Sluta inspiration (spinoff på öppnatråden)

Sv: Sluta inspiration (spinoff på öppnatråden)

Men vilken bog skulle in?

I öppnan låter jag innerbogen komma in innanför spåret (utan att förlora böjningen och riskera för mycket vikt på inner fram).
I slutan har jag inte pratat om någon bog mer än svag skänkel med innerlåret som för att känna att man "håller kvar" bogen.

he, fick en ögonöppnare om hästars lyhördhet då de "lossnar" mentalt o fysiskt.

Druliga unghästen, riden några gånger, gick iväg från voltspåret i öppna på den öppna delen av volten och jag funderade på varför han valde den jobbigare mer snöiga vägen i stället för att följa det upptrampade voltspåret, dit jag tänkte mig att vi skulle.
insåg att jag formgivit med innerlåret längs voltens stängda del och satt kvar med "sluten" innerhöft. Vilket gjorde att snälla pålle svarade sidvärts och gled iväg i öppna på långsidan tills jag kom på mig o öppnade upp inåt. Hände kanske tre gånger.

Hade lika gärna kunnat börja dra i innertygeln o "svängt" den oskolade hästen o tänkt att han inte fattade så väl.. Fina grabben!:love:

Båda bogarna ska vara innanför spåret, utan att ngn glider ut

Det kallas för att skjuta ut bogen o ramla iväg- gärna hemåt:p

Glädjedödare- det är jag det:angel:

Hittar man den böjningen via sitsen uppsuttet så är det väl "bara" att peka ut färdriktningen med vikten och är hästen smidig nog så bär det av ditåt!
Håller om hemskt lite på mina då de har väldans lätt för att ingå symbios med tryck och gärna stöttar sig mot det som erbjuds,.
Lätt lätt och inverkan då det behövs kör jag med.

Så har jag upplevt också, hittar man väl böjningen behövs det väldigt lite, i princip bara liite vikthjälper för riktningen! :)
Då är det nog svårare att väl få till böjningen bra till att börja med, att inte slita sitt hår för att det hela tiden känns som att någon pusselbit fattas. Själv brukar jag inte få till börjningen "på riktigt" förrän jag lyckats med en bra sluta och får in känslan för höfterna, innerhöften ska ju trots allt med även om det "bara" gäller vanlig böjning utan skolor med samma böjningsgrad... :crazy:

he, fick en ögonöppnare om hästars lyhördhet då de "lossnar" mentalt o fysiskt.

Druliga unghästen, riden några gånger, gick iväg från voltspåret i öppna på den öppna delen av volten och jag funderade på varför han valde den jobbigare mer snöiga vägen i stället för att följa det upptrampade voltspåret, dit jag tänkte mig att vi skulle.
insåg att jag formgivit med innerlåret längs voltens stängda del och satt kvar med "sluten" innerhöft. Vilket gjorde att snälla pålle svarade sidvärts och gled iväg i öppna på långsidan tills jag kom på mig o öppnade upp inåt. Hände kanske tre gånger.

Hade lika gärna kunnat börja dra i innertygeln o "svängt" den oskolade hästen o tänkt att han inte fattade så väl.. Fina grabben!:love:

Bra att du hittade vad det satt i!
Själv har jag svårt att avgöra när jag sitter "fel" och när kusen flyttar mig fel, är nog 50/50 skulle jag tro (tränarn upplever att hästen gärna fuskar att bära med vänsterbak och då flyttar mig, men jag vet ju med mig att jag är lite sned). Är lättare att hela tiden ligga på en volt utan vägg på sidan, sitter man fel då eller låter hästen flytta en så blir det ingen volt... :o istället för det där flyta iväg när den inte får inramning från väggen.

Mkt beror på hur hästen lyssnar och hur känslig den är.

När du för fram inre höften kommer den yttre och även den skänkeln längre bak och den verkar sidförande.
Innerskänkeln ska ju få in inre bakbenet. Men också vara famåtdrivande och hindra att framdelen hamnar på fel spår.

Glöm sen inte tyglarna. Yttertygeln ska reglera böjning o ställning. Inner ställer.

Alla delar är viktiga. Att föra fram höften inleder men räcker inte ensamt, för att få en sluta. Men när hästen är lyhörd räcker det långt att föra fram innehöft men man får ju inte släppa allt annat för det.

Böjningen "hittar" man inte bara utan reglerar men då behövs alla delar, så att säga.

Böjningen "hittar" man inte bara utan reglerar men då behövs alla delar, så att säga.

Det är nog här "lärorna" blir lite förvirrade gentemot varandra. Håller med om att man inte bara *poff* hittar böjningen utana tt aktivt sträva mot den, samtidigt så finns det för mig bara en böjning (med olika grader, och lite variationer som inte är "rätt" men åt rätt håll åtminstone) eftersom skillnaden mellan korrekt böjd och icke korrekt böjd känns milsvid upplever jag. Min häst t ex blir hundra gånger stadigare när vi hittat böjningen (tränar egentligen inte så mycket "böjd" i den bemärkelsen mer än för hand och för tränare) och det är först då när den blir ärlig som den kan börja komma upp i manken några steg i taget, annars har den inte släppt hela vägen eller hur man ska förklara det...
Därför finns det i mitt register inte så mycket "reglera böjningen", för visst kan man öka böjningsgraden men det brukar ske så successivt utifrån hästen blir stadigare och får lättare för böjning och samling att jag ärligt talat aldrig har tänkt på det viset! :o Reglera/korrigera för att FÅ det rätt från första början däremot, rätta till den saknade pusselbiten i vilket ben hästen överbelastar/fuskar med, förbättra avslappningen, se till att den inte rinner iväg osv.

Vet inte om vi pratar om samma sak, men att jag menar att behöver man reglera den så har (jag) man som regel inte hittat böjningen än. När man väl har fått böjningen så reglerar jag bara i det fall kusen är på väg UR böjningen... Och andra saker såsom att ändra riktning.

Böjning är väl egentligen i mitt huvud ett samlingsord för en bra "struktur" i hästen, att man lyckats få en jämn böjning i ryggraden och i samband med det balans och avslappning. Får man det så har man automatiskt bra jobbande bakben vars styrka och samling man kan förbättra genom att öka böjningen/jobba i skolor m.m. För fuskar ett bakben kommer också böjningen fuska... :p

Kanske uttryckte mej oklart. Man "hittar" inte bara nåt, man får till det medvetet, även böjningen.

KL

Kolla slutor på web-tv från WC DÄR finns inspiration:idea:

*Knapplån*

Den sansade, mogna, vuxna diskussionen anses härmed avslutad.

Mvh

IngelaH
moderator

Nu har jag städat ur denna tråd, med hjälp av rapporteringar (via triangeln i trådarna) - tack för det uppmärksamma bukebesökare.

Nu öppnar jag tråden för diskussion igen och hoppas att alla kan få känna sig välkomna i diskussionen igen.

Kortmarkeringar har delats ut och kan komma att användas igen.

Mvh

IngelaH
moderator

delvis KL

Ingen som flyttar bogarna mellan tyglarna?
Alltså med tygelns tryck mot halsen.
Det har jag uppfattat som en väsentlig hjälp för
AR-ryttare??

då får man ingen rundning i bålen..
Fråga dig- rider jag en volt så?

Jag använder ofta tygeln som förstärkande mothållande och medflyttande hjälp, men jag tror att det hos många, liksom hos mig går per automatik. Man reflekterar inte över det, utan den hjälpen bara finns. Det är nog därför man inte alltid skriver ut det.

Anledningen till att jag använder de "extra hjälpmedel" som finns, är i hög grad mitt handikapp, med bålinstabilitet och viss oförmåga att koordinera övriga hjälper på rätt sätt. Bogar och andra delar, sticker ut här och var om jag inte är tillräckligt snabb och tydlig. Många som ridit min häst, vet vad jag menar, då hon är otroligt känslig för hjälperna.

Senast ändrad:

delvis KL

Ingen som flyttar bogarna mellan tyglarna?
Alltså med tygelns tryck mot halsen.
Det har jag uppfattat som en väsentlig hjälp för
AR-ryttare??

Jo, i skogen när jag rider mellan träd och snår på lång tygel. Men det är nog nått annat än det du menar!?

Bra fråga att ha i huvudet. Men nej, jag rider inte
en volt så. Möjligen skulle jag väl tänka mig att kunna flytta ut och in på en volt så.

Jag har oxå tolkat det så att
det är en viktigt hjälp inom AR för öppna och sluta
alltså? E det rätt uppfattat, rent generelllt??

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 077
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Ratsit
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur