Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Ja det är rätt trevligt att köra. Gick hos en körinstruktör med Lester, men han accepterade aldrig skaklar. Däremot har jag alldeles ensam kört in Jenta när hon var 1½ år men hon var uppenbart obekymrad över allt som händer.
Är Jentta en islandshäst?
Ska ge mig på Yngve och eventuellt Snorri i vår. Kan vara bra att Snorri får något att göra - han blir tre år i år och jag tycker det är för tidigt med inridning -12. Jag är visserligen inte särskilt tjock men jag väger ändå ca 70kg på mina 170 cm och då vill jag inte rida treårig islänning. Så inkörning eller handhästande får det bli.
ÄLSKAR människor som ser till hästen i sådana här tillfällen. Klart du inte är tjock till den längden men känns så skönt när man läser något så oegoistiskt. Är man osäker så ska man alltid vänta. :)
Dock "viktigare" att jag försöker sätta Yngve för vagn. Han är visserligen året yngre, men jag överväger att visa honom som hingst. Och Yngve som är fjording, måste vara körd för att bli "slutgodkänd" - om han nu duger exteriört och rörelsemässigt vilket jag inte vet.
Hade ingen aning om att fjordingar måste vara inkörda för att bli visade, lite häftigt :)

tio tecken

Inser nu att jag i mitt försök att vara avskräckande exempel fått det att låta värre än vad det var. Det var så klart inte ren och skär panik från början till slut, då hade vi inte fortsatt. Ja, hon reagerade när vi satte på svanskappan, med att rycka lite med huvudet precis när den spändes. Detta uppmärksammades, så då spändes den lösare och då brydde hon sig inte alls. Det var hans egna utrustning han hade med och han har tävlat, haft uppvisningar och så vidare i körning i många år. Så det var en väldigt fin och bra gjord. Svanskappan användes för att han menade att den ligger mer stilla då, och riskerar inte att glida framåt. Den hade lösa bossor som låg väldigt bra på ryggen, men för att de inte skulle glida fram (av en rund mage tex.) så hade han svanskappa, inte för att hålla den spänd bakåt, utan för att ta stopp om den gled framåt.
Sen när all utrustning var på plats så ledde jag henne och han gick bakom med tömmarna och sen började han väldigt mjukt att testa hjälperna. Hon var väldigt känslig, så tömmarna fick vara helt slaka, så att de hängde i en stor båge. Minsta lilla kontakt så tog hon hjälpen. Så man fick vara väldigt försiktig med handen.

Sen använde vi röstkommando vilket hon är van vid, hon var löslongerad en del hos förra ägaren och kan det jättebra. Så det var inga problem.

Vi tömkörde heller inte bakifrån, utan från sidan. Gick korta bitar snett bakom också vid skänkelvikning och skolor.

Första halvtimmen var hon stencool och det gick jättebra allting! :) Först körde ju han och sen fick jag försöka och det gick jättebra. Vi gjorde volter i skritt, vände över och lite sånt. Sen försökte vi med trav och de första volterna gick bra, sen blev hon rädd för en flagga som blåste till och då blev hon lite på tårna och lite spänd. Vi fortsatte lite mjukt och hon var lugn (alltså inte trippig/springig) men lite spänd. Så när vi skulle göra en volt i det svåra varvet så gick hon emot lite, alltså trillade lite utåt på volten. Då blev det ju som sagt att yttertömmen tog emot och eftersom hon redan var på tårna som rann hon iväg och tryckte emot mer, jag gick efter och försökte få slack i tömmen igen och gav röstkommando, men hon var redan uppstressad och plötsligt tände hon till och for iväg. Hon stannade några meter senare, men sen hade det nog satt sig i huvudet, för varje gång vi skulle svänga åt höger (svåra varvet) så fick hon panik. Så proffset tog över och hon stack flera gånger med honom med bara av att han bytte varv, utan volt. Jag stod utanför och stannade henne med röstkommando (tränaren använde inte samma som hon är van vid) så hon stannade. Hon var väldigt spänd och stressad.
Han jobbade vidare jättelugnt och efter ett tag lyckades han få henne att vända över i det svåra varvet med hjälp av hörnet, och hon kunde gå längs kortsidan och sen vända över igen. Så då fick han lugnat ner henne, och jag fick komma in igen och han jobbade vidare med lite skänkelvikning och öppna på långsidorna. Så hon var lugn på slutet med.

Men just den lilla stunden av panik hade ju varit förödande om man inte hade varit på ett inhägnat område. Nu fick hon inte ens upp farten ett halvt varv (ganska liten paddock, 20x40 tror jag) innan vi hann komma i rätt position och stanna med rösthjälp.

Men på grund av detta så kommer jag inte försöka mig på det själv, utan kommer börja med longering i grimma i det svåra varvet så att hon lär sig ge efter på ett bra sätt där.
Men nu i ridningen har hon inte alls gått emot i det varvet, så jag hoppas att det har släppt! :)

Tack för du delar med dig! Viktig att veta hur det kan gå ibland.

Sen är det givetvis skilland häst till häst som du skriver. Tror du att Sol är lämpad som körhäst?

Jag ska som sagt sätta kommandon först och sen får jag se hur jag kan gå frammåt efter det men då han verkligen inte är rädd för något (van vid storhästar så det är lustigt vilken stor skillnad det är) så tror jag det är bra emd mer promenader och miljöträning så jag får se hur han reagerar när han väl blir rädd på riktigt. Det kommer få avgöra om han ska bli inkörd hela vägen eller ej.

Ingen aning om hon är lämplig som körhäst, men jag har inget som helst intresse av att köra in henne så det bryr jag mig inte så mycket om. :p
Tömkörningskursen var enbart för att det är ett bra sätt att arbeta från marken, roligt med lite omväxling. Jag är fullkomligt oduglig på att arbeta från marken, så jag ville lära mig. Och eftersom hon i sitt förra hem var jobbad en del från marken så vill jag fortsätta med det. Men jag känner att löslongeringen inte blir så mycket mer än motion och såklart att hon lyssnar på mina kommando. Men jag ville ha mer arbete, mer dressyr.

I vanliga fall är Sol stenocool, så detta var inte precis något som jag hade väntat mig. Tidigare har problemet snarare varit att hon varit lite för loj inne på banan, så jag trodde snarare att det skulle bli svårt att få henne att gå framåt. Men så blev inte fallet.

Inlägget var väl inte så mycket till dig som till alla andra som läser, kanske främst unga personer som inte riktigt har samma konsekvens och säkerhetstänk. Jag kan bara se framför mig hur någon bestämmer sig för att testa hemma på stallplanen/grusvägen med sin lugna snälla häst. Och då är det ju bra att tänka på att även den snällaste och lugnaste hästen är faktiskt en häst som kan bli rädd när man minst anar det.

Du verkar ju vad jag läst tidigare vara väldigt försiktig med dina hästar. Så jag tror du vet vad du sysslar med. ;)

Jenta är en till av mina fjordhästar. Har sex stycken av olika åldrar, kön och färger.

Jo, jag ser till hästen (försöker) men har också andra hästar att rida på och leka med på det sättet;). Ni har förmodligen inte koll på det. Jag kastar mig mellan olika discipliner och hästar och ridning är det roligaste jag vet (har ni aldrig hört förut, va?) och jag äger 16 hästar av olika raser. Har åtta stycken som är i ridbar ålder, varav två är islänningar.:D Så jag tycker mig höra till på marginalen inom ganska många olika discipliner.

Och jag har tre fyra stycken unghästar födda -09 men det är bara en jag är säker på ska ridas in till våren och det är just Jenta.
Snorri är islänning och ska därför vänta. Chili, som är korsning vbl-travare/quarter är än så länge väldigt liten så jag får se när det är lämpligt att börja rida in henne. Erik, frieservalacken, är väldigt valpig i kroppen och han behöver grovna till innan jag rider in honom.

Fjordingar behöver inte vara inkörda för att bli visade; de kan visas som 2½-åringar och bli preliminärt godkända (tänkte visa Yngve i sommar som 2½-åring, skära direkt om han uppenbart inte håller måttet) men behöver då komplettera med körprov senare. Om man visar dem som 3½-åring eller äldre, tror jag att körningen ska göras direkt - men jag har inte hundra koll. Har aldrig varit aktuellt tidiare. Och jag som inte är något proffs tycker att det verkar enklare att ta en unghäst där man har en chans att med lite tjuvknep lura i dem att man är fysiskt starkare, jämfört med en fullvuxen 3½-åring... dessutom tar det mig säkert ett år att få en häst vettigt inkörd.:grin:

_Lite som med islandshingstar som ska visas under ryttare för att få "livslångt" godkännande fast det är bruksprov inom en annan gren.

Jisses människa! Vad är hemligheten? Är du född med blått blod eller har du vunnit på lotto? Eller vad ska man göra för att kunna leva med 16 hästar?

Har du alla som hobby eller driver du någon form av verksamhet?

Jess, det har äntligen kommit snö :love::bump:

Var idag och klättrade med G + mamma och S i skogen, vilket G tyckte var litet spännande :grin: Fint skötte han sig för det. :laugh:

32844551.jpg

:love:
32844552.jpg

S funderade över kameran :)

*kl*
Grattis till mig som blev hästägare idag! :)
Vad kul! Grattis!

Kná vilar fortfarande nere hos fodervärden, och Spá har jag precis börjat sätta igång efter 4-5 veckors vila. Jag hade tänkt att vi i princip bara skulle skritta nu i början, men hon är snor-pigg! Vet inte riktigt vad som flugit i henne, vinden i näsborrarna, kylan, och underlag med studs kanske. Hon taktar i skritten och vill gärna gå snabbare och snabbare när jag töltar så det blir korta turer med en del tölt och lite trav. Jag tror att hon mår bättre av att få springa korta sträckor än att jag bromsar henne ideligen. Hagen är väldigt hal och trist nu så jag tror att hon har längtat ut! Det blev en månskensritt idag och jag satt och sneglade i skuggan som en annan mupp ;). Jag ska ordna bilder när hon är lite mer igång.

Senast ändrad:

Tack så mycket! Och tack alla andra!

Det är en lovande, talangfull valack född 2008, svartskäck, riden totalt kanske bara 3 månader? Har alla gångarter på plats, töltar, travar, skrittar och galopperar med stoooora steg. Ska bli ashäftigt!!

Gullan - Sinfó åker till hingst i sommar. Jag hoppas hon kan få många fina friska föl. :)

Jisses människa! Vad är hemligheten? Är du född med blått blod eller har du vunnit på lotto? Eller vad ska man göra för att kunna leva med 16 hästar?

Har du alla som hobby eller driver du någon form av verksamhet?

Hobby enbart. Skulle inte vilja lägga ner energin på redovisning, ekonomi och liknande. Alldeles för många regler och annat runt omkring. Dessutom har jag inte tillräckligt med kunskap för att exempelvis hålla lektioner. Och när jag ser hur hästföretagare har det, kan jag bara säga att det är alldeles för mycket slit och alldeles för dåligt betalt. Jag tror att jag skulle tappa en hel del av glädjen med hästarna om jag var tvungen att dra in pengar på dem också.

Har turen att ha ett välavlönat jobb, drygt 60000kr i månadslön, och gör inte åt pengar på så mycket annat än hästarna. Utom böcker, då, som jag köper en del, och te att dricka till bokläsningen.
Har fem minuters bilkörning till jobbet så det går inte åt mycket bensin till att pendla heller. Bilen är halvgammal men håller nog några år till..
Är inte intresserad av kläder, använder inte smink, tycker inte att det är kul att gå på krogen.

Wow, får man fråga hur du hinner med allt då? Eller är ni många som hjälps åt?

Jag har väldigt svårt att se hur man får ihop heltidsarbete och 16 hästar, om 8 rids.

Och vad sjutton jobbar du med?

Nu vet jag redan vad jag vill bli och har en dröm om att kunna jobba halvtid med det och halvtid med mitt gamla jobb och lägga upp det som dygnsjobb. Då skulle jag få betalt för heltid, men vara ledig otroligt mycket. Får väl se hur det går med den drömmen. Är i och för sig ingen ouppnålig dröm, så med lite tur så. :)
Hade ju varit underbart att jobba till typ 1-2 varje dag. :love:

Här är en till som undrar om jobbet behöver fler anställda ;-)

För övrigt så ger jag snart upp och ger bort min häst till första bästa. Vart finns dom vettiga och seriösa köparna?! Jag är så less :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
3 565
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
490
Senast: Mirre
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 318
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 423
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka