skimmelskäck...

Sv: skimmelskäck...

Cactus visste jag stammen på. Var med och tog hem honom till stallet. Men att Cajar hade Camilla som mamma var en nyhet. Moushki var väl undan doushinka? Vad hade Titus som grundfärg. Han var ju pappa till många.

hofi skrev:
Cactus visste jag stammen på. Var med och tog hem honom till stallet. Men att Cajar hade Camilla som mamma var en nyhet. Moushki var väl undan doushinka? Vad hade Titus som grundfärg. Han var ju pappa till många.
Jodå, både Jathos & Camjö var efter Jarras (Jathos var förresten u Tosca som var e Clubman Junior xx). Mouschki var mycket riktigt u Douchinka (e Huntley Hanover u Gileja (med orlovtravarna Laskovyj och Galitsija som far & mor)
Här Mouschki som liten tillsammans med Douchinka:
douchinka_mouchki_1.jpg

Vad Titus hade för grundfärg är jag inte helt säker på - träffade honom faktiskt bara som 26-årig pensionär på ett reportage för klubbtidningen! ;) Så här såg han ut som ung 3-åring i alla fall:
titus_1.jpg

Åhh vad trevligt att se bilder av dom hästarna!!! Jag red på Örsta i början av 70-talet. Den största kändisen var nog dock "Bunting" en helvit som figurerade i Pippi Långstrump - då dock med målade prickar!/T_B

Ja, Bunting blev ju "rikskändis" som Lilla Gubben!
Jasså, du är också gammal Örsta-ryttare! Du får väl komma ut & hälsa på nån dag - red du där på 70-talet kanske du tom upplevde Baronen som liten? Han fyller 30 i år!

Jag red åxo på Örsta i början på 70-talet. Jag bodde på Västergården med mina föräldrar. Jag var dessutom skötare på "Butte". Jag var så stolt över att jag var skötare på honom.

Denna Baron hur gammal var han när han kom till Örsta. Jag har aldrig träffat honom. Vet du vem Camilla var efter. Det var en bastant dam. Jag har för mig att hon tävlade i SM i hoppning i sin ungdom.

Baronen är ju på sitt sätt också "Örsta-stam" - pappan Prince Noustie xx ägdes en tid av Rudolfs "flickvän" och mamman Hollandia importerade Rudolf själv från Holland. Baronen föddes på Sunnarby gård (nu får jag väl skäll av kompisen som äger gården, minns aldrid det rätta namnet... *ler*) i Kårsta och reds väl in av Gunlög/Örjan/Rudolf så jag antar att han flyttade ner från Kårsta nånstans i 3-årsåldern.

Camilla har jag inte lyckats ta reda på så mycket om - enligt Örjan köpte Rudolf henne och nån till (Comtesse?) på slakteriet, deras enda "fel" var att de var skäckar... *suck* och tydligen då mycket svårsålda på den tiden. Troligast är att de också är av sk "Roasjö-stam" (skäckarna) och det var på det sättet som Rudolf hittade den uppfödaren där han senare hittade Jarras & Jack.

Här en bild på Camilla:
camilla_2.jpg

Jag var där för två-tre år sen... Då fanns ett Silbersee-fuxföl jämngammal med min fölis.
Jag tror att det bara var två skimmelskäckar kvar? En e. Scird tror jag. - Hade ett jättefint kort när Scird hoppade för-vm med Lars Chr - och sen blev kameran stulen. Men kan gråta för mindre. Enda korten jag har är från en jakt - men där är vi ryttare små röda prickar på de vita och bruna "myrorna"... Jag glömmer aldrig hur Jack kändes när han drog på på sista fältet! - Kan ha varit -74?

Var det ett Silbersee-föl? Då måste det ha varit längre sedan *ler*. Nere på Västergårn är den senaste ynglingen efter Lucky Light om jag inte minns tvär-fel? Silbersee-avkomman såldes för några år sedan nånstans i Rimbo-trakten tror jag. Nu har de två skimmelskäckarna minskats till en... De två var ju Scion (på ridskolan) och Scribble (privat på V-gårn), både e Scird u Short Cut xx. Scribble (f-91) togs bort nu i höstas efter en längre tids hälta. Scion (f-93) är nu "den siste" av den gamla stammen kvar på ridskolan.

Var du in i stallarna på ridskolan när du var där sist? Vem vet - vi kanske t om har träffats? ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 605
Senast: Johanna1988
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 335
Senast: Otherside
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 172
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 579
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Bruksprovet 2025