Sluta inspiration (spinoff på öppnatråden)

Sv: Sluta inspiration (spinoff på öppnatråden)

Hej Fredrik,

Hur arbetar innerskänkel i slutan enligt " din metod"? Vill du också vara snäll och förklara,så enkelt som möjligt, hur man gör för att i slutan sitta på ytter bakben men samtidigt ha vikten mittöver eller tom mer i inner stigbygel?? Mitt bäcken når inte över för att göra detta samtidigt:(

Måste fundera jag oxå..
jag lägger mer vikt i inner stigbygel för att betona färdriktningen, och böjer för sitsen.
_böjer, aktiverar ytter bak och leder väg med innerskänkel, som då i extremfallet kan lätta helt från hästen och bara bli långt.
Med det tänket öppnas innersidan upp och hästen får plats att fylla ut, och flyttar sig då i sluta o följer upp "glappet" jag skapar på insidan.
tror jag.. Känns rätt iaf. Så länge de kan svara för små hjälper o inte behöver förstärkas en massa, då blir det genast mer komplicerat!!

Måste fundera jag oxå..
jag lägger mer vikt i inner stigbygel för att betona färdriktningen, och böjer för sitsen.
_böjer, aktiverar ytter bak och leder väg med innerskänkel, som då i extremfallet kan lätta helt från hästen och bara bli långt.
Med det tänket öppnas innersidan upp och hästen får plats att fylla ut, och flyttar sig då i sluta o följer upp "glappet" jag skapar på insidan.
tror jag.. Känns rätt iaf. Så länge de kan svara för små hjälper o inte behöver förstärkas en massa, då blir det genast mer komplicerat!!

Upplever det där "öppnandet" av skänkeln som lite westerntänk.?
Själv skulle jag inte våga det, särskilt i kombination med att tynga lite i innerstigbygeln eftersom tyngandet på inner är min grund- öppnahjälp (med diverse förstärkningar) :o
Brukar istället känna att innerlåret väldigt lätt håller kvar innerbogen, och genom att man vrider om sina höfter såsom man vill ha hästens så behövs ofta (men inte alltid) ingen ytterskänkel.
Intressant med lite olika metoder! :)

Att vara MED i skolan är en sak, men man får inte hänga inåt- som jag tycker din beskrivning låter som.
Man bör komma vidare i skolan o inte bara tänka böjning.

Det kan oxå bli för mkt tvärning så att den då hänger på inre bak- då kan den ej böja sig rätt o heller inte samla sig.

Ytterskänkeln är viktig- den med.

KL

Kände efter idag när jag red. Jag trampar inte ner i inner, sitter bara fram med inner höft, samt ställer lite o håller om med ytter.

Särskilt i galopp kan man inte hänga inåt:cool: där krävs (i alla fall för mej) ännu mindre hjälper, knappt ngn ytterligare viktförflyttning alls, utöver den som kommer av att man flyttar inre höften. Ytter är mkt viktig.

Måste känna efter på araben, som är aningens mer lättflyttad än långdrulen.. behövs mest bara höfter där..
men om ena sidan skalan är att lägga vikt i stigbygeln och sträcka innerskänkeln i färdriktningen så är andra änden att bara föra fram innerhöften och lätta med låret lite för att minimera risken att hålla kvar hästen o hindra flytet sidvärts.
Det blir ju lite olika känsla i sluta längs en vägg och sluta inne på banan oxå. Mer noga med riktningen då ingen fast linje är utstakad.
jag tycker det känns helt logiskt för hästarna. än så länge iaf..
Även den nyinridna tycks hajja mitt flyttande för överskänklarna och är väldigt lättstyrd för sitsen trots bara några uppsittningar.
Om det är western så ok bara det funkar:)
Fast jag har hört det där att lägga an och lätta med låren av en Ar-tränare oxå! Häfter o lår hänger ju ihop rätt tätt, så de följer ju varann o man kan ju nöja sig med det lilla som krävs för att få gehör!

För att få rundningen i bålen måste den ligga intill- innerskänkeln

KL

Inner skänkel är jätteviktig - formar bålen
Ytter skänkel också viktig - vinkel i knät önskas så man ej drar bak hela benet rakt

Ett vanligt fel är ju att tänka åt sidan och då blir det tokigt, lättare att tänka rakt fram med vinklad bakdel, tycker jag. Det är också lättare om man styr in på linjen först så att bogarna färdas på den väg man tänkt ta.

Har alltid tyckt det är lättare i galopp än trav, vettisjutton varför.

Att vara MED i skolan är en sak, men man får inte hänga inåt- som jag tycker din beskrivning låter som.
Man bör komma vidare i skolan o inte bara tänka böjning.

Det kan oxå bli för mkt tvärning så att den då hänger på inre bak- då kan den ej böja sig rätt o heller inte samla sig.

Ytterskänkeln är viktig- den med.

Hur tolkar du det som att hänga inåt? Hittar inget i beskrivningen som skulle tyda på det, var tvärtom en väldigt grov beskrivning! ;)
Ytterskänkeln är inte viktig om hästen kan utföra slutan enbart för sitsen (min placering)+ halvhalter för att inte rinna iväg. Kan den inte det lägger jag till ytterskänkeln.
För mycket tvärning upplever jag som större risk om man är väldigt "insisterande" med ytterskänkeln.

Hur tolkar du det som att hänga inåt? Hittar inget i beskrivningen som skulle tyda på det, var tvärtom en väldigt grov beskrivning! ;)

Här hittade jag det:idea:

tynga lite i innerstigbygeln eftersom tyngandet på inner är min grund- öppnahjälp (med diverse förstärkningar

Låter riktigt att innerskänkel böjer och ytter flyttar.
fast jag upplever inte böjningen som beroende av innerskänkeln då jag provar.
red nyss o böjer med sitsen, inleder med att förstärka böjningen om det behövs med innerhjälperna, men går i slutan över till att öppna upp insidan och lägga an ytterskänkeln, men utan att pusha på så mkt. För då kan böjningen gå åt fanders.
Så jag sitter kvar på inner sittben men inte bara där, utan håller balansen över hästen men betonar mer vikt i inner stigbygel o inner sittben för att behålla böjningen o peka ut riktningen.
böjningen på långeman är ytterst tydlig så det går inte att lura sig där. För stark ytterskänkel sabbar dock direkt böjningen.
Kan helt enkelt inte flytta större steg/tvärare än vad ytterbak klarar av att kliva fram utan större ansträngning.
Spö på ytterbak är bättre förstärkning än skänkeln.

Ska prova mera o känna efter!

Eftersom jag inte tror att hon dyker upp i detta nick:angel:så....

hon brukar mena att det räcker med bara sätet.

Vilken av bogarna:confused:

I inledningen av en öppna där man börjar på ett rakt spår (alltså utan volt innan) så vill jag släppa in framdelen till lagom böjning och därefter markera riktningen i sidled.
När jag lägger till den där vikten i inner stigbygel så ber jag alltså framdelen komma in lite innanför spåret, sen får tyngdpunkt och/eller skänkel och halvhalter styra hästen att fortsätta längs spåret i öppna.
Om innerbogen börjar bära för mycket vikt har jag tappat böjningen så det har inget med den biten att göra.

Fick helt superduperfina slutor från backen på lillemanhästen igår. Det tog emot i början men wow vad den druliga travaren förvandlades från framtungt lokomotiv till lekande lätt i framdelen då böjningen gick igenom ända bak och ytterbak nådde fram dit det skulle!
Öppnorna är lätta att få till då han är så kort o stabil, men slutan kräver mer av smidighet i ytterbak o länd, så de har tagit emot tidigare!

Det som behövdes var att underhalsen formade sig och så ploppade hela resten av kroppen med i slutan.
pust o stön o frust så släppte några spänningar!
han var grymt nöjd med sig själv!

De slutorna visade mig hur lite innerskänkel som behövs då jag enbart inverkade med handen på underhalsen o förhöll med positionen/rösten o manade på ytterbak med smack då det stannade upp o tvekade.

Hittar man den böjningen via sitsen uppsuttet så är det väl "bara" att peka ut färdriktningen med vikten och är hästen smidig nog så bär det av ditåt!
Håller om hemskt lite på mina då de har väldans lätt för att ingå symbios med tryck och gärna stöttar sig mot det som erbjuds,.
Lätt lätt och inverkan då det behövs kör jag med.

Fast det gäller ju att putta på innerbak så att det tar för sig. mer o sen ytterbak- för samling.

när det är klart kan man fisrida;)

Äh, jag fisrider helst:angel:

Men jag skrev faktiskt:

Innerskänkel håller om, ytterskänkel likaså. De inverkar så mycket som behövs,

:idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 077
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Ratsit
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur