Skola munnen

Sv: Skola munnen

kanske också belyser problematiken att kommunicera då en del sitter på "den sanna läran" - som dessutom är olika för många. Och värst blir det för dem som hårdnackat ska ha bekräftelse på att deras är den rätta och omvända de andra, oavsett..

..dessutom är de som inte förstår "okunniga"

som kronan på verket :o

Jag vet inte om jag upplever det så som du skriver faktiskt.

Och ibland är folk okunniga i bemärkelsen inte insatta :D
skojjar lite - Men där förstår jag vad du menar. faktiskt.

Sedan har väl varje människa sin sanning, eller sökande efter sanning/kunskap, och Monty Roberts måste ju tro på det han gör just nu.

Sedan är det ju stor skillnad att ha sin sanning för sig själv, eller pracka på andra sin sanning.

Det finns ju också användare som bara påpekar vad fel du har.

Jag tycker framförallt att det är roligt och intressant att lystna på andra även om man står enbit ifrån varandra tekniskt. Man har alltid ngt att lära av varandra, tycker det är tråkigt om en del inte orkar pga av allt gapflabbande.

Jag tycker de är en tillgång till min värld i alla fall. Egentligen tycker jag alla är en tillgång när vi diskuterar och inte gör en massa annat

Senast ändrad av en moderator:

Den röda boken kan ha varit Hilda Nelson "A man and his method". Handlar om Baucher och hans samtid (även belackare och vad de tyckte om Baucher)
Gast

nej - det är ju så pinsamt att jag glömde

Jean Froissard ?:crazy::confused::angel:

Fast hör nu, man kan visst diskutera barnaga ur perspektivet uppfostringsproblem och intressera sej för VAD som får människor att aga sina barn om man nu vill förebygga det.

Så inget är farligt eller fel att försöka förstå, faktikst, om igen, kunskap är inte farligt. Dessutom som vi också diskuterade handlar det om elitgymnaster (hästarna) och det akn göra viss skillnad mot vanliga hobby hästar, precis som en elitgymnast kan göra annat med sin kropp än jag kan:o

Det handlar om att vrida och vända på saker för att förstå, därmed inte sagt att jag nånsin skulle gå ut och rida in nosen till bringan, dels skulle ingen häst jag känner klara det, dels är nog inte metoden för ryttare som jag öht, dels ser det inte kul ut nej, för hästen.

Det där moraliska var väldigt viktigt för vissa att påpeka, en rädlsa för att nån skulle tro att man INTE var emot:rofl: Jag tyckte mest det var roande att tas för RK-förespråkare, jag vet ju vem jag är och hur jag tänker och rider och det räcker för mej.

Faktiskt anser jag att rädslan för att sätta sej in i det man är emot är lika farlig som annan fördomsfulllhet.....kunskap är positivt.

Så jag anser fortfarande att Lusidors citat kunde ha använts bla mot henne själv, dej och andra i liknande diskussioner (även djup o rund) och att det blir lite komiskt att perspektivet blir så olika beroende på vad man diskuterar.

Försöker alltså se fenomenet lite utifrån nu:idea:

Tillägg, glömde:

Fattar inte varför du får en massa pm om jag skriver dumheter....... pm-klubb, kanske :angel:? Ja det pm:as nog intensivt på några håll, ja.

Håller med om detta:

Jag tycker de är en tillgång till min värld i alla fall. Egentligen tycker jag alla är en tillgång när vi diskuterar och inte gör en massa annat

Om man håller sig till diskussionerna och inte HUR, som sagt.

Apropå: Jacko, ang clownmun, är jag nyfiken! Är det ett sätt att skola munnen eller är det en del av ngt annat? (Kanske ngn annan vet också?)

pja, låt mig räkna upp ett antal typiska trådämnen med läger från olika delar av bollplanen i det förunderliga fallet att du missat det.

1) tävlingsdressyr är djävulens kreation
2) AR är den sanna läran och vägen till frälsning
3) klassisk dressyr är den sanna läran och vägen till frälsning
4) barfota och bomlös är - " - "
5) tyska/franska/engelska eller gud-och-hans-fasters skola är - " - "
6) NH är - " -" - "
för att nämna ett fåtal exempel.

Förlåt, nu är jag privatperson och inget annat. Så HÄR känner JAG mig personligen ibland på "vanliga" dressyrforumet. Och då har ajag ändå en fot i alla läger... (Spindelkvinnan?)

1) AR är djävulens kreation
2) tävlingsdressyr är den sanna läran och vägen till frälsning
6) NH är - " -" - "

Så, jaaa...HUR,VAR och NÄR ska vi kunna samsas och försöka förstå varann????

Om jag erinrar mig rätt så var det väl i RK tråden som ditt fd. jag fick ta semester från Bukefalos på en rätt lång tid.

vad skumt att du fick så mkt pm med den frågeställningen dvs hur blinda folk var , då hela den tråden vad jag erinrar mig bestod av en ganska intressant tråd att försöka se vad som RK fantaster ö.h.t fick UT av konceptet - eftersom det tar vissa av dem till OS osv.... i den aspekten var det en vansinnigt intressant tråd, om än metoden ansågs hemsk och fruktansvärd, så var den fascinerande för mig i det att man försöker förstå vad det är som driver folk att använda den - och hur den fungerar. makabert - ja. men återigen - förmågan att iallafall sätta sig in så pass att man kan börja förstå - hur ngn annan tänker - är en nyttig aspekt oavsett. däri tyckte jag det var en fascinerande tråd som sagt. men vad jag erinrar mig så anledningen att den spårade ut var att många inte kunde förstå att man satte frågetecken och försökte fråga vidare/spekulera vidare - för att svaret enligt dessa skulle vara NEJ punkt SLUT och åter NEJ. Utan att ställa så värst mkt frågor - eller acceptera rakt av svaren som gavs på vissa frågor, punkt slut.

Senast ändrad:

Clownmunnen är väl isåfall ett tecken på avslappning mot handen?

Men då har ju hästen munnen stängd och bara suger på bettet, så då ser jag ingen likhet med clownmun = :) :confused:

Försöker förstå vad det kan vara, väntar på jacko eller annan som vet:idea:

Förlåt, nu är jag privatperson och inget annat. Så HÄR känner JAG mig personligen ibland på "vanliga" dressyrforumet. Och då har ajag ändå en fot i alla läger... (Spindelkvinnan?)

1) AR är djävulens kreation
2) tävlingsdressyr är den sanna läran och vägen till frälsning
6) NH är - " -" - "

Så, jaaa...HUR,VAR och NÄR ska vi kunna samsas och försöka förstå varann????

absolut Ingela! jag förstår det!
återigen så var listan inget försök att förkunna bibeln - det var en illustration av vanligt och frekvent förekommande inställningar. inget annat.
jag är väl införstådd med att det lika gärna kunde stå AR där.
jag skulle tänkt en extra gång och försökt få listan mera mångsidig just ur dressyr aspekten - men jag trodde jag gjorde ett skapligt jobb då jag inkluderade flera nationaliteter inklusive gud, ang. skolorna.

jag är med i dina synpunkter!

Men då har ju hästen munnen stängd och bara suger på bettet, så då ser jag ingen likhet med clownmun = :) :confused:

Försöker förstå vad det kan vara, väntar på jacko eller annan som vet:idea:
spekulationer:

en clown har ju ngr cm vitt runt munnen.. kanske endast det som avses?

Tillägg, glömde:

Fattar inte varför du får en massa pm om jag skriver dumheter....... pm-klubb, kanske :angel:? Ja det pm:as nog intensivt på några håll, ja.
Apropå: Jacko, ang clownmun, är jag nyfiken! Är det ett sätt att skola munnen eller är det en del av ngt annat? (Kanske ngn annan vet också?)

Vem har sagt att jag får pm om att du skriver dumheter???

Jag har redan berättat vad clownmun är
är man så nyfiken kan man ju söka på Dressyr eftersom jacko verkar ha tröttnat

eller läsa

Man kan tycka helt vitt skilda saker och ändå hålla sams - och utan att gå till personangrepp

eller borde kunna....

Alla kommer ändå aldrig att tycka lika, så att sysselsätta sig med att rätta de som tycker i ens ögon "fel" är ändå lönslöst

Peace - nu är det FREDAG

Vem har sagt att jag får pm om att du skriver dumheter???

Du skrev att

Jag fick en hel bunt med pm då den tråden gick som alla ställde samma fråga.
Är de helt blinda?????

Eftersom du var en av dem som vägrade tänka hur, bara NEJ! (moralen ja) så utgår jag ifrån att du fick pm om dem som ville försöka förstå, bla då om mej eftersom jag var en av dem. Enkel slutledning, min käre Watson:idea: Jag antar även att med den kommentaren du säger att du fick så tyckte man att bla jag skrev dumheter.....

Jag har redan berättat vad clownmun är
är man så nyfiken kan man ju söka på Dressyr eftersom jacko verkar ha tröttnat

eller läsa

Nja, du skrev detta:

Clownmun tror jag är en feldenkreis övning tror jag, egentligen är den smart - för den lär hästen att flytat vikten bak - och det kanske inte är helt fel om man dressyrar

Det säger mej inget om hur det går till och det var vad jag undrade.
Hur du vet att Jacko tröttnat vet jag inte, men hon kanske kan svara för sej själv:confused:

spekulationer:

en clown har ju ngr cm vitt runt munnen.. kanske endast det som avses?

Ingen aning:confused: Ja, kanske det. Fast då vet jag inte var feldenkreis kom in:confused:

Eftersom vi pratade om skola munnen kanske det hör hemma här:idea:

Hela den hara traden mynade ut i svammel och hastar med clownmunnar :devil: (sminkar man dom oxa?)

den sista som skrev nagot vettigt ar Gast, i alla fall i min mening :devil::devil:

I alla fall baucher var inte allt igenom ond aven om han blivigt valldigt kritiserad, har inte last hanns bok, maste hitta den pa engelska, laser inte franska :cry:

Han ar i alla fall mannen bakom utrycket leg with out hands and hands without legs.

Hans bojningar har jag hort talas om och sett ryttare trana dom i sin egen tappning, vilket har skett stillastaende med latta tygeltag for att stretcha ut hastens muskler runt ganacher nacke for att gora det lattare for hasten att ha huvudet i lod och att slapna av.
Med forklaringen, att pa visa hastar beroende pa deras konfirmation kan det behovas.

Hans bojningar har jag hort talas om och sett ryttare trana dom i sin egen tappning, vilket har skett stillastaende med latta tygeltag for att stretcha ut hastens muskler runt ganacher nacke for att gora det lattare for hasten att ha huvudet i lod och att slapna av.
Med forklaringen, att pa visa hastar beroende pa deras konfirmation kan det behovas.

Intressant! :idea:
Själv har jag ju (inte medvetet iaf) inte använt flexioner i sidled på det viset, snarare anpassat riktningen som tygel"kontakten" kommer ifrån beroende på vad man vill fokusera på. Förstår om sidledsflexionerna mer liknas vid rollkür.
Just att hästar kan behöva olika "hjälp" och stimulans från ryttaren beroende på exteriör och eventuella tidigare erfarenheter/problem, det är väl egentligen självklart :p sen verkar det vara rätt olika hur olika tränare tycker att man ska ge den hjälpen.

KL
Det jag sett av flexioner har varit som sagt på stillastående häster. Mjukt töjande och stretchande (kanske som den teknik kiropraktiker använder förutom att manipulera med "knyck" tror det kallas postisometrisk avslappning) av tex huvudet o halsen i sidled.

Att jämföra det med HF känns långsökt.
Att stillastående försöka lossa det som hindrar hästen från en korrekt hållning/avslappning i rörelse kan väl inte jämföras med att rida in hästen i en översträckning i trav och galopp.

Tråkigt att tråden som så många andra urartat i argumentationsteknik och ovesäntligheter. Vart tog de som har koll vägen. och då menar jag koll på det vi försöker diskutera. Att skola munnen...
Vore långt mer intressant att få höra de som läst på berätta än de som inte vet men vill diskutera en massa prata om annat.

Än en gång, i den här hörnan av forumet ska det väl vara roligt och lätt att få prata om den ridning man intresserar sig för, tex de gamla lärorna, utan influenser av den moderna tävlingsdressyren.

För att påstå att dagens dressyrstjärnor (hårt avlade extrema individer) ska sätta markören för hur det ska¨se ut och göras med alla normala hästar, det känns hårt och svårt.

Här på "barock" vill iaf jag se mer fokus på sundhet och lätthet än prestation. Det ska inte krävas en elitgymnast för att bära upp en ryttare med lätthet. Såklart för att utföra det som ska utföras i en GP, men om man inte intresserar sig för det, den intensiteten och mängden?!
Mallen borde inte behöva vara det explosiva uttryck man ser på gP.

Vackrare då är det att se en normal häst med lugn i blicken börja använda sin kropp optimalt, och ge ryttaren en upplevelse av att verkligen bli buren.

Och även jag är innerligt less på alla rullande gula smilisar....:crazy:

KL
Det jag sett av flexioner har varit som sagt på stillastående häster. Mjukt töjande och stretchande (kanske som den teknik kiropraktiker använder förutom att manipulera med "knyck" tror det kallas postisometrisk avslappning) av tex huvudet o halsen i sidled.

Att jämföra det med HF känns långsökt.
Att stillastående försöka lossa det som hindrar hästen från en korrekt hållning/avslappning i rörelse kan väl inte jämföras med att rida in hästen i en översträckning i trav och galopp.

citat: "Rollkur" is said to have been introduced by the French horseman Francois Baucher (1796-1893) but some claim Bauchers "suppling excercises" were only intended to be used on the standing horse, not when in motion.
http://horsesforlife.com/FEISymposium

är nog ingen som gör det heller? citatet jag hittade var noga med att nyansera det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 029
Senast: Fibusen
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 157
Senast: Hedinn
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 211
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar