Skola munnen

Sv: Skola munnen

Jag brukar tänka att konst är till för att brukas. Alltså om någon betraktare "använder" konsten, om den får betraktaren att reagera/agera, då har den en funktion - för den betraktaren. Att det verket kanske inte funkar i ett annat sammanhang (tex för en ursprungsstam på Borneo)pga andra koder/språkliga attribut, är ju självklart.
Men för de flesta finns ju begreppen bra - dålig konst.
Upplevelsen av att betrakta ett ekipage är ju färgat av ens egna förkunskaper, etc

nej - det är ju så pinsamt att jag glömde

Jean Froissard ?:crazy::confused::angel:

Jag får visserligen ihop Jean Froissard med det du pratar om, men inte med ngn röd bok ;) Finns ett kapitel i hans 'Classical Horsemanship for Our Time' som heter 'Flexions', i vilket han tar upp vad skola munnen betyder för honom. Kanske det du tänker på?

folk = jag
jag surrade inte - jag nämnde en övning. Den används bl a inom vissa franska ridinstitut.

Jag är inte intresserad av att förklara den. Är man intresserad kan man studera själv.

Men varför inte då ??
Vad taskigt för oss som är intesserade :cry: kanske är det bättre att inte nämna saker man inte vill diskutera :idea:

Vad som är konst eller ej kan man debattera i all oändlighet, vad det än gäller.

naa det ar ju just det man inte kan, konst har riktlinjer som allting annan. Visst kan vi okuniga diskuttera, ar mitt upp och nedvanda badkar i tragarden konst? Nej.. Ar ett upp och nedvant badkar pa ett museum som blivigt uppoch nedvant av en konstnar konst? Manga skulle saga nej,, men det fyller i alla fall kriterierna for kont 1 det platsar pa ett museum 2 det ar gjort av en konstnar 3 det har inget syfte.

Sen nar "konsten" ar inom konstens ramar sa kan man ju diskutera det hela..

Fast man kan ju saga att det inte ar en skulputr och inte heller maleri, sa om vi later konstnaren mala nagot pa badkaret sa fyller det plotsligt det kriteriet oxa..

Och sa later vi nagon mala pa det uppochnedvanda badkaret i din tragard gor det badkaret till konst.

Naa med allt det hara svamlet vill jag bara saga att det inte ar upp till betraktaren vad som ar konst, det behover oxa fylla kriterier. DEt ar bara att prata med nagon som last konsthistoria el som ar konstnar. De kan nog forklara for dig varfor konst inte ar samma sak som design osv..

sen sa vad du eller vad jag tycker om det hela spelar ingen roll. Det ar bara asikter som andra, tex att brunt ar fult,

smaken ar som baken, delad, fast deta handlar inte om smak

Jo det handlar om smak. Jag är i min fulla frihet att bestämma vad JAG ser som konst och det är du också. Det blir en lek med ord bara alltihop, även det du skriver.

Konst med levande varelser inblandade dessutom, gör att det inte går att sätta en fast ram "när" eller inte det är konst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 029
Senast: Fibusen
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 157
Senast: Hedinn
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 211
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar