Jag hävdar inte att jag har rätt. Jag resonerar kring hur det bästa sättet att hantera problemet torde vara.
Att lägga en tråd på ett öppet forum innebär att man ibland får svar man inte gillar. Och folk som har en åsikt man inte gillar.
Att försöka hindra folk från att svara i tråden ser jag inte som konstruktivt faktiskt.
Att du aldrig blivit uppsagd tidigare är ju jättebra, och det är jättetråkigt att flera haft problem med din hyresvärd. Då är ju frågan hur det bästa sättet är att tackla detta. Jag tror helt uppriktigt inte att rätt taktik är att kräva och hävda och bråka.
Jag tror rätt väg är att försöka inse att den här flytten kommer att behöva genomföras, och troligen runt den 31. Med rätt hantering och kanske en slant, kan du säkert få till stånd en respit på någon dag om det hjälper. Men att kräva och hävda rätt till denna/dessa dagar kan få helt motsatt effekt.
Precis som "det är min rätt" i vattenskadefallet troligen lett till att du nu är i den sitsen att du är uppsagd från ett boende det - trots allt - verkar som du vill behålla.
Visst har man rättigheter även när man accepterat skick på ett boende. Dock får man nog inse att med en lägre hyra och ett sämre skick, är det svårare att få sitta kvar när man ställer krav. Det är ju rätt lätt att inse att det inte finns några marginaler att renovera upp till annan standard, då kommer ju också hyran att sticka iväg uppåt.
Att åtgärda vattenskadan var vad jag förstod gjort, det var bara åtgärden som du inte gillade. Det hör egentligen inte hemma i den här tråden, men jag vill nog ändå tro att den historien har med uppsägningen att göra.
Jag har aldrig sagt att jag vill kräva, hävda och bråka. Däremot motsatsen att jag inte vill det men att det ska gå rätt till med uppsägningen.
Jag har redan insett att flytten kommer att bli av sen tidigare men sen hade jag föredragit om det inte skedde nu men nu är det ju som det är.
Hyreslagen säger följande :
7 § När hyrestiden har löpt ut skall hyresgästen senast påföljande dag
lämna lägenheten och senast klockan 12 den dagen hålla lägenheten
tillgänglig för den som skall tillträda den.
Infaller den dag då lägenheten skall tillträdas eller lämnas på en
söndag, annan allmän helgdag, lördag, midsommarafton, julafton eller
nyårsafton, skall det i stället ske nästa vardag.
Den 31 är på en fredag, den 1:a är på lördagen dvs så ska jag kunna lämna huset som senast på måndagen den 3/8 senast kl 12.00 så då är det ju inte längre ett problem.
Människan är god för flera miljoner så att marginaler finns även om dom inte är inräknade i hyran är det ingen tvekan om och om du missat det så säger jag det igen att läckan är inte åtgärdad än. Jag har aldrig motsatt mig en hyreshöjning om standarden höjs.