Skola munnen

Sv: Skola munnen

ja just det.....

Inget är nytt under solen

det fanns säkert motsvarande under antiken som Xenophon reagerade mot, och det var därför han skrev det han skrev......

man skall vara snäll...

Inte familjär med skolan alls som sagt, men en snabb googling på Racinet, ger mig denna sida, där det hänvisas till Baucher som den som "uppfann" rollkur. :confused:

citat: "Rollkur" is said to have been introduced by the French horseman Francois Baucher (1796-1893) but some claim Bauchers "suppling excercises" were only intended to be used on the standing horse, not when in motion.

http://horsesforlife.com/FEISymposium

:confused:

Har ingen vidare koll på Baucher, men jag har iaf för mig att det var han som "uppfann" skolorna? Eller åtminstone en av de första att sätta det på pränt? Hans "flexion of the lower jaw" var troligen inte använt snällt, nej, särskilt med tanke på modet på den tiden med skarpa pråliga bett och sporrar och hästar som bär huvudet snyggt :p (tror dock som det står att Baucher själv använde det mer förnuftigt)
En sak som troligen sammanknippas med rollkür av Baucher är effet d'ensemble (som Racinet skriver om i sin bok men är tydlig med att man bara ska använda i undantagsfall på hästar som har riktigt svårt att "släppa" annars) vilket i princip innebär att man ber hästen stå stilla och samtidigt petar med sporrarna och ökar intensiteten i sporrarna tills man känner att hästen lättar i handen. Detta skulle också verka "kuvande" på bångstyriga hästar.

Direktlänk till lite info om Baucher från J-C´s synvinkel:
http://members.aol.com/literiding/page9.html

Flexion of the jaw:
http://members.aol.com/literiding/page19.html

Lightness:
http://members.aol.com/literiding/page15.html

Huvudsidan:
http://members.aol.com/literiding/baucher.html

Tror man måste läsa boken för att greppa helheten. Men det är helt klart en intressant snubbe som är väldigt analyserande i sina metoder och även utgår från de fysiska reaktionerna iom att han är väldigt inne på Osteopati (undrar förresten om han lever fortfarande?).

"In other words, if before the horse's yielding, you had twenty grams in the hands, and if, after the horse's yielding, you still have twenty grams in the hands, you ride heavy. But if, before the horse's yielding, you had one English ton in the hands, and if, upon the horse's yielding, you have zilch, you ride light."

/Racinet

"........So there are two problems:

-- give the collection
-- keep that collection

In both problems, lightness is the answer. But lightness then takes a subtle and very technical meaning; it becomes the lightness of the horse's mouth, that is the mobility of his jaw, or, still better, the "mise en main" ("bringing in hand").

The "mise en main" is realized when the poll of the horse:

-- is the highest point of the upper line
-- is bent
-- is relaxed

These three points have to be fulfilled together. A poll bent and relaxed but low does not meet the purpose. A poll high and bent, but tense, neither. Nor does a poll high and relaxed, but open (but if the poll is relaxed, it will bend; so this last case is a moot case).

Two tools are used to obtain the "mise en main":

1. the "half-halt"
2. the yielding of the jaw."

Senast ändrad:

Enligt min mening, så är "skola munnen" i AR-kretsar exakt det samma som menas i vanlig dressyrridning. Helt enkelt att få hästen lydig för hjälperna. Ställa, böja, svänga, söka det stöd den behöver på tygeln för att arbeta i korrekt form.

Det är lite så att "vi" inom dressyrgenrerna verkligen försöker leta reda på nålarna i höstackarna, för att kunna sila myggorna och svälja kamelerna mellan tänderna... när vi vänder på alla ord och uttryck i fosterdiagnostiska sammanhang.

Ibland... läs, ganska ofta... för att inte säga - nästan jämnt krånglar vi till det hela för oss själva och varandra när vi hänger upp oss på småsaker, i stället för att försöka se helheten och förstå sammanhanget.

Men visst, jag ÄR duktig på att svamla. Jag vet :crazy:. Det blir bättre när jag kommer upp på hästryggen igen, hoppas jag :angel:.

Det är lite så att "vi" inom dressyrgenrerna verkligen försöker leta reda på nålarna i höstackarna, för att kunna sila myggorna och svälja kamelerna mellan tänderna... när vi vänder på alla ord och uttryck i fosterdiagnostiska sammanhang.

Ibland... läs, ganska ofta... för att inte säga - nästan jämnt krånglar vi till det hela för oss själva och varandra när vi hänger upp oss på småsaker, i stället för att försöka se helheten och förstå sammanhanget.

Ja det är nog ganska lätt hänt, det går ju knappast att kunna greppa en helhet i ett eller ett par inlägg och utan att ha upplevt det och då blir det lätt missförstånd :p

Håller med ang. defenitionen "skola munnen" som du skriver enligt AR, för inom "AR-kretsar" är det denna som lärts ut vad jag varit med om. Därför jag reagerar när man verkar tycka att det jag skriver är "typiskt AR" för jag har aldrig varit med om en AR-ryttare som använt samma metoder om de inte även ridit klassisk dressyr :p (eller Klassisk Fransk i synnerhet).

Mmm... men det jag tänker på också många gånger i hästsammanhang är att i språkvärlden över huvud taget, betyder ett ord olika för varje person.

Säger jag ordet frukt, vad tänker då Ada på? banan?, vad tänker Elsa på?, apelsin, vad tänker Eskil på?, physallis (eller hur det nu stavas)...

Säger jag stol, vad tänker Bodil då? pinnstol, vad tänker Göran?, karmstol, vad tänker Johannes? kontorsstol MED hjul och vad tänker Elisabet på? kontorsstol utan hjul.

Likadant med orden "skola munnen", det kan betyda olika saker även för de som hålls inom AR, klassisk dressyr eller whatever. Det beror på inom vissa kretsar och för vilken instruktör man rider för.

Detsamma gäller ordet "framåtbjudning".

Ni får gärna tycka att "men så kan man ju inte jämföra...." Nä, kanske det. Men så är jag "motvalls käring" också :devil:. Och har en fantastisk AR-instruktör, med ett fantastiskt bildspråk, som passar MIG och många andra alldeles utmärkt. För att inte säga de ridinstruktörerna på ridskolan, just nu. De har också ett färggrannt bildspråk, som gör det lätt att hänga med i svängarna.

Senast ändrad:

Racinet lever. Läste häromdan om någon som skulle på clinic med honom i USA eller Canada.

Skolan öppna brukar man tillskriva Gueriniere, fast G. ger Newcastle äran.

(Och om du undrar så har jag varit med på en clinic själv, läst hans bok och tittat på en clinic till. Var jätteintressant med kunnig man, men jag kör inte hans metod. - Många av hans saker är dock bra och sammanfaller med andras - och "min metod".) :cool:

KL
Jadå Racinet lever. Han har skrivit fler böcker men den som är intressant i denna diskussion är "Racinet explains Baucher". Ganska läsvärd även om han vid ett par tillfällen inte citerar Baucher korrekt.
Baucher var ju känd för sina "flexions" och de finns beskrivna i hans böcker eller varför inte läsa en bok som skrevs av hans elev Faverot de Kerbrech. ( Dessa Flexions finns förresten beskrivet även i tysk litteratur)
Den som bäst (renast) har tillämpat Baucher var annars Etienne Beudant vars böcker rekommenderas varmt.
Philippe Karl använder sig av samma grundidéer men tillämpar flexions även på häst i rörelse (dock utan att vara i närheten av rollkur).
Gast

Jag har en fråga med tanke på fransoserna som omnämns.

Om nu fransmännen är så bra på dressyr- varför är de franska hästarna besvärliga i sina munnar?
Har hört det om o om igen.

Sen ser jag tyskar rida franska hästar( mest hopphästar) o DE behöver inte ha de allra skarpaste betten för att mästra dem.
Ngn som vet?

Är det inte mest i lynnet det sitter?

Hur fick du till det här????????
"Jag har en fråga med tanke på fransoserna som omnämns.
Om nu fransmännen är så bra på dressyr- varför är de franska hästarna besvärliga i sina munnar?
Har hört det om o om igen.
Sen ser jag tyskar rida franska hästar( mest hopphästar) o DE behöver inte ha de allra skarpaste betten för att mästra dem.
Ngn som vet?
Är det inte mest i lynnet det sitter?

De fransoser som jag nämnde var:
Baucher- stendöd, kan knappast inverka på nu levande hästar
Faverot de Kerbrech, samma sak
Etienne Beudant samma sak
Racinet lever och kan knappast ha inverkat på franska hästar eftersom han är verksam i USA
Philippe Karl är så långt från tävlingsvärlden man kan tänka sig och har alltså inte heller påverkat franska hästars munnar (han föredrar dessutom iberiska hästar.)

Jag hänger inte alls med i din logik???????

Tänkte efter ett tag och kan bara påminna mig att de internationellt verksamma personer jag har pratat med (ganska många....) säger att det är de svenska hästarna som anses ha besvärliga munnar.
Hmmmmm Dålig ridning eller dålig avel?

Det finns väl ingen logik- var bara en allmän fundering.:rofl:

fast å andra sidan går ni tillbaka till en massa stendöda franska stofiler:smirk:

Har ingen vidare koll på Baucher, men jag har iaf för mig att det var han som "uppfann" skolorna? Eller åtminstone en av de första att sätta det på pränt? Hans "flexion of the lower jaw" var troligen inte använt snällt, nej, särskilt med tanke på modet på den tiden med skarpa pråliga bett och sporrar och hästar som bär huvudet snyggt :p (tror dock som det står att Baucher själv använde det mer förnuftigt)
En sak som troligen sammanknippas med rollkür av Baucher är effet d'ensemble (som Racinet skriver om i sin bok men är tydlig med att man bara ska använda i undantagsfall på hästar som har riktigt svårt att "släppa" annars) vilket i princip innebär att man ber hästen stå stilla och samtidigt petar med sporrarna och ökar intensiteten i sporrarna tills man känner att hästen lättar i handen. Detta skulle också verka "kuvande" på bångstyriga hästar.

KL

fråga: är den franska skolan AR tillhörig?

Om du menar "AR" som den svensk/danska varianten á la Bent B. Så tillhör den franska skolan INTE "AR".

Decarpentry skrev Academic Equitation innan BB var född, och han har med kunskaper från många andra - och mycket äldre....

- Är det svar på frågan? Eller vill du veta mer?mvh/:cool:

KL

fråga: är den franska skolan AR tillhörig?

Ah, intressant att veta.
Lite samma sak för mig, tar till mig kunskapen och använder den i ridningen i den mån det passar, hela kittet passar inte riktigt mig även om filosofierna bakom är vettiga (få hästen självbärig, avslappnad och "lätt").

Angående den nuvarande franska ridningen så finns det nog knappt en fransman idag som tillämpar den klassiska franska dressyren :p (någon/några finns det säkert, men hör till undantagen).

Då har du glömt att traditionerna lever vidare på Saumur (hyggligt många ryttare) och via Bartabas i Versaille men den stora massan gör det givetvis inte. Precis som i övriga världen. Och ska man resonera så så har givetvis den stora massan rätt eller?
50 billion flies can´t be wrong, eat shit.
Gast

Det finns väl ingen logik- var bara en allmän fundering.:rofl:

fast å andra sidan går ni tillbaka till en massa stendöda franska stofiler:smirk:

Alltså, jag vet inget om dessa stofiler men sökte även jag på namnen:idea:
Det lustiga i det hela är att den där Baucher faktiskt som mackan påpekade var en föregångare vad gäller rollkurtänkandet:rofl::rofl: Som det ser ut. (Om som någon skrev racinet tänker i bauchers lära)

Rollkur är ju på detta forum det mest vidriga i ridväg, som alla vet:angel:

Baucher var också redan på sin tid omdiskuterad minst sagt. Som jag uppfattat det hela. Stod i motsats till andra mästare.

I den beskrivning både Totola och andra lämnat (och jag har varit lite frånvarande härså jag kan ha missat nåt) så ser jag framför mej en växande underhals. Jag kan ha helt fel, men faktum är att när ajg hittade material om Baucher så stämde det med vissa bilder av akademisk ridning som jag sett där hästen balanserar på baken i paiff tex med bra stöd i underhalsen........

Nu kan mina tankar och reflektioner vara helt fel och jag kan ha fattat helt fel men jag tycker mej ändå se lite lustiga vändningar och cirklar genom århundradena:cool::rofl:

Senast ändrad av en moderator:

I den beskrivning både Totola och andra lämnat (och jag har varit lite frånvarande härså jag kan ha missat nåt) så ser jag framför mej en växande underhals.

KL KL KL KL KL

Men det där är väl själva orsaken till att man pratar förbi varandra. Folk får en bild i huvudet, och andra har en helt annan bild i huvudet.

Själv gillar jag INTE PK's sätt att skola munnen, men för andra kan ju just den "termen" betyda ngt annat. oliak skolor har ju olika syn på - hur "de vill ha hästen" - hur den skall svara för "bla" handen :angel:

Tex så kan ju "skola munnen" innefatta att hästen skall söka bettet- dvs följa efter handen framåt - och då blir det ju knappast någon underhals eller va?
och det var ju så denna diskussion började :angel:.........

.........att det inte är någon vits att försöka lossa vare sig atlas eller axis, före hästen söker sig framåt till bettet.

konstigare än så var det inte...

Ibland verkar det vara lite bråttom lixom....

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 029
Senast: Fibusen
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 157
Senast: Hedinn
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 211
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar