Sluta inspiration (spinoff på öppnatråden)

Sv: Sluta inspiration (spinoff på öppnatråden)

Jag brukar ju rida slutor under lättridning o sitter då ner på benet som ä'r i färdriktningen- innerbenet, men lutar mig inte ditåt.

Tänker heller inte- bara om det inte funkar så bra:idea:

Jo, men ni som skriver så, ni kan ju rörelserna.
Jag som inte kan ännu, måste ju tänka först. Och sedan göra...
Om jag tänker rätt så blir rörelsen mer rätt än om jag inte tänker.
Att jag ibland tänker i bilder eller metaforer är ju en annan femma.
När det finns muskelminne kan jag ge fan i o tänka.
Men vi behöver ju inte vara lika, jag vet med mig att jag är intresserad av bakomliggande faktorer i alla sammanhang, intellektuellt och filosofiskt, historiskt osv

Det är ingen som _kan_ rörelserna

Då skulle de rida för tior jämn och det tror jag ingen gör.
Få se omjag kan formulera min fråga.
Jag har tänkt att det vid sidförande hjälper ska vara så att jag tex vid en öppna formar med min inre skänkel (från höften). Men, det är att jag "flyttar " hela mig åt yttersidan som är känslan, för om jag bara trycker med skänkeln (på de oskolade hästar jag rider)händer inte tillräckligt. Nej det brukar bli en massa undvikande varianter
Vet inte om det går att förstå skillnaden mellan att trycka med skänkeln och att flytta sig själv (och hästen)? Det kanske är det du menar med brynjan? Men ändå inte för den förflyttningen av tyngdpunkt är ju inte så dynamisk som det jag tänker med att flytta mig själv, ungefär som en fösning. Jag men visst tänker du rätt :) Brynjan handlar om att vikten måste vara _i_ rörelseriktningen - annars stretar man ju emot hästen - eller är efter i rörelsen som en dragg :o - medan ditt sittben/ skänkel _för_ ( hellre än föser ;) ) hästen sidvärts. Slutsvamlat för idag, gonatt!

Det är ju som dans - hela kroppen skall säga samma sak till hästen, men det gör den sällan och då blir det en massa korrigerande hjälper... och så är ridningen ett brus av kontraorder och hästen är ledsen:cry:

Därför renodlar man

Först de tre första kvaliterna

sedan

Postionen tallar om _hur_.
Vikten _var_
och sedan därefter flyttar du hästen sidvärts i resp. rörelse.

Som du säger utan förberedelse, eller fel förberedelse så händer det inte tillräckligt.... Du brukar de flesta lägga till ett spö, elelr en sporre....

Men det är ju hos ryttaren det sitter

frågan är bara var..

Har man en checklista då så kan man ju pricka av...

Har jag koll på överlinjen?
De fyra fötterna?
Var är min vikt?
Och hur ser kontakten med sadeln ut.

Det enda man kan garanterat säga är det enda sättet att förbättra sin koordination - är att bli medveten

En rörelse blir ju också som förberedelserna.

Och rider man inte för en 10 så kan man ju klura ut - vilken förberedelse missade jag på :confused:

Och problemen uppstår inte i slutan - utan brister i slutan visar bara på brister i grunden som slutan är byggd på. Är du med?

Sedan så är det ju också så att vare sig skolorna är andra rörelser är självändamål. de är ju bara vägar till målet.

Ju bättre du kan kontrollera dig - desto mer kan du kontrollera hur hästen utför skolan, och detso mer kan du påverka effekten av skolorna.

Vanligaste felet i slutan är att den inte är samlande öht - och då har den ju ingen effekt alls....:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Kan och kan - om jag vrider bäckenet åt fel håll, lägger tyngden lika fel, då kan jag ju inte rörelsen. Om man lyckats utföra den ett antal gånger kanske man lär sig känna igen, just -känna- rörelsen i hela ekipaget.
Tycker det går att jämföra med slalom, just med känsla och rörelsemönster, tyngd etc
Visst det är fråga om vägar, jag behöver desa vägar för att få hästarna starka o smidiga o lättare att rida. Och jag tror också att det är en väg att få bättre ryttarkänsla.
Får man skolorna att funka inbillar jag mig att allt annat går bättre, eller?
Min väg har gått från skänkelvikning via "bogen in" till öppnan, och nu bökar jag med slutan.

Om man gör skolorna rätt - så tycker jag att de ger att man lära sig en väg att kontrollera bogen (öppnan) och en väg att kontrollera bakdelen (slutan)

Och desto bättre kan man ju "placera" hästen. Kan man kontrollera bogen så kan man ju förbättra galoppen tex.

Om man kontrollerar hästen - med sig själv som redskap - så absolut bättre ryttarkänsla - anser jag

jag är med med liknelsen med slalom - men att få två individer att fungera som en enhet - är inte så lätt

Lättare att kontrollera skidan än hästen med alla dess leder

svamlar - ögonen går i kors.

Härlig avatar - våren är på väg.
Själv har jag bara sett snödroppar

Kan och kan - om jag vrider bäckenet åt fel håll, lägger tyngden lika fel, då kan jag ju inte rörelsen. Om man lyckats utföra den ett antal gånger kanske man lär sig känna igen, just -känna- rörelsen i hela ekipaget.
Tycker det går att jämföra med slalom, just med känsla och rörelsemönster, tyngd etc
Visst det är fråga om vägar, jag behöver desa vägar för att få hästarna starka o smidiga o lättare att rida. Och jag tror också att det är en väg att få bättre ryttarkänsla.
Får man skolorna att funka inbillar jag mig att allt annat går bättre, eller?
Min väg har gått från skänkelvikning via "bogen in" till öppnan, och nu bökar jag med slutan.

Det stämmer som Fredrik säger ang position och att helt enkelt använda sin kropp rätt, sen måste man ha kontroll på yttertygeln, samt behålla energin, osv, men det allra mesta kommer av ryttarens placering . Det håller jag med om

På så sätt är bra att börja ur skritt och helt enkelt känna hur hästen svarar.

Men jag menade att om man ska börja gå in i microdetaljer då tappar man bort sej på vägen. Det räcker bra med balans, ha kontroll på höfterna, axlarna ytterhjälperna och kunna koordinera. Sen blir det överkurs för de flesta. Det finns risk att gå vilse bland alla små muskler och cirklar med sittbenen och annat:cool:

Tror också man har nytta av att jämföra med andra sporter, kan inte själv, men dottern som är duktigare ryttare än jag och som nu tränar andra sporter säger att det är stora likkheter, kan man koordinera och balansera sin kropp och ha kontroll över den har man nytta av det både i ridning och andra idrotter. En vältränad smidig idrottsman har fördelar som ryttare.

Hästar är mycket trevligare än skidor.
Jag går ofta bort mig, och det där med cyklande sittben - dem glömmer jag i sådana här övningar. Men en vacker dag så...

Följ med bara- with the Flow.

Det är hästen som rör sig åt oss- anledningen till att det är så bra för funktionshindrade.

strunta i cykeln- bara krångel o det kan bli att du motarbetar hästen.

KL
Måste säga att det bästa är ju att få den äran på en häst som verkligen lyssnar till vad man säger med sitsen.. Som kan svara..

Oj vad nere i gängorna jag skulle kunna bli på ena hästen. Så upp på den andra, som plötsligt verkar ha vaknat upp efter femtonårsfödelsedagen.

Häftigt att plötsligt rida frikopplat från ben och armar och ha en häst som exempel tar i så den stönar (otränad, men lydig helt plötsligt) i slutor som övergår till skrittpiruetter utan motstånd, vidare i öppna.. tom galoppöppna utan vidare, men med tokflåsande häst efter några steg. Som att rulla en liten boll mellan låren. Bara lägg vikten åt något håll och dit bär det.. :confused: Matte konfys, hästen svarar! Det kanske är rätt ändå!:banana:
Det känns som att jag fått "access" till den där centrerade punkten baktill. Det går att förhålla sig runt ett center utan motstånd. Väloljat bakifrån och lätt fram, tills orken tryter och damen ber om längning.

Att sitta och lära sig på hästar med dålig fysik eller mindre bra ärlighet är ju såå svårt.
Men ibland får man vara lycklig och glad!:love:

*kl*
Slutan har jag lite lättare för... Visst kan det vara svårt att hålla reda på allt och som Fredrik_ skriver behöva korrigera en massa brus, men att få till själva känslan i rörelsen tycker jag är enkelt! :p
Först hitta böjning, vikten bestämmer färdriktning och ytter lår, höfternas vridning (och axel + säkert något mer som jag inte tänker på) tar med sig ytter bak, men att man försöker att inte "låsa" yttersidan samtidigt som man tar med den sas. Vill jag vara övertydlig (som på nuvarande kusen som väl egentligen inte "kan" det än) så har jag testat att liksom vrida höfterna i en snabb svag rörelse i takt med ytterbak och sen sluta med det och bli mer stilla när innerhöften börjar vridas fram, som ytterliggare förstärkning har jag testat lägga till ytterskänkeln i samma takt. Så länge man lyckas behålla avslappningen i det också så har det faktiskt funkat (tror jag).

På förra kusen som kunde skolorna mycket bättre än mig ett tag så kunde jag använda slutan för att peta in innerbogen (genom att föra in rumpan i förhållande till bogen och då "se" om bogen var för långt inåt eller gick rakt på spåret) efter det kunde jag gå över i öppna, men inte öppna direkt ur "vanlig" böjning! :p
Kanske har lättare att vrida höfterna än att vrida överkroppen utan att det blir knas.

Senast ändrad:

Men jag menade att om man ska börja gå in i microdetaljer då tappar man bort sej på vägen. Det räcker bra med balans, ha kontroll på höfterna, axlarna ytterhjälperna och kunna koordinera. Sen blir det överkurs för de flesta. Det finns risk att gå vilse bland alla små muskler och cirklar med sittbenen och annat:cool:

Ja. Men det är dom små detaljerna som tex olika grader av spänning/avslappning i en muskel som gör skillnaden!
Om en liten detalj blir fel blir det antagligen även något fel i rörelsen och måste kompenseras med diverse andra hjälper.
Gör man rätt gör även hästen rätt till 99%.

Att inte komma så långt att man kan ha koll på dom små detaljerna utan att man blir låst och tappar resten av ridningen är det ju hästen som blir lidande av. Ska man utnyttja hästen för sin egen rekreations skull så är det ens :devil: skyldighet att lära sej ha koll på detaljerna som gör skillnaden.

Ang cirklar med sittbenen.. Dessa är ju bara illustrationer av hur hästen rör ryggen(kroppen) i olika gångarter. Att man ska behöva se bilder av det för att förstå är en gåta för mej. Gå ut och känn ist..

Att inte komma så långt att man kan ha koll på dom små detaljerna utan att man blir låst och tappar resten av ridningen är det ju hästen som blir lidande av. Ska man utnyttja hästen för sin egen rekreations skull så är det ens :devil: skyldighet att lära sej ha koll på detaljerna som gör skillnaden.

Touche:devil:

Du är ju min kompis :)

Och framförallt hästarnas:bow::bow::bow:

Cristo
Däremot så upplever jag att hästen gör olika med sina rygghalvor i öppnan så att be den hålla igång cirkelrörelsen med båda sittben kan bli knasigt.

Jag upplver att i öppnan om man balanserar från utsidan så öppnar man upp för en kanske större cirkelrörelsen på insidan - och det gör en väldigt stor skillnad i hur lätt det blir för hästen att göra rätt

Senast ändrad av en moderator:

Ja. Men det är dom små detaljerna som tex olika grader av spänning/avslappning i en muskel som gör skillnaden!
Om en liten detalj blir fel blir det antagligen även något fel i rörelsen och måste kompenseras med diverse andra hjälper.
Gör man rätt gör även hästen rätt till 99%.

Ang cirklar med sittbenen.. Dessa är ju bara illustrationer av hur hästen rör ryggen(kroppen) i olika gångarter. Att man ska behöva se bilder av det för att förstå är en gåta för mej. Gå ut och känn ist..

Du svarade mej men jag fattar inte vad du sa emot:confused:

Har jag sagt något annat än att det är viktigt att man har koll på sej själv??

Att däremot sitta och känna in varenda liten muskel och koncentrera sej på 100 saker på en gång (som det blir om man ska ha varenda microdetalj med) då gör man både sej själv och hästen en björntjänst för då trasslar man till det och skapar nya spänningar - och nya problem - enkel psykologi:angel:

Kyra säger att ryttaren klarar att fokusera på en förändring i taget.
Mer går inte. Då får man ta det mest viktiga och det som gör att mycket annat faller på plats också, i bästa fall. Och helst ska man ha hjälp av nån som ser och kan tala om vad man egentligen gör :crazy:

Jo, det är klart att det händer så mycket i öppnan att jag inte fokuserar på just cirkelrörelsen.
Men (FL också) iom att jag fokuserat på just det under en längre tid, så börjar detta internaliseras i mitt muskelminne, så jag hoppas att det funkar även utan 100 koll på just det.
Och det har varit av betydelse att tänka på att störa hästen så litet som möjligt.
Visst, ta en sak i taget, men att försöka ta steg framåt innebär ju hela tiden att man provar sånt man inte behärskar, så man lägger till fler o fler aspekter. Eller små detaljer om man så vill.

Fokuseringen på sitsen o sittbenen har hjälpt mig oerhört mycket, och framför allt tror jag att det har fått mig att kunna använda bolltänket mycket bättre, även i skolorna. Missar jag så faller allt och det är bara att börja om. Och det betyder att "jorda - centrera - väx, för mig, nu. Tillbaks till grunden, det tar en halv sekund, andas etc.

Idag tänkte jag på att hästen skulle vara rak innan, och i de fall hon inte var det så föll hon ut, trial and error (mest error,då). De gånger det inte var fullt av flygande dinosaurer i den hårda blåsten...

Följ med bara- with the Flow.

Det är hästen som rör sig åt oss- anledningen till att det är så bra för funktionshindrade.

strunta i cykeln- bara krångel o det kan bli att du motarbetar hästen.

Absolut, men jag vill ju kunna påverka hästen också...
Om man övar mycket på detta med att känna in sittbenen, så blir det ju så efter ett tag, att man också kan avgöra när man stör hästen och när man är ett med rörelsen.
Beror också en hel del på vilken häst man rider. Då jag rider den grå, som är mycket stelare än min, så tycker jag det är svårare att veta korrekt hur jag ska använda min kropp. (Hon böjer gärna halsen, men inte "sidan") Medan mitt sto är vig som en katt (med de svårigheter det innebär)

För att förstå skolorna. (osv...)

Åh! TACK! :bow: Nu fick jag en kick! PRECIS så gör jag, och nu vet jag att det inte är helt galet - för det finns FLER som gör likadant.
:bump: :D

Kul att man inte är helt ute och cyklar, behövs lite bekräftelse ibland. Hmm, kanske dags att skaffa tränare igen? :angel:

(Detta med cykeln har jag aldrig tänkt på, men visst trampas det på :D)

Senast ändrad:

KL
Inte vet jag hur ni cyklar:D men har hästen stora gångarter blir det ingen cykling:p

Senast sa tränaren att jag inte behöver tänka så mycket på det längre. Gå med hästen i stället.

Haha! :rofl: Nä, jag hoppas ju att jag rider på min häst - o inte är ute o cyklar allt för mycket när jag rider :rofl: :rofl:

Ja, det var dej jag svarade. Det var detta jag reagerade på;

Men jag menade att om man ska börja gå in i microdetaljer då tappar man bort sej på vägen. Det räcker bra med balans, ha kontroll på höfterna, axlarna ytterhjälperna och kunna koordinera. Sen blir det överkurs för de flesta.

Det var detta med överkurs jag motsätter mej mest...läs mitt tidigare svar.

Ang att man bara kan koncentrera sej på en förändring i taget. Tur att Kyra inte är någon flygledare då el likn jobb där man måste ha koll på och reagera snabbt på många olika nya saker.:rofl:

Man kan inte gömma sej bakom namn, man kan bara svara för sej själv.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama