Skönhet och pengar!

Frisör kanske snittar på 200 per månad. Kläder vid behov, oftast på rea har dock några finplagg i garderoben som kostat mer och som går att kombinera med billiga plagg. Svårt att uppskatta exakt vad jag lägger på kläder/skor men skulle tippa på max en 50-100 kronor i månaden, köper det dock inte varje månad utan mer sällan ibland kan det gå ett halvår utan klädinköp. Smink 0 kronor inget intresse eller behov av att sminka mig däremot använder jag hudvårdskräm från apoteket men det ser jag inte riktigt som skönhet utan nödvändigt för att hålla huden fuktig då jag haft problem med eksem. Alla pengarna går till hästarna istället :angel: så har dragit in på denna typen av utgifter mer och mer.
Är det jobbigt/svårt att dra ned på utgifterna pga häst eller spelar det ej så stor roll?

Jag klipper och färgar hos frisör ett par gånger per år, brukar göra något skoj som går på runt 1800 per besök. Däremellan färgar jag utväxten hemma själv en gång per månad.

Sminkar mig inte så mycket, lägger max 100 per månad på smink utslaget på ett år.
Har för det mesta bra hy och är en rätt göllig tjej ändå.

Är inte intresserad av mode, har min egen stil och köper det jag gillar.
Kanske 1000 per månad om jag slår ut det.

Kläder (klänning, linne, kjol) köper jag max 2 gånger/år. Köper leggings mer ofta då det är en slitvara i mitt liv (har alltid leggings oavsett årstid).
Smink = aldrig. Fick produkter av mamma i julklapp. Fick en mascara av en vän. Används dock sällan p.g.a. noll tålamod.
Går typ aldrig till frisören (gick dit förra året, gången innan det vet jag inte ens).
Färgar knappt håret och gör jag det så gör jag det hemma.

Slår man ut det så kanske 100 -150 kr i månaden?
Klipper mig 2 gånger om året, köper 1-2 sminkprodukter om året. Schampo och tvål från lush som räcker i evigheter.

Mode köper jag inte direkt. Jag HATAR att köpa kläder. Det är en plåga. Jag drar mig i det längsta för att göra det, jag gör det bara när jag absolut måste och helst så billigt. Men hittar jag då tillslut tex bra och billiga t-shirts så kan jag handla 4-5stycken likadana så att jag inte behöver handla fler på några år.

Bortsett från en del dyrare funktionsplagg som jag kan lägga pengar på så köper jag rätt ofta kläder på second hand. Det kan faktiskt vara skoj, när ag ibland hittar helt galet roliga plagg. Det gör att jag tex har flera fantastiska festklänningar men ingen klänning att ha på jobbet. (Inte för att det skulle inträffa)....

Jag sminkar mig inte och har tillräckligt kort hår för att det inte ska gå åt speciellt mycket schampo/balsam...

Kläder köper jag extremt sällan. Någon enstaka tröja per år, något enstaka par byxor, underkläder när det börjar bli svårt att få dem att räcka till mellan tvättarna. Däremot köper jag gärna skor! Jag går otroligt mycket, sliter skor som en galning och är mycket(!) kräsen med vad jag har på fötterna eftersom hela kroppen gör ont om skorna inte är perfekta. Försöker hitta skor på rea, men även då ligger de oftast på ca 600kr. Jag räknar med att skor kostar någonstans mellan 500-900kr. I år har jag köpt... två par träningsskor, ett par sandaler, ett par skor till jobbet och ett par vandringskängor. Nu BORDE jag klara mig 1-2 år med skor, men vem vet..? (Har även gummistövlar och 3 par vinterkängor, men de är köpt tidigare år)

Smink = 0 kr, använder inte det.
Klippning 4 ggr/år a 250 kr, utslaget per månad 83 kr.
Hårschampo och tvål ingår i hushållsbudgeten, samt att på vintern behövs det "smörja" till händerna för att undvika självsprickor.
Kläder som modevara köper jag inte heller, men kan behöva köpa något enstaka plagg någon gång vartannat/vart tredje år för att gå på fest, men det blir då inte "mode" utan något klassisk som kan användas i många år. t.ex. en klassiskt stilren topp/tröja.

Till möten eller andra förrättningar i föreningslivet t.ex, har jag hela och rena byxor eller jeans, tröjor, klassiska toppar, skjortor, allt i klassiska modeller och färger som fungerar under många år

För övrigt har jag enkla vardagskläder, som får användas tills de börjar gå sönder, men plaggen återanvänds, fransiga jeans, tröjor eller skjortor får bli jobbkläder i stall och ladugård.

Mode intresserar mig inte, och dessutom tror jag att vare sig hästar eller får bryr sig om vad jag har på mig. Att köpa kläder är jobbigt och tråkigt tycker jag.

Nästan varje år måste jag köpa nya arbetsbyxor (hantverkarbyxa) och/eller arbetsstövlar (skor) med stålhätta. Dessa slits helt enkelt ut på ett till två år.

Totalkostnaden för kläder till mig, både för arbete och annat, är ca 2000 kr per år, alltså lite drygt 150 kr/månad.

Jag har bra kvalle på håret, färgar ej. det är även långt, så det räcker att jag klipper mig typ två gånger per år, kanske blir typ 75/månad? Köper inga avancerade produkter, schampoo + balsam kanske går på typ 30 kr/månad eller nåt hehe. Är också usel på att använda krämer och har inget egentligt behov av det, min hy håller sig helt ok fin utan :). Sminkar mig typ kanske 2-3 gånger/vecka men köper mest billigt smink, skulle tro att det kostar runt 150/månad. kläder kan jag slösa lite mer på! Säg typ 2000/månad eller något ditåt :).

Känner ej att utgifterna ovan är särskilt betungande, borde snarare dra ner på äta ute, snus och annat från pressbyrån samt taxi

Jag har bra kvalle på håret, färgar ej. det är även långt, så det räcker att jag klipper mig typ två gånger per år, kanske blir typ 75/månad? Köper inga avancerade produkter, schampoo + balsam kanske går på typ 30 kr/månad eller nåt hehe. Är också usel på att använda krämer och har inget egentligt behov av det, min hy håller sig helt ok fin utan :). Sminkar mig typ kanske 2-3 gånger/vecka men köper mest billigt smink, skulle tro att det kostar runt 150/månad. kläder kan jag slösa lite mer på! Säg typ 2000/månad eller något ditåt :).

Känner ej att utgifterna ovan är särskilt betungande, borde snarare dra ner på äta ute, snus och annat från pressbyrån samt taxi

Du har ju sjukt jävla bra hår och hy! Tänker dock att du bör ha en rätt saftig budget för spf...? :angel: ;)

Volymfransar 750 kronor var 3-4:e vecka.
Naglar 450 kronor var 3:e vecka.
Smink inklusive hudvård högst oklart men kanske 3-4 000 kronor per år.
Restylane 3 500 kronor per tillfälle, typ var 6:e månad.
Frisörkostnad varierar eftersom jag modellar lite då och då. Men snitt kanske 6 000 kronor per år.
Spraytan om jag tycker att det behövs 250-300 kronor per tillfälle. Modellar ibland och då kostar det gratis :D
Ansiktsbehandling lite då och då. Kanske 3-4 gånger per år, typ 500 kronor per tillfälle.

Klädkontot är pyttelitet eftersom jag jobbar i uniform och avskyr shopping. Brukar göra en ordentlig satsning vid storstadsresa en gång per år. Snitt kanske 500 kronor per månad men det är de flesta månader 0 kronor :)

Oj, innan jag plockade ur mina extensions nu så la jag 3600kr var 8:e vecka på det + produkter osv.

Nu ska jag ha mitt naturliga över sommaren åtminstone och då blir det väl ca 1000kr på ungefär samma intervall istället.

Och sen hudvård, nya "roliga" makeup produkter osv, blir väl i snitt 1000kr i månaden kanske.
Gör även fransar & ansiktsbehandling regelbundet och Fillers nån gång per år eller när jag får ett infall att det känns som att det är dags :p:o

Massage kanske 2-4 ggr per år.

Men jag är ganska bra på att använda det jag har och "okynnes köper" aldrig någonting utan lägger ordentligt med eftertanke på det jag köper och vissa produkter blir ibland väldigt dyra och vissa budget, köper det jag vill ha och har lärt mig att det passar mig helt enkelt :)

Kläder köper jag lite på samma sätt, planerar oftast mina inköp och googlar eller kikar runt tills jag hittat min "vision" och nuförtiden har jag även där lärt mig vilka märken och modeller som håller och fungerar för min kropp.

Senast ändrad:
Men jag är ganska bra på att använda det jag har och "okynnes köper" aldrig någonting utan lägger ordentligt med eftertanke på det jag köper och vissa produkter blir ibland väldigt dyra och vissa budget, köper det jag vill ha och har lärt mig att det passar mig helt enkelt :)

Jag bara "jo men precis så är jag". Får aldrig några spontana infall...
Insåg sen att jag för ngn dag sedan spontanköpte en helt galen (och galet dyr) komplett onödig chockrosa lång sammetkappa :rofl:
Well... lever i förnekelse :angel: :laugh:

Jag bara "jo men precis så är jag". Får aldrig några spontana infall...
Insåg sen att jag för ngt dag sedan spontanköpte en helt galen (och galet dyr) komplett onödig chockrosa sammetkappa :rofl:
Lever i förnekelse :angel:

Haha! Jag kan allt spontanshoppa jag också! Men försöker verkligen att inte göra det! Möjligtvis att jag har en tanke om nya solisar för 1000kr på Synsams 25% rea och sen blev det ett par för fullpris istället, mer så! :angel::D

Jag har extensionsfransar, så jag lägger ca 700:- på de varje månad, kanske lite mer beroende på vad som händer och vilka intervaller jag kör (försöker alltid ha 3 veckors intervall dock). Smink köper jag inte jättemycket, men jag kan lyxa på mig att ta en sminkning eller så ifall jag ska på någon stor fest och då brukar man få med smink i kostnaden. Dessutom laserbehandlar jag hår fortfarande så allt som allt lägger jag nog 2000-3000:- månaden på mig själv beroende på vad som händer.
Laserbehandlar hår?? Varför??

Varför inte? Känner du dig vacker ändå kanske. ..

Inga pengar i världen skulle få mig att känna mig vacker ;) Men som sagt, det är inget jag strävar efter eller känner att jag måste vara. Jag skulle aldrig orka fixa med smink och hänga med i mode, det är så otroligt tråkigt och verkligen inte min grej. Jag lägger hellre pengar, tid och ork på sånt jag tycker är kul :) Däremot har jag verkligen ingenting emot folk som lägger stora pengar på sånt, jag tycker att alla får göra precis som de vill och man ska göra sånt man tycker är kul. Eller vara fri att slippa, som i mitt fall.

Om man slå ut det så kanske 1000kr i månaden. Går till frisör 3-4 gånger om året och färgar. Köper schampo och hårinpackning hos frissan. Använder rätt dyra hudvårdsprodukter och väldigt mycket eftersom jag har eksem. Bunkrar inte smink utan köper när jag behöver och köper nytt när det är slut.

Hej tjejer!
Hur mkt pengar lägger ni på skönhet/mode per månad?
Tack för svar!

Klippning var 8-10 vecka. Deo och duschkräm det är nog det som blir. Mode? Kanske kläder för 2000-3000kr per år då skall det funka till fint och vanligt. Då är det kvalitets kläder. Köper två par jogging skor och ett par stövlar till stall och hästskötsel vintertid.

När jag har lön så går det utan problem på 2000 månaden (säkerligen mer, jag lever i förnekelse). Nu som student så får jag glatt nöja mig med det jag bulkat upp med tidigare :D :cry:.

Köper två mascaror per år ungefär, 200 kr styck så 400/12 = ca 33 kr i månaden.
Har inte gått till frisören på minst 5 år :o (Ber mamma toppa det åt mig ibland :angel:)
Kläder kanske snittar jag ca 200 kr i månaden om man slår ut det (och inte räknar med ridkläder :rofl:).

Så ingen "skönhetskostnad" att tala om, ca 250 kr per månad om man räknar med kläder som skönhet, men det vet i tusan om jag skulle göra med mina kläder, de är inte för skönhet, utan för att jag måste ha kläder på kroppen :p

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej igen! Tänkte kolla med er om hur era matkostnader ser ut i genomsnitt per månad? Gärna ni som är ensamstående. Men ni andra får...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
6 367
Senast: Enya
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
740
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Goddag allvetande Buke. Jag blev så förvirrad idag, hjälp mig tack. Jo, vi har ett huslån, eller rättare sagt vi har tre huslån ett på...
Svar
13
· Visningar
812
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi hej! jag är en tjej på 15 år som vill tjäna pengar men vet inte riktigt hur? har ni några tips? :D
Svar
18
· Visningar
1 125
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?