Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Tog en tur i regnet igår, missbrukar gärna reflexer nu i dessa mörka tider. Träffade på en av grannarna som kommenterade att vi var ute i regnet och lyste upp :p

Dock var det mindre roande att damen tappade en sko, så fick ringa hovis som kommer ut i morgon bitti. Tack och lov har jag ju möjligheten att kunna justera om mina arbetsdagar lite, men likväl lite segt.. Dock är det ändå snart dags för skoning så hästarna får skoning runt om i morgon ändå.

Kicki Hoppas han får sällskap inne.

Andorra Ja, de blir ju inte mindre regn. Hoppas allt går bra på återbesöket för Lurvas Och tant håller sig i bra skick.

Imrahill Skoj att du har kvar en lerig häxa. Du blir nog aldrig av med henne ;)
Hoppas Q blir bra snart

Mini-Me Synd att hon tappat sko, men de är alltid bra att synas i mörker. Jag har oxå massa reflexer på nu vare sig de är jag, tanter lr hundar.

Nu har jag ringt K****t och frågat om mat till Lillis, eftersom hon inte blir musklad utan är tanig på hals, bog och rumpa. Jag fick till svar att jag ska ge henne G***v 125, 2 kg om dan i en månad och sen sänka de lr börja ge henne K****t muskel sen. Jag hoppas på att de fungerar nu. Antagligen har hon brist på mycket, pga av hur hon såg ut och maskarna (som jag hoppas försvinner nu) som bor i magen. Tur att Honey är lättfött och sätter muskler utan problem när man väl sätter igång och hon har energi så de heter duga ändå. Som tur älskar Lillis maten, men hon har ätiti G***v 90 förut och slukat maten. Annars så regnar de och höet ligger fortfarande på ängen och halmen med. Bara vänta tills allt kommer in.

Får hoppas att det fungerar med det nya fodret för Lillis och att maskarna inte är kvar.

På tal om maskar, dags att ringa ut vet snart för att få avmaskning, tycker att det är lite synd att det är recept på det. Har ju en herre som inte klarar att åka transport så blir ju att veterinärerna får åka ut till oss... lite segt, men jag vill ju inte stressa upp honom i onödan så det får ju bli så.

Hur gör ni avseende avmaskningen, tar ni prover och därefter avmaskar eller avmaskar ni oavsett?

Jag skickar efter på nätet och de kommer hem påsar nån dag efter. Tar två "bullar" på morgonen och skickar iväg de och får sen svar på mejlen. Sulle de behövas odlning för att de är mycke maskar, vilket jag väntar på. kommer de efter ca 2 veckor. enkelt och bra. Sen ringer jag min vet om amaskningsmedel bara.

Hur gör ni avseende avmaskningen, tar ni prover och därefter avmaskar eller avmaskar ni oavsett?

Jag köper Kolla masken på Granngården och plockar knöpar och skickar in och sen får jag besked via mailen. Och om han skulle ha mask så får jag väl prata med vet om medel men sist stod det 0:or på alla maskar :)

*kl*

Bombarderar er med lite bilder nu innan jag ska åka och släppa in busarna.

Tove och Pojken busar lite i hagen :)
2012-09-14-697.jpg

Tove racerhäst!
2012-09-14-696.jpg

Pojken löshoppar lite förra veckan
2012-09-20-719.jpg

Bild från dagens tömkörning
2012-09-27-738.jpg

Pojken gör allt för en morot
2012-09-27-740.jpg

Är inne på tredje året nu, och åtminstone till nyår blir hon kvar, förmodligen längre om VFU-samordnaren på universitetet gör som jag vill och fixar en plats här i närheten åt mig. Hade sjukt dåligt samvete och var på väg att åka ner och lämna igen hästen i början av terminen (Q: s ägare fick vara häxvakt mer än jag egentligen hade samvete till) men nu har det lugnat ner sig så då bestämde vi att hon blev kvar.

Angående avmaskning, så skickar jag in prover. Känns dumt att riskera resistens bara för att spara några hundra.

Vi har valt av avmaska utan att ta träckprov i år. Jolly har ju tidigare visat spår av bandmask och då kan de lättare få kolik vilket hon haft några vintrar. Väljer därför att avmaska för säkerhets skull.

Har lite dålig samvete för aöjag har inte hunnit med pållarna alls dom hör dagarna. Tur de har en stor backig hage att kliva runt i.

I eftermiddag ska jag köpa mitt samvete rent och åka till Charlies stora rea. Var visst sjukt mycket folk där redan när de öppnade idag. Alltid hittar jag väl någon hästpryl jag övertalar mig att jag behöver =).

Varit ute och "badat" lite.

Vädret såg mer lovande ut en stund så jag tog med mig cykelhjälmen och hämtade båda pållarna i hagen. Promenerade iväg och när jag kom in på skogsvägen så klängde jag upp på Jolly och red istället. Lucas hade fullt schå att hålla hennes skrittakt. Efter en stund så öppnade himlen sig och vi blev verkligen dygnsura!!!!
Förb j-la h-tes regnande hela tiden!!!!!!!!!!!!!! Små sjöar överallt i skogen. "Bäckar" rinner i bilsspåren på skogsvägarna och det är verkligen helt bedrövligt.

Fick en glad överraskning i dag när jag läste lokaltidningen. Dottern och hennes sambo har passat på att förlova sig nu när de är på semester. :)

Vad trevligt med förlovningen :)

I lördags kom jag och damen iväg på träning,det blev mest miljöträning för oss båda med ridhus, speglar och rida inför tränare. Inget avancerat förvisso men det gick bra och damen fick komplimanger för att hon var en fin och trevlig häst, sådant värmer :)

556316_10151243750529434_2037766986_n.jpg

Roligt med träningen! Det gör mycket för inspirationen!

Jag ska försöka få fatt i tömkörningsinstruktören som var här i våras och se om jag kan få köra några lektioner för henne. Idag ska jag och Häxan vara moraliskt stöd åt Q på en skrittrunda.

*kl*

Tror jag blir tokig snart....skulle vara så skönt med en dag utan regn. Men kommer nästan inte i håg när det inte regnade sist :( Vill ha lite fint höstväder nu.

I dag trotsade vi regnet och red till stora ridbanan ändå :)
2012-10-02-760.jpg

2012-10-02-768.jpg

Oj, har lyckats missa bilderna på dig och pojken, fina som vanligt! :)

Här är det väldigt grått, känner att motivationen faller.. Sak dock i väg på träning på lördag igen så kanske får upp motivationen då :)

I övrigt så händer dessvärre inte mycket, mycket att göra på jobbet som gör att kvällarna blir sena nu under en period vilket dessvärre påverkar ridningen. Men får se till att knyta ihop det också, vill ju gärna hålla i gång nu när vi är igång så att säga.

Hur är allt hos er? :)

Ja urch börjar märkas här att det är höst....i dag är det sol iaf. I går regnade det så Pojken fick vila men i dag ska vi ta och hitta på något.

Vi har börjat rida för en kompis till mej också :) Första gången var förra veckan. Då tränade vi på att Pojken skulle jobba mer med rumpan och vi lyckades med skänkelvikningar och öka minska volten :love:
Tror jag ska försöka få hjälp av henne nästan vecka med. Då lät det som vi skulle hoppa studs och 5,5an skulle vi visst hoppa...får se hur det går...

Lasttränar gör vi lite titt som tätt också...för två veckor sedan fick jag stänga bakom Pojken också när han stod och åt morot med sambon...men sen backade han och gick under bommen och ut igen :confused:
Varför ska det inte gå bra nån gång för? Nu hade vi ju kommit så långt...Nu ska jag bara försöka komma på hur man ska lösa det med bakbommen. Har så gammal transport så man kan inte reglera höjden på bommen.
Som tur var så blev inte Pojken så rädd när han gick under utan han gick in efter det också fast vi fick inte stå bakom honom.

Och tanten har börjat rymma hos fodervärden nu :o men dom skulle försöka lösa det. Tur det jag vill inte ha tillbaka henne än ;)

Alla verkar ju ha rätt annorlunda väder från hur det ser ut här.. Ser inte riktigt likadant ut här hos oss, inga gröna gräsmattor här inte, inte ens bruna, bara vitt! :D
Men jag klagar inte, både jag och mina fyra bebisar trivs jättebra i snön, hur mysigt som helst!

Bilderna är tagna imorse, har snöat hela dagen så det är betydligt mycket mer nu! Bara två av fyra pluttar ville vara med på kort idag dock! :p

gossss.jpg

16e_2.png

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 100
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 776
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar