Skola munnen

Sv: Skola munnen

Skola munnen måste man ju göra - för att få hästen att veta vad vi menar.. höger / vänster / start osv

MEN - sen, när det kommer till problem senare, så är ju frågan om det är felinlärning från början eller sabbat på vägen - eller rent ryttarfel..

(tror att det oftast är det senaste)

KL
Är det inte bara en skillnad i språkbruk olika grupper emellan?
Det är mycket tydligare ordval i de AR kretsar jag nyfiket snokat i.

Och att säga skola för att ge en association av att lära in så pedagogiskt som möligt och förfina, positiv affirmation på ngt vis.
Inte sagt att ridningen är bättre för det, men jag har tyckt att ordvalen är mer uttänkta och innehåller mer laddning än jag hört i "vanlig" dressyr.

Och att man inte eg skiljer så mkt på grundutbildningen och den senare egentliga ridningen med stort R.
Att skolningen från steg ett ligger i en så rät linje med det man tänker sig ska komma sedan och inte är två separata kurser sas..
Lite flummigt ja,, bara tänker till lite..

Skolning av munnen har betytt att visa hästen vad som menas med olika tygeltag och hur man vill att den ska svara. -Mjukna i nacken, höja o räta ut bakre delen av halskotpelaren och inte gå emot eller ignorera.

så håller jag bara med Flash om att det sedan blir en spegelbild av kroppens verksamhet som visar sig i munnen. Så senare i ridningen på inriden häst handlar det väl inte om att skola munnen utan om att stärka och utveckla kroppen.

Att skolningen ligger tidigt i "grundutbildningen", men kan behöva göras om på hästar som ridits med dålig/för mkt hand eller aldrig egentligen förstått hur den bör svara på tygeltag för att använda kroppen som bäst.

Därför kanske ngn säger om en utbildad dressyrriden häst att den behöver skolas i munnen för att den inte svarar bra på tygeltagen då man checkar av grunderna.

Jag har svårt att se vad som skulle behöva skolas i munnen om den jobbar rätt och man håller på med stärkande/lösgörande arbete.

Ok, då är jag med på vad som menas. Att "skola munnen" ingår för mig i inridningen. Jag förutsatte nog att folk här på KR och även dressyr hade ridit in sina hästar.

SEN finns det självklart felinridna/felridna hästar och de som inte har fått rätt förutsättningar

Ska man fortsätta diskussionen med skolning av skänkel så ÄR detta nog fel forum.. jag trodde som sagt att hästarna var inridna och förstod i stora drag grundläggande hjälper.

Grundläggande ridning ska man ju alltid kunna gå tillbaka till! så egentligen är det hela tiden grundläggande ridning - det är förfinande av hjälperna, kommunikation och styrka som gör att man kan gå vidare "uppåt" - i min värld.. (bara ett tillägg så ingen tror att jag tror detta är skitenkelt.. ;) )

Läser ikapp

Angående placerig...

Så är det ju så att nästan alla problem man stöter på har sin rot i en inte tilrläckligt korrekt grund.

Kyra brukar ju hänvisa till det ABC

start stopp och vänd.

Denan grund är iten bar att lägag så sitter den, utan alal ryttares utveckling vinglar fram, och man komemr in på vägar som visar sig vara återvändsgränder och då får man reperera ABC igen

så grunden är ju lik aktuell i lätt medelsvår och svår

Mankan komma ganska långt utan att hästen svarar rätt på bettet (eller att rytatren inte hanterar bettet fel) men lösningen finns alltid i den korrekta grunden.

I övrigt är jag med på hur ni menar, men undrar ändå om man borde prata om att "skola munnen"? Det blir så fokuserat på munnen när ju hästen måste arbeta bakifrån och bli lösgjord och mjuk och trygg. Jag tycker att man fokuserar mer på rygg o bakdel, när det fungerar så trivs munnen automatiskt. Borde man inte istället rikta sin sig på "skola ryttarens hand"?

Precis vad jag var inne på i min kommentar i den andra tråden. Tycker inte det finns så mkt att skola, som inte till syvende och sist handlar om ryttarens hand i denna bemärkelse.

Fast här undrar jag lite, du skriver att hand o skänkel används olika beroende på ridstil. Men ska det verkligen vara så? Hästar är ju hästar och skapta på samma sätt oavsett om matte/husse vill ägna sig åt "vanlig" dressyr, AR, western, skogsmulleridning osv.

*KL*

I övrigt är jag med på hur ni menar, men undrar ändå om man borde prata om att "skola munnen"? Det blir så fokuserat på munnen när ju hästen måste arbeta bakifrån och bli lösgjord och mjuk och trygg. Jag tycker att man fokuserar mer på rygg o bakdel, när det fungerar så trivs munnen automatiskt. Borde man inte istället rikta sin sig på "skola ryttarens hand"?

Svammel, svammel, hoppas någon kan tyda vad jag försöker kläcka ur mig....:crazy:

jag tycker du sätter fingret på något.

Jag som verkligen är nördig på hjälpgivning har upptäckt hur olika man vill att hästen skall svara, och hur olika hjälpgivningen för samma rörelse ser ut inom olika inriktningar.

Jag tror också att beroende på hur man börjat sin bana inomhästeriet så har man olika terminologi, diskussionen blir konstig om man inte sätter sig in i resp terminologi utan bara gissar vad olika temer betyder.

Sedan kan man tycka att vissa termer kan var missvisande, men de är ju just termer

ur ordboken om terminologi...
Terminologin tjänar till att underlätta kommunikationen mellan personer som är insatta i området. Samtidigt kan det försvåra för nykomlingar.

Alltså det gäller att sätta sig in i termer. Och vara medveten om skilnader om man skall hänga med i diskussioner :D

I den tyska termen "Contact" så vet jag att ryttaren ingår

I övrigt håller jag med

Nu krubb

[
QUOTE=malinsky;9049349]Ok, då är jag med på vad som menas. Att "skola munnen" ingår för mig i inridningen. Jag förutsatte nog att folk här på KR och även dressyr hade ridit in sina hästar.

Visst hör det till hästens grundutbildning egentligen, men handen på hjärtat. Hur många är inte de hästar som inte lärt sig svara på bettets signaler på det sätt som vi ryttare vill? De är massor. Mycket sällan sitter jag på en häst som svarar rätt på signalerna och trivs med sitt bett.
Tänk bara på hur otroligt många hästar som uppfattar en eftergift som - öka tempot. Den reaktionen vill i alla fall inte jag ha av en eftergift.

Kl
Man bör då skola ryttarens hand till att finna känslan som krävs för att ge de exakt rätta signalerna så hästen förstår precis vad den ska göra.

Skola: lära
och vi måste lära oss lära hästen.
inte lära den röra sig rätt (det finns ju där men ska plockas fram på kommando) men lära sig vad vi vill att den ska svara på olika (korrekta) tygeltag. För det kommer ju inte helt naturligt på ett mottrycksdjur att ge efter på alla de rätta ställena.

Håller med om Fredriks inlägg om terminologi. jag tror ni hakat upp er på ett ord och inte vad som eg menas med ordet i de kretsar som oftast använder det.

Intressant att lyssna på olika grupper och försöka se substansen i vad som sägs och eg menas, och inte haka upp sig på ord utan att man verkligen försökt förstå vad ordet används för.

Samma problem med norrlänningar som tycker stockholmare är dryga kanske! :rofl: och tvärt om tröga... Olika språkbruk..

Fast här undrar jag lite, du skriver att hand o skänkel används olika beroende på ridstil. Men ska det verkligen vara så? Hästar är ju hästar och skapta på samma sätt oavsett om matte/husse vill ägna sig åt "vanlig" dressyr, AR, western, skogsmulleridning osv.

Jag har inte lust att gå in på detaljer för jag misstänker att det kommer leda till samma gamla debackel om vad som är rätt och fel med vanlig dressyr och AR.

MEN, man har olika hjälpgivningar för samma sak i de olika inriktningarna. Vid byte av inriktning skolas både häst och ryttare om och det är en intressant och rätt komplicerad process.

Edit: Glömde säga att hästen lär sig vad de olika hjälperna betyder. Man söker lite olika resultat i de olika inriktningarna och därför är det olika hjälpgivningar.

Senast ändrad:

jag tror ni hakat upp er på ett ord och inte vad som eg menas med ordet i de kretsar som oftast använder det.
Det är tyvärr inte bara ord/ termer, utan ett ridstilsätt.
Stort fokus på var hals/ huvud är.
ta ex. vis trängande tygeltag- det finns bara inte i andra ridsätt.

kl
Tror en del av er redan varit inne på det jag vill få sagt men kan inte låta bli att utveckla lite för jag tror att just "skola munnen" kan bli en mycket dålig utveckling för den som ska utföra detta och inte förstår faran med något som förknippas med munnen........

Det är jö inte munnen som skall skolas egentligen utan det är signalen från handen som skall utgöra en grund för hur hästen skall andvända sin kropp.
Ser lite för ofta förhållande hjälper som inte bekräftas från bakbenen på rätt sätt utan att hakan bara följer med tygeltaget bakåt och ryttaren känner inte och kanske inte vet vad som skall hända på en rätt skolad häst.

Destå större betydelse att en riktigt erfaren ryttare rider in hästen och skolar den så effekterna av hjäperna sitter som grund och att man oxå fortsätter att rida för en tränare som underhåller detta.

Utan att ställa till med bråk så säger jag att jag inte håller med dig. Samma hjälper används oavsett inriktning om man vill fatta galopp, rida skolor, lägga en volt osv (som exempel). Man vill ha små fina hjälper inom AR, och precis samma hjälper vill man ha "på andra sidan" också. Men däremot tror jag det brister i vissa tränares pedagogik samt att vi har olika lätt att ta instruktion, därmed kan man tro att olika hjälper används. Hästarna vet ju inte vilken inriktning ryttaren har, de är skapta på samma sätt.

Nope, exempel:

- Man har INTE ledande tygeltag i AR. Man har bl a trängande tygeltag vilket den vanliga inte har.

- Man har INTE framåtdrivande skänklar i AR vilket man har i den vanliga ridningen. Man använder skänklarna för att aktivera respektive bakben. Eller för att böja hästen runt skänkeln, vilket den vanliga ridningen också gör, så där är det samma.

Kolla även in westernridningen. Tycker du att en dressyrryttare och en westernryttare ger hjälperna likadant? Hur många westernryttare rider med ledande tygeltag? AR har grundhjälpgivningarna liknande western men användningsområdet är olika varför man lägger olika vikt samling osv.

Anledningen till att man har olika hjälpgivningar är att man söker lite olika resultat. Och visst du har rätt, hästarna är desamma men de kan skolas om till olika behov. Vissa hjälper är samma eller liknande, vissa hjälper är väsensskilda.

OBS!!! Detta inlägg får inte vara ett underlag för att diskutera vad som är bra och dåligt i AR! Jag är nämligen inte heller på krigsstigen utan vill bara diskutera skolning av hjälper. :idea:

Det är tyvärr inte bara ord/ termer, utan ett ridstilsätt.
Stort fokus på var hals/ huvud är.
ta ex. vis trängande tygeltag- det finns bara inte i andra ridsätt.

Jodå det finns "trängande tygeltag", det kallas bara någonting annat.

Jag håller med om att uttrycket "skola munnen" kan låta rätt missvisande. Det handlar såklart om ryttarens hand i grund och botten. Men när jag rider en häst som inte fått lära sig svara på signalerna från tyglarna som ryttaren (jag) vill, då måste hästen läras om. Om hästen inte lärt sig det från början, eller dålig ridning gjort att hästens reaktioner förändrats, om hästen inte trivs med bettet utan går och lägger tungan över eller suger upp bettet hela tiden, då hjälper det inte hur fin hand ryttaren har. Hästen måste ha hjälp att förstå vad ryttaren faktiskt vill.
För mig handlar uttrycket ,skola munnen, om att lära hästen förstå vad ryttaren vill ha för reaktioner på sina signaler. Kommunikationen mellan ryttarens hand och hästens mun.
När kommunikationen fungerar, då kan det egentliga arbetet börja.

Intressant! :idea:

Kommer bara att tänka på att en lösgjord "vanligt dressyrriden" häst som bjuder framåt inte heller behöver skänkeln som framåtdrivande.

Hur gör en AR-ryttare för att driva en häst som saknar framåtbjudning? Hur får hästen "respekt" för skänkeln?

(tycker för övrigt att det är synd att man på denna sida hela tiden måste tala om att man INTE vill bråka....)

KL
Vill bara påminna om att det finns oändligt mycket mer som handen kan göra med hästens mun än att "stoppa, höger och vänster". För den som vill fördjupa sig i ämnet rekommenderar jag att läsa fransk litteratur i ämnet. Flera har skrivit om detta men den mest kände är väl Baucher (som dessutom har ett bett uppkallat efter sig) eller den nutida Philippe Karl.
Mycket läsnöje!
Gast

Hej Gast! - Och alla andra..

Gjorde en snabbsökning på "rein effects" och hittade denna med fint diagram och allt!

Visar att det finns väldigt mycket mer att fundera på vad gäller tygeleffekter och handens inverkan osv....

http://www.vowleyfarm.co.uk/phpbb/viewtopic.php?p=9&sid=a9318d1f490201bcd3a314a0cf7093e7

FÖ - så ser man emellanåt ekipage med ludd på tyglarna - för att hästen inte ska få skav på halsen. De säger att de rider med stöd på yttertygeln. - Skillnaden blir rätt hårfin mot det trängande tygeltaget.
Kanske vore bättre med skolning av ryttaren att använda indirekt tygel på ett annat sätt - bättre effekt än bara hålla i.

*funderar*/:cool:

Men TB. Det var ju det amerikanska kavalleriet på mitten av 1800-talets mest bakåt/ trängande tygeltag. De red väl mest med en hand som cowboysarna o Bent.
Jag har bara sett en enda dressyrryttare med ludd på tyglarna(vintertid), för att hästen hade en bred hals o ryttaren hade händerna ihop- som sig bör.

Du har sett vad du har sett - jag har sett andra saker. Lite mode är det väl - på vissa ställen finns det en "leading lady" - om hon kör med ludd gör alla det efter ett slag.
Men grejen var ju att det överhuvudtaget behövs ett skydd!!!/:cool:

(Vad gäller cowbojsarna och kavalleriet har jag bara sett dom på film, visserligen är jag gammal, meninte född på 1800-talet iallafall!
DOCK vet jag att man inom amerikanska officerskåren - liksom den svenska och andra länders försökta införa god ridning - men för rekryterna blev det inte bättre än det blev. Med tanke på tiden som stod till buds fanns inte i någon armé tid att tänka på annat än att det skulle funka i strid. Finridning var mest för officerarna på söndagarna...)

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 029
Senast: Fibusen
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 157
Senast: Hedinn
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 211
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Reklamera häst