Sluta inspiration (spinoff på öppnatråden)

Sv: Sluta inspiration (spinoff på öppnatråden)

Ja, det var dej jag svarade. Det var detta jag reagerade på;

Det var detta med överkurs jag motsätter mej mest...läs mitt tidigare svar.

Ang att man bara kan koncentrera sej på en förändring i taget. Tur att Kyra inte är någon flygledare då el likn jobb där man måste ha koll på och reagera snabbt på många olika nya saker.:rofl:

Man kan inte gömma sej bakom namn, man kan bara svara för sej själv.

Jag hoppas att man som flygledare inte går in som helt okunnig och gör alla nya moment i sitt nya jobb på en gång:cool:

Du kan inte lära om kroppen en massa saker på en gång. Så är det bara. Ska det bli resultat måste du fokusera på att lära om en sak i taget eller högst ett par.

Annars blir man en sån som bara sitter och tänker och tänker för att komma ihåg allt och inte kan rida pga man klara att hålla allt i huvudet samtidigt.:crazy: ganska vanligt, tyvärr. Det handlar om att lära om oftast vilket är betydligt svårare än lära nytt. att lära in nya automatiska sätt att använda kroppen och bli av med andra.

Att lära sej nya saker teoretiskt i arbetet är en sak, att lära in och få automatik i kroppen är en annan. Det grejar nog inte flygledare heller:angel:

Det är vår förmåga att lära in som styr, och den har begränsningar - för alla - en god pedagog som Kyra vet det.

Rent generellt, går det inte att ge ett enkelt svar, eftersom det finns många tränare inom AR och alla tränare har SITT utbildningssätt.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad av en moderator:

Äsch då, visste att jag uttryckte mig fel! Men det e ju det som e det svåra på diskussionsforum, det ÄR svårt att uttala sig generellt och omöjligt att uttala sig om enskilda personer :)

Men okej, menar rent ridteoretiskt...AR är väl ändå en väg, låt vara att den också har många stigar till målet, så är det väl ändock någon form av likformighet..(illa uttryckt men kom inte på nått bättre)? Det jag var ute efter.

Aha, tack!!
Det e ju lite skillnad iofs, känns som att det i första hand är yngre/outbildade hästar som har nytta av den hjälpen. Eller när man lär ryttaren.
Typ istället för ett ledande tygeltag :confused:

Njaa... njee.... Jag måste nog säga, att det är dåligt med likformighet, på de vägar jag sett. Men så är inte mitt mål höga skolorna ovan mark heller. Utan mitt mål är att hålla mig och min häst fräscha och "unga" så länge det går.

Det börjar rent utav kännas som att jag skulle behöva köpa mig min första AR-bok och läsa.Eftersom många utanför AR, säger att si och så ÄR AR, därmed basta - det har jag läst i en bok. Även om jag nu personligen inte tycker att en bok säger allt. En bok, är ju oftast EN persons tankar om hur saker och ting är, inte utifrån mångas perspektiv.

Nu känns det som att jag är ute och spånar. Men det finns ju många traditionella ridfantaster, som skrivit böcker med helt olika innehåll, tankar och funderingar. Alla dessa böcker, ger sen tillsammans en helhetsbild.

Så är det inom AR också. Man måste ha helhetsperspektivet, för att ändå förstå. Det är nog där, många låser sig på "big no no"-sidan tror jag...

Hehe...det e nog inte specifikt för AR tror jag. Men det e ju en av anledningarna till att det är så svårt att diskutera bla AR, nått egentligt helhetsperspektiv verkar ju inte existera. (Och man vill inte det heller).Det är ju inte som att förhålla sig till TR direkt. Nu tycker ju inte jag att det är fel på nått sätt, snarare intressant.
Men jag tycker heller inte att det är fel att försöka sig på en definition här och där för att förstå och förhålla sig till ngt. I slutändan har väl alla SIN väg till vad man uppfattar som bra ridning. Det finns ju iaf uppenbara skillnader från TR-dressyr. Även om bra ridning e bra ridning.

Senast ändrad av en moderator:

Sorry för mitt OT:ande!

delvis KL

Ingen som flyttar bogarna mellan tyglarna?
Alltså med tygelns tryck mot halsen.
Det har jag uppfattat som en väsentlig hjälp för
AR-ryttare??

Jag gör det på sätt och vis, fast det är förutsatt att hästen lyssnar på det. Är bogarna "felplacerade" så räcker oftast inte tygeltrycket utan jag behöver halvhalt för att återfå balansen först, men för att gå in i en öppna läggs tyglarna på yttersidan av halsen, likaså när man ska gå in på en volt osv. Vet ärligt talat inte om hästen förstår den biten eller mest lyssnar på sitsen! :p

Men ytterbogen är nog så viktig- för att kunna böja den i bålen.
Vika den i halsen är enkelt.
Yttersidan måste sitta ihop.

om man bara rider för att få lösgjordhet funkar det kanske utan.

Ingen som flyttar bogarna mellan tyglarna?
Alltså med tygelns tryck mot halsen.
Det har jag uppfattat som en väsentlig hjälp för
AR-ryttare??
Jo, flyttar bogarna mellan tyglarna då hästen är så balanserad att den svarar på den subtila hjälpen o bär sig själv.
Behöver den mer hjälp går fler hjälper in!

Det kallas för att skjuta ut bogen o ramla iväg- gärna hemåt

Glädjedödare- det är jag det
men om den inte gick emot någon hjälp, var fri från tygel och endast följde vikten!?
och gick iväg HEMIFRÅN ut på spåret i en för hästen mer avancerad rörelse?
-Och direkt den intilliggande innerskänkeln (höften) lättade kom hästen glatt in på voltspåret igen?

Man kan lätt se felaktigheter hos andra om man verkligen vill!
Men det finns ju något som heter, pekar man på andra pekar tre fingrar tillbaka.. Om man är van vid hästar som går emot alltså..:cool:

Ingen glädje dödad! Glad över lilleman som äntligen släppt sina spänningar och kan följa små hjälper och är alert till tusen! Mjuk mot handen och lättstyrd för vikten!:banana:

Vad bra:)
Men som jag fattar det är den ju knappt riden:confused:

hur känner du skillnad?

då får man ingen rundning i bålen..
Fråga dig- rider jag en volt så?

jag flyttar bogarna med tygeln, men sitter inte och rider volt så.. Men inleder skolor och vänder med hjälp av trängande tygeltag.

Sitter du och svänger på volten?
jag vill helst följa spåret genom att hästen är jämnt böjd och följer böjningens riktning.
Alltså blir volten lika stor som böjningens grad. Sitter inte och svänger.

Skrittpiruetter blir väl en tydlig övning dör trängande tygeltag går in!
Där bogarna ska flyttas.
På volt spårar hästen. Tills den ska göra något annat.

om man bara rider för att få lösgjordhet funkar det kanske utan.

Fast böjningen görs på annat sätt än tygeltryck à la neckreining. tygeltrycket är ju till för just när man vill flytta bogarna i sidled, sen har man andra hjälper till annat.

Att yttersidan suitter ihop är väl en förutsättning för att kunna flytta hästen mellan tyglarna utan att korrigera och hålla emot någonstans?!

Vika hals gör man väl effektivast genom att dra i innertygeln?
För man hästen från yttertygelns tryck måste man vakta på antal gram i tygeln för att inte räta ut halsen helt. ..kanske viktigast på skarpa bett.. På tränsbett tål de nog lite mera tryck mot ytterhalsen (o tryck i munnen) innan de undandrar sig handen o tappar ställning o böjning!

Det går inte för mig att sitta och leka finlir innan hästen är i balans. men ju bättre självbärighet ju lättare att släppa ut tygel o skänkel och rida för sitsen o vikten!

Förr lärde man ut nåt sånt, trängande tygeltag.

Det blir mycket svårt om man har en lätt kontakt med framåttänk i handen som man vill ha, om man använder tygeln att trycka i sidled. Det går inte.

Fast hästar kan ju vara i olika utbildningsstadier också? Kanske det kan finnas olika metoder för olika hästar, för olika stadier de befinner sig i? Kanske trängande tygeltag inte alls behöver vara "fel"?

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 075
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Hund, Katt, Andra Djur