Skola munnen

Sv: Skola munnen

Det kan inte vara så att det _Kan_ finnas saker inom ridning som du inte hört talas om innan, men som för den sakens skull inte behöver vara fel?

I all ödmjukhet - jag tycker bara diskussionen så snabbt blir hätsk - tänk om alla istället kunde vara lite mer öppna och intresserat fråga om det är något man inte hört talas om innan?

Bara för att just du (t ex) anser att om man får igång baken på rätt sätt blir munnen "skolad" samtidigt, behöver ju inte det betyda att det inte _finns_ fler nyanser i boken?

Jag ger mig inte in i grunddiskussionen öht, men jag tkr att många inlägg är väldigt intressanta! :bow:
Om man bara har synpunter på HUR det diskuteras i trådar-kan man delta aktivt istället o se hur lätt det är när vissa metoder blir mer o mer obegripliga.
vi vet att du kör clownmunnen.:) undrar varför du inte lägger in om detta för att tillföra tråden ngt vettigt:confused:

Att terminologin inte uppfattas lika är helt förståerligt.

Vad är vitsen att inte försöka komma fram till något vettigt- som åtminstone LÅTER logiskt.

Då kan man hävda att den bästa metoden är att såga hästen ordentligt så att den inte törs ta ngt stöd- fri från handen o en häst som inte vågar gå. Voilá- munnen färdigskolad.

Är lite sur idag- onda ögat:cry:

*Knapplån*

Jag gjorde så här http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=737908 för att det inte ska bli för många nålade trådar... :bow:

Tycker nog du kan lägga till detta också då:

Om man bara har synpunter på HUR det diskuteras i trådar-kan man delta aktivt istället

Jag tycker fö inte att tonen är så hätsk, det diskuteras helt enkelt, varken mer eller mindre och det är väl diskussionsforum till för.

Man kan ju inte falla i gråt så fort nån säger emot en och tycka att stämningen är hätsk och alla är dumma:( Vi är ju ändå vuxna människor.

Nu hade jag också synpunkter på hur :o

Jacko: kan du berätta om det där med clownmun, det läter ju som om det passar i tråden?

men grejjen är ju att det inte är VI som diskuterar oss fram till olika systems terminologi. Och deffinitvt inte här:crazy:

De olika systemen fanns ju innan vi föddes, vår uppgiftär ju att först sätta oss in i terminologin, sedan kan vi diskutera ridning.

och då kan vi diskutera _ridning_, och hoppa över resten.....

men grejjen är ju att det inte är VI som diskuterar oss fram till olika systems terminologi. Och deffinitvt inte här

De olika systemen fanns ju innan vi föddes, vår uppgiftär ju att först sätta oss in i terminologin, sedan kan vi diskutera ridning.

och då kan vi diskutera _ridning_, och hoppa över resten.....
Präsis!
En sak att ha bevittnat aktivt med ärlig avsikt att förstå, provat och känt att , nä, det känns inte som min väg att vandra. Jag provar nästa!
Att i stället säga, jag stöp över ett citat eller en bild på den eller den gamle mästaren, och jag vet inte varför dom gör som dom gör, tänker inte ta reda på det, men det ser skitkonstigt och fel ut.. Det skapar en dålig stämning i alla diskussioner.

Ofta kan en metod eller filosofi verka obegriplig ända tills man kämpat sig igenom all fakta, ärligt o med självkritisk inställning testat och börjat förstå den innersta kärnan av vad som menas, då först, kan man kanske fatta poängen. Svårt att i korta inlägg ge insikter om något annorlunda och till synes konstigt.
Kräver studier!!

Att i stället säga, jag stöp över ett citat eller en bild på den eller den gamle mästaren, och jag vet inte varför dom gör som dom gör, tänker inte ta reda på det, men det ser skitkonstigt och fel ut.. Det skapar en dålig stämning i alla diskussioner.

du kan också vända på slanten och säga att "den och den gamle mästaren skapade en skola för xxxx år sen, och därför är det så det är, den skolan har funnits i all evighet och därmed är det den som gäller, tänker inte ta reda på om det finns andra möjligheter heller".

Ofta kan en metod eller filosofi verka obegriplig ända tills man kämpat sig igenom all fakta, ärligt o med självkritisk inställning testat och börjat förstå den innersta kärnan av vad som menas, då först, kan man kanske fatta poängen. Svårt att i korta inlägg ge insikter om något annorlunda och till synes konstigt.
Kräver studier!!

:rofl::rofl::rofl: Det är så roligt ibland hur saker och ting kan vända, beroende på ämne.

Det var ju ovanstående som inträffade i RK-tråden när vi var några som försökte förstå medan andra bara skrek att vi var för RK:devil:

Samma med djup o rund där bla du borde ha läst ditt eget ovanst. inlägg:rofl::rofl:

Att försöka förstå något är aldrig fel, oavsett vad, kunskap är inte farlig:idea:

Senast ändrad av en moderator:

du kan också vända på slanten och säga att "den och den gamle mästaren skapade en skola för xxxx år sen, och därför är det så det är, den skolan har funnits i all evighet och därmed är det den som gäller, tänker inte ta reda på om det finns andra möjligheter heller".
Och vem har den inställningen??
Här diskuteras väl en hel massa skolor och mästare, som har sina egna vinklingar på ridningens frågeställningar och problem.
Vem påstår att en väg är den allena rådande??

Vill bara få ett trevligare diskussionsklimat, där alla törs ganska smal humor.

Och vem har den inställningen??
Här diskuteras väl en hel massa skolor och mästare, som har sina egna vinklingar på ridningens frågeställningar och problem.
Vem påstår att en väg är den allena rådande??

Vill bara få ett trevligare diskussionsklimat, där alla törs ganska smal humor.

pja, låt mig räkna upp ett antal typiska trådämnen med läger från olika delar av bollplanen i det förunderliga fallet att du missat det.

1) tävlingsdressyr är djävulens kreation
2) AR är den sanna läran och vägen till frälsning
3) klassisk dressyr är den sanna läran och vägen till frälsning
4) barfota och bomlös är - " - "
5) tyska/franska/engelska eller gud-och-hans-fasters skola är - " - "
6) NH är - " -" - "
för att nämna ett fåtal exempel.

Den röda boken kan ha varit Hilda Nelson "A man and his method". Handlar om Baucher och hans samtid (även belackare och vad de tyckte om Baucher)
Gast

Vilket bara visar att alla har sina egna erfarenheter och åsikter.
Länge leve demokratin men väl bevare oss för politiker som inte har djupgående kunskaper utan går på skvaller och hörsägen.
Tror att det var Monty Roberts som har sagt att "this is my way today, if your way is a better way it will be my way tomorrow" med reservation för felcitering.

pja, låt mig räkna upp ett antal typiska trådämnen med läger från olika delar av bollplanen i det förunderliga fallet att du missat det.

1) tävlingsdressyr är djävulens kreation
2) AR är den sanna läran och vägen till frälsning
3) klassisk dressyr är den sanna läran och vägen till frälsning
4) barfota och bomlös är - " - "
5) tyska/franska/engelska eller gud-och-hans-fasters skola är - " - "
6) NH är - " -" - "
för att nämna ett fåtal exempel.

Du glömde

7) tävlingsdressyr är den sanna läran och vägen till frälsning

;):p

Tror att det var Monty Roberts som har sagt att "this is my way today, if your way is a better way it will be my way tomorrow" med reservation för felcitering.

:bow: :bow:
Det är såhär jag ser det! Men givetvis behöver man få upplevelser/motiveringar som är starka nog för att man ska inse att det är en bättre metod.
Tycker det är väldigt intressant hur en gammal kompis och jag har influerat varandra sen vi blev bekanta för ca 11 år sedan (då var vi inne på HELT olika saker/inriktningar och det har vi också varit till och från under tidens gång) tycker det är kanon att argumentera och diskutera, och vara tillräckligt intresserad för att ta reda på fakta, och därefter eventuellt ändra ståndpunkt beroende på vem som faktiskt hade bäst motivering :p
Man ger sig sällan "utan en diskussion" men kanske det sätter igång kugghjulen till nästa diskussion :angel:

Vilket bara visar att alla har sina egna erfarenheter och åsikter.
Länge leve demokratin men väl bevare oss för politiker som inte har djupgående kunskaper utan går på skvaller och hörsägen.

kanske också belyser problematiken att kommunicera då en del sitter på "den sanna läran" - som dessutom är olika för många. Och värst blir det för dem som hårdnackat ska ha bekräftelse på att deras är den rätta och omvända de andra, oavsett..

..dessutom är de som inte förstår "okunniga"

som kronan på verket :o

"this is my way today, if your way is a better way it will be my way tomorrow" med reservation för felcitering.

Ja det var alldeles utmärkt och om alla här levde efter det skulle det kanske inte bli låst i en enda diskussion:cool:

Totola:
Man ger sig sällan "utan en diskussion" men kanske det sätter igång kugghjulen till nästa diskussion :angel:

Ja det vore ju väldigt bra om det är så!:idea: Faktiskt ofta irl tycker jag det är så.

haha, när jag var 12 så var min inrikting:

galoppera fort och länge :D

...ooops, och är fortfarande ;)

Men skillnaden i RK tråden var att det var ett etiskt ställningstagande, och inte ett ridtekniskt.

Rollkuren är för många lika mycket abuse, som att aga barn.

Och ser man det så, så vill man ju heller inte diskutera syftet, liksom man inte diskuterar syftet med barnaga.

Jo man kan diskutera syftet, men ser kanske lite olika på vad syftet är då.

Man ser helt enkelt vädligt olika på världen.

Jag fick en hel bunt med pm då den tråden gick som alla ställde samma fråga.
Är de helt blinda?????

Vi ser helt enkelt världen på olika sätt.

Vi har olika gränser för hur vi tycker det är okey att bete sig - både mot andra människor och mot djur.

Människor är olika, man kan respektera varandra för det

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 029
Senast: Fibusen
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 157
Senast: Hedinn
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 211
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar