Strips är de smala, pommes är de räfflade
Aha, jag säger samma om alla. Så länge de går att äta brukar jag sällan bry mig om vad de kallas.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Strips är de smala, pommes är de räfflade
Min farmor (uppvuxen i Göteborg) sade kuckiluran. Aldrig hört någon annan använda det ordetKissen sade min mormor om vagina/vulva när jag var liten. Vet inte hur vanligt det är? Kom att tänka på det nu.
Dock är ”kräks i munnen” ett uttryck värre än all samlad slang och förkortningar tillsammans
Min farmor (uppvuxen i Göteborg) sade kuckiluran. Aldrig hört någon annan använda det ordet
Men det är ett ganska tydligt sätt att förklara sin motvilja på
Varför inte bara säga strips så slipper man tjaffsa om hur pommes ska uttalas som! edit: Men jag kan inte slang heller då jag är från norrland.
Så kan det kanske vara. Jag var inte säker på om det var dialektalt eller inte. Kanske ett ord man borde börja anamma för traditions skull, vad som helst är bättre än snippa tänker jagJag trodde det var ett allmänt vedertaget, om än humoristiskt och väldigt gammeldags ord. (Västerbotttning)
Sådant som kunde förekomma i typ Fridolftidningar och 91:an och alltså ingenting som används sådär dagligdags nuförtiden.
Mussla har alltid min familj sagt. En vacker metafor om något som innehåller en dyrbar vacker pärla. Makes sense.Så kan det kanske vara. Jag var inte säker på om det var dialektalt eller inte. Kanske ett ord man borde börja anamma för traditions skull, vad som helst är bättre än snippa tänker jag
Fast frulle är rätt ok enligt mig. "Ska vi ta en frulle-bulle?"Stockholmare. Frulle är också ett slangord som jag lärde mig nyss. Från samma stad, not surprising.
... varför krångla när det finns vackra och funktionella ord från landets Framsida att använda sig av!
Fast frulle är rätt ok enligt mig. "Ska vi ta en frulle-bulle?"
Jag har knappt hört frulle förut och använder det aldrig, och jag har bott i Stockholm hela mitt liv. Om det är stockholmsslang så måste det vara en annan del av stan än var jag har varit. Jag käkar frukost, inte äter frulle.Jag säger Frulle och jag kommer från övre Norrland. Har aldrig slagit mig att det skulle vara ett 08-påfund...
Balle säger jag inte. Kan iofs bero på att jag bodde i villa under min uppväxt och den ålder då det känns som att en lär in slang, vi satt på gårn
Jag säger pommes. Uttalat som det skrivs, alltså inte Påmm, utan Påmmes, med betoning på första stavelsen. Annars är det mest Stockholmska uttrycket jag använder nog byst. Som i byst med folk, då. Det har jag inte hört utanför Stockholm, tror jag.Nej, nej ... French Fries ar det ju! (Jag glommer nar jag pratar Svenska och sager Fries, eller French fries da ocksa.)
Gud förbjude!
Makes sense men jag tycker nog definitivt att det var något som lät bättre i teorin än praktiken så att säga..Mussla har alltid min familj sagt. En vacker metafor om något som innehåller en dyrbar vacker pärla. Makes sense.
Jag känner att den här tråden är ta mig fasen farlig att läsa om en har typ ocd-tourette-tendenser i sin fristående hjärnbark som jag som person inte tar något som helst ansvar för, men somliga jäkla ord här i tråden har liksom fastnat i den där barken med neonblinkande ljus. Frullebulle, balle, frullebulle, balle, frullebulle, balle osv, ni fattar?
Vad fan buke?
Nu är jag livrädd för att jag ska ha smittats med det här språkbruket, jag har ganska sjysst kontroll på min tunga med det känns som jag närsomhelst kan börja uttala de här orden som en spontan tonårsutlösning.
Jag tycker det skulle finnas någon slags spärr för hur åtkomliga såna här trådar är. Oansvarigt är vad det är! Kan nån införa en klickspärr på den här tråden?
Jag tror att du skapat en ny sex laxar i en laxask-tungvrickare fast det är mer en hjärnvrickare!Ta en bulle för att äta bulle till frulle på ballen hos Bella?
Tydligen en helt förståelig mening.
...och så får mina elever skit för att de inte nyanserar u och o-ljud tydligt nog.