Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Men vilken otur du har haft då :( Tur att det gick ganska bra ändå då och att du hade sällskap så du inte blev liggandes ensam.

Nu får du försöka ta det lugnt och inte göra illa dej nå mera :)

*kl*

Har ni fått vinter än?

Här är det nog en 40-50cm snö och runt -20 gradera kallt så vinter har vi fått. Den kom med en jäkla fart i fredags. Var snudd på insnöad här i fredags.
Pojken har inte gjort så mycket sedan jag tömkörde honom i torsdags. I lördags var matte i globen och kollade på hästar så jag kom hem i går kväll.
I dag hade jag tänkt motionera honom men när jag skulle hem från jobbet vägrade bilen att starta...så mamma fick komma och hämta mej :o
Så nu sitter jag här utan bil och tar mej ingenstans....väntar på att bilmeken ska hjälpa mej.
L skicka sms vid ett innan han åkte till jobbet att hästarna stått inne för det var så kallt. :devil:
-20 grader och solen skiner är väl ingen anledning att dom ska stå inne för.Dom är väl inte ömtåliga precis.... Skrev sms tillbaka jag att Pojken skulle ut ändå i det här vädret fast med täcke på och han fick göra som han vill med sina.
Men i dag får se vi om han kommer ut då för L har åkt till jobbet och jag har som sagt ingen bil.
Jag som tänkt rida en tur i snön och se hur det går att åka släde om det blir slädåkning på vägarna eller åkrarna sen....men får väl bli i morgon istället då kanske...vill inte rida när det är mörkt...

-20 men knappt någon snö! hästarna stapplar runt på frusen lera och bilen startar om man har tur. fy... Hela landet verkar ha fått snö utom vi...
blev en kort barbackatur i skogen i dag, fick sällskap av Q+ryttare.

Vinter är på väg kan man säga, inte fått lika mycket snö som er men idag har det snöat hela dagen och igår var det 14 minus och snön började då komma så smått.

I går fick jag även ordnat så att jag är redo för vintern, satt stolp och tråd för en hage alldeles vid stallet, om det skulle bli riktigt halt så behöver man ej gå så långt. Dessutom så har jag satt stolp och har 4 hagar redo (inte alla igår dock) så jag är även redo för våren även om backen håller sig hård. med tanke på vädret idag är jag riktigt glad att jag fick klart allt det igår :)

Hoppas att din pojk får komma ut i morgon då, synd om de inte kommer ut. Som du själv skriver, täcke på och så är de väl redo :)

Så nu är bilen hemma i alla fall....
Hästarna har fått lite mat och sen får nog Pojken följa med på kvällspromenad sen men lite reflexer på så han får vara ute lite iaf.

I morgon verkar det som vi får ännu mera snö så då blir det väl förhoppningsvis lite varmare iaf.

Var på återbeök med Lurvas förra veckan. Ingen förbättring och vet tyckte inte man skulle behandla igen eftersom det inte hjälp dom andra 2 ggrna. Nu blir det sjukgymnastik istället. Ska tömköra honom och försöka aktivera bakbenen. Gärna gå i djup snö och över stock och sten eller cavaletti i olika höjd.

Har tömkört några gånger i skogen nu men idag blev jag lat. Det är s-tans så jobbigt att gå bredvid i snön ;). Red på Jollan och Lurvasen fick traska bredvid i snön och glöm att han fick gå i spåren utan han fick traska på där snön var som djupast :D.

Helt underbart vinterväder här idag med strålande sol, vindstilla och häääärlig snö på backen.

DSC_0220.jpg

Här är en kille som verkligen gillar snön :)
DSC_0211.jpg

Ja jobbigt utav bara den och pulsa i snö....här har vi snö ovanför knäna om man ska ut och pulsa så det blir inte många vändor det inte ;)

Hoppas sjukgymnastiken fungerar på Lurvas :)

*kl*

Här har vi snö så det räcker och blir över nu tycker jag...blir det mer snö så drunknar nog små hästarna tror jag....

Sen har jag fått problem...

Brukar åka och mocka vid 13 ger då samtidigt lunch hö när jag kommer...
Efter ca 1 timme när jag mockat så har dom ännu inte ätit upp sina 5kg hö på 4 hästar...väntade ett tag till men nä dom stod och mumsade och åt ändå....halv tre typ åkte ja hem utan att motionerat pålle...
Förstår inte varför dom måste ta sån lång tid på sej att äta...det är ju bra för deras magar men inte för matte som vill motionera pålle innan det blir mörkt.
När Juanita bodde där då hade dom ätit upp på en timme så hon måste ha stressat på dom eller ätit mycket av det själv.

Nu försöker jag komma på nån annan lösning med höet så man slipper vänta men har inte kommit på nån bra än. Så har ni nå bra förslag så man slipper vänta men ändå slipper åka till stallet flera gånger så är förslagen välkomna ;)

Bjuder på nån snöig bild...

20121205_142048.jpg

20121206_135625.jpg

20121204_141850.jpg

Senast ändrad:

Jösses va mycke härlig snö ni fått!

Här var det busigt väder i söndagskväll och några dm härlig pudersnö trillade ner. På julaftonsmorgon blev det milt :cry: och regn. Nu har vi isgata överallt på vägarna och man tar sig inte ens över ladugårdsbacken med pållarna. De är ju oskodda och med den här fuktiga isen så blir det värre än Bambi på is.

De har med andra ord fått vila över julen tyvärr. Typiskt nu när jag satt i gång Lurvasen. Han ska tömköras/ledas i 4 veckor innan jag får sitta upp igen. Inte lätt att tömköra på vägarna nu. Blev trött på skiten så jag hoppade upp på Jollan och hade Lurvas som handhäst och gick över till sommarhagen. Pållarna fick knata upp och ner där i snön. Ganska taggade och oförstående över mattes tilltag så stundtals blev det rörigt med en förb matte. Vi lugnade oss allihopa efter en stund och efter bara 20 minuter så flåsade pållarna rejält efter att ha klättrat upp och ner i backen i den blöta snön så då hoppade jag av och de fick sin middag i stället.

Vill ju ha kvar snön men nu så kan det lika gärna regna bort så att vägarna blir framkomliga igen, sen kan det komma ny härligt kall snö :)

Hoppas att alla Mullar har haft en bra jul. Fick två presentkort på Charlies i julklapp så nu kan jag shoppa med gott samvete :p

Skit mycket snö har vi rent ut sagt...enligt smhi har vi väl 50-60cm snö.

Pojken har tappat båda framskorna så hovis kommer i morgon och ska slå på skorna igen så då tänkte jag mej försöka ut och pulsa lite i snön se hur mycket han orkar...

Ska försöka skotta fram släden också se om vi kan ta oss en sväng på vägarna iaf för där det är oplogat är det nog tyvärr för mycket snö att åka :(

Kl
god jul och gott nytt år efterskott :-)
Tanterna lever.. Fast med dubbla täcken på Lillis. Vi har inte gjort mycket. Men dom dagar det har gått har vi tolkat och Lillis bara älskar det. Hon drar som hon ska med framdelen och det märks att hon njuter av att få arbeta. Honey tycker det är lite läskigtmed Pulka bakom, men efter ett tag tycker hon om det. Annars har dom gått lite i skogen. Deras pojke som går ihop med den andra pojken, ska då gå med sina tanter igen. Då det kommer en ny bäst hit. Hit kommer ungtupparna ;-) hon är 20 som ska gå med Calle som kom förra året. Så nu blir det tre bruna och två vita. Ålder mässigt är det 18 20 21 22 23 nu behöver vi bara en 19 årig då ;-)
Hoppas ni har de bra där ute i kylan och att alla hästar är friska och krya :-)
Kram från mig och tanterna

*kl*

Här tar vi det lite lugnt nu...Pojken har tappat sko :( två veckor sedan i morgon och ingen hovis i sikte än :(
Ska sms och påminna honom i morgon.

Bjussar på lite vinterbilder iaf...

20130111_142101_zps8b856f98.jpg

20130122_140711_zps0b259437.jpg

20130122_142347_zpsf7f43cc8.jpg

20130122_142404_zps3c43fee4.jpg

Han är så söt din pojke. Hans kompisar med. Hoppas hovis har kommit nu.

Kl
honey är den som gått mest, då hennes extra ryttare har tagit henne barbackaoch allt, hon är modig hon. Jag har inte orkat. Jag har en pipig 10 månaders schäfer som inte kan ta det lugnt. Men ack så blir det tanter denna vecka, känner att det behövs för min skull <3

Har kommit igång med ridningen igen efter olyckan. Har tack och lov haft medryttare på damen så hon har varit igång i alla fall. Viggegubben har jag promenerat och jag har till och med joggat några steg med så han har fått röra på sig lite också

Bjuder på några bilder på mina pälsbollar

294036_10151377548909434_2109643201_n.jpg

3899_10151377547024434_1838640855_n.jpg

Här har vi haft härlig fin snö i några veckor nu men nu regnar den bort och allt blir glashalt...igen!!!

Haft en equiterapeft ute till Lurvas som har gått igenom honom med värmekamera och klämt lite här och där på honom. Konstaterade precis som de andra att han är sned bak och tippat bäcken. Hon misstänker högerbakknä och att det andra är sekundära problem pga knäet.

Rider honom rakt fram i skogen och börjat trava lite smått också. Då känner jag ingenting iaf.

I dag har jag varit på vargspaning eftersom vi sett vargspår på 2 ställen här i trakten. Ena stället är utmed en väg bara 1,5 km härifrån där jag brukar rida. Helt galet att det ska vara varg här nere i Småland.

Dags att damma av det gamla varggarnet vi har liggandes på vinden :D.

Obekräftade källor har för ett tag sedan sett bil och ett täckt släp på en skogsväg utanför Jönköping. Bilen var reggad på länsstyrelsen i Östergötland och släpet reggat på Kolmården. Verkar helt mysko vad de skulle göra här nere i skogen :confused:. Personen misstänker att de planterat ut varg eftersom varg har skymtats på de mest besynnerliga ställen (som t ex rv 40 och inne i Borås). Vildfödda vargar borde inte gå in i städer på det viset tycker jag.

Jaså har ni fått varg...läskigt när dom kommer nära bebyggelse...håll reda på små hundar och katter.
Här tog vargen en liten hund inne på gården hos en familj som bor relativt nära själva Ockelbo. Matte var i stallet och hunden på gräsmattan när vargen tog den...sen strök den vargen omkring där i området ett bra tag innan både polis och länsstyrelse bestämde skyddsjakt.

Vargar är fina djur men dom ska hålla sej borta från civilisationen....

Här tittar en till skogsmulle in och säger hej. ;)

Jag har en islandsvalack på 15 år som jag ägt i några månader nu. Min första egna häst trots min höga ålder. ;)
Vi har blivit förföljda av otur senaste tiden och känner att jag behöver lite peppning nu för att hitta tillbaka till känslan jag hade i höstas när jag köpte honom. Hittade denna tråd och ni verkar vara snälla mot varandra och peppa varandra här utan att komma med pekpinnar som i många andra forum. :) Varning för det kan bli långt inlägg...:crazy:

Vi har stått på boxvila i 3 veckor nu och tiden går sakta som ni kanske förstår.I morgon kommer veterinären på återbesök för att se hur det går. Han hade nämligen oturen att få en broddspark på skenbenet på ena frambenet första veckan på nya året. :( Kom dit en dag och såg honom inte ute i hagen med de andra utan hittade honom ståendes med hängande huvud i ligghallen istället. När jag undersökte honom så upptäckte jag lite blod på frambenet en bit ovanför hovleden. Hittade inget sår när jag grävde i hans päls men han visade tydligt att han hade ont och ville inte stödja på det benet när jag försökte leda iväg honom. Hjärtat åkte upp i halsgropen och efter en rad samtal fick jag tag på jourhavande veterinär (detta var typiskt nog en lördag)som skulle komma direkt men var ca 10 mil bort just då. Gissa om det blev en lång väntan.....
När hon väl kom undersökte hon honom men kunde inte säga om det var en fraktur eller spricka men hon hittade såret efter att ha rakat bort håret på benet. Hon satte bedövning och lindade benet och efter mycket om och men lyckades vi få in honom i sjukboxen. Där blev han spjälad och jag fick smärtstillande att ge honom till måndag när en ordinarie veterinär kunde tillkallas för mer undersökningar och eventuell röntgen. Denna veterinär pratade mest om riskerna att det skulle bli en fraktur och om flera fall där de fått avliva hästar pga broddsparkar... Modet sjönk ganska rejält hos mig kan jag meddela...
På måndagen kom en annan veterinär ut och hon skrev ut mer smärtstillande och lindade om benet. Hon kunde inte heller säga om det var en spricka men tyckte jag skulle vänta några dagar till innan vi skulle besluta om röntgen. Strikt boxvila på en kille som är van att gå på lösdrift var inge kul alls. När kuren med smärtstillande var slut så haltade han ganska ordentligt så hon fick komma ut och röntga honom. Det syntes inget tydligt på plåtarna men hon var nästan säker på att det var en spricka. Jag tackade nej till smärtstillande denna gång för undvika att han vispade runt i boxen eller grävde upp den som han hade gjort veckan innan med smärtlindring. Fick bara ta ut honom för att bedöma hältan nu. Som tur var har han blivit bättre och bättre och inte härjat runt i boxen sen dess. Senaste dagarna har han knappt haltat alls så han har fått komma ut i en avskärmad liten hage brevid de andra hästarna några timmar. Lyckan på jorden för honom såklart. Han springer inte runt så länge de andra är på andra sidan tråden så det är ingen fara att ha honom där.
Ovanpå detta så har jag i december fått göra en annan utredning på honom där det visade sig att han har spatt... :(... Men enligt den veterinären och min equeterapuit(stavning?) så är det ingen större fara så länge han hålls igång och inte blir stel. Vilket inte rimmar så bra ihop med boxvila i flera veckor....

Har diskuterat med veterinär och med equeterapeuten om detta. Sprickan i sig läker ju. Men spatten mår inte bra av boxvilan så det har varit snack om hur man går vidare om han inte läkt så bra som han nu gjort som det ser ut. Har grubblat mycket och det har känts lite hopplöst liksom. Veterinären som behandlar honom för sprickan nu sa att jag skulle inte ha köpt honom från början då han hade lindrig markering på bakbenen under veterinärbesiktningen inför köpet. Men veterinären jag hade då sa att den markeringen var så lindrig att det behövde inte betyda något alls utan att han kanske var stel just då. Jag förlitade mig på det för han visade ingen hälta annars och var väldigt pigg och glad i övrigt. Inga andra fel påvisades heller.
Han fick vila i flera veckor i samband med hältutredning som ledde till den diagnosen och nu vila igen...känns som jag knappt ridit alls sen i början av november. Och knappt ens en promenad heller. Som tur var är han en snäll häst och han har inte tappat modet under denna tid utan varit sig ganska lik förutom viss frustration över att stå på box då. Nu känner jag en viss rädsla att släppa ut honom med de andra igen utifall oturen skulle vara framme igen när alla har broddar.
Ursäkta mitt långa inlägg....känner att jag behöver lätta på trycket till er som också har häst och kan förstå hur det känns. Har gått med tankar om varför jag köpte honom...varför allt blivit så fel(det finns andra omständigheter som jag inte kan skriva om öppet här)...kommer det bli bra igen...kommer jag kunna rida honom igen....ja ni kanske förstår....
Har inga ambitioner att tävla eller så utan bara att vi ska ha det bra tillsammans. Mysa runt i skogen lite. Kanske ta nån privatlektion ibland för att hålla oss igång liksom. Kanske köra in honom. Han har ju som isis många år kvar egentligen och detta är ju nästan den sämsta start man kan få känns det som... Det enda positiva med allt som hänt är att han och jag kommit närmare varandra. Dels så kunde jag flytta honom till en ny hage med flera isisar istället för bara en hagkompis hemma hos förra ägaren och dels så har jag varit den han fått förlita sig på under dessa veckor i box. Det är svårt att känna att man äger en häst när förra ägaren fortfarande finns med i bilden. Nu är han äntligen bara min och mitt ansvar och det kändes så bra runt nyår...sen hände detta senaste....
Hoppas det fortsätter gå framåt nu så att jag kan rapportera framsteg när det gäller oss två här istället. Nu ska jag sluta svamla.... ;)

Välkommen Linda! :)

Låter onekligen som att ni har fått en trög start dessvärre och om jag förstod dina rader rätt så var det även annat som tynger på, vilket inte underlättar i en sådan här situation :crazy: ( och ja man får faktiskt tycka att allt är skit då)

Jag har tyvärr inga vettiga råd att ge, men jag hoppas innerligt att det kommer att gå framåt snarast möjligt och att vi kommer om att få läsa om steg framåt från er så att ni kan mysa runt i skogen eller vad ni nu helst vill hitta på. :)

*Håller allt som hållas kan*

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 100
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 778
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar