@lizzie för att du skrev "Dock ska man inte förringa en person som upplever att åldersrelaterade rynkor är ett problem." i slutet av inlägg #182, men också en allmän kommentar: Jag känner ett starkt förakt mot hela skönhetsindustrin och dess marknadsföring men detta utan att vilja förringa personer som upplever att de har utseenderelaterade problem. Jag har själv varit där och fastnar i delar av det fortfarande, även om jag överlag blivit bättre på att göra val som är medvetna istället för att tänka rakt av att det
ska vara på ett visst sätt och jag är automatiskt
fel om jag inte uppför mig i enlighet med underförstådda instruktioner.
Några saker som har hjälpt mig:
- Efter att ha pluggat en massa marknadsföring har jag mycket lättare att se vilka knep som används i kommunikationen och vilka antaganden det antyder att vi ska göra. Mitt favorithatobjekt just nu är en TV-reklam med en tjej som går på en strand, helt obesvärad framför en grupp människor. Fantastiskt, vilken grej. Vad de signalerar: "Den här tjejen är inte generad, för hon använder våra hårborttagningsprodukter." Vad de därmed säger mellan raderna: "Om man inte tar bort sitt hår så bör man skämmas framför sina medmänniskor". En rimligare sak att tänka om man vill vara lycklig: "Den här tjejen är på en strand och har roligt, för det är vad man brukar ha på stranden." Tyvärr är det ingen som tjänar pengar på att folk är nöjda.
- Insikten om hur mycket det här har varierat över tid. Hur det numera t ex är konstigt att inte tvätta håret i alla fall ett par gånger i veckan, medan det för några decennier sedan var lagom med varannan vecka. Initiativtagare till förändringen: Schampotillverkare. Och så kommer nya produkter och försöker etablera sig som norm. (Sliskig inre speakerröst: "Visste du att det nu finns intimdeo? Man skulle kunna tro att det är för personer som har någon form av överproduktion men det här är bara ytterligare ett sätt som gemene man, eller snarare kvinna, är jäkligt äcklig. Köp mera så kanske du ändå blir accepterad.")
- Jämförelse mellan könen. Det blir supertydligt hur saker som kvinnor förväntas göra är helt crazy om man omformulerar dem så att de är för män istället. Facebookkontot
Man who has it all är jättebra t ex:
Med allt det sagt så har jag full förståelse för om folk som inte är marknadsföringsnördar eller genusintresserade inte sitter och analyserar budskapen och därmed missar medvetenheten. Jag förstår också personer som är medvetna men har internaliserat normerna och därför ändå väljer som producenterna av produkterna vill och lägger massor av pengar på det. Och de som väljer som man "ska" trots att de inte ens tycker att det är finast, för att det är för jobbigt att vara en del av en liten grupp som går emot strömmen. (Det jag har låg tolerans för är folk som har internaliserat normen och öppet försöker tvinga in andra i ledet.) Det är bara så jäkla ledsamt att se. Men jag kommer inte på något sätt att hitta pengar för att uppmuntra folk att låta bli att köpa, så det lär inte ändras genom reklam i alla fall.
Tillägg: Ser att det blev en textvägg. Tänker inte be om ursäkt.