Sv: Snack och alltiallotråden!
Hur gamla är barnen? Finns ju många övningar som lämpar sig oavsett vilken nivå man rider på.
Ruter ess kan ridas väldigt enkelt, antingen som enkla hörnpasseringar eller som fram- eller bakdelsvändningar. Då sätter du upp 4 koner i en rektangel mitt på banan, jag brukar sätta dem en bit in från ståret på en av de stora volterna.
Slalom, kan göras antingen med böjning eller sick-sack med skänkelvikning emellan.
Serpentiner, kan lägga in ex halter eller övergångar när man passerar medellinjen. Bra sätt också att öva på rakriktning, ex. sväng - rakriktning- halt- rakt fram - sväng åt andra hållet.... Ja, du fattar.
Jättebra också om hästen har svårt för någon gångart i ena varvet så får man in en kort stränga på relativt böjt spår. Min gamling kunde trava bra i både höger och vänster varv på volt, men att ställa och böja om var jättesvårt. Då var det jättebra att rida 2 stora serpentiner över ridbanan, och sen tre, och sen en stor 8-volt. osv.
Snett igenom, och halvt igenom. Byt om volt om de rider båda samtidigt kan vara bra att öva från varsin volt, då får man se upp lite.
Bomövningar, både rida över och rida emellan. Tex kan du lägga två bommar längs med kvartslinjen som en = så att man rider emellan. Då svänger man in från hörnet, tränar på hörnpassering(!) och antingen rider man bara rakt mot bommarna eller så kan man lägga in skänkelvikning, rid mellan bommarna och ut igen.
Om de ridit ett tag och hästarna klarar av det så kan man ta skänkelvikning i trav från hörnpassering, ner till halt mellan bommarna och vidare i skänkelvikning mot nästa hörn.
Öka och minska volter.
Vända över ridbanan är väldigt enkelt men kräver lite jobb för att få till bra med ordentlig hörnpassering och planering av ridväg.
Om man gör det i skritt kan man stanna på mittlinjen och rygga något steg eller göra fram- eller bakdelsvändning.
Om de inte kan bakdelsvändning kan man smyga in det med volt tillbaka som man sen minskar ner efterhand så det blir mer och mer vändning på bakdelen.
Komma i trav på fyrkantspåret, fatta galopp vid A och C och rida galopp på volten, bryta av igen och fortsätta. Då kan man lägga in lite travbommar längs långsidan också. Eller en galoppbom på öppna delen av volten så får man jobba lite för att få till volten jämn och komma mitt på bommen.
Går ju att göra om till tölt på volt eller hur man nu vill göra.
Sen kan man ju slänga in öppnor och slutor i precis allt om de kan det och behöver avancera övningarna lite.
Finns hur mycket roligt som helst, hoppas något varit användbart.