Sluta inspiration (spinoff på öppnatråden)

Sv: Sluta inspiration (spinoff på öppnatråden)

Sök på travers så hittar du säkert massor av varianter vid hand oxå!

Lägga upp på väggen tycker jag däremot inte riktigt stämmer, man flyttar framdelen nära väggen (men inte så den dunkar i väggen eller "hänger" på väggen), snarare tycker jag man får hjälp med att bakdelen lättare åker in än ut som det kan bli om man får för sig att börja med sluta på volt det första man gör :angel:

Hur menar du att baken skulle åka UT i en sluta? :confused:

En sluta är en sluta är en sluta.
Svaret utgår från att "men yttertygeln behövs!" för själv upplever jag den inte så viktig i just en sluta då man kan lyckas få till bra slutor från marken trots enbart innertygel (inte ens någon skänkel! :eek: ) risken att en sluta blir dålig finns alltid, precis som allt man gör när man rider eller tränar en häst.

fast är hästen inte uppe för ytter hjälper lär det knappast bli en trevlig och bärig sluta, enbart med hjälp av en innertygel.

Hur menar du att baken skulle åka UT i en sluta? :confused:

Om man försöker sig på en sluta på volt det första man gör med en grön häst kan de försöka sig på andra varianter, och en av dom är att de flyttar in framdelen men sneddar ut med rumpan istället för att följa med i riktningen man valt. Från marken i första hand eftersom det man gör är att försöka flytta ut framdelen i förhållande till bakdelen med sin position bl a. Det ramar väggen in så den felaktiga lösningen kan inte hästen ta - om inte framdelen åker in i öppna-position längs väggen men då kan man ju som sagt flytta ut framdelen i förhållande till väggen igen.
Har upplevt samma sak någon gång vid ridning, men vid ridning har man ju lite fler hjälper att förtydliga med.

fast är hästen inte uppe för ytter hjälper lär det knappast bli en trevlig och bärig sluta, enbart med hjälp av en innertygel.

Har den en bra böjning och bra avslappning så är den "uppe för ytter", då behövs som regel bara egen position och eventuellt innertygel (inte alltid den behövs heller).
Ingen idé att du försöker övertyga mig om att det inte skulle gå att få en trevlig och bärig sluta på så vis eftersom jag både sett och upplevt det ett flertal gånger! ;)

Jag tror Totola menar även med vikthjälper och skänkelläge etc. etc. vid ridning, och kroppsspråk vid hand. Självklart inte bara tygel. Jag tror att vi pratar lite här om att (under-)skänkel enbart betyder att trampa under sig mer, därför används ytter enbart för att hjälpa till att få in mer tramp med ytter bak. Men det behöver inte betyda att den MÅSTE vara med för att få till en bärig sluta, hästen kanske trampar under ganska bra själv... :)

du behöver inte oroa dig att jag tänker försöka övertyga dig för jag vet att du vidhåller dina åsikter med en oxes envishet. jag ställer mig fortfarande tvivlande om kvaliteten och jag kan inte för mitt liv se varför avslappnad och böjd skulle per automatik mena att den är uppe för ytter. Men det beror nog främst på att vi jobbar utfrån olika övertygelser om vad som är bra kvalitet och vad som är mindre bra och där går nog våra åsikter helt enkelt isär.

Kookaburra: jag förstår vad du menar men jag har fortfarande högst svårt att se att avsaknaden av ytterhjälper skulle vara helt ok för en bra sluta. men ni kanske har hästar som är så balanserade och ambitiösa att de gör skolorna helt oprovocerat när de löslongeras i paddocken. :D

Senast ändrad:

du behöver inte oroa dig att jag tänker försöka övertyga dig för jag vet att du vidhåller dina åsikter med en oxes envishet. jag ställer mig fortfarande tvivlande om kvaliteten och jag kan inte för mitt liv se varför avslappnad och böjd skulle per automatik mena att den är uppe för ytter. Men det beror nog främst på att vi jobbar utfrån olika övertygelser om vad som är bra kvalitet och vad som är mindre bra och där går nog våra åsikter helt enkelt isär.

Kookaburra: jag förstår vad du menar men jag har fortfarande högst svårt att se att avsaknaden av ytterhjälper skulle vara helt ok för en bra sluta. men ni kanske har hästar som är så balanserade och ambitiösa att de gör skolorna helt oprovocerat när de löslongeras i paddocken. :D

Ja här slog du huvudet på spiken:bow:
Det var lite detta jag menade när jag skrev att jag tror att vi jämför äpplen och päron bl.a...
Hade varit intressant med en film så hade man rett ut det direkt.

Fast övertygelser är ju en sak, och vad som faktiskt fungerar praktiskt en annan. Flera metoder kan fungera- garanterat med olika "fallgropar" och effektivitet, men att flera hjälpgivningar kan fungera för en och samma rörelse ser jag som självklart.

...men ni kanske har hästar som är så balanserade och ambitiösa att de gör skolorna helt oprovocerat när de löslongeras i paddocken. :D

Haha! Jo, men det händer ju faktiskt ibland... fast jag vet inte om det får kallas sluta. Jag skulle kanske kalla det "vända in rumpan o trilskas" :rofl:

Nä, men iaf. Jag själv har gjort/försökt mig på sluta på alla olika vis med olika resultat. Jag har aldrig själv lyckats (eller provat) vad jag här tidigare beskrivit med andras ord här ovan - men tror mig förstå hur Totola tänker. Något jag strävar mot (nu för tiden) är perfektion med minsta möjliga hjälpgivning. Det får ta tid att nå dit, jag har inte brådis. Jag har absolut inte kommit så särskillt långt på den resan, men jag är glad att jag börjat på den för jag är inte helt nöjd med det viset jag har ridit (sluta) på tidigare. Det borde ju kunna gå med färre hjälper... tillslut. Och att göra på det vis som jag får för mig att Totola jobbar på (dvs minimera hjälper och inte nödvändigtvis ligga på med ytter för att försäkra sig om att det händer nåt där bak) verkar för mig vara något närmare den slutan jag vill rida. Sen kanske det är äpplen o päron, vad vet jag? Alla gör ju olika, och har olika sätt att nå sitt mål - vilka det nu kan vara.

:confused:Jag fattar inte riktigt vad det är vi diskuterar längre faktiskt. Tycker väl mest det är intressant att läsa om hur andra tänker och 'får till det'.:D

Tjohopp :bump:

Fina filmer, men jag gissar att det lär komma lite komentarer till dessa :D Det är ju tydligt att det är filmer på hästar som är i början av sitt balansarbete - vilket är kul och intressant. Skulle vara kul att se samma häst om något år eller två. Och med ryttare...

(Nu blev inlägget till dig Totola, men gissar att jag kanske riktar mig mot fler ;))

Rörelsen i sig verkar ju inte vara så svår att få till om bara böjning är befäst, men att få hästen självbalanserad i rörelsen krävs nog lite mer tid. Annars blir det till att hjälpa hästen med stöd-hjälper vid ridning. Är det det vi vill, eller vill vi att hästen ska förstå att 'stödhjälpa' sig själv?

Frågan är (den filosofiska?)... vad har vi för mål med vår sluta? Ska den visas upp för domare på en dressyrtävling eller handlar det om att stärka hästen på olika sätt? Eller båda? Isf, vilket kommer först? Äpplen eller päron? Finns det två olika sluta, eller är det bara frukt som växer på träd, som eg är ganska lika varandra? Eller flummar jag iväg nu? :crazy:

Jo jag förstår vad du menar.
Men, nu som alla andra gånger jag besöker detta forum, så slås jag av att alla är nöjda när hästen trampar där man vill.
Men man vill väl vidare?
Först skritt och få alla delar på plats och få hästen att förstå fotförlyttning - kroppshållning - hjälpgivning.
Sedan likadant i trav.
Sedan likadant i galopp.
SEDAN börjar det verkliga arbetet. Att få bättre kvalitet i rörelserna.
Man bör kanske gradera en sluta i, låt oss säga, 5 steg i varje gångart?

Håller med om att slutorna på intet sätt var perfekta. Fast ändå sluta, klart och tydligt.
En del av charmen med AR-tänket är ju att man eftersträvar resultat av övningarna snarare än kräver att övningarna är perfekta... Om du är med på hur jag tänker? :p
Att tre stegs "inte riktigt enligt boken"-slutor kan hjälpa till att förbättra koordination och balans genom att bygga upp teknik och styrka - snarare än att de kriterierna måste finnas innan man börjar öva sluta. Så länge man åtminstone utför själva rörelsen och inte en konstigt placerad skänkelvikning t ex :angel: men skulle det bli det något steg så är det inte heller hela världen, eftersom man inte rider för att få allt bedömningsmässigt bra. Man försöker igen nästa steg helt enkelt.
Sen vill man såklart utveckla övningen mer och mer, skulle vilja påstå att skolorna har väldigt stort register att spela inom. De här hästarna hade mycket kvar innan registret börjar ta slut, men de uppvisade ändå bitar som jag rent skolningmässigt tror kan vara av stor nytta = bra som övning.

Tycker det är ganska intressant ändå hur olika folk verkar se på användandet av en och samma övning. Många använder skolorna för rakriktningen (vissa har nytta av det, andra inte...), många för lösgjordheten, vissa som verktyg inför annat - t ex förbättra galoppfattningar genom att få bättre kontroll på rumpan och/eller bogen, några (?) enbart för att hästen ska kunna det, t ex för att det ingår i ett tävlingsprogram eller ger creds. inför försäljning (eller helt enkelt för att man inte har något annat syfte med det än just att hästen "ska kunna" det), vissa för att förbättra böjningen, en del för att förbättra samlingen osv. Själv tycker jag också det rent teoretiskt sett borde vara bra för att balansera upp kuse som lätt går i öppna men har svårare att vrida in höfterna - fast det kanske hade med "förbättra böjningen" att göra ändå?

Oavsett så gillar jag filosofin att det är nyttan som räknas, som man ska sträva efter.

Hänger inte med på tänket om jag nu uppfattat det rätt, att en häst alltså inte skulle kunna sluta förrän det är befäst i alla gångarter? Blir jobbigt att börja lära in skrittpiruetter mao! :rofl:

Att man verkar nöjd med det skulle jag tro (iaf utifrån dessa videoklipp, knappast representabelt för alla.?) för att det var det hästen kunde ge just då, utifrån det utgångsläget. Kanske var den lite för stel, omusklad, ovan, okoordinerad för att kunna ge mer just då, kanske "ryttaren" inte skaffat sig rutin nog än för att kunna be om mer utan att bara riskera försämrad kvalitet? Ibland blir det bättre ju mindre man lägger sig i. Att ju mer man lägger sig i, desto större risk för att hästen känner sig tvungen att kompensera på annat sätt.. Att hästarna ofta ger lite mer när de känner sig redo för det och vet vad de ska göra (det är trots allt bekvämt att gå i balans och samlat bara man har styrkan till det, och särskilt om ryttaren/människan uppmuntrar till det) och att det då eventuellt? är större chans att hästen är redo och gör det på ett bra sätt än att man kräver mer och mer.
Ungefär av samma anledning jag brukar vilja vara försiktig med att höja hästens huvudposition. Är den samlad så kommer huvudet komma upp ju mer samlad den blir, är den inte det så ser jag ingen större poäng med att höja den, stor risk för att hästen kompenserar och blir "oärlig" så man ändå inte får ut något mer av den höjda så kallade formen.

F ö tycker jag fotförflyttningen är mycket viktig. Lär sig hästen hur den ska placera (ffa bak-)benen i öppnan och slutan tror jag mycket är vunnet på vägen till samling. Då har man iaf skolat bakbenen till att börja bära upp lite mer tyngd och kan öka på det successivt! :idea:

Senast ändrad:

Nej, du missuppfattade mig.
Jag håller med om att fotförflyttningen är viktig, naturligtvis är det där och kroppshållningen (på både häst och ryttare) som man startar.
Min tanke var att jag uppfattar det som att "ni" slutar när ni kommit till rätt fotförflyttning i skritt.
Det var därför jag skrev vilka övriga steg man vill gå vidare till.
Det var ingen kritik mot dina filmer, den sista hade ju några bra ögonblick. Hur går man vidare därifrån när man jobbar för hand?

Jo jag förstår vad du menar.
Men, nu som alla andra gånger jag besöker detta forum, så slås jag av att alla är nöjda när hästen trampar där man vill.
Men man vill väl vidare?
Först skritt och få alla delar på plats och få hästen att förstå fotförlyttning - kroppshållning - hjälpgivning.
Sedan likadant i trav.
Sedan likadant i galopp.
SEDAN börjar det verkliga arbetet. Att få bättre kvalitet i rörelserna.
Man bör kanske gradera en sluta i, låt oss säga, 5 steg i varje gångart?
Håller helt med!

Om filmerna.
Den vita hästen visar vad jag tycker händer ibland i det markjobbet.
om man förhåller enbart på inner kommer omedelbart bakdelen mer innanför och det yttre bak kliver mer sidvärts än bär.

jag´är inte helt tillfreds ännu med det jag fick lära mig om AR-markarbetet, just med innertygeln, brukar förhålla med båda tyglarna (krångel..) eller med rösten/positionen om det går.
Eller hålla spöet som en innerskänkel bakom innerbogen för att behålla den lagoma tvärningen. Men det känns som en korrigering av det från början reflexmässiga svaret på förhållningen på innertygeln.

Det blir genast bekymmer känner jag då den äldre travaren, som var på utbuildning á la AR och lärde sig X-antal metoder att undandra sig markarbetet, pga stel kropp och för mkt energi.. och det sitter i!!

nu då vi provat på tramp för hand litegrann kommer bakdelen innanför om man bara tänker på innertygeln. Måste hålla bara i yttertygeln eller ha kapson eller grimma som inte verkar inåt mitten. (iofs en annan femma då den ska vara rak, men tänket att falla in med baken sitter i från det andra arbetet, även att ramla ut med bogen i öppna för hand. kräver mkt yttertygel numera för att stanna upp och balansera sig över inner bak o inte ramla iväg.)

Slutan i skritt för hand på den oskolade och naturella pållen funkar bra om man förhåller på båda tyglarna eller tryck fram på bogen.

Nej, du missuppfattade mig.
Jag håller med om att fotförflyttningen är viktig, naturligtvis är det där och kroppshållningen (på både häst och ryttare) som man startar.
Min tanke var att jag uppfattar det som att "ni" slutar när ni kommit till rätt fotförflyttning i skritt.
Det var därför jag skrev vilka övriga steg man vill gå vidare till.
Det var ingen kritik mot dina filmer, den sista hade ju några bra ögonblick. Hur går man vidare därifrån när man jobbar för hand?

Alltså, om allt är "bra" utifrån de kriterier man strävar efter så kräver man oftast inte mer, däremot att man testar med mer böjning och därmed tvärning eftersom.
Nu var inte dessa "bra" på så vis att alla pusselbitar satt perfekt och inte kunde slipas på på så vis, men så tror jag ffa den första var ganska grön, och den andra krävdes mer böjning på än vanligt (eller än den var redo för, att den använde för mycket tvärning som fusk? bara gissning, men ändå) så att man inte kunde eller ville kräva mer just då. Och det upplever jag som en rätt viktig bit, att man vågar nöja sig med det man får för att sen kräva liite mer för varje gång.

Om filmerna.
Den vita hästen visar vad jag tycker händer ibland i det markjobbet.
om man förhåller enbart på inner kommer omedelbart bakdelen mer innanför och det yttre bak kliver mer sidvärts än bär.

..och det får man såklart korrigera, i regel med sin egen kroppsposition.
Ibland kan det bero på att hästen är för rak, och då får man minska böjningen men försöka få den mer ärlig och försöka igen (för mig känns det lättast att helt enkelt börja om från böjd rakt fram, för mer rutinerade kanske det går lika bra mitt i slutan, beror lite på hur mycket det "kollapsat" också.

jag´är inte helt tillfreds ännu med det jag fick lära mig om AR-markarbetet, just med innertygeln, brukar förhålla med båda tyglarna (krångel..) eller med rösten/positionen om det går.
Eller hålla spöet som en innerskänkel bakom innerbogen för att behålla den lagoma tvärningen. Men det känns som en korrigering av det från början reflexmässiga svaret på förhållningen på innertygeln.

Det blir genast bekymmer känner jag då den äldre travaren, som var på utbuildning á la AR och lärde sig X-antal metoder att undandra sig markarbetet, pga stel kropp och för mkt energi.. och det sitter i!!

Det är rent allmänt svårt att komma igenom grovjobbet på en lite stel/spänd häst. Det jag själv tycker funkat bäst är att ta sig igenom grovjobbet så snart som möjligt och då får man vara rätt krävande eftersom hästen förmodligen kommer tycka första försöken är pest och pina.
Alternativet är att låta hästen "fuska" och gå med halvdan böjning, vilket man kanske måste göra för att behålla gott samvete om hästen de facto fortfarande inte är riktigt fräsch.
Tänker ffa på det sista du skrev. Eller så kanske tränaren inte var tillräckligt skicklig/pedagogisk, vad vet jag? :p Det jag vet är att hästarna kan tycka det är mycket svårt i början för att sen - om man varit konsekvent nog - *poff* vara mycket mer tillfreds och gå mycket bättre när värsta grovjobbet är gjort.
Det går garanterat att åstakomma samma resultat med andra metoder. Däremot så finns det ju ett syfte bakom vilka hjälper som anses som grundhjälper och vilka som anses som "korrigeringshjälper", och vilka hjälper man bör akta sig för (eller akta sig för viss effekt av, som kortande av yttersidan om man använder yttertygeln). Får man använda "korrigeringshjälper" mycket så kan det ju vara så att man inte lyckas få det där ärliga - vilket inte känns osannolikt om man har en häst som fortfarande har lite issues i kroppen...

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10