Skyldigheter och rättigheter vid vattenläcka med mögel

För kallt (för snåla för att elda vad som krävs för att värma), för varmt (kräver AC installera), för dåligt tryck i vattnet (van vid stadsnätets tryck), för lite varmvatten (kräver ny varmvattenberedare), för dålig utebelysning, för dåliga fönster (normala tvåglas men vill inte behöva värma på egen bekostnad och kräver då treglas).

Kravlistan kan göras lång...

Det är den där detaljen att inte förstå vad man skriver på. Att man hyr något under vissa förutsättningar (el och värme tillkommer på eget abonnemang t ex).

Det lutar nog åt att kåken får en hyresgäst som bor "gratis" en tid, för att istället för hyra renovera upp kåken.
Har själv praktiserat detta, fungerar alldeles utmärkt.
Viktigt är bara att från början klargöra vad som ska fixas under femårsplanen och att hyresgästen faktiskt borgar för att det blir gjort. antingen av honom/henne eller på hans/hennes bekostnad.

De hus jag hyr ut, hyrs ut kalla exklusive el.
Sedan är det upp till de som bor där att själva välja innertemperatur.

Detta funkar även i hyresfastigheter. En kompis vars oljepanna kraschade i höstas.
Omförhandlade, hyrde ut lägenheterna kalla.
Och installerade individuella varmvattenberedare + luftvärmepumpar till varje lägenhet.
Vilket blev billigare än att skaffa nytt centralt.
+ att ingen längre klagar på värmen ;)

Och självklart ska man som hyresvärd hålla ingångna avtal och följa de lagar som gäller. Vilket naturligtvis gäller hyresgästerna också .

Alltså, standarden HAR mycket med saken att göra. Accepterar man lägre standard, man ju inte senare komma och kräva högre standard.

Och det populära, gnälla över hyreshöjning när standarden höjs.

Det ligger mycket i att man får vad man betalar för.
Ett gammalt torp för ett par tusen i månaden är inget annat än en gammal kåk.
Med alla dess för och nackdelar.

Och när jag ser på det klientel som söker då man har ett gammalt torp ute, många av dem får helt enkelt inte någon annat boende inom deras ekonomiska ramar.

Ensamstående tjej, en eller ett par hundar. Ev. ngn unge. hyresanmärkningar och ett trasigt surt förhållande bakom sig. Den är den största gruppen som söker.
Nästa grupp är drogberoende.
Och till sist den grupp som man letar efter, de som vill bo billigt, är beredda att ta på sig underhåll så både dem och jag tjänar på handeln ;)

Alltså, standarden HAR mycket med saken att göra. Accepterar man lägre standard, man ju inte senare komma och kräva högre standard.

Och det populära, gnälla över hyreshöjning när standarden höjs.
Fast nu svävar vi väl ändå ut lite?

Inte kan väl du anse att en hyresgäst ska behöva bo i mögel och med trasig kran bara för att hyran är låg?? Mögelfritt har föga med standard att göra.
Man kan bo väldigt primitivt men ändå sunt.

Jag försöker belysa att det är just standard som är nyckelordet.

Nej, ingen ska behöva bo med mögel. Å andra sidan har jag gjort det i bostadsrätt då grannen slarvat. Och i hus tvingas man då och då till det medan man åtgärdar, väntar på åtgärd och försäkringsbolag. Allt händer ju inte över en natt, om man säger så. Om man dessutom har kontrollskyldighet som man åsidosätter kan man ju känna lite jämkningslust, jag har gjort en miss och då får jag ge lite slack på linan till HV som fått en situation som ska tas ställning till.

Lättast är ju absolut att säga upp hyresgästen i det här fallet, och sedan i lugn och ro åtgärda eller strunta i att åtgärda.

Det ligger mycket i att man får vad man betalar för.
Ett gammalt torp för ett par tusen i månaden är inget annat än en gammal kåk.
Med alla dess för och nackdelar.

Och när jag ser på det klientel som söker då man har ett gammalt torp ute, många av dem får helt enkelt inte någon annat boende inom deras ekonomiska ramar.

Ensamstående tjej, en eller ett par hundar. Ev. ngn unge. hyresanmärkningar och ett trasigt surt förhållande bakom sig. Den är den största gruppen som söker.
Nästa grupp är drogberoende.
Och till sist den grupp som man letar efter, de som vill bo billigt, är beredda att ta på sig underhåll så både dem och jag tjänar på handeln ;)
Glöm inte gruppen studenter som vill ha lugnet på landet ;)

Glöm inte gruppen studenter som vill ha lugnet på landet ;)
Javisst och de får mer än gärna plats i den gruppen som är beredda att utföra visst underhåll själva.
För de har ju inte råd att betala den hyra som krävs om man med betald arbetskraft ska utföra underhållet ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 497
Senast: Calmiche
·
Äldre Ni som följt mig tidigare vet att jag haft en vattenläcka som min hv inte ville åtgärda utan försökte på nån billig variant för att få...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 033
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV