Skyldigheter och rättigheter vid vattenläcka med mögel

Ofta, men inte alltid, så dömer domstolarna det som att hyresgästen har bostaden i sin vård = hyresgästen har hela ansvaret.
Så det är svårt att veta i förväg var det hamnar.
Det var därför som jag nämnde prejudikaten som finns.
Dessa spretar nämligen åt olika håll.

Sen finns det något som heter bristande underhåll. En väldigt gammal kran kan börja läcka och det är en (kalkylerad) risk man som fastighetsägare kan ta.

Det är en sak att underlåta att rapportera fel som inträffar. Det är en annan sak att ta ansvar för fastighetsägares bristande underhåll. Vilket alternativ det är här vet vi väl för lite om hittills.

Jag upptäckte i går att två av kopplingarna som rörmokaren satt dit och fixat läckte igen :( . Så ringde hv som tyckte det hela var oerhört jobbig men skulle ringa rörmokaren. Jag erbjöd mig här även att fixa dörren vilket hon blev glad för.
I dag fick jag ett samtal från hv att hon pratat med fb och det skulle bli dyrt för henne....det mumlades nåt tyst om bristande underhåll från hennes sida . Så nu ska ingen komma ut och mäta fukten och golvet som ev är fuktskadat ska inte kollasO_o. Kanske senare. Hon gick snabbt vidare och sa att rörmokaren hade fullt upp men kanske kunde klämma in mig i slutet av veckan och fixa läckan. Han ska även bryta upp och ta bort dom blöta plankorna under diskbänken och sätta dit nya samt slipa till dörren så den går att stänga.

Ett förtydligande: enligt Miljöbalken får tillsynsmyndigheten (kommunen i detta fall) förelägga HV om att undersöka bostaden om misstanke om mögel föreligger. Miljöbalken bryr sig inte om vem som betalar utan riktar föreläggandet mot hyresvärden. Likadant med dricksvatten till barn kan kommunen förelägga om koll, däremot inte om det bara är vuxna som dricker vattnet.
TS: flera kommuner erbjuder gratis kontroll av vattnet på ackrediterat labb. Hör med dem om både dricksvatten och möglet!

Nu har rörmokaren varit här och det verkar som att han han fått stopp på läckan. Han hade ont om tid...så om det inte funkar så ska han fixa det om 10-14 dagar när han kommer nästa gång....:confused:
Brädorna under är uppbrutna och borttagna alla utom en. Det ser torrt ut under men man kan se att vatten runnit under golvet men just där han öppnade upp var det torrt, däremot var det mögel på plankorna samt på den som är kvar. och det är bla svartmögel :nailbiting::(. inte mycket men ändå. Nu är alla bort och endast en kvar för den fick han inte bort.
Så nu ska det vara öppet i 10-14 dagar tills han har tid att komma nästa gång. så just nu ska jag kolla om kranen läcker, men inte varje dag enligt honom, men jag vågar ju knappast något annat :cautious: och så drar det snorkallt nu i hela köket eftersom det är öppet. Han skulle ringa min hv efter påsk sa han...
Det känns ju bra på ett sätt, lättad att det ändå ser hyfsat bra ut och hoppas ju så klart att det inte döljer sig annat där vattnet runnit men tycker det är obehagligt för nu har mössen fritt in i huset :nailbiting: och kallt blir det och dessutom är en planka med mögel kvar och ska sitta där i 10-14 dagar till. :crazy:

Jag har fått tag gratisprover för vattnet nu, tack för alla tips :)

Nu har rörmokaren varit här och det verkar som att han han fått stopp på läckan. Han hade ont om tid...så om det inte funkar så ska han fixa det om 10-14 dagar när han kommer nästa gång....:confused:
Brädorna under är uppbrutna och borttagna alla utom en. Det ser torrt ut under men man kan se att vatten runnit under golvet men just där han öppnade upp var det torrt, däremot var det mögel på plankorna samt på den som är kvar. och det är bla svartmögel :nailbiting::(. inte mycket men ändå. Nu är alla bort och endast en kvar för den fick han inte bort.
Så nu ska det vara öppet i 10-14 dagar tills han har tid att komma nästa gång. så just nu ska jag kolla om kranen läcker, men inte varje dag enligt honom, men jag vågar ju knappast något annat :cautious: och så drar det snorkallt nu i hela köket eftersom det är öppet. Han skulle ringa min hv efter påsk sa han...
Det känns ju bra på ett sätt, lättad att det ändå ser hyfsat bra ut och hoppas ju så klart att det inte döljer sig annat där vattnet runnit men tycker det är obehagligt för nu har mössen fritt in i huset :nailbiting: och kallt blir det och dessutom är en planka med mögel kvar och ska sitta där i 10-14 dagar till. :crazy:

Jag har fått tag gratisprover för vattnet nu, tack för alla tips :)

Har du tex ngn vän och bo hos ett tag? För det låter som det vore bra för dig med lugn och ro? Skickar en kram

Kan uppdatera med att rörmokaren har varit här igen, nu är nya brädor på plats och hålet stängt. Däremot lämnade han kvar den mögliga plankan under diskbänken och lade en plastmatta över :banghead:
Och det läcker fortfarande vatten :( Min hv tyckte jag kunde ta hennes reklam och lägga därunder som suger upp vattnet :crazy: och så kan jag ta hand om hennes reklam för övrigt eftersom det blir så mycket jobb för henne för hon vill inte sätta upp en ej reklamskylt på sin låda :banghead:, hon har dessutom gått in i huset utan att jag visste om det :eek: efter att rörmokaren varit där och mätt fukten med en egenköpt fuktmätare på plastmattan och nej ingen fukt där enligt henne. Hon mätte inte på bubblorna i golvet :meh:
Dörren till köket fick jag sätta en hake på själv för att kunna stänga till rörmokaren kom.
Och nej jag har inte hittat nåt nytt boende än :(

Kan uppdatera med att rörmokaren har varit här igen, nu är nya brädor på plats och hålet stängt. Däremot lämnade han kvar den mögliga plankan under diskbänken och lade en plastmatta över :banghead:
Och det läcker fortfarande vatten :( Min hv tyckte jag kunde ta hennes reklam och lägga därunder som suger upp vattnet :crazy: och så kan jag ta hand om hennes reklam för övrigt eftersom det blir så mycket jobb för henne för hon vill inte sätta upp en ej reklamskylt på sin låda :banghead:, hon har dessutom gått in i huset utan att jag visste om det :eek: efter att rörmokaren varit där och mätt fukten med en egenköpt fuktmätare på plastmattan och nej ingen fukt där enligt henne. Hon mätte inte på bubblorna i golvet :meh:
Dörren till köket fick jag sätta en hake på själv för att kunna stänga till rörmokaren kom.
Och nej jag har inte hittat nåt nytt boende än :(
Var det verkligen en rörmokare? Inte nån hemmapulare som gör lite av varje, till minst möjliga kostnad?

Ta bort plastmattan så att plankan kan torka och reklamera rörjobbet. Rör ska inte läcka efter att en rörmokare lämnat stället.

Fast.... Var jag du skulle jag köpa en ny köksblandare - IKEA och Bauhaus har billiga - och ta dit någon som bytte den.

Hellre betala en liten slant och kunna sova gott om natten än att oroa sig för läckor och mögel?

Var det verkligen en rörmokare? Inte nån hemmapulare som gör lite av varje, till minst möjliga kostnad?

Ta bort plastmattan så att plankan kan torka och reklamera rörjobbet. Rör ska inte läcka efter att en rörmokare lämnat stället.

Fast.... Var jag du skulle jag köpa en ny köksblandare - IKEA och Bauhaus har billiga - och ta dit någon som bytte den.

Hellre betala en liten slant och kunna sova gott om natten än att oroa sig för läckor och mögel?
Han är rörmokare, visserligen pensionerad men jobbar fortfarande en del.
Jag kan inte reklamera det eftersom det är min hyresvärd som beställt jobbet av honom. Hon blev upprörd över att det kostar så mycket varje gång han kommer ut varpå jag påpekade att hon faktiskt får reklamera eftersom han inte gjort sitt jobb, dvs stoppat läckan vilket han dock har tagit betalt för.
Han har bytt blandare men hålet i diskbänken är större än normalt så det blir en glipa där det rinner ner vatten så fort det kommer vatten där vilket det gör så fort man stänger av kranen. Egentligen behöver hela diskbänken bytas ut för att det ska bli tätt vid blandaren men det vill inte Hv.

Får hyresvärden verkligen beträda huset hur som helst utan att meddela mig ? Hon förklarade i detalj hur hon hade planerat för att hinna in efter rörmokaren och innan jag var hemma. :crazy:

I ett sånt här läge, med vattenläcka eller annat som kan skada fastigheten är svaret: Ja, det får hyresvärden faktiskt göra.
Nu gick hon ju in enbart för att mäta och inget annat. Är det fortfarande ok? Det är ju inte akut så att säga, hon har ju vetat om bulorna i mattan i flera månader.
Akuta grejer så vet jag men inte sånt där planerade utan min vetskap.

Nej, INTE blandare från IKEA! Vill man att rörmokaren sätter in en sådan ändå skriver de en avvikelsenotering under "Säkert vatten" och det blir inte kul om det blir ett försäkringsärende.

Nu gick hon ju in enbart för att mäta och inget annat. Är det fortfarande ok? Det är ju inte akut så att säga, hon har ju vetat om bulorna i mattan i flera månader.
Akuta grejer så vet jag men inte sånt där planerade utan min vetskap.

Om det hade varit ett akut ärende och hon inte fick tag på dig så får hon gå in men i det här fallet hade hon kunnat meddela dig då orsaken till att hon gick in har funnits länge.Jag ser alltså ingen anledning till att hon skulle ha rätt att gå in när du inte är hemma utan att meddela dig innan.

Om det hade varit ett akut ärende och hon inte fick tag på dig så får hon gå in men i det här fallet hade hon kunnat meddela dig då orsaken till att hon gick in har funnits länge.Jag ser alltså ingen anledning till att hon skulle ha rätt att gå in när du inte är hemma utan att meddela dig innan.
Precis så kände jag med. Därav min fråga.

Nu ska hon försöka få rörmokaren ut nästa vecka, nu läser jag hemifrån hela den veckan, det tyckte hon var jobbigt :confused: Undrade varför och hur jag kunde göra så och så vidare. Jag fick känslan av att hon inte vill att jag är hemma när rörmokaren kommer :cautious:
Hon ifrågasatte även om hundarna verkligen var hemma den dagen eftersom dom inte skällt för om jag tar med mig dom så kan jag ju lämna öppet till hela huset tyckte hon ...jag påpekade för hundrade gången att jag har en innekatt som inte får smita ut och ja det var ju besvärligt tyckte hon att jag inte vill ge tillgång till hela huset när jag är iväg...

Nä, mina blandare installerades utan avvikelsenotering.

Ok, men jag diskuterade precis samma sak när mitt badrum skulle återställas och de skulle skriva in en avvikelse om jag köpte blandare på IKEA. Nu var det iofs strunt samma, jag var inte intresserad av någon billig blandare utan det var handfatet som gjorde att ämnet kom upp (jag hittade ett handfat i lämplig storlek på IKEA).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 494
Senast: Calmiche
·
Äldre Ni som följt mig tidigare vet att jag haft en vattenläcka som min hv inte ville åtgärda utan försökte på nån billig variant för att få...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 033
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024