Sluta inspiration (spinoff på öppnatråden)

Sv: Sluta inspiration (spinoff på öppnatråden)

Man ska alltid sitta på kort muskel= insidan i böjning.

Och än en gång påpekar jag att det är en slarvig skiss i paint. Och "min" diagonalsluta går då med pannan i rörelseriktning.

Sluta vara så förbannat spydig mot mig hela tiden:smirk:
Lägg då inte ut en massa felaktigheter:rofl:

Ja, men den är ju böjd åt fel håll o flyttas även åt vä. istället för höger.
Du behöver inte fråga Bent.
Googla eller titta i vilken dressyrbok som helst.

Man går in på diagoneln från öppna o behåller just den formen hela vägen.

Man ska alltid sitta på kort muskel= insidan i böjning.
Petar lite till:angel:
Men sen när den ska samlas bör man sitta mer mitt på o bara följa med i rörelsen. hästen har väl då inget större problem att forma sig, sen kommer nästa tröskel- samling.
Då bör man inte sitta på inner i första hand, för då hamnar vikten ditåt. Ha den kvar på ytter, men formad ändå.

Det gäller ju att sitta kvar o hjälpa den med att få vikten bakåt eller ska den läggas åt sidan:confused:

Förutsatt att din ritade diagonal har något samband med din ritade långsida, så har du ritat diagonalslutan åt fel håll, precis som axel säger.

sträcken är rörelseriktning... inte långsida/diagonal- otydligt kanske.

Så här borde det se ut, med frambenen på en tänkt linje. Detta är alltså på en diagonal ur höger varv, höger sluta.
diagonalsluta.jpg

Sorry, hann skicka mitt inlägg innan jag såg ditt svar. Jag anade att det var så, och att du och Axel helt enkelt såg olika bilder. Du såg två bilder, Axel en.

Citat från Axel, kommentarer kursiva:

Den SKA bära sin vikt på yttre bak- oavsett skoltyp. annars tänker man fel o den kan inte bära upp sin framdel på bak.
Om man vill att den ska släpa det yttre bak eller lägga sig mer på det inre kan ingen samling uppnås.
böjning- visst.
Men varför skulle "bära mer med inner bak, måsta betyda -släpa ytter bak?
att den ska trampa in med inre bak är rätt, men för att den ska kunna samla sig så ska den bära med båda bak ( hela rumpan ska sänka sig.)o i synnerhet det yttre.
Av den anledningen får inte böjningen bli för stor o man måste se till att få in det yttre bakbenet( aktivera) så att det mer hamnar under- det med!!! Inte bakom den.
Nej, inte tvära mer än hästen klarar av att bära upp, med sina BÅDA bakben, men extra mkt på inner
Det är av natruliga orsaker som det är lättast att samla hästens galopp- först.
Den bär sig med bägge bak innan svävet- lättare att stärka den där istället för trav där benen bär varannan gång.2 takt
Håller med om att galoppen är naturligt samlande. För att den är naturligt böjd?? Men de kan ju ofta bära uselt i galoppen även om de är tretaktiga, om bakbenen inte kommer nog långt under kroppen, mer hänger kvar på inner fram innan svävet.

Är det det?
Jag är ju grön på detta, men jag fick för mig att man visst ska belasta inre sittbenet, men ha tyngdpunkten något utåt, eller i varje fall inte inåt?

Det blir problem för de flesta "instruktioner" tar inte hänsyn till helheten.

Inom AR så sitter man på insidan.
Man får tom. hästen att dra ihop musklerna genom att merbelasta en sida. ...Så får man också problem med att hästen skjuter ut bogen och lutar innåt och ramlar över inner bogen - alltså ingen samling....

Inom den vanliga ridningen säger man "mer vikt i inner stigbygel", det är lite också missvisande. Snarare borde det heta mer vitk "över" inner sigbygel i slutan.

Hela ryttarkroppen måste ju fungera som enhet och rida samma skola som hästen

Skillnaden mellan att rida öppna och sluta sitter egentligen i var du lägger vikten.

SLUTA

FÖRST - sitt på mitten utan kollaps i midjan:devil:

Rid rakt fram - och ställ hästen och se till att du har hästen på yttertygeln.

För sedan fram inner höft ( eftersom kroppen sitter ihop så kommer ytter höft att gå bakåt och ta med sig bakdelelen - Ju mindre du kollapsar desto bättre :angel: )

Denna positionshjälp kommer att medföra en ack så liten - men ack så kritisk välvning av din egen länd. Det kommer också att medföra att du "balanserar dig) på ditt yttre sittben. Precis som hästen skall göra :)

När du för fram inner höft kommer inner sittben att lätta ngt - du balanserar från ytter bak.

Kom sedan ihåg Hästen följer vikten

Lyckas du så sitta kvar där och balansera utan att att kollapsa och ramla över på hästens innerbog så kommer hästen att röra sig i en sluta
- och kännas då lätt i inner tygeln :idea:

Att sluta är svårt, beror alltås på att man kollapsar lätt i midjan - och ramlar då på innerbogen - och då är det kört.:devil: Ingen sluta mer :cry:

Det är svårt att böja utan att dra i inner tygeln :o

forts (för många smileys....

Senast ändrad av en moderator:

För att förstå skolorna.

SITT PÅ MITTEN UTAN ATT KOLLAPSA :devil:

För fram ytteraxel och innerhöft FORTFARANDE UTAN ATT KOLLAPSA :devil:

Lyckas du = hästen är böjd.

Täng dig nu att du har en smidd bröstbrynja

Placera den 2 centimeter innåt
Voi la en VOLT

Förskjut den så att den hamnar 2 centimeter utåt
Voi la en ÖPPNA

Sitt nu kvar på ytterbak med lägg vikten på mitten
Voi la en SLUTA

Visst skall man flytta hästen med skänkeln - men det är grädden på moset
Hästen måste formas innan den kan flyttas.

Och det funkar bara utan kollaps :devil:och att hästen är ställd och på yttertygeln

Men detta är principen
HÄSTEN FÖLJER ALLTID VIKTEN

Slutan är svår för den kräver att man sitter kvar på ytterbak och man får inte "hjälpa till" med innertygeln För då är ju hästen inte på yttertygeln längre :o:o:o

Du måste böja bakifrån - med ditt bäcken.

Senast ändrad av en moderator:

Tjena!
Ja, inte är det lätt...
Det där med att lägga mer vikt i stigbygeln, eller belasta tex inre sittbenet, vi har mer talat om att låta sittbenen beskriva olika stora cirklar (paddlandet etc), lätt att man blir förvirrad.
Det är bra att tänka så förment enkelt som att man ska sitta rakt över hästen och inte vika sig. Klarar jag det så går det ju så väldigt mycket bättre.

Men till d etta med axlarnas position. De ska ju vara parallella med hästens framben. Men då jag ställer hästen utan att böja den handlar det ju om en liten rörelse med ena handen, medna då ajg böjer hästen flyttar jag mina axlar parallellt med önskad grad av böjning. Tänker oklart vid denna sena tidpunkt - återkomemr senare

Tycker att man ska akta sig lite för att tro att hästen blir formad korrekt- bara för att man själv är i position.

För att få en häst lösgjord krävs det även ben o hand- att man ramar in hästen o inte bara har tygeln som en ram.
NÄR den sen är loss så kan man mer finrida, men även då kan man behöva backa bandet lite- lösgjordhet är en färskvara.

Men sitter man fel kommer hästen väl aldrig gå rätt?? Så att sitta i rätt position som ryttare ger ju hästen en chans iallafall att lära sig följa sitsen..

Men sitter man fel kommer hästen väl aldrig gå rätt?? Så att sitta i rätt position som ryttare ger ju hästen en chans iallafall att lära sig följa sitsen..

Att sitta i rätt position är viktigt, absolut:) Om man själv har problem får hästen svårt att jobba rätt. Själv hade jag svårt att förstå varför det var svårt att ställa åt höger (kom lite smygande)
Tills jag insåg vad som hänt med min högeraxel pga början till musarm (för mycket buke kanske:o) och hur jag kompenserade det:cool:

MEN:
för de allra flesta är det överkurs och mest förvirrande att tänka olika cirklar med sittbenen osv som cristobal skrev om. Det är tillräckligt svårt att sitta rakt över hästen i balans, med följsamhet men med inverkan.

Det är viktigt att förstå hur man själv inverkar på hästen. Men börjar man å andra sidan tänka in i minsta lilla detalj o muskel så undrar jag hur det går med ridningen:o

Balans även där, :cool: om man inte är så skicklig att man har allt annat på plats och kan börja fingranska arbetet i varje liten minidetalj.......

Att sitta i rätt position är viktigt, absolut:) Om man själv har problem får hästen svårt att jobba rätt. Själv hade jag svårt att förstå varför det var svårt att ställa åt höger (kom lite smygande)
Tills jag insåg vad som hänt med min högeraxel pga början till musarm (för mycket buke kanske:o) och hur jag kompenserade det:cool:

MEN:
för de allra flesta är det överkurs och mest förvirrande att tänka olika cirklar med sittbenen osv som cristobal skrev om. Det är tillräckligt svårt att sitta rakt över hästen i balans, med följsamhet men med inverkan.

Det är viktigt att förstå hur man själv inverkar på hästen. Men börjar man å andra sidan tänka in i minsta lilla detalj o muskel så undrar jag hur det går med ridningen:o

Balans även där, :cool: om man inte är så skicklig att man har allt annat på plats och kan börja fingranska arbetet i varje liten minidetalj.......

Ja, det är kanske överkurs för mig också, men jag tycker det är så spännande med alla olika infallsvinklar. Tycker också att et gett mig en så mycket bättre följsamhet med detta tänk, för det är ju en slags idemässig överbyggnad, som jag sedan försöker genomföra praktiskt. Det finns ju ändå så mycket kvar att lägga på "känslan".
Men det du skriver om att tänka på varenda liten muskel, det är för mig ett sätt att reda ut saker som tex; ska jag driva med arslet, eller med överskänklarna, eller ska jag picka med hälen etc.
Så, jag följer mitt sätt att göra, att först tänka (torrida), sedan prova ochsedan analysera. Det kan ju gå ganska fort om man genast får svar på förändringen.
Så detta som Freddan skriver om var man lägger tyngdpunkten tex, ger mig nycklar som jag försöker testa. Provade idag, men måste nog försöka flera gånger och då helst med instruktör som man kan bolla med. Väldigt inspirerande med denna typen av trådar, det finns så mycket att lära, önskar man hade bättre klister i hjärnan bara - så mer fastnade bättre!

Få se omjag kan formulera min fråga.
Jag har tänkt att det vid sidförande hjälper ska vara så att jag tex vid en öppna formar med min inre skänkel (från höften). Men, det är att jag "flyttar " hela mig åt yttersidan som är känslan, för om jag bara trycker med skänkeln (på de oskolade hästar jag rider)händer inte tillräckligt.
Vet inte om det går att förstå skillnaden mellan att trycka med skänkeln och att flytta sig själv (och hästen)? Det kanske är det du menar med brynjan? Men ändå inte för den förflyttningen av tyngdpunkt är ju inte så dynamisk som det jag tänker med att flytta mig själv, ungefär som en fösning.
Slutsvamlat för idag, gonatt!

MEN:

Jag håller med! Jag skulle inte kunna rida alls om jag funderade över vilka rörelser mina olika kroppsdelar gör vid olika tillfällen - jag strävar hela tiden efter att hitta rätt KÄNSLA i varje rörelse. Den sammantagna känslan i hela kroppen.

Det viktigaste för en bra sluta enligt mig är att blicken (min) är uppe och riktningen är fram. Börjar man trixa där viker man sig garanterat i sidan. Tror f.ö. att jag sitter mer på ytter än inner, om något.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama