Sv: Snack och alltiallotråden!
För mig går gränsen när man går för fort fram och inte när man rider in ja innan 3 års ålder rider iallafall inte jag in.
Jag vill ha många månader på mig hellre 4 månader för långsamt än 4 månader för fort.
Jorunn red jag mkt mkt varsamt första året och hon kunde inte tölta första året.
Det jag inte tror är bra är när man sitter upp första gången i typ 1 nov och 1 feb 3 månader senare kan hästen trav skritt galopp och i islandshästens fall även tölt och kan gå i någelunda form.
Där tycker jag att man har gått för fort fram men har man tur håller hästen.. har man otur håller den inte.
.
Men å andra sidan kolla på hbl sidan alla 3 års testena som många många rider och man rider in hästarna som 2½ år och på hösten/vintern och halva våren från oinriden till en häst med muskler som går i form i alla gångarter och hoppar 90 cm.
Och inte är det många mer hbl som går sönder eller blir halta än vad islandshästarna blir som rids in senare i snitt..
Så det kan inte ha och göra så mkt med NÄR man rider in utan snarare HUR!
Kolla på travhästen som körs in som 1½ åloppena som 2 åringar och körs rätt hårt som 3 och 4 åringar.
Slitaget på en travares kropp är enorm och visst skaderisken är ochskå mkt mkt vanlig men månag travare håller också i många många år tills de är 12 år med kanske någon småskada bara under årena.
Kolla bara på elitidrottsmänniskor.. skador är nästan oundvikliga men man kan förebygga dom rätt bra..
Lyssna på kroppen, ta vara på den.. gå på massage regelbundet, täta läkarbesök bara för att bubbelkolla att allt är ok.
Värm upp.. uppvärmningen är så sjukt viktig... jag som tränar gym.. om jag inte värmer upp ordenltigt och börjar lyfta tunga vikter.. muskelfästena brister på en gång jag får skador på en gång..
Samma gägt uppvärda hästar löper enormt stor risk att skada sig trampa snett eller andra skador.
Rider du in en häst när den är 19 år och rider in för fort löper den också risk att ta skada.. så det spelar nog ingen roll när du rider in som sagt utan hur=)
Ja så länge man inte sitte rupp på föl
men ni fattar 3 eller 4 eller 5 eller 6 eller 7,8,9,10 det spelar nog ingen roll!