Att ta prov på vattnet om man inte misstänker något fel känns lite - för mig som lantis - lite överambitiöst. Dvs det är säkert helt korrekt att det måste kollas men den absoluta majoriteten av människor som bor med egen brun kollar den inte. Så jag kan begripa den gamla hyresvärdens skepsis. Jag har bott på landet hela livet och faktiskt inte ens hört talas om nån granne som kollat vattnet. Det är oftast något man gör som nyinflyttad för att veta vad man köpt.Huset är väldigt gammalt, min hv är pensionär, kan inget om att sköta föräldragården som det här är. Hon har dessutom haft en stroke för flera år sen och är inte som hon ska efter den. Jag ska kontakta hyresgästföreningen.
Ska även prata med hv i dag inte bara om möglet utan även om vattnet.
Det är egen brunn här på gården, någon som vet om hv har skyldighet att ta prover på vattnet med jämna mellanrum?
Kommunen rekommenderar minst en gång per år här men prover är inte tagna på flera år.
Vad gäller vattenskadan däremot så tror jag att du måste vara noll gnällig och klagande. Däremot presentera klara, raka och enkla lösningar.
1. Hyresvärden måste anmäla skadan till försäkringsbolaget.
2. Berätta att du är med i hyresgästföreningen (bli det!!) och presentera konkreta fakta om vad uthyrda bostäder måste ha.
3. om åtgärder inte vidtas kommer detta att hända: X, Y, Z