Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

:rofl:

Tror det framgick bra, men bäst att ta det säkra före det osäkra!

Nä som sagt det ska bli kul att följa dig och Sol, du förtjänar att ha roligt med hästeriet nu!

Med det sagt, var f*n är bilderna du lovade!!?

;)

Haha och jag säger också "vi", man är ju ett team ;)

KL*

Hnokki går helt och hållet uselt just nu, han är inte rolig att rida alls...Skall hålla ut tills på torsdag då tränaren kommer och se vad hon har att säga, men sen tänker jag ställa av honom ett tag. Hoppas och tror att han bara har en höstperiod och behöver få en ordentlig vila, men känns det fortfarande såhär om några veckor skall jag genast kolla igenom honom från topp till tå. För det är något som absolut inte stämmer, såhär illa har han inte betett sig sedan han kom.

Och föresten, det är exakt ett år idag sen han kom hit :love:

Senast ändrad:

Haha, skönt att jag inte är ensam. Säger så i alla sammanhang, om jag har varit ute på en ridtur och någon stallkompis kommer dit och frågar om man har varit ute eller ska ut så säger jag också vi. Då kan de se lite förvånade ut och undra vem jag har ridit med när jag är ensam i stallet. :p

Ja du, de där bilderna kommer väl förhoppningsvis snart. ;)
De togs bilder på träningen, men jag sa till fotografen att jag skulle bli glad om de "råkade" försvinna. Jag var som sagt inte minsta nöjd varken med min ridning eller med Sol på den träningen. Hade de tagit kort när jag värmde upp eller när jag red hem hade jag utan problem lagt upp de bilderna, men detta var verkligen katastrof.

Ska ge mig på att filma lite idag eller imorgon. Får se om jag sätter upp stativet eller om jag kan muta någon att leka fotograf. :p

Jag vill också ha en källa. För jag är nämligen till 90% säker att det stod att det inte har något att göra med det, när det stod i en studie i Islandshästen (tidigare i år) av Sigriður Björnsdóttir. Nu hittar jag inte tidningen men jag hade den med på min spattredovisning, eftersom att jag misstänkte att det skulle komma upp. Och mycket riktigt gjorde det det.. ;)

Det har mer att göra med vad för gener hästen har, eftersom att det är ärftlig.
Det KAN uppstå av överansträngning/förslitning men det har fortfarande inte med inridningsåldern att göra, snarare hur man tränar.

En annan teori är att det är hästens sätt att försvara sig mot exempelvis muskelsmärta, eftersom att den försvinner när rörelsemönstret förändras. Samt ett sätt att försvara sig mot instabilitet i glidlederna, då det blir stabilare när de vuxit ihop.

Senast ändrad:

Óskadís stod hos mig 10 v, sen åkte hon hem och vilade 4 veckor innan hon sattes igång igen. Hon är riden sporadiskt under sommaren och rids nu varje-varannan-var tredje dag beroende på hur pass mycket jag måste träna de andra hästarna. Hon kommer ställas av yttligare 2 månader när jag åker till Island :)

Mmm, det firades med en hovslagarräkning, en riktigt tråkig ridtur i regnet, och nu plugg resten av dagen.... ;)

Jag är också nyfiken på källan då jag trodde att den allmänna meningen var att spatt i första oftast är ärftligt (dispositionen) och att viss typ av exteriör är överrepresenterad.

*KL*

Från och med idag har Fengur sin höstvila :) Han får stå hela november, känns som det var dags för vila för honom nu. Han får alltid en månad varje höst, tror han uppskattar det:)

Laukur och jag ska kämpa på lite försiktigt fram till nyår, men vi kör väldigt lugnt så han fortfarande tycker det är kul :)

Förresten! Min sambo fick en ljus idé i lördags. Det var att vi skulle prova att köra Fengur. Han har alltid varit så rädd för att ha någonting bakom sig, men jag tänkte att vi kan väl prova. Sagt och gjort, vi hämtade en gammal rockard hos sambons mormor och prövade. Gick som smort! Han tyckte det var roligt och var inte ett dugg rädd! Han behövde kanske 17 år på sig att acceptera det ;)

Sambon körde en liten sväng på lördag medans jag gick bredvid. Han till och med töltade med kärran efter sig utan problem. Sen tog vi en tur på söndag och då åkte vi i kärran båda två. Gick jättebra :D

Kvistur vilade också 2 veckor första gången. Sen en vecka här och en vecka där. När han har känts trött så fick han vila två, och nu sist 1½ månad. Varje gång jag har satt igång han har han vart superpositiv och gått meterlånga steg framåt, för han har hunnit tänka på allt han gjort.

Jag tror att småvilor är lika bra som långa... faktist!

KL.
Nu börjar det hända saker.
Telefonen har gått varm idag ..
En provridning antagligen imorgon, en på torsdag och en på söndag än så länge.
Väntar även svar om dag/tid från två stycken.
Håll tummarna att någon är vettig, ärlig och ja .. rätt helt enkelt!

KL.
Nu börjar det hända saker.
Telefonen har gått varm idag ..
En provridning antagligen imorgon, en på torsdag och en på söndag än så länge.
Väntar även svar om dag/tid från två stycken.
Håll tummarna att någon är vettig, ärlig och ja .. rätt helt enkelt!

Neeeeeej, kan du inte vänta 2 år med att sälja? 0:-)
..

Nä, men gud vad skönt! Då kan du sålla ordentligt.

Senast ändrad:

Jag vill också ha en källa. För jag är nämligen till 90% säker att det stod att det inte har något att göra med det, när det stod i en studie i Islandshästen (tidigare i år) av Sigriður Björnsdóttir. Nu hittar jag inte tidningen men jag hade den med på min spattredovisning, eftersom att jag misstänkte att det skulle komma upp. Och mycket riktigt gjorde det det.. ;)

Det har mer att göra med vad för gener hästen har, eftersom att det är ärftlig.
Det KAN uppstå av överansträngning/förslitning men det har fortfarande inte med inridningsåldern att göra, snarare hur man tränar.

En annan teori är att det är hästens sätt att försvara sig mot exempelvis muskelsmärta, eftersom att den försvinner när rörelsemönstret förändras. Samt ett sätt att försvara sig mot instabilitet i glidlederna, då det blir stabilare när de vuxit ihop.

Ja, jag tror mig vara rätt påläst när det gäller just spatt och har väl i princip alla studier och forskning som går att hitta. Men jag vill gärna lära mig något nytt om det har kommit något sådant, så jag ser tacksamt fram mot den källan faktiskt.

Åh, vad roligt!!

Hade gärna önskat att du väntade tills jag vann en miljon eller så ;) Men men, vi får väl nöja oss med att ni förhoppningsvis hittar rätt hem för honom. :love:

Kvistur vilade också 2 veckor första gången. Sen en vecka här och en vecka där. När han har känts trött så fick han vila två, och nu sist 1½ månad. Varje gång jag har satt igång han har han vart superpositiv och gått meterlånga steg framåt, för han har hunnit tänka på allt han gjort.

Jag tror att småvilor är lika bra som långa... faktist!

Småvilorna har i hennes fall inte varit för att hon varit trött, utan på grund av andra saker. Tappsko första gången, sen var jag i Malmö och sen drog hon en vargtand.
Men nästa vila kommer bli för hennes skull, och då kommer hon nog få vila en månad tror jag. Får se hur det känns sen när det är dags. Sen får hon nog en eller två minivilor under våren också.
Jag tror också att det är bra att dela upp det och hellre ha små pauser mellan de längre vilorna. Det är säkert väldigt individuellt.

Sitter i valet och kvalet att kanske avboka lektionen på torsdag också och ställa av honom en 2v nu direkt....

Här är lite passbilder för övrigt :)

Hnokki_pass.jpg

31361_1320158528.jpg

32705_1320158530.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 337
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
458
Senast: Mirre
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 235
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka