Sluta inspiration (spinoff på öppnatråden)

Sv: Sluta inspiration (spinoff på öppnatråden)

Typ då unghästen går emot och motställer med vikt på innerbogen. tar ett ledande tygeltag eg utan eg tryck i bettet, mer "ut med armen" (snyggt, nja) och innerskänkel ger impuls, så ploppar balansen tillbaka utan att joxa så mkt med tygeln. Lockar in i rätt läge lixom, men känns som det kommer mer av överlivets vridning...:confused::)

Sådär upplever jag också på oskolade hästar, t ex den nuvarande då när vänstervarvet har skitit sig och framdelen flyter ut och kusen flyttat hela mig så tyngden hamnat utåt, för att "rädda upp" situationen har jag fått trampa ner ordentligt i innerstigbygel och nästan känna som att man hänger lite åt det hållet samtidigt som jag tar ledande för att förstärka och för att min överkropp ska vridas.. Vet inte om det är bästa sättet, men det enda som gjort att jag lyckats "rädda" en volt t ex om kusen fallit sneddandes utåt.

Präsis. Lätt tryck mest bara för att överlivet flyttas.
tar man i motverkas ju det indirekta tygeltaget genom att man börjar dra i munnen och rubbar balans o böjning!

"Judogreppet" som malingbg skrev, det handlar väl mer om att ta kontroll, inte om dressyr "in lightness"
Lite i varsinn ände av skalan o svårt att jämföra!:smirk:

E ju stor skillnad på att inleda (och ev underhålla) en rörelse och rida den. Låter logiskt hur du beskriver. Men tyckte rider jag en volt nu frågan funkar för mig när jag väl rider rörelsen.

Jag inleder med att putta in bakdelen. För mig funkar det bättre att tänka flytta bak ytterhöft än att flytta fram inner, läste att några tänkte tvärtom. E annars rätt inkörd på höft/axel= höft/bog tänket jag med.

E ju stor skillnad på att inleda (och ev underhålla) en rörelse och rida den. Låter logiskt hur du beskriver. Men tyckte rider jag en volt nu frågan funkar för mig när jag väl rider rörelsen.

Jag inleder med att putta in bakdelen. För mig funkar det bättre att tänka flytta bak ytterhöft än att flytta fram inner, läste att några tänkte tvärtom. E annars rätt inkörd på höft/axel= höft/bog tänket jag med.

Hmm...

Jag har alltid blivit lärd att skolan öppna, då ska hästen vara ställd och riden, som när man "öppnar en volt", alltså rider in i den. När jag rider in i en volt, formar jag hästen och böjer den runt inre skänkeln, med inner höft i framförd position...

Och i skolan slutna, då ska hästen vara ställd och riden, som när man "slutar en volt", alltså rider ur den. När jag rider ur en volt, formar jag hästen och böjer den runt inre skänkeln, med ytter höft i bakförd position.

Men jag kanske missförstår dig här... :confused:

Öh..jag vet inte:confused:
Hjälp, jag förstår inte vad det är du undrar? :eek:

Jag är också lärd att öppna och sluta en volt, menade själva tänket under rörelsen. Den del av den tänkta volten det gäller alltså. Tycker det var bra hjälp för att hålla sin mittposition.

Eller menar du påbörjan??
Min huvudhjälp är att flytta in baken, det tycker jag gör att hästen formas runt inner, behövs mer lägger jag till såklart, men som grund. När höften förs bak blir ju inner sittben mer belastat och kommer att gå med lite i rörelsen. Tyglarna understödjer den skänkel som behöver understödjas. Inner ställer.

Har jag svarat??? Haha:banana:

Präsis. Lätt tryck mest bara för att överlivet flyttas.
tar man i motverkas ju det indirekta tygeltaget genom att man börjar dra i munnen och rubbar balans o böjning!

"Judogreppet" som malingbg skrev, det handlar väl mer om att ta kontroll, inte om dressyr "in lightness"
Lite i varsinn ände av skalan o svårt att jämföra!:smirk:

Hmm, har jag missat något? Vad är det så kallade judogreppet? :confused:
Jag har f ö alltid fått lära mig ledande tygeltag som visuellt i första hand (tänkte på det där med överkroppen också först nu när du skrev det), även inom vanlig ridning. Att inte dra utan bara föra ut handen och in igen... Finns det andra varianter alltså? :p

Nja, jag tror det är lugnt. Det var nog jag som tänkte korkat :crazy:... Jag läste nog in att du påbörjade VOLTEN med att peta in baken, men nu ser jag att det står rörelsen. Jag får skylla på för lite frisk luft.

OT.

Nu har jag varit i stallet, men det regnade, så i stället för att rida har jag burit o hängt blöta täcken och borstat häst, för det var visst något jag inte gjort på länge enligt stallkompisen... :confused: Det skulle vara intressant att färga deras fux och mörkbruna hästar "vita" och se hur rena deras hästar skulle vara, trots daglig borstning.

Aha :) Ja en nypa friskt gjorde susen för mina små grå med :D

Det e förövrigt ingen som borstat min fux vita ben på länge heller. Tur att han kan stödja på de iaf :p

"judogreppet" fattade jag som att ta innertygel och lägga den mot halsen (kanske över manken, då får man ju använda biceps, som är en stark rackare) för att bli starkare och bryta stopp på hästar som tvingar sig inåt mot innerhjälperna och helt enkeln skiter i fina signaler!

Red lite slutor o saker nyss på för dagen WONDERBAAR kallblodstravare!!:banana:

Inleder genom att flytta fram innerhöften (då kommer hästens höfter innanför spåret) och ökar energin med ytterskänkeln lite bak. Då hästen är riktigt böjd ligger innertygeln fritt o trycker inte mot halsen. Det gör däremot yttertygeln lite (ligger an) där jag har lite stöd för att hålla ihop den något överrörlige gigantiskt långa kusen..

Aha, fast då har jag nog ärligt talat använt mig av judogreppet vid tillfällen :angel: just det där "...eller helt enkelt skiter i fina signaler" men i det läget så bryr jag mig inte mycket om VILKEN hjälp jag ger, bara den ger effekt, och det märker man ju om den gör eller inte.

Angående slutan så red du längs en vägg/ett staket, på annan raksträcka eller på volt? Jag upplever att yttertygeln kan behövas mer på överrörlig/ojämn kuse på volt än på spåret tack vare att man kan utnyttja spåret till att placera hästen... Svårare att förböja sig i halsen om man har halsen och bogen parallell med en vägg...

Angående slutan så red du längs en vägg/ett staket, på annan raksträcka eller på volt? Jag upplever att yttertygeln kan behövas mer på överrörlig/ojämn kuse på volt än på spåret tack vare att man kan utnyttja spåret till att placera hästen... Svårare att förböja sig i halsen om man har halsen och bogen parallell med en vägg...

Den kan utmärkt lätt förböja sig längs en vägg. Se upp så den inte bara går och trycker bogen mot väggen, och blir förböjd och bara sätter in rumpan.... yttertygeln behövs i vilket fall som helst.

Den kan utmärkt lätt förböja sig längs en vägg. Se upp så den inte bara går och trycker bogen mot väggen, och blir förböjd och bara sätter in rumpan.... yttertygeln behövs i vilket fall som helst.

Klart de KAN göra det. Men jobbar man från marken och står vänd mot hästen så har man rätt bra koll på den biten! ;) lättare också från marken (håller inte ens i yttertygeln i det läget, sluta för hand längs vägg) iom att man faktiskt bokstavligt kan flytta ut huvudet mot väggen. Håller man koll på böjningen/innerbogen i samband med det så har jag aldrig upplevt problem med förböjning, möjligen varianten att de börjar tvära för mycket med baken så det blir mer skänkelvikningsaktigt, men det brukar vara rätt lätt tillrättat även om man bara har innertygel, man har ju sin egen placering också att inverka med.
Man har så himla bra koll över hästen! Gillar slutor från marken! ;)

Har nog inte upplevt att kusarna förböjt sig vid slutor i ridningen som något problem heller (många andra fel, men inte just det vad jag kan minnas). Men så kan det bli knas iofs eftersom jag inte brukar tänka "förböjd" utan "felböjd"...

Senast ändrad:

Klart de KAN göra det. Men jobbar man från marken och står vänd mot hästen så har man rätt bra koll på den biten! ;)
Pratar ni om slutor från marken?:confused:

lättare också från marken (håller inte ens i yttertygeln i det läget, sluta för hand längs vägg) iom att man faktiskt bokstavligt kan flytta ut huvudet mot väggen.
I slutan är det viktigt att hästens panna följer rörelseriktningen

Håller man koll på böjningen/innerbogen i samband med det så har jag aldrig upplevt problem med förböjning, möjligen varianten att de börjar tvära för mycket med baken så det blir mer skänkelvikningsaktigt,
Blir det "skänkelvikningsaktigt" så är det galet eftersom ett av de viktigaste kriterierna i slutan är böjningen i bålen

men det brukar vara rätt lätt tillrättat även om man bara har innertygel, man har ju sin egen placering också att inverka med.
Man har så himla bra koll över hästen! Gillar slutor från marken! ;)

Har nog inte upplevt att kusarna förböjt sig vid slutor i ridningen som något problem heller (många andra fel, men inte just det vad jag kan minnas). Men så kan det bli knas iofs eftersom jag inte brukar tänka "förböjd" utan "felböjd"...
Får ni dem förböjda så har ni nog ridit framåt för dåligt, kanske tänkt mer sidvärts än framåt???
Känns lite som vi pratar olika språk men det kan vi ju inte göra, en sluta är ju en sluta oavsett?

Har skrivit i inlägget med fet text

Jag pratade inte specifikt om slutor från marken i föregående inlägget som Flashlight svarade på, men ville poängtera att från marken upplever jag det ännu lättare att hålla koll på ytter trots att man "bara" inverkar med inner. Från ryggen inverkar jag iaf med ytter på så vis att man reglerar tygellängden utefter önskemål om böjningsgrad.

Precis, pannan följer rörelseriktningen. Åker pannen in - då kan man helt sonika flytta ut hästens huvud parallellt med väggen igen, är lättast från marken som sagt iom att det är lätt att föra handen ut åt sidan och be hästen följa med med huvudet, ev. i kombination med att man ändrar sin egen position.

Skänkelvikningsstilen är fel, ja. Undrar varför du ens känner att du behöver kommentera det?

En sluta är en sluta är en sluta.
Svaret utgår från att "men yttertygeln behövs!" för själv upplever jag den inte så viktig i just en sluta då man kan lyckas få till bra slutor från marken trots enbart innertygel (inte ens någon skänkel! :eek: ) risken att en sluta blir dålig finns alltid, precis som allt man gör när man rider eller tränar en häst.

Hm, jag vet faktiskt inte om jag tror på detta:o
Jag tror att din häst skjuter ut ytterbog om du bara reglerar den med innertygeln från marken...men jag kan ha fel, jag har ju inte sett det.
Ytter tygel är en viktig hjälp i slutan men då diskuterar vi ju uppsuttet. Från marken vet jag ej, och vet ej heller hur det switchades från uppsuttet till marken.:confused:

Du skrev i första inlägget "flytta ut huvudet mot väggen", jag trodde du menade ställd mot väggen men du kanske bara menade från inåtställd till rak?

Skänkelvikningsstilen såg jag nu att du själv skrivit var fel - fel av mig alltså.

Har du sett någon häst jobbas för hand i sluta?
Man går baklänges framför hästen.
Är böjningen och avslappningen bra blir det ingen utskjutande bog, och framförallt ligger fokuset bak så man kommer snabbt se om hästen placerar bakbenet rätt eller inte, gör den inte det får man rätta till pusselbiten som fattas.

Med flytta ut huvudet från väggen menar jag som du skrev nu, ja. Att om hästen är böjd men med huvud/hals inåt nästan som i en öppna istället för sluta, då får man flytta huvudet närmare väggen för att räta ut och flytta ut framdelen, kan man behålla böjningen i hästen så kan det i princip automatiskt bli en sluta tack vare det, att bakdelen hamnar innanför framdelen för att man flyttar ut framdelen med samma böjning kvar i hästen.
Jag upplever att väggen ger ett stöd i sig så man inte behöver inramningen från ytter, men att man ibland får hjälpa till med vältimade halvhalter för att få fotförflyttningen rätt och hjälpa till med sin egen placering. Så länge halsen och huvudet är längs med väggen så är risken för förböjning i framdelen inte stor.

Eftersom man som sagt ofta jobbar med bara innertygel och sin egen placering i sluta från marken (nu kanske jag generaliserar, vet inte hur andra tränare lär ut den biten :o ) och faktiskt ofta får riktigt bra resultat av det bara man själv är vältimad och får in känslan för böjning/avslappning och hästens placering av kroppen, så ser jag inte att det skulle vara någon megaskillnad uppsuttet. Man har fler hjälper, men oftast behöver man nog dom för att man omedvetet sitter och säger emot sig själv.

Jag har full respekt för arbete vid hand.
Men om jag förstår dig rätt så lägger du upp hästen på väggen? Eller gör du diagonalslutor också utan yttertygel?

Tänkte bara lägga in lite "info" jag läste i Katarina Wallbergs bok Skola din häst. Eftersom ni ju pratar om något jag nyss läst där...
Hoppas nu jag har förstått Wallberg rätt:

Hon menar att när hästen går rätt ställd i nacken blir en kedjeeffekt av detta att den böjer sig i hela bålen. Alltså, om hästen är ställd i NACKEN och inte förböjd så kommer den automatiskt att böja genom till höften. Hästen kan alltså lära sig att gå böjd rakt fram som hon kallar det, utan så himla mycket hjälper, enbart genom att be den snällt med ett tygeltag. Det är detta vi utnyttjar när vi gör ex sluta vid hand. I början används väggen som "stöd" vid sluta (kanske mest för människan?) men sedan när häst o 'ryttare' förstår varran så går det ganska enkelt att föra över det till ex diagonalslutan, utan vägg. Enligt Wallberg så görs alla slutor vid hand enbart med innerhjälper. Jag har själv aldrig provat, men har sett att det går. :)

Senast ändrad:

Hm, jag ska inte vara misstänksam när jag inte sett det...
Men något säger mig att vi diskuterar äpplen och päron.
Ingen som kan skrapa fram en you tube-film på detta så vi kan se om vi pratar om samma sak?

Jag har full respekt för arbete vid hand.
Men om jag förstår dig rätt så lägger du upp hästen på väggen? Eller gör du diagonalslutor också utan yttertygel?

Diagonalslutor har jag inte kommit till än med nuvarande kusen! :p
Man kör ju samma princip att kroppspositionen ska visa att framdelen ska in, men sen behåller man böjningen och ändrar riktningen. (Rätta mig gärna någon som faktiskt gjort den rörelsen från marken! :o ) och då kräver det att böjningen är väl befäst i hästen.
Tanken i öppna eller sluta vid väggen är väl just att få hjälp av väggen innan böjningen är så befäst och hästen hyfsat stark/lydig att man kan göra annat också t ex skrittpiruetter och diagonalslutor.
Lägga upp på väggen tycker jag däremot inte riktigt stämmer, man flyttar framdelen nära väggen (men inte så den dunkar i väggen eller "hänger" på väggen), snarare tycker jag man får hjälp med att bakdelen lättare åker in än ut som det kan bli om man får för sig att börja med sluta på volt det första man gör :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10