Skaffa hund?

Sleepan

Trådstartare
Så... Jag och maken är väldigt sugna på att skaffa en hund, men det känns så jäkla stort!

Vi vet inte exakt vad vi vill ha för ras, men vi vill ha en hund som vi kan göra lite olika med. Tycker att lydnad/rallylydnad och nose work verkar kul. Även sugen på att kunna ställa ut.

Vill ha en aktiv, glad och gärna lättlärd hund.
Inte allt för stor, men typ i tollarstorlek.
Gärna med lite längre päls.

Vi bor i lägenhet i stan, men med bra grönområden i närheten och tillräckligt stor bil för en bur.
Han jobbar dagtid, jag treskift så det är egentligen bara en dag i veckan som skulle vara ett problem, och det är när vi båda jobbar dag. Då är nog tanken hunddagis.

Försöker läsa på och lära mig om inavelsgrader, höfter och liknande för att få en så sund och frisk hund som möjligt, men det inte är helt lätt det här tycker jag...

Tar gladeligen emot rasförslag, samt tips på typ allt annat som kan vara bra att tänka på när vi (eventuellt) skaffar en hund!
Hjälp? :D

Så... Jag och maken är väldigt sugna på att skaffa en hund, men det känns så jäkla stort!

Vi vet inte exakt vad vi vill ha för ras, men vi vill ha en hund som vi kan göra lite olika med. Tycker att lydnad/rallylydnad och nose work verkar kul. Även sugen på att kunna ställa ut.

Vi bor i lägenhet i stan, men med bra grönområden i närheten och tillräckligt stor bil för en bur.
Han jobbar dagtid, jag treskift så det är egentligen bara en dag i veckan som skulle vara ett problem, och det är när vi båda jobbar dag. Då är nog tanken hunddagis.

Försöker läsa på och lära mig om inavelsgrader, höfter och liknande för att få en så sund och frisk hund som möjligt, men det inte är helt lätt det här tycker jag...

Tar gladeligen emot rasförslag, samt tips på typ allt annat som kan vara bra att tänka på när vi (eventuellt) skaffar en hund!
Kelpie kanske? Mindre än tollare förvisso, men verkar vara trevliga brukshundar som är rätt friska om jag förstått @Milosari rätt.

Det handlar ju dock om hur mycket ni vill träna? Det är ju en brukshund, men verkar väl finnas mer eller mindre krävande linjer? Verkar inte heller splittrad på utställning/bruks?
Eller någon spaniel kanske?
Vad räknas som lite längre päls?

Kelpie kanske? Mindre än tollare förvisso, men verkar vara trevliga brukshundar som är rätt friska om jag förstått @Milosari rätt.

Det handlar ju dock om hur mycket ni vill träna? Det är ju en brukshund, men verkar väl finnas mer eller mindre krävande linjer? Verkar inte heller splittrad på utställning/bruks?
Eller någon spaniel kanske?
Vad räknas som lite längre päls?

Vi vill träna en hel del. :)
Maken har haft hund tidigare, men inte jag. Dock vill vi lära oss så mycket det bara går, dels innan och dels när vi skaffat vår hund.
Päls som typ tollare/aussie/koiker (de kanske inte alls har liknande päls iofs? :p) osv.

Kelpie hade nog kunnat vara något tror jag. Även om jag inte är jättesugen på utseendet - men, det är ju inte det som är det viktigaste.

Lagotto romagnolo? Lagom stor, ställer gärna upp på jobb.
Finns fler och fler uppfödare som gör MH/BPH på sina avelshundar och valpkullar, innan nån skriker om mentaliteten ;).
Jo, visst förekommer rädslor, men uppfödarna har fått upp ögonen för problemet så det blir bättre, upplever jag.

Lagotto romagnolo? Lagom stor, ställer gärna upp på jobb.
Finns fler och fler uppfödare som gör MH/BPH på sina avelshundar och valpkullar, innan nån skriker om mentaliteten ;).
Jo, visst förekommer rädslor, men uppfödarna har fått upp ögonen för problemet så det blir bättre, upplever jag.

De jag har träffat har absolut inte varit trevliga. Det är säkert som du säger att det blivit bättre när uppfödarna blivit bättre, men de jag träffat har helt klart haft en avskräckande effekt...

Jag har inte träffat många lagottos, men de jag träffat har i alla fall varit TREVLIGA(!). Sedan om de dras med rädslor eller inte har jag inte kunnat avgöra under den tiden jag träffat dem. ;)

Finsk lapphund såklart! :D
Beroende på hur seriösa ni kommer vara med tränandet förstås. De blir kanske inga SM-hundar men dem är oerhört sociala och trevliga! Hänger med på allt man vill testa och så kan man ställa ut utan att piffa och puffa! Lättskött päls och de fäller all underull (nästan) samtidigt så fällperioden är över snabbt. Dessutom är de väldans söta! :love:

Det svåraste är att hitta en vettig uppfödare då många avlar på skit tyvärr. :(

De jag har träffat har absolut inte varit trevliga. Det är säkert som du säger att det blivit bättre när uppfödarna blivit bättre, men de jag träffat har helt klart haft en avskräckande effekt...
Trist, men det är inte så bra representanter för rasen är ;). De som är rastypiska är trevliga, arbetsvilliga, glada och positiva.

Jag säger som alltid : pudel:up:
Vill man slippa bad Mm så är det ju bara att välja nån sportfrilla som faller en I smaken :up:
Pigga, smarta, roliga, älskar och orkar med massa aktiviteter men äter inte upp lägenheten om man av nån anledning inte har möjlighet att aktivera nån period.

Jag tror också på Pudel faktiskt :) Så jäkla roliga hundar! Möjligtvis att utställningsbiten blir svår om ni inte vill hålla på med pälsen.
Så då är ett annat förslag Schapendoes. Jag tänker liksom att ni vill ha det där glada och positiva? (Eller kanske mest din sambo efter han har träffat Svansson :D )

Annars tänker jag även att Corgi och Tibetansk terrier skulle kunna passa in hemma hos er?

Annars tror jag att ni definitivt skulle reda ut en koiker om ni känner att det är rasen som passar er :)

Senast ändrad:

Någon spaniel? Är dock lite fix med pälsen om man vill ställa ut - hur mycket pälsvård är okej för er?
Annars en av de större sheltievarianterna?

Finsk lapphund såklart! :D
Beroende på hur seriösa ni kommer vara med tränandet förstås. De blir kanske inga SM-hundar men dem är oerhört sociala och trevliga! Hänger med på allt man vill testa och så kan man ställa ut utan att piffa och puffa! Lättskött päls och de fäller all underull (nästan) samtidigt så fällperioden är över snabbt. Dessutom är de väldans söta! :love:

Det svåraste är att hitta en vettig uppfödare då många avlar på skit tyvärr. :(

Finne kan jag absolut tänka mig och maken också! :) har en vän som föder upp som jag tror har rätt bra koll, så hon hade fått hjälpa mig hitta något vettigt om det blir aktuellt.

Jag tror också på Pudel faktiskt :) Så jäkla roliga hundar! Möjligtvis att utställningsbiten blir svår om ni inte vill hålla på med pälsen.
Så då är ett annat förslag Schapendoes. Jag tänker liksom att ni vill ha det där glada och positiva? (Eller kanske mest din sambo efter han har träffat Svansson :D )

Annars tänker jag även att Corgi och Tibetansk terrier skulle kunna passa in hemma hos er?

Annars tror jag att ni definitivt skulle reda ut en koiker om ni känner att det är rasen som passar er :)

Tack för goa tips!
Ingen av dessa raser tilltalar mig något vidare faktiskt. Skulle bada corgi då, eventuellt.

Koiker skulle jag kunna tänka mig, en av mina bästa kompisar har två och de är härliga hundar. Inte helt hundra när det gäller mentaliteten dock. Inte att lita på när det gäller barn, just de två.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 829
Senast: ildiko
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 951
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18