Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kl*
Har bestämt att jag ska köra in min kille innan det är tid för inridningen.
Han känns lämpad som körhäst + det ska bli så kul!
Gullan du har kört in Thengill va? Lite tips och råd för kommande tömkörning? Tänker också gå kurser till våren och sen tillsammans i höst. Sen får ett proffs köra in honom på riktigt.
Drömmer mig fram som vanligt...
Vad är de andra 50% för något?
Kanonmaffig häst med ett jäkla fint steg.
Ang. körningen så har jag berättat hur det gick när Sol tömkördes första gången, och det var inte roligt. Jag hade ett proffs med mig som skötte det väldigt bra och var stencool hela tiden. Jag däremot flydde ut på andra sidan staketet och hjälpta till att stanna henne med röstkommando. Det gick bra, men hon kunde lika gärna fortsatt rakt ut genom staketet.
Så se till att vara på väl inhägnat område och ta hjälp av någon för säkerhets skull.
När jag ger mig på det igen komm det vara med grimma, inte träns. Och jag kommer inte ha någon svanskappa. För jag tror det var kombinationen av svanskappan (som hon inte gillade och som var spänd väldigt löst på grund av att hon visade obehag) och att hon inte visste hur hon skulle komma ifrån trycket. När hon gick emot yttertygeln så fick hon både tryck i ytter och tryck bak. Så det säger ju spring fortfare utåt. Helt fel signaler alltså. Så ja, jag kommer att gå betydligt försiktigare fram.
För att inte avskräcka dig så gick det kanonbra för de andra hästarna, och stundtals gick det bra för Sol också, hon var jätteduktig, men blev väldigt stressad av (tror jag) de obehagliga och konstiga signalerna. Så det eskalerade och hon stressade upp sig själv. När hon började gå emot så var hon iväg som en kanon på ett ögonblick.
Förhoppningsvis så reagerar din inte alls så, men ifall om så kan det ju vara bra att se till att vara på ett litet instängt område så att man har möjlighet att följa med om det skulle gå fel och hästen sticker.
Är Yngve vitblack?
Ja det är sååå himla roligt med körning fler borde låta köra in sina islänningar(om man inte har kunskapen och hjälpen själv för då kan man göra det själv).
Superbra träning och roligt när folk som inte kan rida kan hänga med på en kör tur.
Precis, plus att jag kommer bli en hönsmamma och i princip inte låta någon annan rida honom än mig.
Jag körde in Thengill efter det att han var inriden, de flesta brukar nog köra in först men jag tyckte att det var skönt att han var mer hanterad och ja körning är ännu mer viktigt med säkerheten och så så för mig kändes det bäst att han var inriden.
Men det beror nog på hur man vill göra ska inte säga att det är fel att köra in först för då kan man träna upp dem innan man sätter sig på dem=stor fördel.
Precis så jag också tänker, dock ser jag mest fördelar med att köra in först. Men viktigt att ta reda på eventuella nackdelar först.
Jag töltar ju Thengill framför vagnen med funkar mkt bra men mest är det trav.
Ah vad kul! Vad föredrar du till en gångartshäst? Loksele eller vanlig? Läst på en del och ska inte köpa något fast skit. Tänkte faktiskt försöka mig på att deisgna en egen variant med så mycket bogfrihet som möjligt för att underlätta för tölten.
Ja jag har kört in Thengill själv har kunskap om inkörning(gått naturbruk häst där vi lärde oss köra in brukshästar + travhästar) så jag körde in Thengill med hjälp av min mamma pappa och sambo(man måste vara 4pers vid vissa moment) Det är viktigt att inte stressa fram något utan gärna upprepa varje moment flera gånger även om hästen verkar helt kolugn för det kan hända mycket farliga saker när en vagn är fast surrad på en häst om man inte kört in dem på rätt sätt och förberett dem.
Men lämna honom till någon som kör in det är det bästa om man inte har kunskapen själv för man ska inte försöka sig på något själv om man inte vet hur man ska lägga upp det, det är som sagt många moment som ska till.
Tex. ska man lära hästen stå still(men det kan ju du träna på) och ha tålamod vid på och avspänningen och så ska de lära sig dra däck för att lära sig att inte vara rädda vid ljudet, jag drog även släde med thengill sån riktig timmersläde(kälke) för att han skulle lära sig ordentligt och få testa på lite olika varianter och vara förberedd.
Som att köra ner i frusna vattenpölar tex, det tänker man kanske inte på vid inkörningen det blir en glad överaskning när man är ute på tur bra att vänja dem vid så mkt som möjligt.
Då jag aldrig sysslat med körning så kommer jag enbart göra tömkörningen och sen får som sagt en duktig inkörare sköta resten, men ska försöka vara där och vara med så mycket som möjligt för att se om han verkligen lämpar som körhäst eller ej.
Ja sen ska de vänja sig vid skaklarna att de rör vid hästen att de hoppar osv osv...men man börjar först med linor på sidorna som medhjälparna går med och även vidrör hästen med, en medhjälpare leder hästen och en tömkör.
Man behöver en ledare som kan lugna hästen ifall den blir rädd osv osv...
det är en hel vetenskap kan inte sitta och skriva ner allt här men det är skitkul iaf.
Åh vad jag längtar nu! Min sambo kommer hjälpa mig så mycket han behövs men Rigel är duktig på att stanna/gå fram på kommando redan. Kan gå bredvid honom och handen på hans rygg utan några problem. Men ska träna detta mer så det sitter.
Du får skicka han hit om inte annat hihi jag skulle ju vilja köra in Glampi med men det är ju medhjälparbrist jag har just nu.
Han har iaf fått börja vänja sig vid vagnen lite lätt i och med att han går med brevid.
Haha vad snällt! Ja jag får ta långsemester i sommar så kommer jag upp med min så slår vi parkörning - 2 flugor i en smäll
Men du kan ju börja med tömkörningen själv med din häst sen när han är en 3år något sånt.
Tänkte faktiskt börja så smått redan nu till våren att gå bakom honom men enbart i grimma. Sen tömköra han mer efter sommarbetet i Oktober/November sen skicka in på inkörning när han känns redo. Så det blir ju nästan vid 3 års.
Men ha först en medhjälpare som leder och innan du går någonstans så ha han uppbunden och testa försiktigt att vänja honom vid tömmarna på sidorna om honom för det finns hästar som är bakskygga och det är inte kul om de kutar iväg då med tömmarna släpandes bakom då stannar de inte i första taget.
Absolut, kommer gå väldigt långsamt och säkert. Mina hästar är det inget huxflux runt.
Mycket handlar om att vänja dem vid saker iaf, även i ridningen är de ju så.
Jag tycker överlag det är bra att vänja dem vid plastpåsar, presseningar, vad som helst man kan tänkas komma på och som man kan tänkas möta när man är ute och kör/rider.
Ja klart, ska köra miljöträning massor med han sen också när han blivit äldre.
Mina hästar är inte rädda för något längre haha skitbra.
Men iaf de första gånger du tömkör så kan du ju vara i en paddock ifall något skulle hända(detta efter att du gått mkt promenader och lärt känna hästen så man inte bara spänner på och går iväg, spänna tömkörningsgjorden är bra och förberedande träning inför en sadelgjord)
Man ska alltid ha säkerheten i bakhuvudet, det är det viktigast i jobbet med hästar.
Tömmarna ska helst vara delade så att du inte kan fastna i dem eller hästen om den skulle skena iväg.
Du ska se till att inte tömmen hänger på marken så du snubblar på den och "rulla" upp tömmarna på ett speciellt sätt som är lite svårt att förklara här, men det finns ett smart sätt så man slipper trassla med dem.
Jag har alltid börjat med hästarna ute i tömkörningen men även när jag red in glampi gjorde jag så, är inte så mycket för paddock tycker lätt de kan tappa glöden där men men jag är inte som andra heller haha men jag anpassar mig efter hästen, är det en väldigt nervid och rädd häst kan man inte vara ute då är det alldeles för mkt för dem vissa behöver ju "väggar" som ramar in dem.
annars är tömkörning skitbra inför inridningen de lär sig svänga, stanna ja de kan lära sig allt i tömkörningen som de kan i ridningen förutom skänklarna då men då kan man använda spö eller kroppspråk vid sidoförflyttningar osv tex.
Kommer inte ha tillgång till paddock men har superstigar vi kan träna på istället. Då han lyssnar bra redan nu tror jag nästan det är ännu bättre.
ska se om jag hittar lite bilder på inkörningen med
Thengill reds in som 4åring och jag körde in honom som 5åring.
Kör du honom mycket? Hur sätter sig musklerna till skillnad från ridningen? Är supernyfiken om det verkligen är bra för gångartshästar eller om det kvittar?