Skola munnen

Sv: Skola munnen

Den växande underhalsen kommer om hästen "hänger på bettet". Har den inget att hänga på så måste den bära upp sig med musklerna på översidan av halsen.(förenklat uttryckt)
Allt beror ju som tidigare sagts på vilken referensram man har. Ser man till Baucher så var ju hans syfte att att få hästen lösgjord och självbärig. Flera på detta forum "roar" sig med att hänvisa till nätet och att Baucher skulle vara föregångare till rollkuren. Hmmmm läs hans böcker innan ni sätter likhetstecken med den moderna rollkuren och det som Baucher gjorde.
Det är över huvud taget ganska svårt att diskutera dessa saker när vi alla står på olika praktisk och teoretisk plattform, vi refererar hela tiden till vår egen erfarenhet som är väldigt olika.
Till de som inte har gjort det vill jag bara rekommendera att någon gång försöka få rida en häst som är skolad enligt de klassiska principerna så att ni får en bättre utgångspunkt till att förstå vad "de gamla stofilerna" sysslade med.
Gast

Då har du glömt att traditionerna lever vidare på Saumur (hyggligt många ryttare) och via Bartabas i Versaille men den stora massan gör det givetvis inte. Precis som i övriga världen. Och ska man resonera så så har givetvis den stora massan rätt eller?
50 billion flies can´t be wrong, eat shit.
Gast

Haha, nej det visste jag faktiskt :p Men som sagt, den stora massan gör det inte. Dock var jag osäker på om det var just klassisk FRANSK dressyr i dess rätta bemärkelse eller om de anammat någon annan variant av klassisk dressyr på Saumur.

Den växande underhalsen kommer om hästen "hänger på bettet". Har den inget att hänga på så måste den bära upp sig med musklerna på översidan av halsen.(förenklat uttryckt)
Allt beror ju som tidigare sagts på vilken referensram man har. Ser man till Baucher så var ju hans syfte att att få hästen lösgjord och självbärig. Flera på detta forum "roar" sig med att hänvisa till nätet och att Baucher skulle vara föregångare till rollkuren. Hmmmm läs hans böcker innan ni sätter likhetstecken med den moderna rollkuren och det som Baucher gjorde.
Det är över huvud taget ganska svårt att diskutera dessa saker när vi alla står på olika praktisk och teoretisk plattform, vi refererar hela tiden till vår egen erfarenhet som är väldigt olika.
Till de som inte har gjort det vill jag bara rekommendera att någon gång försöka få rida en häst som är skolad enligt de klassiska principerna så att ni får en bättre utgångspunkt till att förstå vad "de gamla stofilerna" sysslade med.
Gast

Hörrudu! :mad:
Du får gärna kalla mig DU och inte vissa! Att jag hänvisar till en artikel jag hittar omedelbart då jag gör ett sök på nätet för att ta reda på mer än jag vet, är väl inget du behöver skälla över? det är den sidan som kommer upp, och det är FEI:s rollkur utredning! det är inte mitt påhitt, och om det inte får tas upp med ett frågetecken runt det när jag inte är insatt i och inte förstår den skola ni diskuterar, ja då kan jag ju bara beklaga att ämnet tydligen är så känsligt. själv tycker jag det är mycket intressant, när man ser att det finns kopplingar i de flesta skolor, till liknande ursprungs källor och tekniker. vare sig skolan vill erkänna det eller är medveten om det eller ej.

Ta och skäll på FEI isåfall som skrivit en utredning och en artikel på nätet! Det är ju inte precis ngn liten privat blogg som nämnts som länk.

Jag som följer tråden tror nog att det inte var direkt DU som gjorde dig rolig.

Roligt om fler letar info om de gamla klassikerna!

En gång förut var det en diskussion om detta, på en amerikansk lista. Jag gick igenom och jämförde Baucher, "second manner" och det han kallar "ramener ultra" (Hans "first manner" var verkligen tufft, och anses av kännarna - som Racinet -vara Baucher innan han blev Baucher) med LAAG-DIEP-ROND = Sjef Janssens benämning på sin träningsmetod - det var ett antal punkter som skiljer. Framförallt att den är låg och djup, Hyperflexion alltså.

Ska se om jag hittar den gamla tråden! Jobbigt att leta rätt på källorna igen./:cool:

Nej för det var jag:idea: som tyckte det var lite lustigt faktiskt, det kan man inte komma ifrån, även om det skiljer sig i det du påpekar så fanns likheter och han var omdiskuterad, han också, det kan du inte komma ifrån. Eller så har andra kunniga fel:confused:

Sen är det väl ingen nu levande som vet hur "de gamla" och deras läror faktiskt såg ut irl, eftersom ingen var där.

Sorry om jag såg lite humor i det, alla måste inte tycka samma saker är roliga f ö . Jag tar ingen ställning i och med detta, bara konstaterar att med lite distans är det faktiskt inte mycket som är nytt under solen inom något område som har en flerhundraårig historia......

Som sagt - kul om fler letar info om klassikerna. Berikar ridlivet att fundera på vad de gjorde och hur de gjorde.....

- Jag har läst några samtida som kritiserar Baucher - riktigt duktigt!!Men det känns som viktigt att lära det man kan av historien. Den har ju en tendens att komma tillbaka. Tror förresten att Baucher endast gjorde stående flexions - iallafall ramener ultra. Också en skillnad mot Hyperflexion som görs i snabba tempon.

En elev till Baucher - Fillis for till Ryssland - och lärde upp de duktiga ryssarna - och de sen faktiskt Kyra K! genom Kizimov. Sånt är lite kul att se - tendenser och stilar och hur de flyttar mellan länderna. Spanien och Portugal har en annan skola än Frankrike/Tyskland - som ju båda vilar på Gueriniere. /:cool:

Nu gör jag något som folk tycker är så förbaskat larvigt, onödigt och meningslöst. Men det finns liksom inget annat som passar in här...

*Nickar instämmande* med Fredrik_ :bow:

Det kan inte vara så att det _Kan_ finnas saker inom ridning som du inte hört talas om innan, men som för den sakens skull inte behöver vara fel?

I all ödmjukhet - jag tycker bara diskussionen så snabbt blir hätsk - tänk om alla istället kunde vara lite mer öppna och intresserat fråga om det är något man inte hört talas om innan?

Bara för att just du (t ex) anser att om man får igång baken på rätt sätt blir munnen "skolad" samtidigt, behöver ju inte det betyda att det inte _finns_ fler nyanser i boken?

Jag ger mig inte in i grunddiskussionen öht, men jag tkr att många inlägg är väldigt intressanta! :bow:

Det kan inte vara så att det _Kan_ finnas saker inom ridning som du inte hört talas om innan, men som för den sakens skull inte behöver vara fel?

I all ödmjukhet - jag tycker bara diskussionen så snabbt blir hätsk - tänk om alla istället kunde vara lite mer öppna och intresserat fråga om det är något man inte hört talas om innan?

Bara för att just du (t ex) anser att om man får igång baken på rätt sätt blir munnen "skolad" samtidigt, behöver ju inte det betyda att det inte _finns_ fler nyanser i boken?

Jag ger mig inte in i grunddiskussionen öht, men jag tkr att många inlägg är väldigt intressanta! :bow:

Nu är du ute och super-cyklar.
Jag är inte ute efter rätt eller fel. Det är en ren förolämpning att du över huvud taget antyder det, då jag sätter än ära i att kunna se nyanser, diskutera objektivt om än kritiskt, och att dock ifrågasätta olika synvinklar. Snarare tycker jag att jag har varit mkt tydlig med att säga att jag inte känner till denna skolan, därav har jag hittat lite på nätet, och ställer frågor utifrån det.
dryg kommentar tycker jag från dig, när den dessutom är malplacerad. Jag tillhör INTE kategorin som påstår att jag kan, vet och anser bäst eller rätt om saker och ting, och det tycker jag att jag är ganska tydlig med i de flesta trådar jag blandar mig i.
Om du inte ger dig in i grund diskussionen är det kanske ytterligare onödigt att fälla kommentarer som du som sagt inte har vare sig rättvisa belägg för eller verkar ha läst igenom ordentligt. Det är en viss skillnad på att vara kritiskt ifrågasättande och rent ut sagt inskränkt förvissad om sin egen fullkomlighet.

Att jag hänvisar till en artikel jag hittar omedelbart då jag gör ett sök på nätet för att ta reda på mer än jag vet, är väl inget du behöver skälla över? det är den sidan som kommer upp, och det är FEI:s rollkur utredning! det är inte mitt påhitt, och om det inte får tas upp med ett frågetecken runt det när jag inte är insatt i och inte förstår den skola ni diskuterar, ja då kan jag ju bara beklaga att ämnet tydligen är så känsligt. själv tycker jag det är mycket intressant, när man ser att det finns kopplingar i de flesta skolor, till liknande ursprungs källor och tekniker. vare sig skolan vill erkänna det eller är medveten om det eller ej.

Inte familjär med skolan alls som sagt, men en snabb googling på Racinet, ger mig denna sida, :confused:

Senast ändrad:

Jag som följer tråden tror nog att det inte var direkt DU som gjorde dig rolig.

Roligt om fler letar info om de gamla klassikerna!

En gång förut var det en diskussion om detta, på en amerikansk lista. Jag gick igenom och jämförde Baucher, "second manner" och det han kallar "ramener ultra" (Hans "first manner" var verkligen tufft, och anses av kännarna - som Racinet -vara Baucher innan han blev Baucher) med LAAG-DIEP-ROND = Sjef Janssens benämning på sin träningsmetod - det var ett antal punkter som skiljer. Framförallt att den är låg och djup, Hyperflexion alltså.

Ska se om jag hittar den gamla tråden! Jobbigt att leta rätt på källorna igen./:cool:

Ja gärna! :bow:

Då ber jag om ursäkt! Jag har bildat mig min uppfattning utifrån en stor del av tråden, den var uppenbarligen fel!

Ja, jag har 8 inlägg in en tråd med 90 inlägg så "en stor del av tråden" är i detta fallet inte jag, och inte innehållet i dessa 8 inlägg heller måste jag vidhålla.

kL
var det inte folk som surrade om att hästen skulle se ut som en flinande clown? apropå att skola munnen.

kL
var det inte folk som surrade om att hästen skulle se ut som en flinande clown? apropå att skola munnen.

- Är det något speciellt du vill säga med det? Ingen i tråden har tagit upp den liknelsen förut. Är det din idealbild? Eller någon annans - vems?
Finns någon gammal liknelse om att hästen ska småle (Gast kommer säkert ihåg vem och vilket sammanhang) - kanske i bakgrunden till "Happy Athlete" FEIs senaste skapelse.... Jag tycker det låter mer passande, om man tänker lugnt tugga med sluten mun och "vitt läppstift" men inget överflöd av vit fradga./:cool:

WAY to go - girl....

Du skriver så bra saker - blir självklart!/:cool:

KL KL KL KL KL

Men det där är väl själva orsaken till att man pratar förbi varandra. Folk får en bild i huvudet, och andra har en helt annan bild i huvudet.

Själv gillar jag INTE PK's sätt att skola munnen, men för andra kan ju just den "termen" betyda ngt annat. olika skolor har ju olika syn på - hur "de vill ha hästen" - hur den skall svara för "bla" handen :angel:

Tex så kan ju "skola munnen" innefatta att hästen skall söka bettet- dvs följa efter handen framåt - och då blir det ju knappast någon underhals eller va?
och det var ju så denna diskussion började :angel:.........

.........att det inte är någon vits att försöka lossa vare sig atlas eller axis, före hästen söker sig framåt till bettet.

konstigare än så var det inte...

Ibland verkar det vara lite bråttom lixom....

Bortsett från det...

Så är det rätt viktigt att i umgänget med andra vara meveten om att den bild man har inne i sitt eget huvud - inte är

1. samma som andras
2. inte är mer objektiv än andras

INTE RIKTAT TILL ENSKILD ANVÄNDAre obs

Men Ingela , kan du inte nåla detta

Bara för att just du (t ex) anser att ...... behöver ju inte det betyda att det inte _finns_ fler nyanser i boken?

Sedan skall jag erkänna en sak till Jacko.

När jag började här så trodde jag det - fixade man bak så fixade sig resten:o:o :o

Sedan fick jag bakläxa:crazy:

Och sedan har både jag, och även andra gjort bort sig med en viss regelbundenhet, så världen är nog bra mycket större än man tror:(

skrattar bäst som skrattar sist är ett bra motto

- Är det något speciellt du vill säga med det? Ingen i tråden har tagit upp den liknelsen förut. Är det din idealbild? Eller någon annans - vems?
Finns någon gammal liknelse om att hästen ska småle (Gast kommer säkert ihåg vem och vilket sammanhang) - kanske i bakgrunden till "Happy Athlete" FEIs senaste skapelse.... Jag tycker det låter mer passande, om man tänker lugnt tugga med sluten mun och "vitt läppstift" men inget överflöd av vit fradga./:cool:

Clownmun tror jag är en feldenkreis övning tror jag, egentligen är den smart - för den lär hästen att flytat vikten bak - och det kanske inte är helt fel om man dressyrar

Föresten kommer den ur den franska skolan att skola munen....
har läst om den i den röda boken ( minns ej författare, men franska skolan....)

verkar som vi har lite olika tider här :angel:

Natti

Senast ändrad av en moderator:

INTE RIKTAT TILL ENSKILD ANVÄNDAre obs

Men Ingela , kan du inte nåla detta

OCh då hoppas jag ALLA läser och tar till sig :o Det där om att bara för att man inte själv vet eller kan så behöver det inte vara fel......

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 029
Senast: Fibusen
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 157
Senast: Hedinn
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 211
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar