Sluta inspiration (spinoff på öppnatråden)

Sv: Sluta inspiration (spinoff på öppnatråden)

Jag ser inte riktigt användningen. Man vill ju inte lära in något som sen inte används:confused: Jag menar att det är ju andra signaler för tex vända/flytta bog, som det används för.

Men man kan säkert tycka olika.

Förr lärde man ut nåt sånt, trängande tygeltag.

Det blir mycket svårt om man har en lätt kontakt med framåttänk i handen som man vill ha, om man använder tygeln att trycka i sidled. Det går inte.

Förr?
Neckreining går ju ut på i princip samma sak, western känns högst aktuellt! ;)

Har man stöd i handen kan jag hålla med om att det blir svårt, då får man knasig inverkan även om det rent teoretiskt *går* att lära hästen det också (det går bevisligen att lära hästar det mesta...).
Har man framåttänk i handen, då blir det annan inverkan.

Trycka är ett lite överdrivet uttryck. Det är ju inget nämnvärt tryck om man inte har tyglar i metall! :p Därav får man lära hästen att lyssna på den signalen, ska till en väldigt känslig häst (och konstig, iom att hästar är mottrycksdjur i grunden) för att reagera automatiskt för enbart trängande tygeltag.

Och som redan skrivits ett par gånger - det krävs en del för att kunna använda enbart trängande tygeltag som hjälp, ofta behöver man förstärka/förtydliga eller korrigera. Själv använder jag det mest för att jag tycker det blir naturligt om man vill få axlarna i en bra position.

Men Totola, det vet du väl att all AR är en specifik typ av ridning, som utförs på ETT enda sätt.

Att MÅNGA (läs inte alla-förtydligande för säkerhets skull...) av oss rider enligt han som "skapade" AR och försöker få folk att begripa att denne "skapare" tar influenser från ALL ANNAN SORTS RIDNING. Vilket innefattar, de gamla mongolerna, gauchos, islandhästryttare, westernryttare, de gamla ridakademierna, spanska ridskolan, tävlingsryttare i övriga discipliner och vad för sorts ridning, det nu finns. Det är det fortfarande efter 10 år +, många som inte har lyckats få en läsförståelse för... Tyvärr, är det bara för oss att acceptera, att de INTE VILL förstå, vad det är vi säger. Det är bara att rida och se glad ut!

/sa hon som satt och travade på portugiska stången, med halvlång tygel i låg form och flyttade bogar med tygeln, både i skritt och trav både med låg och buren hand idag. :love::love::love:

Senast ändrad:

Det är väl så att när målet är att rida med en hand, så blir det lite vändning med cowboystuk. Annars betraktas det som en styggelse- i min värld.

Personligen kan jag tycka att en yttre- flyttande trängning är Ok, men inte en inre.

Ja, i min värld är det ett "fultygeltag"...:devil:
Ett judogrepp när en häst är felriden och inget annat funkar.
En genväg som man helst inte tar för den leder till dead end...

Fast nu är vi ju på ARsidan och då används det nog helt annorlunda. Har man som mål att rida på enhandsfattning måste man nog lära hästen att böja sig för tryck från tygeln a la western.
Och oftast sker ju det på stång också. Så jag tror inte vi kan jämföra det riktigt faktiskt. Men det vet säkert någon annan bättre.

Bara en fråga. Vad korrigerar du med trängande inner?

.

Ja i urtiden, jag minns inte ens när eller för vem jag red? När jag var mycket ung och red på ridskola i alla fall. Det var inte utifrån enhandsfattning då utan som understöd av något slag vid tex bakdelsvändningar om jag inte minns fel:confused:

Men det är väldigt länge sen, som sagt.

Och som redan skrivits ett par gånger - det krävs en del för att kunna använda enbart trängande tygeltag som hjälp, ofta behöver man förstärka/förtydliga eller korrigera.

Nej det tycker jag inte. Det är ganska lätt att göra westernvändning för enbart tygeltryck.
Det blir ju det nån gång när man har händerna fulla av annat, (mobil, täcken, jacka som ska hängas av mot sargkanten,gärna samtidigt:angel: osv)

Har även testat när vi hade westerryttare i grannstallet:D

Senast ändrad av en moderator:

Kan vara en häst som ligger inåt och inte svarar på sidförande hjälper utan bara rusar med bettet mellan tänderna :angel:
Då kan det vara bra att ta till.

Skämt åsido, det är verkligen inget man strävar efter och inget man vill lära ut på ett forum.
Vissa saker har man lärt sig att göra och de ska man använda med omsorg och inte missbruka.

Fast för att återgå till sluta-diskussionen så blir det lättast, när man gått in i slutan, att innnertygeln ligger nära halsen och yttertygeln går framåt och lite utåt.

Skämt åsido, det är verkligen inget man strävar efter och inget man vill lära ut på ett forum.
Vissa saker har man lärt sig att göra och de ska man använda med omsorg och inte missbruka.

Nej precis, var lite därför jag frågade. Fast det tygeltaget kallar jag mer erfarenhet.
Som flashlight sa lärs det trängande väl mest ut som understödjande.

KL o flashlight
Om framåttänk i handen.
Det jag undrade om man red med lätt stöd eller bara tygelns tyngd i handen (och på vilket bett?). Samtidigt som man flyttar bogarna. Å nu menar jag inte man, utan alla som vill svara för hur just de gör :)
Känns som svårt med både stöd och trängande, blir framtungt? På inner alltså? För att (lite löst) anknyta till sluta igen.. :P

Därav får man lära hästen att lyssna på den signalen, ska till en väldigt känslig häst (och konstig, iom att hästar är mottrycksdjur i grunden) för att reagera automatiskt för enbart trängande tygeltag.

Ja jag förstår att det är mer som en signal man använder trängande tygeltag när man rider med enhandsfattning. Dvs lätt tryck.

Används det vid sluta tex?

*Sitter på datorstolen på tvären i (volt tillbaka) sluta-tänk... blundar och känner efter...*

Jo, jag använder nog trängande där...

Så här har jag beskrivit "min stångridning" i mitt fotoalbum.

Vid böjning, ska inner tygel vara något kortare än ytter tygel.

Här böjer jag Fatima åt höger, varpå högertygeln är något kortare och jag vinklar handen framåt - med tummen från mig, vilket gör att innertygeln sträcks något.

Vill jag böja hästen åt vänster, ska vänster tygel vara något kortare och jag vinklar handen bakåt - med tummen mot mig

När man svänger, så vänder man sig och tar hästen med sig. Axlar och överliv visar vägen, varpå sätet automatiskt "följer med".

Handen förs i den riktning man önskar svänga.

Ska det vara rätt, så ska givetvis "mankammen följa med" via "trängande tygeltag" och handen ska inte bara gå över mankammen. (Men just vid fototillfället stod min dam stilla och vid stångridning på en hand, har jag lite för mkt att tänka på kroppsmässigt för att klara av att fota under rörelse.)

Jag ber om ursäkt för mina veka, vikande handleder. Men det är en del av mitt medfödda muskelhandikapp, med överrörliga leder. :bow:

Jag får se hur vägen upp till paddocken och paddocken ser ut i morgon om jag kan testa i morgon och komma med färskare tankar... :idea:

Senast ändrad:

jag tycker det känna så naturligt att tyglarna följer med då man vänder sitt överliv och då får tryck mot halsen. -Då man flyttar bogar, inte rider spårande framåt med jämnt sug i tyglarna..

Jag som glömt av vad vi lärde oss eg på riskolan, hur flyttar ni andra bogarna?
Med skänkeln? Med ledande tygeltag?

Har fått inpräntat nu att höfterna speglar hästens höfter, skänkeln aktiverar bakbenen och axlarna styr bogarna och tygeln kan bromsa farten o inverka på överlinjens längd och arbete. lite förenklat..

jag tycker det känna så naturligt att tyglarna följer med då man vänder sitt överliv och då får tryck mot halsen. -Då man flyttar bogar, inte rider spårande framåt med jämnt sug i tyglarna..

Jag som glömt av vad vi lärde oss eg på riskolan, hur flyttar ni andra bogarna?
Med skänkeln? Med ledande tygeltag?

Har fått inpräntat nu att höfterna speglar hästens höfter, skänkeln aktiverar bakbenen och axlarna styr bogarna och tygeln kan bromsa farten o inverka på överlinjens längd och arbete. lite förenklat..

:bow: I vanliga livet, finns det ju så mkt "mumbo jumbo" som förklaras med bara "ryck på axlarna" och ett "Asch, men det är ju sånt där som man bara vet - dold kunskap".

Jag tycker faktiskt att det är det samma med det här. Det är så självklara saker, som man helt enkelt bara vet, utan att kunna förklara.

Egentligen är det ju inget nytt under solen, utan likaväl som att man kan cykla utan att hålla i styret och ändå få cykeln att följa, så kan man rida hästen bara genom att rikta egna kroppen dit man ska och hur man vill för att få hästen att följa.

Skänkel, säte o ledande.
tack för svar!:bow:

Ingela, ja det börjar kännas så, helt enkelt naturligt!:) Då det funkar på "oinridna" hästar!

Kom på att jag ibland spontant "råkar" använda riktigt ledande tygeltag då unghästen inte formar sig och följer sitsen, men inser att jag gör det för att själv lossa upp insidan och lyfter ut armen och förtydligar vilken riktning som var tänkt att balansera sig åt. Som gymnastik o lösgörande för mig! I stället för att ta rent bakåtgående tygeltag på oskolade (o travtränande o tömvana) hästen.

Typ då unghästen går emot och motställer med vikt på innerbogen. tar ett ledande tygeltag eg utan eg tryck i bettet, mer "ut med armen" (snyggt, nja) och innerskänkel ger impuls, så ploppar balansen tillbaka utan att joxa så mkt med tygeln. Lockar in i rätt läge lixom, men känns som det kommer mer av överlivets vridning...:confused::)

Personligen kan jag tycka att en yttre- flyttande trängning är Ok, men inte en inre.

Fast risken med inner är väl snarare att handen flyttas över halsen/manken till andra sidan. Inte optimalt beroende på vilket resultat man vill ha :angel:
Att "tänka" trängande men inte rent fysiskt lägga tygeltryck för inner tycker jag är ok, då får man inte felaktig handställning.

Ja jag förstår att det är mer som en signal man använder trängande tygeltag när man rider med enhandsfattning. Dvs lätt tryck.

Används det vid sluta tex?

Hmm..
(försöker känna efter hur en slutaposition blir tygelmässigt på kuse)
Blir lite som jag skrev till axel, man "tänker" trängande med inner men gör det inte rent fysiskt mer än av misstag om innerbogen trillar in. För handen placeras lite utåt mot ytterhöften och beroende på hur hästen då har hals och huvud så kan det upplevas som trängande, men är den bra böjd upplever jag inte att det blir någon kontakt mellan tygel och halsen på innersidan..

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama