Sluta inspiration (spinoff på öppnatråden)

Sv: Sluta inspiration (spinoff på öppnatråden)

Men hur gör du?
Om vi säger att du har den vita hästen på filmen.
Den kan jobba för hand i skritt och kan fotförflyttningen.
Hur går du vidare? När du sitter på sen - hur går du vidare då?
Hur ser början och slutet på din skala ut?
 
Sv: Sluta inspiration (spinoff på öppnatråden)

Om man menar issues av graden lite stelare i ena sidan, eller van att lägga mer vikt på ena bog ( gör väl de flesta) då känns det ändå sjysst att hjälpa till med en ram som visar tydligt då det reflexmässiga inte flyter av sig självt. även om jag eg vill rida så lätt att svaren från hästen blir just reflexmässiga.
tex vill inte rida med rejält "håll" i bettet och driva fram i varje steg för att hålla kvar en form eller övning, om man ska dra till med en övertydlig förklaring.
Men om ena sidan är styvare känns det ok att hjälpa upp det med att skapa en stramare ram på den veka sidan för att hjälpa hästen hitta den rätta rörelsen och inte flyta runt in sitt invanda gamla beteende och aldrig komma till arbete och jämna ut skillnaderna.
 
Sv: Sluta inspiration (spinoff på öppnatråden)

Men hur gör du?
Om vi säger att du har den vita hästen på filmen.
Den kan jobba för hand i skritt och kan fotförflyttningen.
Hur går du vidare? När du sitter på sen - hur går du vidare då?
Hur ser början och slutet på din skala ut?

Min skala har precis börjat så egentligen är den nog inte representabel! :angel:
Men bara en grov skiss (f ö skulle jag helst jobbat skimmeln mer ärligt böjd/mindre tvärande och fått det stabilt innan jag gick vidare), så först vill man såklart att den ska vara "stadig" i rörelsen på rakt spår och kunna växla mellan öppna/sluta för att jobba stärkande och succesivt på bättre böjning/styrka "av sig själv". När man känner att man kan hålla en ärlig böjning i skolorna när man gör det enkelt för sig genom att följa väggen och inte tvära så mycket så skulle jag nog experimentera med svagare/starkare böjning och tvärning, börja nosa på diagonalslutor och slutor på volt, fortfarande växla mycket mellan rörelser så man vet att man kan hålla en bra balans och böjning och inte gör det för enformigt. Sen efterhand börja nosa på diagonalslutor och skrittpiruetter (som om jag inte är helt ute och cyklar borde bli som en diagonalsluta fast tvärande i sidled...). Under tiden man utvecklar övningarna så försöker man ju också slipa på pusselbitarna, därför har jag svårt att säga i vilken ordning/med vilka krav jag skulle ta dom. Men att man t ex efterhand försöker lära hästen att avlasta mindre och mindre på bogarna (brukar ju ofta vara en bog den lägger lite mer vikt på även när skolorna är rätt ok, vilket jag kan ta till en början men såklart vill jobba bort) att bli petigare och petigare med den biten.

Huruvida man jobbar med det i högre gångarter eller inte är nog en hel del beroende på hästen. Om jag tar min egen som exempel så tycker jag knappt det skulle ge något att jobba på galoppen öht i nuläget, därav skulle jag knappast sätta igång med galoppslutor det första jag gör. Slutorna är ju också tänkt som förberedelse för galoppen, lära hästen lite annan teknik med höfterna och träna upp styrkan så man har en chans att slippa flänga runt i obalans och ligga i kurvorna! :p Däremot i traven så jobbar jag nästan alltid med övningarna parallellt, först i skritten och sen i traven -ibland under samma pass. På ännu nästa kuse kanske jag inte skulle tycka DET gav något heller, om man inte hittat till ett hyfsat jobbläge och stabilitet i traven, eller att jag själv känner mig som "hej-kom-och-hjälp-mig!" i traven och behöver få bättre koll. Och då används skolorna för att förbättra förutsättningarna även för traven...

En förkortad version -
först "kunna fotförflyttningen" kombinerat med grovjobbet inom böjning så det iaf blir en sluta ett par steg per försök. Sen öka på antalet steg och grovslipa. Som mål - kunna fler varianter av slutor och kunna variera övningen med bibehållen kvalitet och att bakbenet kommer närmare och närmare tyngdpunkten. Det här är målet för varje enskild gångart, sen tycker jag inte det spelar så stor roll om man lär in "allt" i skritten först och främst och sen satsar på att lära in "allt" i traven och därefter "allt" i galoppen. Men helt fullärda inom skolorna är de såklart inte förrän de kan dom i alla gångarter. Om man nu öht skulle få en häst fullärd inom skolorna, för egen del tvivlar jag starkt på det innan kuses pension! ;)
 
Sv: Sluta inspiration (spinoff på öppnatråden)

Om man menar issues av graden lite stelare i ena sidan, eller van att lägga mer vikt på ena bog ( gör väl de flesta) då känns det ändå sjysst att hjälpa till med en ram som visar tydligt då det reflexmässiga inte flyter av sig självt. även om jag eg vill rida så lätt att svaren från hästen blir just reflexmässiga.
tex vill inte rida med rejält "håll" i bettet och driva fram i varje steg för att hålla kvar en form eller övning, om man ska dra till med en övertydlig förklaring.

Jag själv (ständige felletaren!) upptäckte att kusen hade en sån "issue" häromdagen, en ganska otippad sådan dessutom eftersom jag trodde det skulle vara bak eller vid korset om det fanns något kvar. Kuse fick EN ynka manipulation av hals/bog på högersidan för att det var en muskelsträng som var för spänd, och ridpasset efter det så behövde matte "korrigera" grymt mycket mindre för att hålla högerbogen på plats och hindra kuse från att lägga mer vikt på den, några enstaka påminnelser just för att bryta det reflexmässiga men inte mer än så.
Så mycket tror jag ändå man kan hjälpa hästarna utanför ridningen även om man bara ser det som lite allmän stelhet.
Jag själv vill gärna se symptomen - därför har jag brukat akta mig för en halvkonstant ram, framförallt om det är för att hjälpa hästen då det snarare brukar hjälpa dom att fuska när jag försöker mig på det :angel: Tänker lite såhär; reflexmässiga svar från hästen - reflexmässiga (inte förebyggande) svar från ryttaren och sen får den klara sig själv. Gör säkert inte alltid så i praktiken, men det är mycket man skulle vilja göra som inte riktigt sitter! :rofl:

Men om ena sidan är styvare känns det ok att hjälpa upp det med att skapa en stramare ram på den veka sidan för att hjälpa hästen hitta den rätta rörelsen och inte flyta runt in sitt invanda gamla beteende och aldrig komma till arbete och jämna ut skillnaderna.

För att komma igenom den värsta spärren så tycker jag likadant. Typ 2-3 första försöken. Sen upplever jag det lite som ovan, att det lätt försämrar kvalitén och att den där ramen helst inte ska vara långvarig utan snarare som halvhalter t ex.
Vet inte om jag misstolkar formuleringen "stramare ram", för då tänker jag stöd, som i sin tur i mitt huvud är motstånd, och motstånd i kroppen tyder på att det inte blir "ärligt"... Då skulle jag nog börja med att försöka få bort motståndet...
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta inspiration (spinoff på öppnatråden)

Men hur gör du?
Om vi säger att du har den vita hästen på filmen.
Den kan jobba för hand i skritt och kan fotförflyttningen.
Hur går du vidare? När du sitter på sen - hur går du vidare då?
Hur ser början och slutet på din skala ut?

Det behöver inte vara särskilt komplicerat alls! Enligt min uppfattning är det några enkla saker som behövs:
1) Hästen måste lära sig böja sig för vikten. Är hästen helt oriden tidigare är det enkelt att få den göra det. Är den däremot mycket riden med korta tyglar och fasthållen är det mycket svårare att få den slappna av och böja sig åt den sida ryttarens sittben belastar mer.
2) Hästen måste lära sig korsa benen. Det gör den lättast från marken i sluta-position där man utnyttjar den försvarsposition samtliga fyrfotadjur intar: att vända huvudet mot hotet och böja in bakdelen för att se större och farligare ut. Man förstärker det genom att vända sig mot hästen och genom att lägga handen eller ett spö mot sidan av halsen/bogen. Ska det fungera måste hästen ha en vilja att gå framåt trots att du står och bromsar och stoppar med ditt kroppsspråk och därför kan det vara lättare att börja med öppna från mark där man driver hästen framåt med sitt kropps-språk.
3) När hästen böjer sig för din vikt och går avslappat kommer den följa din viktförskjutning. Trampar du ytter stigbygel snett fråmåt samtidigt sdom du lägger ytter tygel mot halsen för att inte bogen ska följa med kommer du få hästen i öppna, om du istället trampar din inre stigbygel snett framåt för du fram din inre höft varvid hästen för fram sin inre höft och går över i en slutaposition. I slutan har tygeln mycket mindre betydelse än i öppnan eftersom hästen i slutan kommer följa din vikt snett framåt insidan.
4) När hästen svarar bra på enbart vikten kan man öka samlingen genom att lägga till ytter skänkel just när den lyfter ytter bak för att förflytta benet längre in mot tyngdpunkten men det fungerar inte på den otränade hästen för då kommer hästen tappa sin böjning.
5) Om hästen vill rusa iväg utan att lyssna gör man precis som från marken, dvs bromsar upp den med en ren, rak förhållning i tygeln. Så snart den svarat på halvhalten blir tygeln lös igen.
6) Böjningen och formen på hästen kan aldrig hållas med hjälp av tyglarna; ju lösare tyglar ju bättre form kommer hästen att kunna inta eftersom den då balanserar sig och böjer sig symetriskt utan att luras hålla emot kraften från tygeln.

När jag ridit på hästar som varit helt otränade kan man efter ca 10 minuter ridning få dem i en bärande öppna i skritt och trav. Om hästen förstår förhållningar i tygeln brukar man efter någon timmes ridning kunna få den gå i sluta böjd åt sin stelare sida, dvs vanligtvis åt vänster eftersom de flesta hästar är stelare i vänster sida än i höger och därför har svårare att slappna av i höger sida. En häst som är van att ridas inom 'stranga ramar' är svårare att få till men öppna brukar gå rätt bra ganska fort, medan slutan alltid blir svårare.

För att återgår till grundfrågan: En fungerande sluta (och öppna)
känner man på detta enkla sätt: Ta ett spö i din högra hand. Peka med spöt på en punkt dit du vill gå och tänk att du ska börja med öppna och hästen gör som du tänker, sedan tänker du sluta och hästen vrider sig under dig och närmar sig punkten i sluta. Du för över spöspetsen till andra sidan hästen och hästen byter riktning och form och går i sluta mot den nya positionen. Så känns det! :D Din koncentration är inte på hästens form utan på vart du vill och vad du ska göra med ditt spö (eller värja) när du kommer dit!
 
Sv: Sluta inspiration (spinoff på öppnatråden)

Bra beskrivet av vad vi försöker med oxå!
Det där fokuset är ju a & o.
Den tänkta riktningen.
 
Sv: Sluta inspiration (spinoff på öppnatråden)

Mycket bra förklarat.
Även om jag får tänka mig bort från värjan;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp