030_174381974_n.jpg

Senast ändrad:

Härligt :laugh: Tänk om man skulle ha så kort väg till "staden", för att inte tala om låånga fina sandvägar :d

Veterinären var idag och kollade Snótts framben, var hon haft inflammerade leder. Hon ha vilat nu i 7-8veckor, och vi har inte haft så höga förväntningar på att det blir häst av henne mer.

MEN: Damen reagerade nästan inte alls på böjproven :bump: (endast en ytterst liten anmärkning på en led)
Så nu får vi sätta igång henne och om 3 veckor borde vi kunna rida henne normalt igen, om inget oväntat händer.
Är så glad :D

Vi hade turen att bara Bloffe bajsade en gång, och den lade han så strategiskt att jag kunde med foten skuffa hela högen ner i ett dike/under buskarna. Gör ju staden en tjänst när vi gödslar deras buskar eller hur. :D

Men vanligtvis brukar vi packa med sopsäckar eller liknande som man kan skuffa bajset in i. :) Det glömde vi dock idag.... Men som tur var lät hästarna bli gödsla desto mer. :angel:

Dock hoppade jag två gånger av för att skuffa undan någon annan hästs skit. ( ligger ett ridcentrum någon kilometer utanför centrum, antar att det var efter deras hästar.)
Blir förbannad på folk som är så oomtänksamma att de helt enkelt lämnar högarna mitt på trottoaren, de förstör ju för oss alla med sitt dåliga beteende. Helst vill man ju att människor skall se hästar som något positivt och inte genast tänker på bajs på trottoaren. :)

Åh vad roligt, och vilken härlig väg i allén på sista bilden :love:

Jag stod också precis vid utkanten av stan i förra stallet, så vi red ofta bland villaområdena, och det var nästan alltid uppskattat sålänge man var trevlig och bad om lov att få rida förbi på ställen där det var nära hus. Men det var så fruktansvärt tråkigt när andra i stallet/stallen runt om red fram hur som helst och lämnade skit efter sig. Vi pratade till och med med en man som berättade att några hade kommit i full galopp inne mellan husen där barnen leker och hoppade över gärdsgården vid lekplatsen. Så himla tråkigt när man hör hur illa folk beter sig. :(

KL

Härlig ridtur idag med stallkompisen, Sòl galopperade jättefint och fick in flera korta sträckor med ren tölt. Underbart!

Imorgon ska vi nog rida själva och köra lite töltträning, lite svårt att få till det med draghjälp :p

Men åh vad mysigt det såg ut, kul idé :D

KL*

Hade världens bästa pass på banan med Hnokki idag. Det enda som inte alls funkade (helt mitt fel) var galoppen är det gjorde allt för ont i ryggen. I skritt, trav och tölt var han däremot jättefin! Pigg och mjuk med perfekt takt även i ökningarna.

Nästa torsdag rider vi lektion igen, tänkte fixa film då :)

Hur mysigt var inte detta.. dock vet jag inte vad farbror polis hade sagt om han/hon hade sett er rida i centrum..Tror nämnligen inte att man får de.
Iaf inte i större städer vet inte hur stor stad ni bor i.

Men roligt idé:D

Fast det får man väl ändå visst?
Finns ju ingen lag som säger att du inte får rida i vissa områden.

KL*

Red för första gången nu på en vecka, sedan olyckan. Skrittade på långa tyglar och vad tror ni det första Hnokki gör om inte helt plötsligt drar gärnet på en raksträcka...:devil: Fick bra ont i ryggen och Hnokki blev lite rädd för sig själv, men resten av turen gick bra.

Jäkla häst:p

Något som behöver jobbas på hör ju jag.. lydnaden. Skulle aldrig acceptera ett sånt beteende hos min häst. Hon har aldrig dragit io men däremot stegrat sig ute en period.
Och straffet hon fick var att varje dag bara ridas inne i ridhuset:devil:... hon tittade ut mot grusvägen till slut men jag styrde raka vägen in i ridhuset..Så en dag styrde jag rakt mot grusvägen och hon skötte sig till en början sen stannade hon och reste sig när hon inte ville längre.. Då vände jag.. och hon trodde så klart att hon skulle in..Men närå in i ridhuset och där höll vi oss i ytterligare 2 månader som straff.:D

Nästa gång vi red ut tror jag min dam hade fattat vinkeln för sedan dess är hon som en ängel ute.:love:
Sköter man sig ute= mer uteritter. Dummar man sig ute = enbart ridhuset lätt som en plätt regel=)

Nu när vi rider ut det brukar bli 1-2 ridturer helt ute och några uppvärmnings eller avskrittningeturer efter/före ridpass i ridhus så sköter hon sig exemplariskt, visst kan hon stanna men säger jag gå frammåt så gör hon de utan att lätta på framdelen.

Ett tips är att inte rida på långatyglar och tänka på annat utan att du helt enkelt är väl förberedd för när olaten ploppar upp och kan tillrättavisa han på en gång då!.. Det hade nog jag gjort iallafall. Jag hade inte velat gjort mer illa mig än vad du har redan gjort..Usch inge roligt och skada sig.. nästa gång kasnke du bryter något och han rusar hem och blir påkörd:crazy:
Vore synd på sådan fin och söt häst som han är:love:

Michis jo det finns lagar som äsger att du inte får rid aå vissa områden.. Du får inte rida på åkdrar, du får inte rida påtomter.. Om jag har en villa med tomt får du inte rida p åden..Och i stan är det ju massa med hus och tomter så frågan är vad markägaren säger.Du fårju inte rida påcykelvägar heller..

Så det finns lite pekpinnar för oss ridande folk:)

Fast nu sa jag io jag TROR inte man får rida inne i ett centrum.. vilket betyder att ajg inte vet utan just jag tror:D

Men jag skall faktiskt ringa till västerås kommun och fårga för om man får då vill jag med göra detta:bump:

Tyvärr har du inte riktigt koll på hur han funkar, så det du skriver stämmer inte. Däremot har du helt rätt i att lydnaden inte alls är på plats, han har i hela sitt liv varit en häst som gärna dragit och som inte ens toppryttarna haft riktigt koll på. Han har ett psyke av sten, tempo och vilja mer än de flesta, och blir dessutom rädd. Dvs, ingen lätt kombination!

Detta att han drar från skritt händer dock "aldrig" utan det är från tempo vi har haft problemet tidigare. Från början lyssnade han inte alls på signaler, då valde han gångart och tempo helt själv innan man nödbromsade. Nu lyssnar han, men rider man "handikappad" som jag var och inte kan vara beredd och hålla emot hans tankar så blir det väldigt lätt okontrollerat. Dock går det som sagt att nödbromsa när jag vill, så helt okontrollerat blir det aldrig. Att inte rida på långa tyglar skulle få denna häst att explodera, det funkar tyvärr inte!

Du har inte funderat på att du förmänskligar din häst enormt? Hästen förstår inte alls att mer ridhus är straff, jag fortsätter rida ut istället och tacklar problemet direkt så löser det sig på riktigt. En häst kan bara tänka precis i nuet och inte tänka i flera banor, så skall du straffa/belöna skall det ske inom sekunden för att det skall verka. Sker det för sent kan hästen överhuvudtaget inte koppla det med något.

Senast ändrad:

Jaaa, film! :D Tänkte åka nu i dagarna och filma lite på raksträckan igen. Han är en helt annan häst nu som klarar det helt ok psykiskt att rida fram och tillbaka, så det vore kul att försöka fota lite.

Iaf här får man rida på alla allmänna platser så länge man ser till att städa efter sig hästskitet, allemansrätten you see. :)
Inne i stan red vi på trottoaren, använde skyddsvägar då vi skulle över osv. och "parkerade" oss vid kanten av ett torg som klassas så klart som allmänt område dvs vi fick fritt fram stå/rida där. :)
( Såg dessutom en polisbil köra förbi under ritten och de gjorde inget, körde på bara. )
Inne i stan är gatan ingens egendom, folk bor ju i höghus och egnahemshus med innergårdar som har staket runt. Så jag ser ingen orsak för att vi inte skulle få rida inne i stan, så länge vi inte ställer till med problem dvs.
Men våra hästar betedde sig klanderfritt hela ritten, känns som om de inte är rädda för något och står snällt och väntar vid ljusen osv. :love:

Hästar är ju fordon, så varför skulle man inte få rida i stan så länge man håller sig på vägarna?
Det tillhör väl kommunen, och det är inte "värdefull" mark i form av åker eller odling...

Hästar är ju fordon, så varför skulle man inte få rida i stan så länge man håller sig på vägarna?
Det tillhör väl kommunen, och det är inte "värdefull" mark i form av åker eller odling...

Delvis knapplån :)

Precis min tanke oxå när jag läste här i morse men inte kunde svara. Som du säger är hästar fordon och får därmed ridas på alla allmänna vägar där kommunerna inte satt upp 'ridning förbjuden'. Egna hemmasnickrade 'ridning förbjuden' behöver vi inte respektera. På privata vägar och marker gäller allemansrätten med allt vad det innebär.

Jag har flera gånger varit i stad/by och ridit genom mc'driven ;) kul äventyr. handskyffel o bajspåsar storlek matkasse är att rek på äventyret bara... vi har även ridit till kiosken o köpt glass på sommarn.

Jag tror alla utom bilisterna tycker det är kul med hästar i stan! Speciellt om man låter barn(o vuxna) klappa o så.

Precis! Gång och cykelbanor är alltså (i sverige) förbjudet att rida på.

Däremot kan jag säga att när vi bodde i stan förra året så red vi på cykelbanor, eller på gräset bredvid cykelbanor där vi inte störde någon. Så fort vi kom till husen var vi noga med att fråga om lov och det var bara två ställen som vi inte var välkomna (pga att andra ryttare uppfört sig illa). Resten tyckte de inte gjorde något. Eftersom alternativet var en stor 70 väg, där de flesta körde i minst 90 så var vi väldigt tacksamma att vi fick lov att använda cykelbanan. Oavsett hur trafiksäkra hästarna var så är det inte kul att rida på en sån väg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 850
Senast: EZMK
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 190
· Visningar
62 392
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024