Slang

Kan man använda slangordet "balle" när man menar "balkong"?

• Antal omröstningsdeltagare
    132
  • Omröstning stängd .
Jag hatar förkortningar av det slaget. Fokar, istället för fokuserar, är ett annat exempel. Eller dirr, istället för direkt. Vidrigt! På sin höjd kan jag sträcka mig till att använda mellis, men det gör lite ont i själen.
Mvh Flixon, 84 i sinnet.
Alltså foka. Det är ett av mina hatord. Inte för att det är slang utan för att jag uppfattar det som corporate bullshit, såna där uttryck som man kan spela floskelbingo med så fort en vd öppnar munnen. Eller förlåt, en CEO. ”Nu ska vi foka på att få synergier innan vi eskalerar det här ett par nivåer”.

Det har det kanske alltid gjort, vi har bara inte haft en arena där det synts.
Fast nä. Den där arenan där vi alla håller till på gör oss till språkgränsöverskridare men inte till förvaltare av vårt eget språk. Talspråk har blivit vårt enda språk, istället för vårda det som ett bildande instrument med lagar, regler och radergummi.

Fast nä. Den där arenan där vi alla håller till på gör oss till språkgränsöverskridare men inte till förvaltare av vårt eget språk. Talspråk har blivit vårt enda språk, istället för vårda det som ett bildande instrument med lagar, regler och radergummi.
Fast du såg ju inte så många skriva innan internet?

För att vi alla skrev. Talspråk var skilt från det skrivna språket. Det var inte så att nya ord och nytt språkbruk spreds i den takt det gör idag och var liksom inte okej att plita ner.
Nej, det är ju sant. Spridningen överträffar ju vida tempot hos t ex ebola. Jag tvekar själv ibland på ord som borde vara självklara för mig, bara för att jag sett dem felskrivna så många gånger.

Dagis och kollar, säger jag, på tal om förkortade ord. Har använt dessa ord så länge jag kan minnas....och jag är rätt gammal :D . Något annat vet jag inte om jag använder (men det finns säkert något mer ord)?

Som princip kan jag inte med ord som förkortas och får -is på slutet, speciellt inte om det handlar om mer allvarliga saker.

Dagis och kollar, säger jag, på tal om förkortade ord. Har använt dessa ord så länge jag kan minnas....och jag är rätt gammal :D . Något annat vet jag inte om jag använder (men det finns säkert något mer ord)?

Som princip kan jag inte med ord som förkortas och får -is på slutet, speciellt inte om det handlar om mer allvarliga saker.
Söker på bettysmatte och loppis och får fyra sidor med träffar ;):D

Haha...ja, då var det väl tur att du hittade ett sådant icke-allvarligt ord i alla fall.... :D Nä...loppmarknad kommer jag nog inte att byta till i första taget dock.... Det måste jag erkänna!
Nä, loppis är väl ett skitbra ord, det är ju som du säger ingen allvarlig företeelse. Det är värre med tabletter som sägs vara smärtis och sömnis.

Det är tveksamt om jag skulle fatta med en gång, jag associerar det med 3 olika kroppsdelar.

Skinkor (bakdel)
Kulor
Del på hästben.

Och att gå ut på ballen och äta hade varit udda oavsett vilken betydelse :) Har aldrig hört det om balkong.

Nä, loppis är väl ett skitbra ord, det är ju som du säger ingen allvarlig företeelse. Det är värre med tabletter som sägs vara smärtis och sömnis.
Sömnis kan jag leva med, men att ta en smärtis låter inte trevligt, vem vill ha ont? Har inte hört någotdera tidigare.

Nej, vi har haft diskussionen här på buke ett antal gånger. Chokladboll i fralla verkar vara en spridd företelse i bukelandskapet.

ABSOLUT inte vispgrädde eller glass till. En färsk fralla och en smörig chokladboll sån som säljs på konditori ska det vara, inget torrt fabriks-skit inte.

Nej, nej, nej ... inte chokladboll. 😳 En farsk fralla med lagom saltade jordnotter var det basta jag visste en gang for mycket lange sedan. Innan jordnotssmoret kom till Sverige. :p

Nej, nej, nej ... inte chokladboll. 😳 En farsk fralla med lagom saltade jordnotter var det basta jag visste en gang for mycket lange sedan. Innan jordnotssmoret kom till Sverige. :p
Ja! Så gjorde vi också, (men det var på den tiden jordnötter inte var dödligt gift för mig!), men jag vill minnas att vi hackade jordnötterna och hade mellan två knäckeskivor. Kanske en lokal variant men ändå! :)

Smärtis säger vi på jobbet om smärtenheten. Möjligtvis att det ska klassas som yrkes-slang. Men har under mina 20 år inom vården på olika enheter aldrig hört någon säga dessa ord om tabletter.

Men sömnis som ord påminner mig om 'pömsig' - ett ord som jag anser vara ett barnsligt ord man bara säger till barn som är sömniga, aldrig till en vuxen människa. Men har för mig att ordet pömsig har en HELT annan definition för somliga andra. :crazy:

Liknande trådar

• Omröstning Omröstning
Hemmet Bakgrund till frågan: Fick besked av en stremingtjänst jag inte har abbonemang på just nu är de kommer att ändra villkoren så att endast...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
7 155
Senast: Breaktown
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 109
Senast: AraSlei
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 070
Senast: Palermo
·
  • Omröstning Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård