Har du några vetenskapliga bevis för det påståendet?
Snart 60, använder inga hudvårdsprodukter, men saknar rynkor eller andra hudproblem.
Det är genetik som avgör. Det är reklam som säljer hudvårdsprodukter. Någon behöver antagligen använda någon sorts hudvårdsprodukter, en del får hudproblem av hudvårdsprodukter, de allra flesta behöver inte använda något, men känner sig tryggare genom att använda diverse produkter.
Det är inte bara tecken på rynkor som visar hudens åldrande. Rynkor är faktiskt det som är minst farligt. Solskador är mycket värre och de kanske du inte ens ser i tid.
Här kommer några exempel på huden åldrande - OBS! Det behöver inte vara negativt på nått sätt. Om man upplever det som ett problem är ju högst individuellt.
- Glåmig hy
-Ojämn hudton
-Pigmentfläckar
-Rodnad
- Förstorade porer
- Ojämn hudstruktur
- Bekymmersrynkor
- Kråkfötter
- Rynkor under ögonen
- Rynkor ovanför munnen
- Slapp hy (brist på elasticitet)
Åldrandet beror både på interna faktorer och externa faktorer:
Interna faktorer
- Produktionen av kollagen och elastin saktar ner
- Minskad cellomsättning
- Fuktförlust
- Skörare hud
- Fria radikaler samlas i cellerna
Externa faktorer
- Sol
- Miljöföroreningar
- Dåliga matvanor
- Rökning
- Stress
- Temperaturförändringar
- Torr inomhusmiljö
Det hudvården gör är att man kan påverka upp till 80 % av sin huds åldrande. Genom att hudvården:
-Optimerar fuktnivåer
- Balanserar huden
- Neutraliserar fria radikaler
- Förebygger och motverkar ålderstecken.
Som du ser är det mycket som påverkar hur huden åldras. Visst att gener påverkar - men inte så mycket som man vill tro.
Om man sedan vill lägga ner tid och pengar på hudvårdsprodukter är ju upp till var och en. Jag märker jättestor skillnad på min hy, men du vet inte hur jag ser ut, du vet inte vad jag har för hy eller vad jag har för problemområden.
Det som är ett problem för mig behöver inte vara ett problem för dig! Dock finns det vetenskap kring huden och det finns de som har betydligt större problem än lite rynkor rent medicinskt. Dock ska man inte förringa en person som upplever att åldersrelaterade rynkor är ett problem.
/Lizzie