Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

dsc_0122_183123497.jpg

dsc_0145_183123607.jpg

Mina älskade hästar idag i den vackra solnedgången, tänk vad lite sol kan göra och vilken energi man får.
Hann med dem båda och körde först Thengill en långkörning han verkligen älskar körningen och blir otroligt pigg.

Men en sak jag tänkte på, varför är han så himla mkt piggare när han inte ätit innan man ska träna?
Någon annan som upplevt samma sak?

Sen tömkörde jag Glampi en riktig långrunda gick skitbra vi töltade några steg:)

Kl*

Har bestämt att jag ska köra in min kille innan det är tid för inridningen.

Han känns lämpad som körhäst + det ska bli så kul!

Gullan du har kört in Thengill va? Lite tips och råd för kommande tömkörning? Tänker också gå kurser till våren och sen tillsammans i höst. Sen får ett proffs köra in honom på riktigt.

Drömmer mig fram som vanligt...

Ja det är sååå himla roligt med körning fler borde låta köra in sina islänningar(om man inte har kunskapen och hjälpen själv för då kan man göra det själv).

Superbra träning och roligt när folk som inte kan rida kan hänga med på en kör tur.

Jag körde in Thengill efter det att han var inriden, de flesta brukar nog köra in först men jag tyckte att det var skönt att han var mer hanterad och ja körning är ännu mer viktigt med säkerheten och så så för mig kändes det bäst att han var inriden.

Men det beror nog på hur man vill göra ska inte säga att det är fel att köra in först för då kan man träna upp dem innan man sätter sig på dem=stor fördel.

Jag töltar ju Thengill framför vagnen med funkar mkt bra men mest är det trav.

Ja jag har kört in Thengill själv har kunskap om inkörning(gått naturbruk häst där vi lärde oss köra in brukshästar + travhästar) så jag körde in Thengill med hjälp av min mamma pappa och sambo(man måste vara 4pers vid vissa moment) Det är viktigt att inte stressa fram något utan gärna upprepa varje moment flera gånger även om hästen verkar helt kolugn för det kan hända mycket farliga saker när en vagn är fast surrad på en häst om man inte kört in dem på rätt sätt och förberett dem.

Men lämna honom till någon som kör in det är det bästa om man inte har kunskapen själv för man ska inte försöka sig på något själv om man inte vet hur man ska lägga upp det, det är som sagt många moment som ska till.
Tex. ska man lära hästen stå still(men det kan ju du träna på) och ha tålamod vid på och avspänningen och så ska de lära sig dra däck för att lära sig att inte vara rädda vid ljudet, jag drog även släde med thengill sån riktig timmersläde(kälke) för att han skulle lära sig ordentligt och få testa på lite olika varianter och vara förberedd.
Som att köra ner i frusna vattenpölar tex, det tänker man kanske inte på vid inkörningen det blir en glad överaskning när man är ute på tur:angel::grin: bra att vänja dem vid så mkt som möjligt.

Ja sen ska de vänja sig vid skaklarna att de rör vid hästen att de hoppar osv osv...men man börjar först med linor på sidorna som medhjälparna går med och även vidrör hästen med, en medhjälpare leder hästen och en tömkör.
Man behöver en ledare som kan lugna hästen ifall den blir rädd osv osv...
det är en hel vetenskap kan inte sitta och skriva ner allt här:) men det är skitkul iaf.

Du får skicka han hit om inte annat hihi jag skulle ju vilja köra in Glampi med men det är ju medhjälparbrist jag har just nu.
Han har iaf fått börja vänja sig vid vagnen lite lätt i och med att han går med brevid.

Men du kan ju börja med tömkörningen själv med din häst sen när han är en 3år något sånt.
Men ha först en medhjälpare som leder och innan du går någonstans så ha han uppbunden och testa försiktigt att vänja honom vid tömmarna på sidorna om honom för det finns hästar som är bakskygga och det är inte kul om de kutar iväg då med tömmarna släpandes bakom då stannar de inte i första taget.

Mycket handlar om att vänja dem vid saker iaf, även i ridningen är de ju så.
Jag tycker överlag det är bra att vänja dem vid plastpåsar, presseningar, vad som helst man kan tänkas komma på och som man kan tänkas möta när man är ute och kör/rider.

Mina hästar är inte rädda för något längre haha skitbra.

Men iaf de första gånger du tömkör så kan du ju vara i en paddock ifall något skulle hända(detta efter att du gått mkt promenader och lärt känna hästen så man inte bara spänner på och går iväg, spänna tömkörningsgjorden är bra och förberedande träning inför en sadelgjord)
Man ska alltid ha säkerheten i bakhuvudet, det är det viktigast i jobbet med hästar.

Tömmarna ska helst vara delade så att du inte kan fastna i dem eller hästen om den skulle skena iväg.
Du ska se till att inte tömmen hänger på marken så du snubblar på den och "rulla" upp tömmarna på ett speciellt sätt som är lite svårt att förklara här, men det finns ett smart sätt så man slipper trassla med dem.

Jag har alltid börjat med hästarna ute i tömkörningen men även när jag red in glampi gjorde jag så, är inte så mycket för paddock tycker lätt de kan tappa glöden där men men jag är inte som andra heller haha men jag anpassar mig efter hästen, är det en väldigt nervid och rädd häst kan man inte vara ute då är det alldeles för mkt för dem vissa behöver ju "väggar" som ramar in dem.

annars är tömkörning skitbra inför inridningen de lär sig svänga, stanna ja de kan lära sig allt i tömkörningen som de kan i ridningen förutom skänklarna då men då kan man använda spö eller kroppspråk vid sidoförflyttningar osv tex.

ska se om jag hittar lite bilder på inkörningen med:)
Thengill reds in som 4åring och jag körde in honom som 5åring.

pic_show_id1584018.html
Precis nyinkörd 5år gammal, syns att han inte riktigt lärt sig att "lägga sig" i selen och dra.(ett tips börja läsa på redan nu om selar och vagnar det är med en hel vetenskap;))

pic_show_id1510729.html
Hihi snacka om att se ut som en bebis och jääätte liten, men han var faktiskt bara 126cm hög när jag köpte honom;). jättekort lugg och man där med.

878779.jpg

jag har inga bilder vid "kritiska" lägen eftersom vi var 4pers till det men här sitter jag i vagnen för första gången när han vant sig vid att den är förspänd och mamma leder och jag "tömkör" från vagnen.
Jag sitter på sidan beredd att hoppa ur ifall något inte skulle gå bra(man ska aldrig sätta sig tillrätta första gången).

1584023.jpg
Precis nyinkörd 5år gammal, syns att han inte riktigt lärt sig att "lägga sig" i selen och dra.(ett tips börja läsa på redan nu om selar och vagnar det är med en hel vetenskap;))

1510722.jpg

Hihi snacka om att se ut som en bebis och jääätte liten, men han var faktiskt bara 126cm hög när jag köpte honom;). jättekort lugg och man där med.

8334480.jpg

Här är Thengill 6år och vi har kommit igång mkt mer med körningen och här är vi ute på en långrunda jag och min mamma(ska säga det med att min sambo mamma och pappa var inte hästkunniga alls utan jag fick styra hela inkörningen) Thengill är supersnäll och mamma kan sitta själv i vagnen.
De första gångerna jag körde honom eller de första åren så körde jag med någon som följde med det ska man egentligen alltid göra, ha någon som kan hoppa av och hålla i hästen om något händer tex första gångerna man möter bil osv.
Även vid påstigning och avstigning ska medhjälparen hoppa av och hålla i hästen för det kan vara farligt att hålla i tömmarna, ta bort blicken och sätta sig i vagnen och hästen kanske sticker iväg innan man fått i båda benen.

på denna bilden(och det är samma utrustning jag har fortfarande) har Thengill en loksele, en gammal finsele mkt lättare sele än tex arbetsselarna, han har högt skakelfäste, draglinor, baksele, dubbla gjordar.
Det bästa är loksele om man vill kunna åka två personer eftersom bröstsele inte kan ta lika stor tyngd men det finns bra bröstselar med.
Men är hästen byggd som Thengill med ganska lågt ansatt hals med så finns det inte så mkt rum att spela på vid en bröstsele om han ska kunna andas/röra sig.

vagnen är en specialbyggd västbyvagnen gjord av en skicklig kille som tyvärr slutat tillverka vagnar.
Den är gjord efter Thengills mkh så att den skall vara rätt avvägd(det får inte vara för mkt vikt i däckeln och inte heller för lite då tippar vagnen uppåt), det är stötdämpning, svängel och bakselefäste på vagnen och jag älskar den, skitbra och mkt hållbar vagn men endå lätt och med mkt lättare hjul än vad de flesta rockards har, detta är nödhjul som jag aldrig behövt pumpa på 7år shit helt sjukt att jag haft den så länge, och i samma fina skick har alltid haft den inomhus.

4337442.jpg
en gammal bild till, bästa killen mamma och jag igen ute på mysig långkörning med fika:)

Nej det är skitkul att köra häst:)
Men lyssna inte på dem som säger "islandshästar är så lugna det är bara att hänga på vagnen och köra iväg" bara för har mött ett antal sådana, hm..en dag kommer det gå riktigt illa när hästarna helt plötsligt upptäcker att de sitter fast i något som förföljer dem...

Annars har islandshästar oftast ett toppen lynne för just körning.
De är bäst:)

Ang. körningen så har jag berättat hur det gick när Sol tömkördes första gången, och det var inte roligt. Jag hade ett proffs med mig som skötte det väldigt bra och var stencool hela tiden. Jag däremot flydde ut på andra sidan staketet och hjälpta till att stanna henne med röstkommando. Det gick bra, men hon kunde lika gärna fortsatt rakt ut genom staketet. :o

Så se till att vara på väl inhägnat område och ta hjälp av någon för säkerhets skull. :)

När jag ger mig på det igen komm det vara med grimma, inte träns. Och jag kommer inte ha någon svanskappa. För jag tror det var kombinationen av svanskappan (som hon inte gillade och som var spänd väldigt löst på grund av att hon visade obehag) och att hon inte visste hur hon skulle komma ifrån trycket. När hon gick emot yttertygeln så fick hon både tryck i ytter och tryck bak. Så det säger ju spring fortfare utåt. Helt fel signaler alltså. Så ja, jag kommer att gå betydligt försiktigare fram.

För att inte avskräcka dig så gick det kanonbra för de andra hästarna, och stundtals gick det bra för Sol också, hon var jätteduktig, men blev väldigt stressad av (tror jag) de obehagliga och konstiga signalerna. Så det eskalerade och hon stressade upp sig själv. När hon började gå emot så var hon iväg som en kanon på ett ögonblick.

Förhoppningsvis så reagerar din inte alls så, men ifall om så kan det ju vara bra att se till att vara på ett litet instängt område så att man har möjlighet att följa med om det skulle gå fel och hästen sticker.

Åh, fin blandning!

Tycker det finns många fina korsningar, red tidigare en som var tjuvbetäckt. En fin halvblodshingst som hoppade över staketet till grannens ardennersto. Kanonmaffig häst med ett jäkla fint steg. Hade varit kul att se honom med någon med lite ambitioner på ryggen. När jag red honom var han bara riden rakt fram i skogen med en stoppsträcka på sisådär 50 meter. :angel:

Kanonmaffig häst med ett jäkla fint steg.

Du beskrev just mitt sto. :angel:

Ja, det finns mkt fina korsningar, har bl a ridit en korsningsponny med både islänning och fjording i sig. Det var en upplevelse.

Det enda som är synd med mitt sto är hennes psyke. En fruktansvärt fin häst som tyvärr varit i helt fel händer. :(

Här är hon idag, nyligen igångsatt efter vila.

Ang. körningen så har jag berättat hur det gick när Sol tömkördes första gången, och det var inte roligt. Jag hade ett proffs med mig som skötte det väldigt bra och var stencool hela tiden. Jag däremot flydde ut på andra sidan staketet och hjälpta till att stanna henne med röstkommando. Det gick bra, men hon kunde lika gärna fortsatt rakt ut genom staketet. :o

Så se till att vara på väl inhägnat område och ta hjälp av någon för säkerhets skull. :)

När jag ger mig på det igen komm det vara med grimma, inte träns. Och jag kommer inte ha någon svanskappa. För jag tror det var kombinationen av svanskappan (som hon inte gillade och som var spänd väldigt löst på grund av att hon visade obehag) och att hon inte visste hur hon skulle komma ifrån trycket. När hon gick emot yttertygeln så fick hon både tryck i ytter och tryck bak. Så det säger ju spring fortfare utåt. Helt fel signaler alltså. Så ja, jag kommer att gå betydligt försiktigare fram.

För att inte avskräcka dig så gick det kanonbra för de andra hästarna, och stundtals gick det bra för Sol också, hon var jätteduktig, men blev väldigt stressad av (tror jag) de obehagliga och konstiga signalerna. Så det eskalerade och hon stressade upp sig själv. När hon började gå emot så var hon iväg som en kanon på ett ögonblick.

Förhoppningsvis så reagerar din inte alls så, men ifall om så kan det ju vara bra att se till att vara på ett litet instängt område så att man har möjlighet att följa med om det skulle gå fel och hästen sticker.

Nej det är lite det jag menar att det är mkt viktigt att vänja dem noga innan, tex med svanskappan(den behövs ju inte om man använder en riktig tömkörningsgjord) men när de ska köras in behövs svanskappa så det är viktigt med den och även de andra delarna tex baksele osv att vänja in noga innan, först uppbundet och verkligen se hur de reagerar, reagerar de illa kan man inte gå ut och tömköra för det är ju som att be om att något ska hända(inget illa menat men hästen talade ju om att den inte var helt van vid svanskappan direkt:))
Och då måste man vänja dem fler gånger innan man börjar tömköra med den, helst ta bort den om man ska tömköra just den dagen om det är en lektion för en tränare tex.

sen ledde väl tränaren henne när du skulle tömköra om det var första gången för henne? då ska de inte "kunna" sticka iväg på samma sätt.
Men är det redan något hon besväras av så funkar det ju inte att hon ska koncentera sig på mer än en sak.
sen kan hon var bakskygg med och rädd för tömmarna, det ska man med vänja dem vid när de står uppbunda och med god tid på sig, först beröra sedan gå bak och se hur de reagerar, tex testa att flaxa lite med dem osv.

sen ska man egentligen aldrig smacka på en häst genom att slå med tömmarna(som man ser på film) det kan inbjuda till kick och sånt är inte så skoj när man sitter/står bakom. man ska använda spö/rösten.

Just det kom på en bra sak till när man ska påbörja inkörning.
att lära in kommandon från marken för skritt, trav och galopp(även tölt) mkt bra att de kan detta enbart med röstkommando även i inridningen sen.

Glömde skriva att tid, tålamod och upprepning är nyckeln till en bra inkörning:)

Ja det är rätt trevligt att köra. Gick hos en körinstruktör med Lester, men han accepterade aldrig skaklar. Däremot har jag alldeles ensam kört in Jenta när hon var 1½ år men hon var uppenbart obekymrad över allt som händer. Ska ge mig på Yngve och eventuellt Snorri i vår. Kan vara bra att Snorri får något att göra - han blir tre år i år och jag tycker det är för tidigt med inridning -12. Jag är visserligen inte särskilt tjock men jag väger ändå ca 70kg på mina 170 cm och då vill jag inte rida treårig islänning. Så inkörning eller handhästande får det bli.
Dock "viktigare" att jag försöker sätta Yngve för vagn. Han är visserligen året yngre, men jag överväger att visa honom som hingst. Och Yngve som är fjording, måste vara körd för att bli "slutgodkänd" - om han nu duger exteriört och rörelsemässigt vilket jag inte vet.
221938_105318716222483_100002330643644_51446_5122969_n.jpg

Yngve är den vita, Karl och så Lukas i bakgrunden.

Är Yngve vitblack?
Älskar fjordingar, även om det slutliga valet föll på islandshäst, och det är så kul att man idag ser mer av de andra (black)färgerna än ljusbrun black. När jag "en gång i forntiden" red hos ett fjordingstuteri sålde de snabbt (och billigt) de föl som fått en annan färg, då den inte var önskvärd - alla skulle vara enhetligt "gulblacka", vilket i sig är väldigt fint det med, men också väldigt jobbigt när man måste knata runt och läsa siffror som klippts in i pälsen på hästarnas rumpor för att kunna se vem som är vem i en flock på 30 individer med samma färg. :D

Det är en av alla de saker jag gillar med islandshästen, den stora variationen av färger (säger jag som har två svarta:)).

Är Yngve vitblack?

Japp. Och väldigt vit, som syns på bilden. Det är färgen som gör att jag bryr mig om att spara länge nog för att visa. Det finns två godkända vita hingstar i Sverige varav en är morbror till Yngve och den andra är mellan 25 och 30 år gammal (tror jag; drygt 20 i alla fall) och jag tror det finns två i Norge också.
Medan det "vimlar" av rödblacka och musblacka.
Visst är det trevligt med ljusbrunblack också men jag tycker också färg är kul så jag saknar bara en godkänd fjordfärg - och den får jag nog avla fram själv - nämligen isabellblack.
Skulle kunna lägga Yngves morbror på mitt röda sto och hålla tummarna men har inte koll på om det finns rött i den hingsten.
Yngve däremot har rött i sig och kan alltså lämna isabell med ett rött sto.

Nu har hästarna haft 1½-2 timmar på sig att äta frukost så nu ska jag hämta mig en valack och gå ut och rida. För att återföra tråden på rätt bog: jag tar och rider Karl först...:idea:

Då hoppas jag att dina önskningar blir uppfyllda, både att Yngve håller hela vägen och att du till slut får din isabellblack. :)

Och som avslut på min kapning av tråden - Ha en bra ridtur!

Tack så hemskt mycket för ditt utförliga svar!
Ja det är sååå himla roligt med körning fler borde låta köra in sina islänningar(om man inte har kunskapen och hjälpen själv för då kan man göra det själv).

Superbra träning och roligt när folk som inte kan rida kan hänga med på en kör tur.

Precis, plus att jag kommer bli en hönsmamma och i princip inte låta någon annan rida honom än mig.

Jag körde in Thengill efter det att han var inriden, de flesta brukar nog köra in först men jag tyckte att det var skönt att han var mer hanterad och ja körning är ännu mer viktigt med säkerheten och så så för mig kändes det bäst att han var inriden.

Men det beror nog på hur man vill göra ska inte säga att det är fel att köra in först för då kan man träna upp dem innan man sätter sig på dem=stor fördel.
Precis så jag också tänker, dock ser jag mest fördelar med att köra in först. Men viktigt att ta reda på eventuella nackdelar först.

Jag töltar ju Thengill framför vagnen med funkar mkt bra men mest är det trav.
Ah vad kul! Vad föredrar du till en gångartshäst? Loksele eller vanlig? Läst på en del och ska inte köpa något fast skit. Tänkte faktiskt försöka mig på att deisgna en egen variant med så mycket bogfrihet som möjligt för att underlätta för tölten.

Ja jag har kört in Thengill själv har kunskap om inkörning(gått naturbruk häst där vi lärde oss köra in brukshästar + travhästar) så jag körde in Thengill med hjälp av min mamma pappa och sambo(man måste vara 4pers vid vissa moment) Det är viktigt att inte stressa fram något utan gärna upprepa varje moment flera gånger även om hästen verkar helt kolugn för det kan hända mycket farliga saker när en vagn är fast surrad på en häst om man inte kört in dem på rätt sätt och förberett dem.

Men lämna honom till någon som kör in det är det bästa om man inte har kunskapen själv för man ska inte försöka sig på något själv om man inte vet hur man ska lägga upp det, det är som sagt många moment som ska till.
Tex. ska man lära hästen stå still(men det kan ju du träna på) och ha tålamod vid på och avspänningen och så ska de lära sig dra däck för att lära sig att inte vara rädda vid ljudet, jag drog även släde med thengill sån riktig timmersläde(kälke) för att han skulle lära sig ordentligt och få testa på lite olika varianter och vara förberedd.
Som att köra ner i frusna vattenpölar tex, det tänker man kanske inte på vid inkörningen det blir en glad överaskning när man är ute på tur:angel::grin: bra att vänja dem vid så mkt som möjligt.
Då jag aldrig sysslat med körning så kommer jag enbart göra tömkörningen och sen får som sagt en duktig inkörare sköta resten, men ska försöka vara där och vara med så mycket som möjligt för att se om han verkligen lämpar som körhäst eller ej.
Ja sen ska de vänja sig vid skaklarna att de rör vid hästen att de hoppar osv osv...men man börjar först med linor på sidorna som medhjälparna går med och även vidrör hästen med, en medhjälpare leder hästen och en tömkör.
Man behöver en ledare som kan lugna hästen ifall den blir rädd osv osv...
det är en hel vetenskap kan inte sitta och skriva ner allt här:) men det är skitkul iaf.
Åh vad jag längtar nu! Min sambo kommer hjälpa mig så mycket han behövs men Rigel är duktig på att stanna/gå fram på kommando redan. Kan gå bredvid honom och handen på hans rygg utan några problem. Men ska träna detta mer så det sitter.

Du får skicka han hit om inte annat hihi jag skulle ju vilja köra in Glampi med men det är ju medhjälparbrist jag har just nu.
Han har iaf fått börja vänja sig vid vagnen lite lätt i och med att han går med brevid.

Haha vad snällt! Ja jag får ta långsemester i sommar så kommer jag upp med min så slår vi parkörning - 2 flugor i en smäll ;)
Men du kan ju börja med tömkörningen själv med din häst sen när han är en 3år något sånt.
Tänkte faktiskt börja så smått redan nu till våren att gå bakom honom men enbart i grimma. Sen tömköra han mer efter sommarbetet i Oktober/November sen skicka in på inkörning när han känns redo. Så det blir ju nästan vid 3 års.
Men ha först en medhjälpare som leder och innan du går någonstans så ha han uppbunden och testa försiktigt att vänja honom vid tömmarna på sidorna om honom för det finns hästar som är bakskygga och det är inte kul om de kutar iväg då med tömmarna släpandes bakom då stannar de inte i första taget.
Absolut, kommer gå väldigt långsamt och säkert. Mina hästar är det inget huxflux runt.

Mycket handlar om att vänja dem vid saker iaf, även i ridningen är de ju så.
Jag tycker överlag det är bra att vänja dem vid plastpåsar, presseningar, vad som helst man kan tänkas komma på och som man kan tänkas möta när man är ute och kör/rider.
Ja klart, ska köra miljöträning massor med han sen också när han blivit äldre.

Mina hästar är inte rädda för något längre haha skitbra.

Men iaf de första gånger du tömkör så kan du ju vara i en paddock ifall något skulle hända(detta efter att du gått mkt promenader och lärt känna hästen så man inte bara spänner på och går iväg, spänna tömkörningsgjorden är bra och förberedande träning inför en sadelgjord)
Man ska alltid ha säkerheten i bakhuvudet, det är det viktigast i jobbet med hästar.

Tömmarna ska helst vara delade så att du inte kan fastna i dem eller hästen om den skulle skena iväg.
Du ska se till att inte tömmen hänger på marken så du snubblar på den och "rulla" upp tömmarna på ett speciellt sätt som är lite svårt att förklara här, men det finns ett smart sätt så man slipper trassla med dem.

Jag har alltid börjat med hästarna ute i tömkörningen men även när jag red in glampi gjorde jag så, är inte så mycket för paddock tycker lätt de kan tappa glöden där men men jag är inte som andra heller haha men jag anpassar mig efter hästen, är det en väldigt nervid och rädd häst kan man inte vara ute då är det alldeles för mkt för dem vissa behöver ju "väggar" som ramar in dem.

annars är tömkörning skitbra inför inridningen de lär sig svänga, stanna ja de kan lära sig allt i tömkörningen som de kan i ridningen förutom skänklarna då men då kan man använda spö eller kroppspråk vid sidoförflyttningar osv tex.

Kommer inte ha tillgång till paddock men har superstigar vi kan träna på istället. Då han lyssnar bra redan nu tror jag nästan det är ännu bättre.

ska se om jag hittar lite bilder på inkörningen med:)
Thengill reds in som 4åring och jag körde in honom som 5åring.
Kör du honom mycket? Hur sätter sig musklerna till skillnad från ridningen? Är supernyfiken om det verkligen är bra för gångartshästar eller om det kvittar?

Supertack!

Åh vilka bilder! JAG vill köra, får bara hoppas han också vill det bara ;)

Hade faktiskt tänkt mig en bröstsele lite special. Han har inte så grov eller lågt ansatt hals så det funkar på honom men ska se om kanske inte loksele blir bäst ändå. Sen en lätt rockard där man sitter lite högre.

Innan jag ska skicka honom för inkörning hade jag tänkt röntga honom. Vill inte heller sätta bett i munen på honom förren tänderna är kollade men kan man köra i bettlöst? För vargtänderna kan ju komma senare än som 2,5 -3 åring?

Ursäkta all min kapning av tråden!

Tack för du delar med dig! Viktig att veta hur det kan gå ibland.

Sen är det givetvis skilland häst till häst som du skriver. Tror du att Sol är lämpad som körhäst?

Jag ska som sagt sätta kommandon först och sen får jag se hur jag kan gå frammåt efter det men då han verkligen inte är rädd för något (van vid storhästar så det är lustigt vilken stor skillnad det är) så tror jag det är bra emd mer promenader och miljöträning så jag får se hur han reagerar när han väl blir rädd på riktigt. Det kommer få avgöra om han ska bli inkörd hela vägen eller ej.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 667
Senast: Ninnurur
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
495
Senast: Mirre
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 320
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Vegansk efterrätt
  • Textilåtervinning

Hund, Katt, Andra Djur