K
Koppar
Sv: Sluta inspiration (spinoff på öppnatråden)
Sök på travers så hittar du säkert massor av varianter vid hand oxå!
Sök på travers så hittar du säkert massor av varianter vid hand oxå!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lägga upp på väggen tycker jag däremot inte riktigt stämmer, man flyttar framdelen nära väggen (men inte så den dunkar i väggen eller "hänger" på väggen), snarare tycker jag man får hjälp med att bakdelen lättare åker in än ut som det kan bli om man får för sig att börja med sluta på volt det första man gör
En sluta är en sluta är en sluta.
Svaret utgår från att "men yttertygeln behövs!" för själv upplever jag den inte så viktig i just en sluta då man kan lyckas få till bra slutor från marken trots enbart innertygel (inte ens någon skänkel! ) risken att en sluta blir dålig finns alltid, precis som allt man gör när man rider eller tränar en häst.
Hur menar du att baken skulle åka UT i en sluta?
fast är hästen inte uppe för ytter hjälper lär det knappast bli en trevlig och bärig sluta, enbart med hjälp av en innertygel.
du behöver inte oroa dig att jag tänker försöka övertyga dig för jag vet att du vidhåller dina åsikter med en oxes envishet. jag ställer mig fortfarande tvivlande om kvaliteten och jag kan inte för mitt liv se varför avslappnad och böjd skulle per automatik mena att den är uppe för ytter. Men det beror nog främst på att vi jobbar utfrån olika övertygelser om vad som är bra kvalitet och vad som är mindre bra och där går nog våra åsikter helt enkelt isär.
Kookaburra: jag förstår vad du menar men jag har fortfarande högst svårt att se att avsaknaden av ytterhjälper skulle vara helt ok för en bra sluta. men ni kanske har hästar som är så balanserade och ambitiösa att de gör skolorna helt oprovocerat när de löslongeras i paddocken.
...men ni kanske har hästar som är så balanserade och ambitiösa att de gör skolorna helt oprovocerat när de löslongeras i paddocken.
Håller helt med!Jo jag förstår vad du menar.
Men, nu som alla andra gånger jag besöker detta forum, så slås jag av att alla är nöjda när hästen trampar där man vill.
Men man vill väl vidare?
Först skritt och få alla delar på plats och få hästen att förstå fotförlyttning - kroppshållning - hjälpgivning.
Sedan likadant i trav.
Sedan likadant i galopp.
SEDAN börjar det verkliga arbetet. Att få bättre kvalitet i rörelserna.
Man bör kanske gradera en sluta i, låt oss säga, 5 steg i varje gångart?
Nej, du missuppfattade mig.
Jag håller med om att fotförflyttningen är viktig, naturligtvis är det där och kroppshållningen (på både häst och ryttare) som man startar.
Min tanke var att jag uppfattar det som att "ni" slutar när ni kommit till rätt fotförflyttning i skritt.
Det var därför jag skrev vilka övriga steg man vill gå vidare till.
Det var ingen kritik mot dina filmer, den sista hade ju några bra ögonblick. Hur går man vidare därifrån när man jobbar för hand?
Om filmerna.
Den vita hästen visar vad jag tycker händer ibland i det markjobbet.
om man förhåller enbart på inner kommer omedelbart bakdelen mer innanför och det yttre bak kliver mer sidvärts än bär.
jag´är inte helt tillfreds ännu med det jag fick lära mig om AR-markarbetet, just med innertygeln, brukar förhålla med båda tyglarna (krångel..) eller med rösten/positionen om det går.
Eller hålla spöet som en innerskänkel bakom innerbogen för att behålla den lagoma tvärningen. Men det känns som en korrigering av det från början reflexmässiga svaret på förhållningen på innertygeln.
Det blir genast bekymmer känner jag då den äldre travaren, som var på utbuildning á la AR och lärde sig X-antal metoder att undandra sig markarbetet, pga stel kropp och för mkt energi.. och det sitter i!!