Sv: skimmelskäck...
Stallägarens far, Rudolf, födde under många år upp hästar av halvblodstyp, både skäckar, skimmlar & skimmelskäckar. Han tyckte det var trevligt med vackra och annorlunda färgade hästar när han stod i ridhuset timme efter timme och höll lektion. Än idag finns en av dessa avkommor på ridskolan - Scion, född 1993;
Så här såg han ut som föl, fuxskäck innan det fuxiga blev mer brunt som sedan blektes mot grått:
.
Scions mamma, Short Cut xx, fux:
Och här är Scions far Scird som 18-19-åring, helt avblekt:
Scird tävlade fälttävlan på hög nivå med Lars Christensson (prydde fälttävlandsaffischen till VM Stockholm).
Här en bild på Scird som föl tillsammans med sin fullblodsmamma Skandia, brun. Scird själv var brunvit skäck som liten;
Scirds far Jim:
Jim var född skäck, om jag inte minns helt fel fux/vit även han. Hans mor hette Imra 9601 (har dessvärre inga bilder, var ridskolehäst hos Rudolf på Rinkeby en gång i tiden) och var en skimmel efter Immer u Anette 5462 (ridskolehäst hos Rudolf, fux e Anno u Havanna 3364).
Jims far var Jarras, som inköptes som 4-åring från uppfödaren Sparre i Vegby. Jarras var fux/vit skäck:
Jarras far var arabhingsten Jager ox, skimmel, och u fuxskäckstoet Carioca:
e Cervantes 302 u Svartvit (svartvit skäck) ue Neptun 174 uu Maja "fuxskäck av Roasjöstam".
Hos Scion verkar det som om skimmelanlaget kommer från både Jager ox och Immer 359. Skäckanlaget verkar ha sitt ursprung från Cariocas mormor Maja's stam, enligt uppgifter nåt som kallades Roasjöstammen som jag dessvärre inte hittat mer information om.
För övrigt vet jag i stort sett ingenting om gener eller färger