Skola munnen

Sv: Skola munnen

Det här var en duktig ryttare. Hon hade även ludd på gramanen:eek:

måste säga att jag skakade lite på huvudet, men tydligen var den jättekänslig i pälsen- obs. vintertid.

Hennes tillridare/ tränare hade det inte.

Han är definitivt starkt emot en orolig mun. Däremot är han för en rörlig mun!
Gast

Min tränare som inte är AR-inriktad nämner begreppet.

Har inget med höger, vänster, stopp osv att göra dock.

"MEn jag fattar inte vad du pratar om Lära hästen slappna av för tygeln? Exakt hur gör du då

Fast svara gärna i andra tråden eftersom detta är framåtbjudningstråden."

Tänkte göra ett försök att svara på detta, med risk för att det är för svårt att förklara själva känslan/timingen...
Sen finns det olika metoder och olika situationer, gör nästan aldrig på samma sätt på två olika hästar. Det beror ju på vad hästen svarar på fysiskt även om man "lär" den, likaså känner man på vissa hästar att det inte skulle ge något, HAR de låsningar kvar så är det rätt meningslöst t ex.

Men steg 1 är alltid att lära hästen söka sig framåt nedåt dvs gå framåt med huvudet för handens tryck istället för bakåt (och helst nedåt i samband med det). I det läget kräver jag egentligen inte särskilt mycket avslappning utan det är själva grovjobbet som jag vill ska sitta på alla hästar. Detta görs antingen genom lirkande i tyglarna med eftergifter, eller ett konstant (men inte dragande) tryck som ger efter så snart hästen reagerar rätt. Tvärtemot att få hästen kröka på nacken skulle man kunna säga.

Steg 2 är att få "eftergift" men inte eftergift genom att kröka på nacken utan att hästen börjar släppa på sitt motstånd mot själva tygeltaget. Lättast att göra genom ett konstant tryck tycker jag, men det beror på hur man använder tyglarna i övrigt, jag kramar helst i tyglarna om de ska betyda förhållning och rent allmänt oftast för sits och tanke så för mig känns det inte som någon risk för förväxling. Börjar alltid från halt eller skritt och kombinerar ofta detta med halter dvs att hästen får eftergift för att den INTE stretar emot, då brukar det även bli lättare och lättare att stanna för sitsen på hästar som normalt sett spänner upp huvudet (observera att jag inte bryr mig om huvudets position i detta skede eller "formen" i övrigt, det är ett separat inlärningsmoment på hästar där det känns som att det behövs). Svagt tryck till en början men verkar hästen inte ens medveten om att det finns där så ökar jag lite, så snart hästen ger minsta lilla tendens till att acceptera handen, eller beroende på hur känslig den var innan - att den slutar spänna emot - så får den eftergift, klapp på halsen och långa tyglar. Gör den ingen tendens till att släppa motståndet får den eftergift ändå med jämna mellanrum för att den ska börja tänka och inte se det som en dragkamp, det är ju själva eftergifterna som ger något. Sen upprepar man några gånger med lite högre krav för varje gång, men mycket noga med att eftergifterna inte kommer pga att hästen kröker på nacken, kör in nosen eller försöker rycka tyglarna ur handen. I samband med detta övar man givetvis även på andra delar som varierar beroende på hästens utbildningsstadie. T ex kan jag öva tempoväxlingar för sitsen från smygskritt till snabb skritt och allt däremellan för att göra den lyhörd, fortfarande utan krav på vart hästen håller sitt huvud, men med försök att uppmuntra den frmåt/nedåt utan att ta i tyglarna.
Som en utveckling av detta steg kan man kräva att hästen ska bli totalt avslappnad i underkäken innan den får eftergift. Gör man detta från stillastående (vilket man i regel börjar med tills det sitter, och sedan bara som en "havhalt" när hästen rör sig) så får hästen eftergift själv av att den blir mer avslappnad, så länge man är supernoga med att inte DRA utan fixera (i rörelse kan "fixeringen" översättas till "ge lätt motstånd, inte lika följsam"). Den ska alltså absolut inte få eftergift av fel orsaker utan först när underkäken är avslappnad. Kan den sedan inte hålla det när ma går över till skritt eller trav trots upprepade försök brukar det vara ett tecken på att häst och/eller ryttare inte är mogen så då struntar jag i det.

Steg 3 är att utveckla detta till att ge det som en halvhalt med lite olika varianter av "tygeltag" när man känner att hästen börjar spänna emot, dock inte i övergångar till högre gångarter för då kan hästen känna sig bromsad, och aldrig samtidigt som man driver. Till exempel - en häst som vill trycka in bakre delen av halsen och ev. även bogen på höger sida kan jag ta en sådan "halvhalt" med ett lite högre tygeltag mot min högra höft samtidigt som jag ser till att sitta lite mer på inre sittbenet och trycker lite med låret på höger sida för att förstärka vart jag vill ha hästen och göra det enklare för den. Halvhalten i sig kan i princip bara vara att man håller tygeln där med kontakt och fokus på underhalsen och nacken (fortfarande inte dragande, dock med en "kontakt" som hästen märker), så snart hästen gör en tendens att släppa den i sidled och slappna av i nacken (i just den situationen upplever jag att de som regel alltid spänner högersidan av nacken också) så får den en rejäl eftergift. Beror det på att hästen vill fuska med baken kan jag precis efteråt göra en kramning i innertygeln och skjutsa på det bakbenet lite, ändra min position för att förtydliga för hästen. Eftersom hästen i det här läget har lärt sig att tygelns tryck betyder framåt/nedåt/accepterande av handen så brukar det vara väldigt lätt gjort. Är det inte det så är hästen troligen för ojämn eller låst för att man ska kunna kräva såna detaljer.

Steg 1 är väl det jag gör med alla hästar. De andra beror på situationen och hästen. Som regel känns det som att det ger mer ju mjukare och mer skolad hästen är, det kan vara den lilla kryddan som får den att lyssna bättre för sitsen (men så är väl det mesta lättast med välskolade hästar :p ) kan vara skitsvårt dock på hästar som lärt sig att ta rejält stöd i handen, eller på hästar som är stressade eller FÖR framåt, de kommer inte kunna reagera på rätt sätt. Sen kan det som sagt vara väldigt olika varianter av det hela beroende på vad det är man vill komma åt, från att i princip bara krama i innertygeln för att få avslappning/lite ställning i nacken, till att nästan "hacka" (mer mentalt än vad det känns för hästen, i regel bara med bettlöst eftersom bett känns lite väl skarpt för det) om hästen är väldigt stum i vissa muskler. Fokuset och eftergiften är viktigast och att man i övrigt försöker rida på ett sådant sätt att hästen uppmuntras till att få och behålla avslappningen.

Jag är stum Totola !

Jag förstår att du själv har en röd tråd i "ditt system" för jag har nosat på det mesta men har aldrig läst nåt liknande.
För att jag ska kunna förstå så krävs det nog en film på din ridning så om du har en och vill visa vore jag tacksam :bow:

Ärligt talat tror jag inte man skulle märka något "ovanligt" på en film, det är inget som direkt märks mer än för mig som rider, känslan i hästen och handen, skulle iofs kunna testa med en ridskolehäst eller dylikt som man inte ridit tidigare för att visa själva grundträningen. När man kommit förbi grovjobbet och hästen börjar förstå betydelsen av tygeltaget (att släppa motståndet mot handen) så syns det inget särskilt när man rider.

Och jag är nog ovanligt "trög" nu för jag fattar ingenting. Tycker detta låter som vanlig "handridning". Varför vill du få hästen att söka sig framåt-nedåt genom konstant tryck med handen? Vad händer i det läget med bakbenen? Hur använder du resten av kroppen? :confused:

Alltså, jag orkar verkligen inte skriva en hel "handbok till Totolas ridning" så lite kortfattat : i övrigt rider jag med sitsen, försöker vara så följsam som möjligt förutom vid tillfällen då jag vill påverka hästen med sitsen, styr med sits, kroppsposition och hållning, använder låren en del i styrande syfte men aldrig underskänklarna, driver sällan med underskänklar utan med sitsen och ens egen "energi" i första hand, osv, likaså när jag vill sakta av så försöker jag i första hand använda sits och energi, i andra hand kramningar i handen osv. Resten övas upp med övningar som regel.

Det är inte ett konstant tryck i handen utan bara när man ska be hästen om avslappning. Skulle man behöva göra det konstant så varvar jag istället med att rida på långa tyglar (tränar som sagt bara själva inlärningen från stillastående därefter "påminner" man i rörelse) . När hästen förstår vad som menas behöver man bara påminna genom dessa korta "halvhalter", eftersom den vet vad som gäller kan det ta allt från 0,5 sekunder till max ca 8 sekunder. Används bara när man känner att det behövs, när hästen inte kan hålla en mjuk kontakt utan försvinner från handen eller spänner mot handen. Och givetvis försöker man rannsaka orsaken till att den gör det, om det är ens egen sits som stör, om övningen blev för svår, om hästen känner sig låst/ofräsch osv. Fungerar det inte går jag hellre tillbaka ett snäpp för att återfå avslappning innan jag fortsätter med något jag eller hästen inte behärskar med bibehållen avslappning.

Senast ändrad:

KL
Det Totola beskriver är verkligen INTE vanlig "handridning" utan just skolning av munnen på hästen. Dessutom en mycket bra beskrivning! Det är ovanligt att man får se korrekt skolning av munnen på en häst. Det är inte ordvalen av hur man gör saker som har någon betydelse, det är hur det utförs. Jag förstår att det är lätt att säga "vanlig handridning" om man inte har någon aning om att man måste använda handen för att skola hästen korrekt.Det har blivit lite inflammerat och modernt i debatterna att det är av ondo att använda handen och många exemplifierar allt missbruk av handen som går att utföra. Men det får inte leda till att handen INTE får användas vilket ofta är fallet här på Buke.
Läs Totolas beskrivning och försök förstå vad det är hon gör. Allra bäst är förstås att få rida en häst med en skolad mun, då faller allt på plats.
Gast

Det är möjligt att jag är alldeles osedvanligt "trög" i skallen, men jag förstår faktiskt inte hur man kan "lära" hästen att slappna av genom att ha ett konstant tryck i munnen på den. Och dessutom helt automatiskt få HELA överlinjen avslappnad och bakbenen aktivt arbetande under hästen. :confused:

Du har kanske inte förstått vad hon skriver? Vad är konstant tryck? Hon kanske menar kontakt? Ingen kontakt är för mig lika illa som för stark kontakt. All kontakt betyder tryck av varierande grad. Det svåra är att avpassa "trycket" så att hästen inte regerar negativt på det. Totola skriver ju faktiskt att det är eftergiften som lär hästen att inte gå med ett "konstant tryck".

KL
Det Totola beskriver är verkligen INTE vanlig "handridning" utan just skolning av munnen på hästen. Dessutom en mycket bra beskrivning! Det är ovanligt att man får se korrekt skolning av munnen på en häst. Det är inte ordvalen av hur man gör saker som har någon betydelse, det är hur det utförs. Jag förstår att det är lätt att säga "vanlig handridning" om man inte har någon aning om att man måste använda handen för att skola hästen korrekt.Det har blivit lite inflammerat och modernt i debatterna att det är av ondo att använda handen och många exemplifierar allt missbruk av handen som går att utföra. Men det får inte leda till att handen INTE får användas vilket ofta är fallet här på Buke.
Läs Totolas beskrivning och försök förstå vad det är hon gör. Allra bäst är förstås att få rida en häst med en skolad mun, då faller allt på plats.
Gast

fast jag tycker inte det är ngra konstigheter runt tekniken i sig- jag är väl införstådd med att man via tryck och eftergift kan lära hästen att slappna/ge efter i munnen och även nacken. Det är inget konstigt och inget jag debatterar.
jag debatterar teorin att fixar man skolningen av munnen så faller resten av hästen på plats.
jag ser det från andra hållet, att fungerar ridningen och hjälperna med fokus på bakben och rygg fram till handen, - så får man en upplevt "skolad mun" som ett brev på posten. så återigen - förstår inte fokuset på att munnen - i sig - skall eller behöver skolas.

Nej, jag förstår inte hur T menar, men kanske det är ordvalet...

"Konstant tryck" ock "kontakt" är inte samma sak i mina öron. Kontakt innebär för mig en lätt kontakt med hästens mun, man "känner hästens mun i armbågarna" när man har en korrekt buren hand och en rak linje från munnen till armbågen via handleden. För att få denna lätta kontakt driver jag så att säga hästen bakifrån och fram till handen, handen finns som en lätt o fjädrande "bortre ram". Har jag inte "rätt" känsla i armbågarna så aktiverar jag bakbenen lite till osv. Jag kanske svamlar till det....

För mig låter "konstant tryck" som att handen fixeras i ett läge, bettet trycker konstant i munnen tills hästen pga obehaget släpper efter. I det läget kan jag inte se att eftergiften hos hästen kommer från engagerade bakben, utan endast i nacken.

Blir lite svar till Solis också:

Ser att jag skrivit konstig formulering i början av "steg 2" kanske det Solis reagerat på?
Det jag menar där med "konstant tryck" är egentligen bara skillnaden mellan fixerat tryck och kramningar. Inte att man konstant sitter och håller tryck. Fixerat tryck = såpass stark kontakt som krävs för att hästen ska reagera på att den finns där men inte vara onödigt obehaglig. Följt av eftergift enligt det jag skrev ovan.
För som normalläge ska handen vara följsam och med kontakt, hästen kommer kännas "lagom" i handen som att den är lätt och mjuk men med tydlig kontakt i handen och lätt stöd i den.

Jag laste igenom halva totalas beskrivning och det ar inte forsta gangen jag traffat pa den sortens skoning av hastens mun.

Sat just idag faktiskt och laste ur en bok som sade i prinsip samma sak som hon skrivigt. Har ridigt for klassiska el barock ryttare (vilken term man nu vill anvanda) som beskrivigt samma sak for mig och de anvander det frekvent nar de tranar sina hastar.

Ar inte det en baucher ovning? Nagon som vet, antagligen inte han som uppfinigt det, eller?

Ser inget fel i det hela nar och om det gors pa ratt vis.
Det ar skolning av munnen, och det finns mera accpecter pa det hela, som att skola hasten att ha lika stod pa bada tyglar och i och med att hasten ar skolad sa kan man enkelt be hasten om ett lika stod pa bada tyglar om den foroker undvika el lagga sig pa ena tygeln.. Oavsett vad man rider.

Baucher kan stämma, vet inte vart det ursprungligen kommer ifrån men det var alltså J-C Racinet som beskrev det på clinicen och i sin ridmanual.

Baucher kan stämma, vet inte vart det ursprungligen kommer ifrån men det var alltså J-C Racinet som beskrev det på clinicen och i sin ridmanual.

Inte familjär med skolan alls som sagt, men en snabb googling på Racinet, ger mig denna sida, där det hänvisas till Baucher som den som "uppfann" rollkur. :confused:

citat: "Rollkur" is said to have been introduced by the French horseman Francois Baucher (1796-1893) but some claim Bauchers "suppling excercises" were only intended to be used on the standing horse, not when in motion.

http://horsesforlife.com/FEISymposium

:confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 029
Senast: Fibusen
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 157
Senast: Hedinn
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 211
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar