Snabbt! Hur får jag honom att kräkas?

Blueberry

Trådstartare
Ivan har brutit sig in i en påse med nötter och russin. :crazy:
Jag har provat med salt, men han kräks inte.
Det har fungerat förut men tydligen inte nu.

Vad kan jag göra som plan B?
Finns det något annat medel?

Sv: Snabbt! Hur får jag honom att kräkas?

Tog du bara salt? Gör Koksaltlösning! Häll i honom, han kommer kräkas.

Har han svalt saltet måste han kräkas omgående, det är minst (!) lika farligt som russinen om inte farligare. Har gjort samma misstag en gång med hund och fick en enorm utskällning av vetten. Får du inte honom att kräkas bör du åka in och få i honom kräkmedel snarast, särskilt med tanke på att han är så liten.

Var VÄLDIGT försiktig med att använda salt, det är lätt att saltförgifta hundarna :crazy:!! Det kan bli farligare med saltet än det de har satt i sig.

Hur mycket har han satt i sig? Är han allmänpåverkad?

Aktivt kol, finns på apotek men vet inte hur du ska få tag på det vid den här tiden:(
Ring vetjouren och se om du kan få hämta från dem?

Han svalde saltet, han svalde senapen.
Just nu försöker vi med finger (Går det att kväva honom? Är lite orolig för det).

Oklart hur mycket han har fått i sig.
Antagligen lite, men han är en liten hund.
Kanske 5-8 stycken?

Är saltet svalt hade jag faktiskt åkt in, risken är på tok för stor att han blir saltförgiftad. Ring veterinären omgående.

Åk in till vet! Några enstaka russin kan ge njursvikt på en sådan liten hund om hunden har otur. Dessutom har han satt i sig salt. Hoppas allt går bra!!

Jag skulle absolut aka in direkt.

Har sager man att det enda en 'icke vet' kan anvanda for att fa hunden att krakas ar 3 % Hydrogen Peroxide, en tesked per 5 kilo ungefar och om hunden inte krakts innom 15 minuter (efter att ha gatt runt lite) sa kan man prova igen och om det fortfarande inte gar aker man in.

Nu är vi hos veterinären.
Ivan har kräkts och vi väntar på en sista koll och sedan blir det hemresa.

BRA!

Kethets upplysningsvis så framkallar inte kol kräkning, men det är alltid bra att ge vid misstänkt förgiftning.

Kl:
Nu måste jag få fråga, är det verkligen så farligt om en hund får i sig lite nötter och russin? Hade det hänt mina hundar hade jag förmodligen bara ryckt på axlarna och inte gjort någon affär av det ...

Jag måste fråga det samma.
Min schäfer älskar salta jordnötter, är det farligt?

Det är väl russinen som folk i tråden reagerar för. Det kan framkalla njursvikt. Salt är ju inte heller bra, men vet inte i vilka mängder.

Russin och vindruvor, liksom vinbär, kan vara livsfarliga för en hund. Det är inte alla som reagerar, men det är inte roligt om det händer. Inträffar det så är det akut dialys som gäller, och det är ingen garanti.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 824
Senast: starcraft
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 708
Senast: Sassy
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 974
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka