Små hästar i dressyr

Bubbla

Trådstartare
Blir en mindre häst automatiskt neddömd i dressyren? Klart att den inte ska bli det rent teoretiskt men hur ligger det faksiskt till? Man ser ju inte så många mindre hästar i de högre dressyrklassrna.
Eller är det så att de små hästarna ofta inte har lika bra gångarter etc? Eller är alla dressyrryttare stora?
Nu menar jag hästar som ligger inte alltför långt över ponnymått alltså.
mvh Maria

Nu är vi ju inte så duktiga att vi är i de högre klasserna... Men jag har blivit placerad eller hamnat precis utanför i LC och i LB har jag också fått lika höga poäng som om pållen vore högre än sina 1.50. (tror jag i alla fall :crazy: )

En duktig tränare har sagt att min pålle har bra gångarter, fina rörelser och kommer gå långt! :D

M.

Egentligen ska de ju inte få sämre poäng, men när jag satt som domarsekreterare för några veckor sedan på en dressyrtävling för hästar så tyckte jag att de riktigt små hästarna (strax över ponnymått) fick sämre poäng... Som det verkade på domaren så trippade (inte för att inte stora hästar också kan göra det...) de små hästarna mycket (mer än de stora hästarna?). Jag minns att hon sa det, särskilt vid ökningar, att de såg trippiga ut, och i t.ex. arbetstrav tyckte hon att det gick för långsamt, eftersom de inte vann lika mycket mark som de stora hästarna. :smirk:

Kanske är det inte de små hästarna som är trippiga utan deras ryttare som inte är så duktiga. Om du är en erfaren dressyrryttare som söker en ny häst letar du nog upp en med storlek eftersom du vet "vad som gäller" och därför kanske inte de små får en ärlig chans. Tycker ofta att hästar döms (inte av domare utan rent generellt) p g a storlek, färg, ras o s v och inte för ryttarens kunnande. Vi får aldrig se elitryttare på en liten skäckig tinker så vem vet vad den hästen egentligen kan ;)

Av de mindre hästar jag har sett så tycker jag faktiskt inte att de bli nerdömda om de har bra gångarter och en bra ryttare, men en liten häst (likaså en stor) som har steg som en tax får lägre poäng så enkelt är det.

Var tex på en tävling för några veckor sedan, där vann en ponny LA och blev tvåa i MsvB.

Spinway Corona är ju 149 och när han var i Sverige tävlade han väl MSV B dressyr med placeringar har jag för mig?
Det går säkert men man måste hitta en liten häst som utmärker sig, har bra gång och utstrålning.
Sen finns det ju hästar som är lite större, var inte Amiral bara 161? Eller däromkring, och det gick rätt bra för honom ;)
Det är som någon skrev, man letar inte efter hästar i den storleken om man vill satsa.

Det enda jag hört från en dressyrdomare som kommenterat det är att det inte spelar någon roll förrän när man är uppe i inationella tävlingar.
:banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bow:

det beror nog på hur mycket den ser ut som en ponny... min kompis tävlar hästklasser med sin ponny, men ponnyn ser mer "häst" ut o ryttaren är väldigt liten.. hon van en LA:5 i helgen med ponny i storhäst klasser

om du menat ponny som tävlar storhäst klasser då.. ponnyn är 1,48.

men en b-ponny får ju inte samma luft i steget som en häst..

Nej, jag vet... Det är ju orättvist. Jag känner många som har t.ex. kallblodstravare och PRE som går hur bra som helst, men de får ändå inte samma poäng som ett halvblod som utför samma rörelser... Så det är ju inte bara små hästar som får sämre poäng.

Men om man som jag bara är knappt 160 cm lång så ser det ju inte speciellt snyggt ut med en stor jättehäst. Tycker t ex inte att Anette Solmell (är det väl som är ganska liten?) ser så proportionerlig ut med sina hästar, och då borde det väl också dra ner?
mvh Maria

Fast om det inte ser ansträngt och jobbigt ut för ryttaren att rida sin stora häst så är det ju bara trevligt att se.
Debbie McDonald är väl inte spec. lång och det ser prydligt ut ändå?

Vet inte om jag kan håll med.
Ofta är det nog ryttaren som inte vill inse att det kanske är något annat än hästens ras/storlek/färg som behövs för att paceringarna ska komma.

Jag har ett brunt halvblod över 170 cm men bra gång så vad ska jag skylla på? Mig själv kanske?
Men jag tror att flera ryttare borde gra det istället för hästens ras.

Nu är de ju inte de som klagar över att det är orättvist, för de är nöjda eftersom de själva tycker att de får bra ritter. Det är jag, och även andra som känner de här personerna, som tycker att det är orättvist när deras hästar går lika bra som vissa halvblod men ändå inte får samma poäng.
Men, ja, du har rätt med en sak. i 99% är det ryttarens fel.

Min ponny är en korsning mellan islänning och russ och vi får inte heller så jättebra poäng. Mycket beror väl på mig, men ibland när jag verkligen RIDIT honom och han har gått super och så, och så får man ändå bara lite över 50 %, då är man inte nöjd... Visst, man ska ju inte ha mer än man förtjänar, men inte mindre heller! Fast, min ponny är rätt söt, så en domare, speciellt, dömmer honom jättehögt, för hon bara älskar honom. men det är ju inte heller rättvist! :crazy:

Nä, det blir man inte automatiskt. Men man måste ju kunna visa upp lika stor gång som de stora hästarna för att kunna hävda sig riktigt, och en del små hästar har inte den gången (inte endel stora heller för den delen). Sen är nog många ryttare för långa för små hästar och väljer större därav.

I vårt distrikt tävlar en Lippizzaer som måste inneha d-ponny mått som stor häst tom Msv och han är ofta placerad. Men så har han oxå bra gång.

Jag tävlar själv en liten häst som ligger runt maxad kat d som stor häst. Han har oxå plac tom Msv.

Sen tror jag att har man ambition att rida St Georges och uppåt skaffar man sig kanske inte en överhöjdare utan heller en lite större pampigare häst. Men t.ex. Tralopp här på forunet rider ju de klasserna på sin arab av ponnymått så visst finns det folk som gör det. :)

Tyvärr går det lite mode i vilken typ av häst som domarna vill se. För några år sedan skulle hästarna vara stora och kraftiga. Nu har många mindre hästar kommit upp och blivit "populära" Nu är det många mindre hästar med lätthet och spänst som ligger högt i prislistorna.
Givetvis ska detta inte inverka alls på resultaten men tyvärr är det så i en bedömningssport.

Sv: Små hästar i dressyr

*KL*

är det bara jag som tycker att det borde finnas två olika hästklasser, en klass där hästar från 149 cm till t.ex. 160 cm tävlar mot varandra, och sen de som är över 160 cm tävlar i en annan klass för sig? Det blir ju mer rättvist då, tänk om man skulle låta C- och D-ponnyer tävla mot varandra i samma klass, det vore ju samma sak ;s

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 017
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 863
Senast: Habina
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 561
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Vilket är ert favoritgodis?