Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Hon är 5, så hon är ganska ung. Har bara haft henne en månad ungefär så vi är fortfarande på lära känna stadiet. Hon var riden ganska mycket i vintras men sen har hon bara hållts igång en gång i veckan ungefär. Men hon har enligt mig en bra grund. Hon töltar rent kortare sträckor men orkar inte så länge. hon är väldigt lättväxlad :) jag har inte jobbat henne så mycket i tölt och trav än, utan låter henne gå ganska fritt för det mesta. När hon känns på bra humör smyger jag in kortare sträckor. Får väl testa hur det funkar att be om mer jobb i traven när hon faller över. Fast det är ju alldeles säkert mitt fel som inte riktigt hinner fånga upp henne innan det är för sent. Det är ju både för och nackdelar med lättväxlade hästar.:p

Måste hålla med om att Petronella förklarat saken väldigt bra :bow:

KL

Livet blir inte bättre än såhär :bump:
Soligt och 20grader varmt (värmerekord för denhär tiden på året - i Finland alltså) :banana:
Geiri var underbar att rida, töltade hur fint som helst på långa tyglar, vilket varit väldigt svårt tidigare då han saknat kraften som behövs och då istället lätt fallit i trav.
Dessutom fick vi två lyckade passläggningar (av två försök) :bump: Har då alltså nu bara litet nosat på passen hittills :D Andra gången red vi till och med litet framåt i passen (har före idag då bara lagt pass, berömt och tagit ner honom). Dethär gick också fint de några metrarna vi passade.
Jag är nog kär i min häst :love:

Och så glömde jag ju såklart att ta med kameran :grin:

Vad roligt :)

KL*

Här skiner solen idag också, så hade en till helt underbar uteritt med Hnokki som skötte sig prima skinka!
318381_10150309660831814_541216813_8649615_384462132_n.jpg

*kl*

Kommer ni ihåg denna dam

25431_1357917702275_1061489128_1086831_1123959_n.jpg

Nu nästan 2 år senare, lite inridning, ett föl som blev 2 med fostersonen och en jävla massa mat ser hon ut såhär

309548_10150391260387915_770172914_9866476_1529507062_n.jpg

Hon har stått ut med mycket den lilla damen. För några veckor sedan fick hon bli vuxen och blev då klippt :D Det gick över förväntan, nu ska jag bara få hästskrället att förstå att man INTE får leka rodeo i paddocken :grin: Ute är hon som ett lamm, jag tror nog att jag bara måste bli lite tuffare när jag rider henne i paddocken så att hon lägger av med sina unghästfasoner!

oh vad kul ser jättehärligt ut.
jag har 5km in till "stan" har varit halvvägs dit några gånger, ska nog rida dit ihop med någon någon dag:)

*skrattar* NU känner ju JAG min häst bättre än någon annan här inne och JO denna metod har uppenbart funkat SKITBRA på Jorunn.

Hon älskar att vara i ridhuset och hon har slutat upp att dumma sig när vi rider ut så vad är de ni har problem med??????

Jag är nöjd och glad och min häst är nöjd och glad:p

Olika medoder funkar på olika hästar thats it!!!

Men att skratta och rida på långa tyglar och bara rycka på axlarna när en häst vänder och skenar hem är iallafall INTE en motod jag förespråkar..Men visst vissa människor älskar att rida sånna hästar och ser det som en utmaning och lite coolt
Och så länge inte någon annan tar skada av de så är det väl oki..Men då skall man inte klaga när man faller av och gör sig illa.;)

Jorunn är en mkt smart häst hon fattade efter några gånger att hon inte får rida ut om hon inte sköter sig ute:D

SÅÅÅÅ skönt att jag idag kan skritta ut på lååååånga härliga tyglar och bara njuta av att vara ute i naturen med min fina underbara häst.
Vi rider i alla möjliga gångarter och rider förbi allt möjligt och inga problem någonstans..
SÅ skall det vara att rida ut tycker jag.. men det är ju inge jag fått utan kämpat som en jä*la blådåre för att å ha det så här..

Alla här vet ju vilket helvete jag haft med att rida ut på Jorunn själv:crazy: hon har rest sig rakt upp, bockart, hoppat , backat slängt sig åt sidan och hoppat och kossa när hon inte längre vill som jag vill!

Och jag har provat många metoder och denna metod med att helt enkelt inte rida ut när hon dummar sig har funkat bäst.

Så få ni tycka och tänka vad ni vill faktiskt ni gör som ni vill.... jag gör som jag vill=)

Knapplån!

Idag red jag i ridhuset och tränade på galoppfattningar från stillastående och de tar sig allt mer och mer. Till och från blir fattningarna riiiktigt bra power från start!

Traven finns inte så mkt å säga om den är underbar.Tölten den kommer mer och mer och hon börjar bli riktigt stark i de och benlyftena blir bara högre och varje dag.

Imorogn skall vi skritta ut bara endast en skön skittur barbacka får det bli sen skall hon få sin veckans bad.
Väntar på mitt paket som innerhåller 2 täcken.. 1 innetäcke med helhals och 1 regntäcke med helhals.
Jorunn kommer bli snyggast i stallet haha.

Hihi du är mycket underhållande:angel:

KL

Blä, blä, blä!!!

Det kändes som att Sol haltade lite idag, är inte säker dock. Försökte longera henne så att jag kunde se, men tyckte inte det syntes något särskilt. Möjligtvis väldigt väldigt liten markering.

Blir inte klok på det, men jag tyckte verkligen att det kändes som att hon haltade. Det var i traven på volt i hennes svåra varv, och så fort jag fick in bakdelen (vänster bak) så tyckte jag att hon gick ojämnt.

Kan de "skutta" lite om de tycker att det är jobbigt, eller är det något fel?
Kände inget särskilt, inget varmt och inget svullet.

Ska kolla igen imorgon och försöka få någon att kolla när jag rider. Hoppas verkligen att jag hade fel. :(

Jag har beslutat mig för att sälja Romeo, han förtjänar ett hem som har mer tid för honom där han kan bli ompysslad som den lilla prins han är.
Han älskar verkligen att bli ompysslad och stå i centrum.
rrrm_168261907.jpg

ny_168261947.jpg

rrrrt_168262107.jpg

min fina kille...kommer sakna han.

Och med de andra två går det jättebra, hinner rida Thengill rätt mycket, känns lagom för oss två vi har t.o.m kommit ut på lite längre ritter igen jag älskar långritter och Thengill med, han brukar komma igång så bra på slutet.

Igår kom en vän hit och vi red ut på Glampi och Thengill, helt otroligt osannoligt på något sätt att kunna rida på mina två islandshästar tillsammans, så häftigt.
Glampi tjaffsar lite med huvudet och vill gärna "kasta" med huvudet när han blir glad, inte upp och ner utan i sidled haha det är hans unika "bock" stil när han blir lycklig så har han gjort sen han var bebis.
Men det blir lite konstigt när man försöker hålla i ett par tyglar.

han rids med hackamooret nu och det funkar skitbra tycker jag.
vi tränade på styrning start och stopp han har kommit i en liten trotsålder tror jag det är för han är lite i det blå men annars är han skitsnäll som vanligt, jag känner att han skulle aldrig kasta av mig med flit och han är totalt orädd för att jag hoppar upp och sitter på honom...skönt.
Det är så skönt när man känner hästen så väl för det blir mycket med avslappnat och man vet vart man har honom, även om unghästar kan vara oberäkneliga.

Vi red endast i skritt och en kortare sträcka(ca 500m) fram och tillbaka, han gick glatt på när vi gick bortåt men när vi skulle vända då ville han fortsätta haha.
mina hästar är verkligen raka motsattsen varandra, thengill blir alltid piggast hem och glampi blir skitsur när man ska gå hem, det är ju inte lika spännande haha.
jag fick stå och vänta ut han där ett tag men sen när han märkte att jag inte gav mig då gick han hihi bushäst.
Det är så häftigt att rida på Glampi:) tror han kommer bli så läcker...

bilder kommer...

Åh nej! Hoppas det inte är något, eller att det bara är något litet! Hur är hon i traven annars, är hon stark och i takt?

Hnokki har ju haft stora problem med traven då han gärna stressar iväg och slängtravar i otakt. Så i början och även nu ibland när han kommer i obalans kan han verkligen kännas halt! Men det är bara obalansen i honom som spökar som sagt, han blir helt jämn så fort man får ihop honom igen.

Nämen! Hoppas du hittar ett riktigt bra hem åt lillen :)
Så himla kul att det går bra med Glampi, vill gärna se fler bilder på er nu!!! Är det inte svårt att träna in styrningen på stång förresten, är det inte lättare på sidepull om du vill ha bettlöst?

Nja, jämn skulle jag inte säga. Sålänge hon travar rakt fram har hon ju kanonfin trav, jättefint steg. Och om hon får springa löst, utan att jag tar i tygeln eller något så tycket jag att hon är jämn, men då spårar hon ju inte riktigt utan fuskar/lägger sig. Men om man har sträckta tyglar, utan att rida ihop henne, så tappar hon balansen i hörnen/svängarna. Jag har inte velat ta i henne för mycket inne i paddocken just därför att jag vill att hon ska få hitta balansen först. Ute på rakt spår har vi börjat samla lite försiktigt korta sträckor. Och såklart jobbas hon i skritten på böjda spår.
Och när man ska sätta igång henne från skritt, så skjuter hon baken åt vänster och sen börjar hon trava/tölta. Märks inte lika mycket i tölten, eftersom man har ihop henne mer då, men hon kan korva sig lite även då.

Vi kollade på detta när tränaren var här och hon sa att det berodde på att det är hennes svaga sida (vänster alltså). Men... hon sa i och för sig så om det jag kände på Godi också. Därför blir jag lite kall i magen och tankarna snurrar iväg i en väldig fart och jag förväntar mig värsta tänkbara typ. :crazy:

Det KAN ju bara vara så enkelt att hon är lite i obalans och att det är därför som hon gör så, men i och med att Godi gjorde likadant och inte ville sätta under sig med det onda benet så reagerar jag lite extra.
Hoppas att det bara är så att hon tycker att det är jobbigt. Brukar de nicka om de bara är svagare i ena benet? :confused:

Åh, lilla gubben! :love:
Han är ju verkligen den sötaste lilla "islänningen" någonsin! :D

Hoppas du hittar ett toppenhem till skrutten

Jag tycker själva rörelsemönstret låter som obalans, men hellre kolla upp en gång för mycket än en gång för lite :) Hur nickar hon? Hela tiden? Hnokki nickar när han har ett illapassande bett. Rena nickningar hela tiden upplever jag ofta visar på något missnöje...

Det är ju detta som är det riktigt negativa med vår ras tycker jag. De säger sällan till om de faktiskt har ont, men hoppar gärna runt som om de hade riktiga hältor när det bara är taktfel!

Hon nickar i vänster varv i ena steget eller hur man ska säga. Alltså inte hela tiden. Tycker annars hon verkar nöjd på detta bettet. Något stadigare på det raka, men då hänger hon sig gärna istället, så jag föredrar det tredelade. Ska strax åka ut till stallet och kolla till henne. Får se om jag får någon som kan hjälpa mig kolla.

Jo, kan vara bra om du får med någon och kolla, alltid bra att ha fler ögon, som kanske märker något man själv missat.

När har du senast kollat upp benen? Om det där fortsätter skulle det kanske löna sig att göra en koll, bara för säkerhets skull.
Det endå som nämligen märktes på Snótt var att hon var litet ojämn i traven - särskillt på böjt spår - vilket vi tog som obalans och att benet (vänster fram i det här fallet) var svagare. Märktes inget i någon annan gångart, och inte om hon fick springa lös.
Visade sig sedan att hon hade de flesta leder inflammerade. :crazy:

Jag har ju bara haft henne en månad, och då gick hon igenom veterinärbesiktningen. Och jag har ju tyckt att hon har visat denna obalansen hela tiden mer eller mindre. De andra har fnyst åt mig och sagt att hon är ju ung, de är lite ostabila då.
Vilket förvisso är sant, men det var ju på samma sätt med Godi som hade spatt. De va ingen som tyckte att det var något att oroa sig eller ens höja på ögonbrynen för. Han var ju gammal och då är det lite stela. Förvisso också sant, men hur länge/till vilken grad är det ok att skylla bort det på att "det är så".

Jag ska se nu över helgen och om hon fortfarande visar samma så ska jag se om jag kan få ut någon att kolla på henne på måndag. Jag är lite hypokondriker så fort det är minsta lilla med hästarna, men hittills har jag aldrig haft fel om något. Förhoppningsvis så är det bara lite obalans och inget att oroa sig över utan bara fortsätta att styrka hennes svaga sida.

Nå, om det är så kort tid sedan hon kollades :)
Så jag sällar mig nog till skaran som tror att det är ungdomlig obalans :D Fast så tar man ju nog hellre och kollar upp hästen en gång för mycket än en gång för litet ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 844
Senast: EZMK
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 187
· Visningar
62 265
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V