Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Få se omjag kan formulera min fråga.
Jag har tänkt att det vid sidförande hjälper ska vara så att jag tex vid en öppna formar med min inre skänkel (från höften). Men, det är att jag "flyttar " hela mig åt yttersidan som är känslan, för om jag bara trycker med skänkeln (på de oskolade hästar jag rider)händer inte tillräckligt. Nej det brukar bli en massa undvikande varianter
Vet inte om det går att förstå skillnaden mellan att trycka med skänkeln och att flytta sig själv (och hästen)? Det kanske är det du menar med brynjan? Men ändå inte för den förflyttningen av tyngdpunkt är ju inte så dynamisk som det jag tänker med att flytta mig själv, ungefär som en fösning. Jag men visst tänker du rätt Brynjan handlar om att vikten måste vara _i_ rörelseriktningen - annars stretar man ju emot hästen - eller är efter i rörelsen som en dragg - medan ditt sittben/ skänkel _för_ ( hellre än föser ) hästen sidvärts. Slutsvamlat för idag, gonatt!
Kan och kan - om jag vrider bäckenet åt fel håll, lägger tyngden lika fel, då kan jag ju inte rörelsen. Om man lyckats utföra den ett antal gånger kanske man lär sig känna igen, just -känna- rörelsen i hela ekipaget.
Tycker det går att jämföra med slalom, just med känsla och rörelsemönster, tyngd etc
Visst det är fråga om vägar, jag behöver desa vägar för att få hästarna starka o smidiga o lättare att rida. Och jag tror också att det är en väg att få bättre ryttarkänsla.
Får man skolorna att funka inbillar jag mig att allt annat går bättre, eller?
Min väg har gått från skänkelvikning via "bogen in" till öppnan, och nu bökar jag med slutan.
Men jag menade att om man ska börja gå in i microdetaljer då tappar man bort sej på vägen. Det räcker bra med balans, ha kontroll på höfterna, axlarna ytterhjälperna och kunna koordinera. Sen blir det överkurs för de flesta. Det finns risk att gå vilse bland alla små muskler och cirklar med sittbenen och annat
Att inte komma så långt att man kan ha koll på dom små detaljerna utan att man blir låst och tappar resten av ridningen är det ju hästen som blir lidande av. Ska man utnyttja hästen för sin egen rekreations skull så är det ens skyldighet att lära sej ha koll på detaljerna som gör skillnaden.
Ja. Men det är dom små detaljerna som tex olika grader av spänning/avslappning i en muskel som gör skillnaden!
Om en liten detalj blir fel blir det antagligen även något fel i rörelsen och måste kompenseras med diverse andra hjälper.
Gör man rätt gör även hästen rätt till 99%.
Att inte komma så långt att man kan ha koll på dom små detaljerna utan att man blir låst och tappar resten av ridningen är det ju hästen som blir lidande av. Ska man utnyttja hästen för sin egen rekreations skull så är det ens skyldighet att lära sej ha koll på detaljerna som gör skillnaden.
Ang cirklar med sittbenen.. Dessa är ju bara illustrationer av hur hästen rör ryggen(kroppen) i olika gångarter. Att man ska behöva se bilder av det för att förstå är en gåta för mej. Gå ut och känn ist..
Följ med bara- with the Flow.
Det är hästen som rör sig åt oss- anledningen till att det är så bra för funktionshindrade.
strunta i cykeln- bara krångel o det kan bli att du motarbetar hästen.
För att förstå skolorna. (osv...)
Men jag menade att om man ska börja gå in i microdetaljer då tappar man bort sej på vägen. Det räcker bra med balans, ha kontroll på höfterna, axlarna ytterhjälperna och kunna koordinera. Sen blir det överkurs för de flesta.