Skönhet och pengar!

Här kostar en vanlig klippning ca600kr hos typ alla frisörer i stan...
Elevklippning brukar kosta 400kr...
Så jag blir också helt chockad när jag läser om såna väldigt billiga priser...

Jag vet minst tre ställen i stan där man kan få en klippning för under 300 kr, oavsett hårlängd. Visst finns det dyrare ställen också.
Har nog aldrig reflekterat över att det skulle vara ovanligt billigt :o

Har du några vetenskapliga bevis för det påståendet?

Snart 60, använder inga hudvårdsprodukter, men saknar rynkor eller andra hudproblem.

Det är genetik som avgör. Det är reklam som säljer hudvårdsprodukter. Någon behöver antagligen använda någon sorts hudvårdsprodukter, en del får hudproblem av hudvårdsprodukter, de allra flesta behöver inte använda något, men känner sig tryggare genom att använda diverse produkter.

Det är inte bara tecken på rynkor som visar hudens åldrande. Rynkor är faktiskt det som är minst farligt. Solskador är mycket värre och de kanske du inte ens ser i tid.

Här kommer några exempel på huden åldrande - OBS! Det behöver inte vara negativt på nått sätt. Om man upplever det som ett problem är ju högst individuellt.
- Glåmig hy
-Ojämn hudton
-Pigmentfläckar
-Rodnad
- Förstorade porer
- Ojämn hudstruktur
- Bekymmersrynkor
- Kråkfötter
- Rynkor under ögonen
- Rynkor ovanför munnen
- Slapp hy (brist på elasticitet)

Åldrandet beror både på interna faktorer och externa faktorer:
Interna faktorer
- Produktionen av kollagen och elastin saktar ner
- Minskad cellomsättning
- Fuktförlust
- Skörare hud
- Fria radikaler samlas i cellerna

Externa faktorer
- Sol
- Miljöföroreningar
- Dåliga matvanor
- Rökning
- Stress
- Temperaturförändringar
- Torr inomhusmiljö

Det hudvården gör är att man kan påverka upp till 80 % av sin huds åldrande. Genom att hudvården:
-Optimerar fuktnivåer
- Balanserar huden
- Neutraliserar fria radikaler
- Förebygger och motverkar ålderstecken.

Som du ser är det mycket som påverkar hur huden åldras. Visst att gener påverkar - men inte så mycket som man vill tro.

Om man sedan vill lägga ner tid och pengar på hudvårdsprodukter är ju upp till var och en. Jag märker jättestor skillnad på min hy, men du vet inte hur jag ser ut, du vet inte vad jag har för hy eller vad jag har för problemområden.

Det som är ett problem för mig behöver inte vara ett problem för dig! Dock finns det vetenskap kring huden och det finns de som har betydligt större problem än lite rynkor rent medicinskt. Dock ska man inte förringa en person som upplever att åldersrelaterade rynkor är ett problem.

/Lizzie

Stor del genetik spelar in i rynkförekomst eller inte. Jag har bra antirynkgener och dricker mycket vätska och äter bra mat, har inte använt den typen av hudvårdsprodukter mer än provat på nån gång, är ofta och gärna i solen och har dessutom rökt i 30 år och ändå är jag tämligen förskonad från rynkor och får ofta höra att jag ser ut att vara 12-15 år yngre och har väldigt len hud.

Så nja, det där är nog en sanning med modifikation det.

Genetiken finns där - självklart! Dock kan man påverka hudens åldrande genom att påverka de interna och externa faktorer som påverkar hudens åldrande.

Man kan - men man behöver inte. Om man inte är intresserad så är det helt OK. Likaväl som alla inte är intresserade av designerkläder och det är OK :)

/Lizzie

@lizzie Jag tror att det som efterfrågades var forskning på att hudvårdsprodukter skulle vara nödvändigt/effektivt mot hudens åldrande, inte att huden åldras.

Aha! Jag läste för snabbt ;) . Nu håller inte läkarvetenskapen på att forskar om hudvårdsprodukter. De har fullt upp med att forska om hudsjukdomar ;)

https://se.oriflame.com/beautyedit/health-beauty/perfect-chemistry-the-people-behind-our-products

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?art=363&tem=1

https://www.bravardag.se/skonhet/hudvard/artikel/huden-ar-sjalens-spegel

http://www.halsosidorna.se/HudochHar.htm

/Lizzie

Genetiken finns där - självklart! Dock kan man påverka hudens åldrande genom att påverka de interna och externa faktorer som påverkar hudens åldrande.

Man kan - men man behöver inte. Om man inte är intresserad så är det helt OK. Likaväl som alla inte är intresserade av designerkläder och det är OK :)

/Lizzie
Men nu har du skrivit så många gånger om vad som påverkar huden. Jag börjar ju också bli nyfiken på källa. Har du någon källa?

Edit: såg att du skrivit

Oriflame är ett företag som säljer produkter.
Sund.nu är nättidning. Vad deras kunskaper och syfte är framgår inte.
Bra vardag.se är grundad av Procter & Gamble, ett företag som också vill sälja produkter.

Har du några oberoende källor som inte är företag som vill sälja produkter? En sida såsom Sund ovan är inte automatiskt en källa för att det finns på nätet.

Jag var och gjorde slingor för någon vecka sedan och höll på att få en chock när jag skulle betala, klipp plus slingor gick på 850kr. Hade räknat med 1300-1500kr. Jag funderar på hur de får ihop ekonomin.

Det där är ju olika! För att citera en god vän: "är man snygg så är man glad" ;)
Alltså skämt å sido. Jag tror inte att man ska generalisera som så att de som intresserar sig för skönhet/estetik/mode har dåligt självförtroende eller en önskan att passa in.
Jag har personligen inget större intresse av att smälta in, är inte speciellt ung heller och jag ser nog mode odyl som ett estetiskt intresse. Precis som att måla en tavla är jag intresserad av mode som estetiskt uttrycksmedel helt enkelt! :)
Nej det skrev jag inte heller jag akrev att det var så för mig personligen och att jag valde att prooritera annat i mitt liv. Vad andra väljer att prioritera lägger jag inga värderingar i. Jag tror inte heller att människor generellt som väljer att priritera detta har dåligt självförtroende eller en önskan att passa in
Jag skrev utifrån min personliga upplevelse inget annat.

Sist jag klippte mig var hos en kille med hyffsat nyöppnad salong utanför stan för 250 kr, och riktigt duktig är han med :).

Hej tjejer!
Hur mkt pengar lägger ni på skönhet/mode per månad?
Tack för svar!

Liiiiite pengar.
Köper schampo och balsam för drygt 300 kronor när jag behöver (har haft samma märke i ett par år nu), men när det gäller smink är det verkligen helt minimalt. Jag behöver förvisso en ny mascara snart, det är väl typ ett och ett halvt år sedan jag köpte min nuvarande.

Just nu köper jag typ inga kläder alls, jag är gravid så modet är ASTRÅKIGT, men köpte en klänning och två par skor från zalando för några veckor sedan.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej igen! Tänkte kolla med er om hur era matkostnader ser ut i genomsnitt per månad? Gärna ni som är ensamstående. Men ni andra får...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
6 367
Senast: Enya
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
740
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Goddag allvetande Buke. Jag blev så förvirrad idag, hjälp mig tack. Jo, vi har ett huslån, eller rättare sagt vi har tre huslån ett på...
Svar
13
· Visningar
812
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi hej! jag är en tjej på 15 år som vill tjäna pengar men vet inte riktigt hur? har ni några tips? :D
Svar
18
· Visningar
1 125
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama