skimmelskäck...

LillaMy84

Trådstartare
Är det någon avels/genkunnig/av erfarenhet som vet lite om denna lite ovanliga färg?? Vad krävs för att en häst ska få färgen?? mamma/pappa skimmelskäck? och hur ser dom ut som fölisar?? ser man på dem att de kommer att bli helt vita eller kan de som skimlar ha vilken färg som helst? och isf fläckvis eller heltäckande?
Kanske inte finns något egentligt svar på frågorna, men genomsnittet typ :rofl: nån som vet? :banana:

Sv: skimmelskäck...

För att det ska bli en skimmelskäck krävs att hästen får ett skimmalanlag och ett skäckanlag. Alltså, para en skäck med en skimmel så finns det chans att det blir en skimmelskäck. (sannolikheten orkar jag inte räkna ut :p)
Alltså man måste inte ha en förälder som är skimmelskäck, utan det räcker med en förälder med vardera anlaget (skimmel resp skäck).

Som föl ser de ut som vanliga färgade skäckar och de färgade fälten skimlar av (förutsatt att vi pratar om avblekbar skimmel) och bleknar med åren precis som vanliga skimlar. De kan ha vilken grundfärg (födelsefärg) som helst.

Blev det förståeligt?

tusen tack! :bow:
har undrat så hur min lilla kille sett ut som bäbis :rofl: ... fast får nog hålla mig till gissningar :crazy: ... Vet du om det då räcker med att den ena av föräldrarna kan ha varit skimmelskäck? alltså så att det inte var en mix med en av varje? :rofl:
Finns det någon fusklista nånstans på sannolikhetsräkning för hästar (såsom det finns för människor i typ naturkunskapsböcker :rofl: )?
hade visst en fråga till :crazy: ... hur lång tid brukar det ta innan en fölis fått den där skimmelgråa (avblekbara) färgen när den haft nån annan färg från början? det är väl ganska fort va?

JA, det kan även vara så att ena föräldern är skimmelskäck och den andra är helfärgad.

Sannolikhet för de olika färganlagen är nog inte så svårt att räkna ut om man ställer uipp det i en tabell. OM vi antar att ena föräldern är skäck och andra skimmel så är det 50% chans att avkomman får skäckanlaget och 50% chans att den får skimmelanlaget. Men sen klarar min hjärna (i kväll) inte av att räkna ut sannolikheten för att båda anlagen kommer samtidigt, är det så enkelt osm 25%???

Det är jätteolika hur lång tid det tar för fölet att blekna från färgad till vit. Här i grannbyn finns ett föl som blev vitt i princip direkt och inom connemararasen finns en hingstlinje som ger "sena" skimlar, devs de har ofta blivit över 10 år innan de ens BÖRJAR skimla av - innan dess har man trott att det är "ickeskimlar". Sen finns alla varianter däremellan...
Men det vanligaste är väl att den "grå" färgen framträder när de tappar fölpälsen och att de sen bleknar mer med åren.

Jag har fött upp en skimmelskäck. Pappan var avblekbar skimmel( vet ej grundfärgen, men garanterat ej skäck på grund av rasen). Mamman var svart/vit skäck. Ungen föddes som svart/vit skäck men precis som andra avblekbara skimlar fick han vita ögonbryn direkt då han bytte ut sin fölpäls.

du har inga kort på din skimmelskäck?? :rofl: hade varit kul å se :bump: har faktiskt bara stött på den färgen hos två-tre hästar sammanlagt under hela mitt hästintresserade liv :crazy: och av dem är det bara min som inte är ponny :rofl:

hmmm.. kanske lite dum fråga :rofl: men när tappar dom fölpälsen? fast har ju aldrig haft särskilt mycket kontakt med föl (tyvärr :cry: )

Jag ID-besiktigade en skimmelskäck i somras, en Tinker. Vars mamma var skimmel och pappan skimmelskäck.
Har även sett en "stor" korsning som var "vit" men jag upptäckte att hon hade rosa fält i huden = hon VAR skimmelskäck! :)

Det är nog inte så ovanligt osm man tror

Det går inte att komma in på deras hemsida f.n. Kan hända att de håller på uppdaterar eller nåt annat fel. Prova lite senare! :)

Stallägarens far, Rudolf, födde under många år upp hästar av halvblodstyp, både skäckar, skimmlar & skimmelskäckar. Han tyckte det var trevligt med vackra och annorlunda färgade hästar när han stod i ridhuset timme efter timme och höll lektion. Än idag finns en av dessa avkommor på ridskolan - Scion, född 1993;
scion_pepino_2.jpg

Så här såg han ut som föl, fuxskäck innan det fuxiga blev mer brunt som sedan blektes mot grått:
scionfol.jpg
.
Scions mamma, Short Cut xx, fux:
shortcutxx_1.jpg

Och här är Scions far Scird som 18-19-åring, helt avblekt:
scird.jpg

Scird tävlade fälttävlan på hög nivå med Lars Christensson (prydde fälttävlandsaffischen till VM Stockholm).
Här en bild på Scird som föl tillsammans med sin fullblodsmamma Skandia, brun. Scird själv var brunvit skäck som liten;
skandia_scird_2.jpg

Scirds far Jim:
JIM_1.jpg

Jim var född skäck, om jag inte minns helt fel fux/vit även han. Hans mor hette Imra 9601 (har dessvärre inga bilder, var ridskolehäst hos Rudolf på Rinkeby en gång i tiden) och var en skimmel efter Immer u Anette 5462 (ridskolehäst hos Rudolf, fux e Anno u Havanna 3364).
Jims far var Jarras, som inköptes som 4-åring från uppfödaren Sparre i Vegby. Jarras var fux/vit skäck:
jarras_15.jpg

Jarras far var arabhingsten Jager ox, skimmel, och u fuxskäckstoet Carioca:
carioca_1.jpg

e Cervantes 302 u Svartvit (svartvit skäck) ue Neptun 174 uu Maja "fuxskäck av Roasjöstam".
Hos Scion verkar det som om skimmelanlaget kommer från både Jager ox och Immer 359. Skäckanlaget verkar ha sitt ursprung från Cariocas mormor Maja's stam, enligt uppgifter nåt som kallades Roasjöstammen som jag dessvärre inte hittat mer information om.
För övrigt vet jag i stort sett ingenting om gener eller färger ;)

Senast ändrad:

:love: vilken snutte :love:
vet du om det är fler raser än shetlandsponny som kan vara godkända med den färgen?

Alla raser där det finns skäckar och skimlar godkänner också skimmelskäckar.

roslagen skrev:
Jag har fött upp en skimmelskäck. Pappan var avblekbar skimmel( vet ej grundfärgen, men garanterat ej skäck på grund av rasen). Mamman var svart/vit skäck.

Samma sto fick senare ytterligare en skimmelskäckbebis med gråskimmelpappa. Fölet var vit med stålgrå fläckar som liten & blekande med tiden.

Anledingen att det inte finns jättemånga skimmelskäckar är ju för att det är en så himla onödig färg att man gärna försöker undvika den i aveln. (Säger jag som fött upp massor :p )

Alltså, om du har en skäckförälder och gillar skäckfärgen är det ju lite klantigt att para ihop det med att anlag som gör att skäckteckningen kommer att FÖRSVINNA.

Alla skimmelskäckar föds ju som "vanliga" skäckar i sin resp grundfärg, men sedan bleks ju fläckarna bort och de blir helt vita. Då ser du bara skäckteckningen när de är blöta, typ.

Genetiskt, på avelshästar, är den iofs kul, för du har ett ökat spänningsmoment med dig eftersom en skimmelskäck alltid ger minst 75% "FÄRG". (skimmel och/eller skäck, och sedan ev någon kul dold grundfärg i vissa fall)

Skimmelskäckar är tex vanligt i islandshästrasen. www.hallagarden.nu har en...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 251
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
784
Senast: Soapbubble
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18