Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sömnis kan jag leva med, men att ta en smärtis låter inte trevligt, vem vill ha ont? Har inte hört någotdera tidigare.
Umgås med skånska släktingar. De säger ”kissig” och ”bajsig” när de menar kissnödig och bajsnödig. Tycker det både äckligt och fel. För mig betyder det att det redan är försent
Ska väl kanske tillägga att de har småbarn som nyss slutat med blöja. Därav frekvent använda ord
Vad kan pömsig vara mer än sömnig (till barn)?Smärtis säger vi på jobbet om smärtenheten. Möjligtvis att det ska klassas som yrkes-slang. Men har under mina 20 år inom vården på olika enheter aldrig hört någon säga dessa ord om tabletter.
Men sömnis som ord påminner mig om 'pömsig' - ett ord som jag anser vara ett barnsligt ord man bara säger till barn som är sömniga, aldrig till en vuxen människa. Men har för mig att ordet pömsig har en HELT annan definition för somliga andra.
om jag inte minns galet så har det även betydelsen kåt, vilket gör att det kan misstolkas rätt rejält....Vad kan pömsig vara mer än sömnig (till barn)?
Oj! Hur i hela friden tänker de då? Det kan ju låta som barnspråk för sömnig, men att få det till kåt verkar långsökt.om jag inte minns galet så har det även betydelsen kåt, vilket gör att det kan misstolkas rätt rejält....
jag är rätt säker på att jag sett den beskrivningenom jag inte minns galet så har det även betydelsen kåt, vilket gör att det kan misstolkas rätt rejält....
Såhar jag också uppfattat det som.om jag inte minns galet så har det även betydelsen kåt, vilket gör att det kan misstolkas rätt rejält....
Påriktigt är det ingen som sagt ”ballen” vad jag hört om balkonger. Bara här på bukefalos.
Det mest udda har väl varit ”pensionärskuvösen”. Iofs också från bukefalos nu när jag tänker efter
Är från 08-land och känner två pers som säger ”ballen” om balkongen. De är från Västerås respektive Gällivare...
Frulle däremot används av många.
Är det någon som faktiskt säger bulle om taxi? Trodde det var ett sånt där typiskt Stockholmsslang som ges som exempel men i praktiken inte har använts på ett par decennium
Jag hör det fortfarande i mina kretsarJa eller hur!, och det är ett gammaltsomgatan-stockholmslang. Min farmor sa alltid till sina barn att de skulle skynda sig för bullen väntade utanför. Det var sent 20-tal, tidigt 30-tal i ståkkholm
Haha fy, har en jobbarkompis som säger mellis och jag tycker det är det värsta som finns hah. För mig skriker det käck puttinuttig småbarnsmamma, jobbarkompisen är en otrevlig jävel som hatar barn (han är skitrolig) obs obs skrivet med humor osvMin kompis säger ”eftis” i stället för efterrätt. Jag kräks lite i munnen varje gång, vilket gör att hon använder det så ofta hon har möjlighet.
Inte för att kapa tråden nu, men detta brukar väcka starka känslor.
Pomme. Eller Pommes? Eller pommefritts?
(jag säger pomme)
Min kompis säger ”eftis” i stället för efterrätt. Jag kräks lite i munnen varje gång, vilket gör att hon använder det så ofta hon har möjlighet.
Strips är de smala, pommes är de räffladeVarför inte bara säga strips så slipper man tjaffsa om hur pommes ska uttalas som! edit: Men jag kan inte slang heller då jag är från norrland.