skimmelskäck...

Sv: skimmelskäck...

Lilla Åskan, ja just det han var ju oxå skäck när han kom till världen :idea:

Två av två möjliga avkommor blev alltså skimmelskäckar.

Jag ska försöka köpa mig en riktigt bra scanner i julklapp till mig själv :love: så ska jag scanna in bilder :D på mor och son och eventuellt även på pappsen om jag hittar ngra bilder på honom. :angel:

har tyvärr ingen aning om min pålles ursprung, mer än att han är dansk import och förmodligen korsad med halvblod :crazy:

:love: vill se dessa dina pållar :banana: tomten kanske kommer lite tidigare iår..? hört att han har massa att göra :bump: :rofl:

HAHA, helt sant :rofl: att tomten kan komma tidigt i år. I princip har han redan vart på förbesök hos mig och spanat läget ;) återkommer i ämnet skimmelskäck. :D

Jag har en islandshäst som är skimmelskäck, är så kass på datorer så jag inte kan sätta ut ngn bild men kan göra det senare, den har ganska tydliga grå fläckar, jättesöt! :)

Här är en Skimmelskäck som ägs av vår granne. Hans mamma är skimmel. Tror både han och hon har okänd härstamning (enl. uppgift från den andra grannen, jag har inte frågat ägaren). Han har alltid sett ut sådär, iaf de åren jag sett honom.

*håller tummarna* att tomten kommer lite tidigt och att rudolf är igångsatt redan :rofl:
väntar ivrigt på att få se kort på pållarna :rofl: :banana:

Jag har en ponny (imp. Holland okänd härstamning) som är skimmelskäck...
jag har faktisk inte träffat någon annan häst med den färgen, och hade knappt hört talas om den innan jag köpter Ossi!

Jag känner en som hade flugskimmelskäck, den var vacker även mkt snygg extriört sett och hoppade jättefint (gick msvA), när han blev blöt blev han blå och rosa :D

Xenox skrev:
Jag känner en som hade flugskimmelskäck, den var vacker även mkt snygg extriört sett och hoppade jättefint (gick msvA), när han blev blöt blev han blå och rosa :D

har du några bilder?? :bump:

Gabby_Ossi skrev:
Jag har en ponny (imp. Holland okänd härstamning) som är skimmelskäck...
jag har faktisk inte träffat någon annan häst med den färgen, och hade knappt hört talas om den innan jag köpter Ossi!

har du några bilder?? :bump:
hade inte heller stött på färgen innan jag träffade min bäbis :D tyckte den va ganska ful och konstig först :o :o :o (färgen alltså) men nu är jag helt såld, skulle jag få välja skulle jag nog ta alla mina framtida hästar i den färgen..hihi

ameo skrev:
Sannolikhet för de olika färganlagen är nog inte så svårt att räkna ut om man ställer uipp det i en tabell. OM vi antar att ena föräldern är skäck och andra skimmel så är det 50% chans att avkomman får skäckanlaget och 50% chans att den får skimmelanlaget.

Så du menar att om man betäcker tex ett skimmelsto med en skäckhingst så blir avkomman ANTINGEN skimmel (50%) ELLER skäck (50%)? :confused:
Eller kan det bli andra färger oxå?? :)

Jodå, men de var ju inte skimmelskäckar - de var "tvättäkta" brun-vita skäckar! ;) Sen fanns ju även Cajar (svart-vit och även han u Camilla, en av de brun-vita skäckarna, alltså en helbror till Camjö om jag inte är helt ute & cyklar), Mouschki (e Jim), Caktus fxskäck e Titus u Camilla) och Dijon (fxskäck e Jim u Dordna, din favorit *ler*). Jack däremot han var skimmelskäck och även halvbror till Jarras (e Jager u Svartvit).

Ameo eller någon annan som vill svara på min fråga? :)

Nej, en avkomma efter skäckhingst och skimmelsto blir antingen enfärgad, skimmel, skäck eller skimmelskäck! 25% chans på varje. Beroende naturligtvis på om stoet eller hingsten är homozygot skäck eller skimmel, då blir det annorlunda.

/Erica

Aha! Tack så mycket för svaret! Blev lite förvirrad över dom där 50%-en. Hade ju för mig att det kunde bli enfärgat oxå. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 251
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
784
Senast: Soapbubble
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Utbilda själv