Skola munnen

Sv: Skola munnen

Men här har du FEL :mad:
Ett uttalande från dig som faktist är riktigt småsint och helt utan verklighetsförankring !
Jag skulle betona att tävlingsryttare har just hästens välbefinnande och glädje som mål eftersom vi har en domare som just bedömer lättheten och vi får ett officiellt kvitto på detta i bedömningen.

Angående det här med tävlingsdressyr så tror jag garanterat att det finns ryttare som ser ridningen som "konst" eller åtminstone många som prioriterar ridkänslan högt. Men på en tävling, handen på hjärtat - hur lätt är det att följa ridkänslan och hästen till den nivå att det blir "konst" i den bemärkelsen när det sitter en domare och dömer att hästen följer varje steg utifrån mallen (programmet)? :crazy: Inte så stora konstnärliga friheter! ;)
Det jag ser som kan förstöra är just att hästen måste vara extremt lydig och följa mallen som ryttaren (och programmet) sätter, inget utrymme för frihet eftersom det lätt blir en ovana, och inne på banan måste det sitta. För hög disciplin kan nog förstöra lite av "konst"-känslan vilket jag TROR kan göra det svårare för en högt satsande tävlingsryttare att falla in på konstlinjen.
Poängen med konst är ju också att vara skapande, nytänkande, kreativ, även om det är svårare att vara detta inom ridning än att göra skulpturer :angel: Kür, det tycker jag faller in mer på konst, förutom den biten att man fortfarande bedöms väldigt petigt utifrån en "mall" av hur domaren vill att det ska se ut.

Ser ridningen och tävlande som just KONST då jag först får balansera en träning till styrka för att sen kunna rida med mycket små hjälper med en häst som är stolt över sin uppgift !
Blir stolt över en ridning som gör mig delaktig i den dans i lätthet jag och min häst delar !

Ser du det som konst så är det konst. Fast kanske inte ur den allmänna defenitionen :p just dressyrTÄVLINGAR tycker jag personligen omöjligt kan vara konst, men ridningen i övrigt - ridkänslan, kan vara konst precis som du säger - för att det känns som en dans.
Jag kan uppleva mina stunder av "dans" trots att jag inte kommit särskilt långt med hästen ur tävlingsperspektiv (eller något perspektiv för den delen! :p ) och då är det lika mycket konst för mig som för vilken konstnär som helst.

Ett annat problem jag kan uppleva är att om det ska se ut på ett visst sätt - då kan känslan bortprioriteras. Det är på grund av detta jag inte ens strävar mot dressyrtävlingar, av rädsla för att prion hamnar på "fel" saker. Om det KÄNNS rätt, och det känns som att hästen har delat med sig av sig själv, då skiter jag fullständigt i hur en domare skulle se på saken. Kan tänka mig att många AR-ryttare delar den uppfattningen. För mig går det inte att förena med en yttre bedömning utan att jag skulle riskera att behöva prioritera bort min känsla och min anpassning av ridningen för hästen. För att jag vill ha en bra ridkänsla NU inte när jag börjar komma upp till LA-MSV nivå om hästen ens skulle klara det! ;)

En allmän fråga ...kan man inte tävla iom att man rider klassiskt enligt folk på detta forum ?

Jo, självklart.
Men eftersom man i regel individanpassar trappan mer så kanske man skulle hoppa in redan på LA-nivå innan man känner sig färdig för att tävla :p så känner jag iaf, allt måste sitta utan att man känner att man behöver pressa hästen, att man ska kunna rida lika "fritt" som man gör hemma, att det känns enkelt för hästen. Eller bara för att det är kul att komma ut och tävla.
Det är på låg nivå jag tycker det är svårast att kombinera "tävlingsdressyr" och AR-tänket. Sen beror det säkert på vilken typ av häst man har. Jag har ju t ex inte ens börjat träna galoppen än för att jag vill bygga upp mer styrka, bättre balans och mental avslappning ( = befästa trav och skritt) innan jag jobbar med galoppen, för att ge hästen en ärlig chans att få bra galopp istället för att traggla halvkass galopp. Eftersom galopp logiskt sett borde vara betydligt svårare för hästen än trav. Vid det laget hästen lär sig en bra galopp och kunna hålla den såpass bra att man kan börja med längningar t ex så kanske vi redan kommit igenom travskolor, piaff eller halva steg, skänkelvikningar osv och på den nivån "borde" den egentligen redan kunna förvänd galopp :rofl: men har man en häst som har lätt för sig inom dressyren och inte behöver individanpassas går det säkert lättare att kombinera med tävling.

Tror dock fortfarande det blir betydligt svårare att vara högt satsande dressyrryttare och hålla samma prio på känsla/individanpassning utan att falla i fällan för hur det "ska vara/ska se ut" kombinerat med konstnärligheten, även om det teoretiskt sett såklart går.

Angående det här med tävlingsdressyr så tror jag garanterat att det finns ryttare som ser ridningen som "konst" eller åtminstone många som prioriterar ridkänslan högt. Men på en tävling, handen på hjärtat - hur lätt är det att följa ridkänslan och hästen till den nivå att det blir "konst" i den bemärkelsen när det sitter en domare och dömer att hästen följer varje steg utifrån mallen (programmet)? :crazy: Inte så stora konstnärliga friheter! ;)
Det jag ser som kan förstöra är just att hästen måste vara extremt lydig och följa mallen som ryttaren (och programmet) sätter, inget utrymme för frihet eftersom det lätt blir en ovana, och inne på banan måste det sitta. För hög disciplin kan nog förstöra lite av "konst"-känslan vilket jag TROR kan göra det svårare för en högt satsande tävlingsryttare att falla in på konstlinjen.
Poängen med konst är ju också att vara skapande, nytänkande, kreativ, även om det är svårare att vara detta inom ridning än att göra skulpturer :angel: Kür, det tycker jag faller in mer på konst, förutom den biten att man fortfarande bedöms väldigt petigt utifrån en "mall" av hur domaren vill att det ska se ut.

Jag vet inte riktigt om du tävlat öht för denna beskrivning känner jag absolut inte igen.
Just "konsten" är att kunna rida under en pressad och för hästen ovanlig miljö med den exakthet ett program måste få ekipaget att samverka. Om "konsten" och då speciellt lätthet, lösgjordhet försvinner blir du neddömd...

Sen tycker jag att det moment där du måste följa en viss programpunkt är mycket svårt och avgörande hur lydig hästen är och hur skicklig du är som ryttare.
Man måste kunna träna högre hemma för att hästen med gott självförtroende kan utföra momenten vid tävling.

Att en hög diciplin kan förstöra får du nästan utveckla hur du menar för det förstår jag ej...

Att Küren är en mera konstnärlig form av tävling stämmer bra....en bedömningspunkt är just "konstnärliga intrycket" :idea:

Ett annat problem jag kan uppleva är att om det ska se ut på ett visst sätt - då kan känslan bortprioriteras. Det är på grund av detta jag inte ens strävar mot dressyrtävlingar, av rädsla för att prion hamnar på "fel" saker. Om det KÄNNS rätt, och det känns som att hästen har delat med sig av sig själv, då skiter jag fullständigt i hur en domare skulle se på saken. Kan tänka mig att många AR-ryttare delar den uppfattningen. För mig går det inte att förena med en yttre bedömning utan att jag skulle riskera att behöva prioritera bort min känsla och min anpassning av ridningen för hästen. För att jag vill ha en bra ridkänsla NU inte när jag börjar komma upp till LA-MSV nivå om hästen ens skulle klara det!

Men kraven är jö bara beroende på samlingsgrad = form och renhet, takt när det gäller gångarter :confused: inte att det skall se ut på ett visst sätt.
Titta bara på passagen ....hästarna måste göra det olika pga de olika rörelsemönster de har bara takt, renhet och samling är densamma.

Slutligen...har du själv tävlat ?

Nu blir det tokigt igen iom att DU utgår från travarens galopp.

de flesta ridhästar har lätt för att galoppera o bär sig där lättare än i trav.

hästen bör tränas i ALLA sina gångarter regelbundet- likväl som man inte bara bör tölta på en islänning.

Jo, självklart.
Men eftersom man i regel individanpassar trappan mer så kanske man skulle hoppa in redan på LA-nivå innan man känner sig färdig för att tävla :p så känner jag iaf, allt måste sitta utan att man känner att man behöver pressa hästen, att man ska kunna rida lika "fritt" som man gör hemma, att det känns enkelt för hästen.

Men varför skulle man individanpassa mer inom AR ?

Jag vet inte riktigt hur du rider men jag "pressar" aldrig min häst och rider deffenitivt inte "fritt" :crazy: enkelt blir det för hästen när man styrketränar den i små mängder och öht tycker jag att en rätt tränad - skolad häst tycker om att arbeta och upplever inte att man pressar om man nu samlar en del för att kunna bygga styrka....det krävs återhämtning helt enkelt.

Det är på låg nivå jag tycker det är svårast att kombinera "tävlingsdressyr" och AR-tänket. Sen beror det säkert på vilken typ av häst man har. Jag har ju t ex inte ens börjat träna galoppen än för att jag vill bygga upp mer styrka, bättre balans och mental avslappning ( = befästa trav och skritt) innan jag jobbar med galoppen, för att ge hästen en ärlig chans att få bra galopp istället för att traggla halvkass galopp. Eftersom galopp logiskt sett borde vara betydligt svårare för hästen än trav. Vid det laget hästen lär sig en bra galopp och kunna hålla den såpass bra att man kan börja med längningar t ex så kanske vi redan kommit igenom travskolor, piaff eller halva steg, skänkelvikningar osv och på den nivån "borde" den egentligen redan kunna förvänd galopp :rofl: men har man en häst som har lätt för sig inom dressyren och inte behöver individanpassas går det säkert lättare att kombinera med tävling.

Varför är det svårt på låg nivå med AR ?

Traven är inget man behöver befästa annat än att hjälpa den med takten och liksidigheten.
Muskler sätts faktist enklast i galopp och skritt plus att det är lättare att få med ryggen i galopp.

Ut och cantra :idea:

Tror dock fortfarande det blir betydligt svårare att vara högt satsande dressyrryttare och hålla samma prio på känsla/individanpassning utan att falla i fällan för hur det "ska vara/ska se ut" kombinerat med konstnärligheten, även om det teoretiskt sett såklart går[/B

:confused:

Med all respekt, och jag säger inte att du rider tokigt eller har fel angreppspunkt. Men jag tror faktiskt att du och Totola pratar om varandra beroende på att ni har helt olika angreppspunkter, fokus och syfte med er ridning. Om man ser på tävling med AR-glasögon blir det inte bra. Detsamma gäller nog om man betraktar AR-ridning med tävlingsglasögon. Om man tävlar har man sitt sätt att rida och utveckla sig och om man ägnar sig åt t ex AR så har man sin. Det går nog inte att få full förståelse just för att man jämför äpplen och päron som Alex tidigare skrev. Det ligger något i det och därför är det inte heller intressant att jämföra allt i detalj.

Räcker det inte att ha en insikt om sina egen utveckling och milstolpar för sin egen del så man hela tiden är i utveckling ?!
Ser en risk att vara förmycket i historien....livet och kunskapen ligger i nutid.

Så en konstnär med en infödd talang blir aldrig just KONSTNÄR om h#n inte studerar ?

Nu sager du emot dig sjalv, om nagon ar en kostnar sa ar han en konstnar. Men det ar en lang vag att ga for att bli en konstnar. Vad tror du leonardo da vinci gjorde fore han malade sin mona lisa? Inte satt han pa dasslocket och malade streckgubbar, antagligen jobbade han hart sen liten alder som assistent at nagon duktig konstnar, torkade penslar och stadade upp skit. Sammtidigt som han studerade for sin mastare.

Men om man tar bort det forsta "konstnar" i din mening och ersatter det med "person", och ja ingen person blir konstnar utan att studera. Vilket inte betyder att han maste ga pa universitetet. DEt ar talang och hart arbete som gor en konstnar. Bara talang kommer man inte langt med.

Liknar för mig rappakalja då vi faktist har med en annan individ att samarbeta med....den individen - hästen styr mycket hur konstriktningen går då alla kräver en induviduell "ism" :idea:

Ohh ?? vem har uteslutigt hasten ur ridningen? Defenetift inte jag och inte i mitt inlagg

Men här har du FEL :mad:
Ett uttalande från dig som faktist är riktigt småsint och helt utan verklighetsförankring !
Jag skulle betona att tävlingsryttare har just hästens välbefinnande och glädje som mål eftersom vi har en domare som just bedömer lättheten och vi får ett officiellt kvitto på detta i bedömningen.

JO det har du ratt i, men latthet ar det samma sak som konst, var ar friheten i ett dressyrpogram? For att vinna en dressyrtavling pa hog niva hur maste din hast se ut? Det ska vara ett stort halvblod. Om man bara kan vinna dressyrpogram i hogaklasser pa halvblod var ar friheten och var ar konsten. Tavling ar tavling och det ar inget illa med tavling men alla vill inte rida 170 cm stora halvblod och alla vill inte tavla men de vill fortfarande fa ut mycket av sin ridning.

Ser ridningen och tävlande som just KONST då jag först får balansera en träning till styrka för att sen kunna rida med mycket små hjälper med en häst som är stolt över sin uppgift !
Blir stolt över en ridning som gör mig delaktig i den dans i lätthet jag och min häst delar !

Ja du kan se din ridning som konst, manga som gillar fotboll ser det oxa som en konst, det ar okej. Fast i och med den hara disskutionen sa gar vi mera in pa vad som akademiskt och traditionelt raknas som kont. Vilket ar maleri och skulptur aven arkitektur ingar. Vad de sager ar att konst ska platsa pa ett museum och maste vara skapat av en konstnar for att raknas som konst. Det kan ju vara lite svart att fa in arkitektur pa ett museum sa det ligger ju i grazonen men forr i tiden sa raknades det definitift som konst.

Och om du tanker pa spanska ridskolan, de traditionela skolorna i portugal, frankrike sa har du just vad jag pratar om,, ett museum, det ar vad de ar for de har bevarat de gammla tidernas traditionella ridning, sjalvklart med andringar men de haller sig till de gammla skolorna. Till skillnad fran dressyr pogram. som hela tiden utvecklas och forandras.

Kanske mer ödmjukhet i denna diskussion över andra och inte dra sin sanning om hur andra ska ställa sig inför sin KONST och kuskap :smirk:[/QUOTE]

Jag skriver inte om min sanning jag skriver hur man i akkademisk mening ser pa konst i alla fall enligt de undiversitet i "fine arts" vars laror jag kommigt i kontakt med genom vanner som studerat dar.

Sa aven genom deras laror faller ridning inom en grazon, och ifall tavlingsdressyr ar konst sa ar all sport en konst.

Skulle villja hora nagon sport superstjarna kalla sig for konstnar..:angel:

Senast ändrad:

Maste saga att Ewa-Lena har en god punkt i sitt inlagg.

Vi borde alla forsoka bytta glassogon med varandra, sa skulle allt bli lattare :idea: SE varandras synvinklar..

Och som axel sager allt blir tokigt om du tar en travare som exempel eftersom travaren har sa svart med galoppen, men om dressyrtavlingar var gjorda efter travarens kropp och mojligheter sa hade vara dressyrpogram satt relativt anorlunda ut. och da hade det blivigt tokigt istallet om man satt pa ett halvblod.

Men nu är travaren avlad för att kapplöpa i trav- inte ens en ridhäst.

Lika lite klarar ett halvblod av att konkurrera med travhästen på dens hemmaplan- vad den är avlad för.
Däremot finns det fullblod o korsningar som kan tävla på lika vilkor eller bara fungera som- ridhästar.

Men "i form" är ju när hästen jobbar rätt med sin kropp - för att bli hållbar som ridhäst.

En viss form intar man ju inte för att visa upp på tävling, formen kommer ju upp pga styrkan hos hästen och ju mer samling och styrka (och såklart mer utbildad) hästen har/är kan man också kliva uppåt i svårighetsgrad på tävling!!?!

Jag kanske har missat något helt i det du skriver, men jag tycker det låter helt som att du har missat vad "tävlingsdressyr" är för något - och vad den är till för.

Rätta mig gärna om jag har fel

Alla kan väl tävla om de vill. Det är ju upp till var och en. Men att nå någon tävlingsform på ekipagen är inte något mål i den träning jag ägnar mig åt. Tävlingsform menar jag med att få hästen att gå i sådan form att man får en massa poäng av dressyrdomare, en granskare som inte känner det specifika ekipaget och deras förutsättningar.

Man behöver absolut inte vara tävlingsmotståndare för att man rider AR eller annat. Men det kanske inte passar mig, den enskilda individen. Personligen har jag tävlat i vår klubb i år. Två starter och jag tycker inte att det är kul, tycker det är stressande. Jag tycker inte att det är kul att hoppa heller fastän jag har försökt uppskatta det.

Ofta är det skogs- och fritidsryttare som hittar en träningsform i AR (som jag nu känner till) där man inte har fokus på att hästen ska gå i en viss form som ska gälla för alla, som det faktiskt innebär när man tävlar och jämför sig med andra. Det betyder inte att man ser illa på de som tävlar.

Jag vet inte riktigt om du tävlat öht för denna beskrivning känner jag absolut inte igen.
Just "konsten" är att kunna rida under en pressad och för hästen ovanlig miljö med den exakthet ett program måste få ekipaget att samverka. Om "konsten" och då speciellt lätthet, lösgjordhet försvinner blir du neddömd...

Sen tycker jag att det moment där du måste följa en viss programpunkt är mycket svårt och avgörande hur lydig hästen är och hur skicklig du är som ryttare.
Man måste kunna träna högre hemma för att hästen med gott självförtroende kan utföra momenten vid tävling.

Att en hög diciplin kan förstöra får du nästan utveckla hur du menar för det förstår jag ej...

Att Küren är en mera konstnärlig form av tävling stämmer bra....en bedömningspunkt är just "konstnärliga intrycket" :idea:

Alltså, det du beskriver tycker jag är skicklighet snarare än konstnärlighet, det krävs SKICKLIGHET för att kunna rida bra under press och i mer stressad miljö, och stark disciplin. Men själva tävlingsmomentet i sig tycker jag inte har med konst att göra om man inte ser konst som samma sak som skicklighet :p vilket jag personligen inte gör utan snarare känslan av dans, skapande, och uppvisningen. Att hästarna skulle kunna gå sämre konstnärligt sett av för hög disciplin är för att hästarna nog behöver känna sig lite fria och som att de "leker" med ryttaren för att få maximal utstrålning. Då får man ibland bortprioritera full disciplin för att få denna "lekande" känsla.

Men troligen har vi lite olika definition på "konst" och det är inget fel med det eftersom konst kan vara så många olika saker. Tror som sagt själva tävlingsmomentet av att behöva göra allt i en mall (dvs utan konstnärliga friheter och att kunna anpassa till hästens fördel för att kunna ge maximalt av hästens utstrålning) men sen är det ju mycket träning utanför själva tävlingen.

Men kraven är jö bara beroende på samlingsgrad = form och renhet, takt när det gäller gångarter :confused: inte att det skall se ut på ett visst sätt.
Titta bara på passagen ....hästarna måste göra det olika pga de olika rörelsemönster de har bara takt, renhet och samling är densamma.

Slutligen...har du själv tävlat ?

Mjo... För det SKA se bra ut :p annars får man sämre poäng. Sen kan det såklart vara lite olika varianter på det hela. Och det ska vara enligt programmet. Ta som exempel - hästar klarar inte att gå med sin maximala bärighet (i piaff t ex) mer än några steg, i dressyren kan det vara ganska många piaffsteg vilket gör att man inte kan begära maximalt av hästen alla dess steg, blir den FÖR bra skulle man alltså bli nerdömd pga att hästen skulle bli trött innan stegen är slut. Bara ett exempel.

Om jag har tävlat eller inte känns ganska irrelevant för det här är bara mina spekulationer, mina teorier sas. Du ställde en fråga och jag försöker ge svar utifrån mina erfarenheter! ;)

Precis:bow:

OCh dessutom rider man inte hästen i samma form hela tiden hemma för att man rider i en viss form på tävling. En ryttare varierar formen under samma ridpass.

Om jag har tävlat eller inte känns ganska irrelevant för det här är bara mina spekulationer, mina teorier sas. Du ställde en fråga och jag försöker ge svar utifrån mina erfarenheter! ;)

Fast jag tycker DMs fråga är relevant, därför att du gör antaganden om tävlings dressyr, och har du då inte utövat tävlings dressyr själv så blir det svårt att tycka att du har belägg för dina påståenden. Ordet "dina erfarenheter" är ju inte ens applicerbart om du uttalar dig om tävlings dressyr utan att ha tävlat själv.

av samma anledning kommer jag inte med ngra påståenden om AR utan ställer frågor istället, då jag som sagt vet för lite om disciplinen.

KL KL KL

Problemet med tävlingsridningen är att man ska utföra en viss rörelse vid en viss punkt. Detta oavsett om det är optimalt för hästen att utföra rörelsen just då. Man får ge avkall på något eller bli djävulskt skicklig. Eller skita i att utföra rörelsen vid rätt punkt och chansa på att få bra poäng för väl utförd rörelse.
Det senaste praktiserades av Klimke som var ökänd för att strunta i att följa programpunkterna till pricka. Och dt gick ju inte så dåligt för honom.......

Nu blir det tokigt igen iom att DU utgår från travarens galopp.

de flesta ridhästar har lätt för att galoppera o bär sig där lättare än i trav.

hästen bör tränas i ALLA sina gångarter regelbundet- likväl som man inte bara bör tölta på en islänning.

Vad min häst behöver tränas på eller inte hoppas jag att jag får bestämma själv! ;)
Alla hästar har olika styrkor och svagheter i grunden. Vissa hästar får aldrig leva ut sina styrkor pga att man prioriterar annat före. Som exempel tog jag hästar med sämre stabilitet i galoppen, men det kan lika gärna vara tvärtom - en häst med riktigt bra galopp som skulle ha lätt att lära sig skolor i galopp, piruetter osv, men däremot kanske inte får till traven/skritten lika bra.
Hästar som har lättare för att samla sig än att länga, eller tvärtom... En del av "konsten" tycker jag är att få hästen blossa ut i det den är bra på, går man en förutbestämd väg är man mer beroende av att resten också sitter (som tävlingsryttare har man inte "råd" att låta hästen vara sämre på något moment och måste då träna massor på svagheter).

Men som sagt, allt detta beror på hur man definerar "konst" och man kan vara minst lika skicklig som ryttare även om man inte klassar sig som konstnär.

problem

...eller utmaning, beroende på hur man ser på saken ;)
Jag har också svårt för det, för jag inser hur dåligt förberedd jag är, hur dåligt hästen lyssnar på mig osv, osv..
.. då kan man ju antingen stoppa huvudet i sanden och lalla vidare, eller ge sig fan på att få en bättre kommunikation och mer lyhörd häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 029
Senast: Fibusen
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 157
Senast: Hedinn
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 211
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar