Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Hej!
Hoppar in i tråden.
Har två isisar som vi rider på hela familjen och en som ej är inriden ännu (fodervärdshästar), dom är supermysiga.
Barnen gillar att rida. ÄR det någon som kommer på bra övningar i paddocken för barnen som vi kan öva på? Jag brukar bygga lite enkla banor som dom får rida och så tränar dom mycket sits och balans genom gymnastikövningar men skulle vilja ha mer tips!:)

Knapplån!

Åhh idag har jag nog töltat en utav de bästa passen ever på Jorunn.

Det märkt verkligen att hon har stärkt sin överlinje och jobbar så rätt och bra, för tölten bar bara blir bra och utvecklas typ glider med p åett bananskal tack vare att dressyrträning,

Idag töltade jag Jorunn på tygel baken under sig böjd nacke och avslappnad underhals och bara så jäkla bra:love: Och till och från med lååång tygel.. T2 är inte allt för långt borta=)=)

undrar samma sak som michis undrade om det var på islandshäst tävlingar eller dressyr tävlingar som din tränare trodde du skulle få 8 or?

undrar samma sak som michis undrade om det var på islandshäst tävlingar eller dressyr tävlingar som din tränare trodde du skulle få 8 or?

Eller så tyckte tränaren att det var en kanontrav och enligt henne kunde vara värt 8or.

Aldrig fel med sådana kommentarer när man rider :)

Hur gamla är barnen? Finns ju många övningar som lämpar sig oavsett vilken nivå man rider på.

Ruter ess kan ridas väldigt enkelt, antingen som enkla hörnpasseringar eller som fram- eller bakdelsvändningar. Då sätter du upp 4 koner i en rektangel mitt på banan, jag brukar sätta dem en bit in från ståret på en av de stora volterna.

Slalom, kan göras antingen med böjning eller sick-sack med skänkelvikning emellan.

Serpentiner, kan lägga in ex halter eller övergångar när man passerar medellinjen. Bra sätt också att öva på rakriktning, ex. sväng - rakriktning- halt- rakt fram - sväng åt andra hållet.... Ja, du fattar.
Jättebra också om hästen har svårt för någon gångart i ena varvet så får man in en kort stränga på relativt böjt spår. Min gamling kunde trava bra i både höger och vänster varv på volt, men att ställa och böja om var jättesvårt. Då var det jättebra att rida 2 stora serpentiner över ridbanan, och sen tre, och sen en stor 8-volt. osv.

Snett igenom, och halvt igenom. Byt om volt om de rider båda samtidigt kan vara bra att öva från varsin volt, då får man se upp lite. ;)

Bomövningar, både rida över och rida emellan. Tex kan du lägga två bommar längs med kvartslinjen som en = så att man rider emellan. Då svänger man in från hörnet, tränar på hörnpassering(!) och antingen rider man bara rakt mot bommarna eller så kan man lägga in skänkelvikning, rid mellan bommarna och ut igen.
Om de ridit ett tag och hästarna klarar av det så kan man ta skänkelvikning i trav från hörnpassering, ner till halt mellan bommarna och vidare i skänkelvikning mot nästa hörn.

Öka och minska volter.

Vända över ridbanan är väldigt enkelt men kräver lite jobb för att få till bra med ordentlig hörnpassering och planering av ridväg.

Om man gör det i skritt kan man stanna på mittlinjen och rygga något steg eller göra fram- eller bakdelsvändning.

Om de inte kan bakdelsvändning kan man smyga in det med volt tillbaka som man sen minskar ner efterhand så det blir mer och mer vändning på bakdelen.

Komma i trav på fyrkantspåret, fatta galopp vid A och C och rida galopp på volten, bryta av igen och fortsätta. Då kan man lägga in lite travbommar längs långsidan också. Eller en galoppbom på öppna delen av volten så får man jobba lite för att få till volten jämn och komma mitt på bommen.
Går ju att göra om till tölt på volt eller hur man nu vill göra.

Sen kan man ju slänga in öppnor och slutor i precis allt om de kan det och behöver avancera övningarna lite.

Finns hur mycket roligt som helst, hoppas något varit användbart. :)

Idag har jag ridit en stallkompis häst, ett fint äldre sto.

Jätterolig var hon, lite stel och trattig i början, men när jag fick lossat henne så var hon jättehärlig att rida. Fick spänna magmusklerna som attan i tölten, hon ville gärna dyka ner på framdelen, så jag fick jobba ordentligt med sätet för att få ihop henne. Men viket lyft hon hade när hon väl släppte och slutade hänga på tygeln, då gick hon hur lätt som helst och det var bara att fortsätta sitta in henne.

Kul med lite omväxling!

Imorgon ska Solen få följa med ut, hon kom fram och gnäggade när jag kom till hagen och såg så snopen ut när hon inte fick följa med in, så jag tror hon blir glad av en liten ridtur imorgon. :D:love:

Just därför jag undrar om det var en trav värd en 8a på islandsvis eller dressyrvis då skillnaden däremellan är enorm. Oavsett så är det kul att få höra sådant men jag är nyfiken på från vilken syn - Island eller dressyr.

Ja precis, det är det jag är orolig över.

Men fick känslan när jag sa att jag ville ha ut hovslagaren att hon tyckte jag var jobbig. (Där jag har honom sköter dom allt sånt) Så jag ringde en egen som får komma ut och titta på honom. Tänker inte lite på någon när jag själv tycker annorlunda. Det är ändå min häst. Glad att jag ändå har han hyffsat nära nu iaf så jag kan hålla koll.

Du tänker helt rätt, det är din häst och faktiskt ditt ansvar med även fast du har honom på lösdrift/unghästflock(antar jag?) så¨det är bra om du åker dit med gämna mellanrum och "håller lite koll" för det är ju inte säkert att du och de som har stället anser lika i alla frågor och ja såklart man är noga med sin unghäst det är ju som sagt jätteviktigt att hovarna blir rätt från början.

Så verka honom oftare om du vill det även om det kanske kostar en slant mer för det är det ju värt i slutändan så att det inte blir något konstigt med hans hovar.

Fråga till alla

Hur gör ni nu när det är mörkt på em(ni som inte har tillgång till ridhus eller upplyst paddock) när ni ska träna hästarna?

Fråga till alla

Hur gör ni nu när det är mörkt på em(ni som inte har tillgång till ridhus eller upplyst paddock) när ni ska träna hästarna?

Nu har vi upplyst paddock men ca hälften av gångerna väljer vi ändå att rida ut. Vi har fina ridvägar så det enda som behövs är reflexer och en BRA pannlampa!

Jag har visserligen tillgång till padock men ofta blir det pannlampa och reflexer på och ut. Det går finfint att träna på småvägar och bra välkända stigar med en ordentlig pannlampa. Det är mindre risk att man sitter och smygtittar neråt det blir så uppenbart när ljuset följer blicken.

Fråga till alla

Jag gör som jag gjorde idag. :idea:

Tar på mig varseljackan, sätter på reflexländtäcke, benreflexer och framförallt... pannlampan!! :love:

Inga problem alls att rida på vintern, gäller bara att ha rätt utrustning.
Imorgon ska pannlampan premiärtestas med Sòl, ska bli spännande att se vad hon säger om den. Man än har jag inte träffat på någon häst som inte vant sig under framskrittningen, så jag hålle tummarna att det går bra. :)

Hnokki_pass.jpg

Snyggt!

tio

Jag svarar också på frågan om bra pannlampa.

Jag har en värsting från Petzel, lyser kanon! Jag red på som vanligt i alla gångarter på alla underlag (dvs på alla underlag jag red på i dagsljus) utan hinder.

Jag köpte min på naturkompaniet. :) Men det finns på massor av ställen.
Min fd. stallkompis köpte en som var snäppet vassare än min, nån ny från asien (hon är orienterare) som bara gick att beställa på nätet. Minns tyvärr inte vad märket hette, men kan fråga om du vill för den var dessutom billigare har jag för mig.

Senast ändrad:

Det är inte helt helt klart än, men det låter som om det blir utanför Selfoss :)

Jag rider på nästan som vanligt, lampan jag har heter silva x-trail och ska kunna lysa upp 75 meter. Jag önskar att den varit snäppet bättre men det är en dröm jämfört med de billiga runt 100 kr. Jag kan lätt galoppera ute i mörkret utan problem. Det går åt en del batterier (uppladningsbara) ska man se bra så är msn beroende av fräscha batterier.

Fråga till alla

Nu har vi ju investerat i en paddock med 1600w lampor så jag tänder numera dagsljuset o rider obekymrat!

Men förr var det till att ge sig ut i beckmörkret. Pannlampa och reflexer o så red vi bara fram o tebaka på grusvägen. Hästarna ser bättre än oss i mörkret så det var ju viss trygghet. Men iom mina arbetstider så var det sällan jag red i mörker.

Knapplån...

Igår red jag Rönd med skor första gången. Vilken skillnad! Mkt mera framåt, tölten kom lätt och flöt på om än ganska passtaktig. Fick se henne riden oxå av Andis medryttare dom är en extremt duktig dressyrryttare i botten. Fy vilken vacker häst hon är! Det är ju hur mkt som helst att jobba på, stel som en planka, hänger i vänsterhanden och kan inget annat än handbroms/handstyrning och skänkel= full fart fram. Dessutom typiskt isländskt hård i munnen.

Men så vacker!
wpid-dsc_0219.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 335
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
458
Senast: Mirre
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 235
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka