Sv: Skola munnen
Mmm... men det jag tänker på också många gånger i hästsammanhang är att i språkvärlden över huvud taget, betyder ett ord olika för varje person.
Säger jag ordet frukt, vad tänker då Ada på? banan?, vad tänker Elsa på?, apelsin, vad tänker Eskil på?, physallis (eller hur det nu stavas)...
Säger jag stol, vad tänker Bodil då? pinnstol, vad tänker Göran?, karmstol, vad tänker Johannes? kontorsstol MED hjul och vad tänker Elisabet på? kontorsstol utan hjul.
Likadant med orden "skola munnen", det kan betyda olika saker även för de som hålls inom AR, klassisk dressyr eller whatever. Det beror på inom vissa kretsar och för vilken instruktör man rider för.
Detsamma gäller ordet "framåtbjudning".
Ni får gärna tycka att "men så kan man ju inte jämföra...." Nä, kanske det. Men så är jag "motvalls käring" också
. Och har en fantastisk AR-instruktör, med ett fantastiskt bildspråk, som passar MIG och många andra alldeles utmärkt. För att inte säga de ridinstruktörerna på ridskolan, just nu. De har också ett färggrannt bildspråk, som gör det lätt att hänga med i svängarna.