Ska vi ha en hund??

Sv: Ska vi ha en hund??

Jag skulle ju kunna klara att vara ledig halvdagar mina dagveckor åtminstone fram till sommaren. Sen har ju barnen sommarlov så då är det ju inget problem. Sen börjar de ju i höst igen och då är valpen i så fall 8 månader. Så det blir ju ingen jätteliten hund som blir lämnad då i så fall. Tål att tänka på,
Tack för ditt stöd Syrsa, tänk vad du fick mig att börja planera en massa med raser och annat :laugh:

Hehe, Tack! Jag är ju frälst i rasen, och tror ni att ni passar tillsammans med en så är det ju jätteroligt! =)

Hur många timmar talar vi om, halvdagarna, hur många timmar blir det som hunden blir ensam? Eller var det dagmatte som gällde då? Efter sommarlovet, hur många timmar?

Jag tror det kommer att gå bra, men mer än sex timmar efter sommarlovet ska hunden inte behöva vara själv. Han/hon vill ju ha sin flock!

/Syrsa

När jag går ner på halvdagar var tredje vecka nu så behöver det nog inte bli nån ensamtid alls, då kan jag jobba eftermiddagar när dottern kommit hem. Efter sommaren blir det max 4 timmar på mina dagveckor. Fast då har jag ju fortfarande grannen de flesta dagarna som säkert ställer upp. Så det är kanske inte så mycket.

Nä, det behöver nog inte bli så farligt! Snäll granne, inkludera på julklappslistan! =)

/Syrsa

Och, jag vill tillägga:

Eloge till er som tänker på dessa saker NU, inte när valpen kommit! Mycket klokt!

/Syrsa

Sååå....
Nu kan jag skriva mer fritt! Idag öppnade dottern ett paket. I paketet låg det en lite gosehund, röd och vit och supermjuk. Så, ja, det blir en liten welsh. Ni skulle sett reaktionen, jösses!!! Hon började storgråta!
Så på söndag åker vi och tittar på tiken som ska föda i januari. Går allt som det ska så lutar det åt att vi tar en liten (hane?) ur den kullen. Tack alla Bukare, extra mycket tack till Syrsa och Lena Furberg som hjälpt oss att komma fram till det här valet. Jag hade inte tänkt på rasen utan er.
Så nu får vi snart en bebis:crazy: Hjälp!!

Tackar tackar!

Och vad roligt ni kommer att ha det de kommande tio-femton åren! Tala mycket med uppfödaren om vad ni vill göra med hunden, hur ni tänker er ert liv tillsammans, så kan de hjälpa er med allt! Tips, råd, skötsel, kontakter, uppmuntran, trimning ... och inte minst i valet av just er lilla nya pussesnutt! (Förlåt, Ståtliga Welshkompis!)

God Jul rabalder och Vimsevilja!

(Idag gick vi runt på tomten en stund, jag och Keo. Han lyssnar lite dåligt för tillfället, tonåring ni vet, så jag gömde mig. Oh, jisses vad han pep efter en stunds letande av och an! Hehe, man betyder mycket för de små liven! (Det föll honom aldrig in att börja använda näsan, jag satt precis bredvid honom. Han var helt blockerad) Sen höll han sig nära medan vi gick in. Hoppas upplevelsen sitter i till i eftermiddag, då ska vi ut i skogen igen!)

Berätta allt!
/Syrsa

Ja, lyckan är stor i det Lindgrenska hemmet just nu. Korg är bäddad och fint blått koppel upphängt. Valpbok läses flitigt och nytt valpkitt med skålar och filtar är noga genomgånget. Och då är inte valpen ens född:laugh:.
God jul och ett riktigt gott nytt år till dig också!

Det känns väldigt tryggt med den uppfödaren vi hittade. Hon har verkligen tagit sig tid att berätta och svara på alla frågor, en del kanske ganska dumma. Vi har försökt att verkligen berätta om vad vi vill ha och de svårigheter vi skulle kunna få. Men hon vill fortfarande sälja, som tur är. Men det känns som om hon är en person vi kan ha kontakt med under hela tiden. Hon har bra kontakt med tidigare valpköpare också och det känns ju skönt.

Men tänk om det inte blir några valpar nu:eek: Då måste vi vänta ännu längre!

Din Keo är verkligen fin! Det var faktiskt bilderna på honom som övertygade mig till sist. Faktiskt mycket han som öppnade ögonen för en ev hanhund också. Jag var helt låst vid att vi ska ha en tik innan.

Hoppas ni får en riktigt trevlig jul!

Men det största anvaret har ändå dock föräldrarna!
Tjejen är ju bara 14,och vet inte vad det innebär till 100% att ha hund,det vet en vuxen bättre!

:rofl::bump::banana:
Lyssnade på radion i förrgår.Då gällde det om "var går gränsen",
i att ge barn vad de vill.
Det var en barnpsykolog som fick tänka och tycka. Att barn skall få lov att önska VAD de VILL,är en självklarhet. MEN, inte att önskan alltid slår in,sas. En nyttig del i att bli en go´och glad människa,inbegriper att man faktiskt, allt som oftast inte kan få det man innerst inne vill ha.
Själv har jag erfarenhet av just ungdomsfamiljer. Där "barnen" tjatar hål i föräldrarna efter en hund. Rådet jag ger dig,Ha is i magen och förklara att hon får köpa sig en hund, då hon själv får ekonomi och tid till det. Att ha en tonårsdotter kan vara nog så påfrestande mellan varven.Eller för den skull en mamma eller pappa som iiinnnteee fattttar nåååå´t! Att då dessutom ha en hund, som ger upphov till tårfyllda diskussioner, det kan du/ni både ha och mista.
Vi hade 3e världskriget när jag var tonåring,stackars mina föräldrar. Det enda jag önskade mig var just en hund. de löste det så att jag fick låna hund,som jag kunde gå på kurs med. Inte så tokigt faktiskt.Blev som en dotter i den familjen,vilket gav chans till avlastning för min lilla söndertjatade mamma :love: Håll ut och lycka till:)

Ja, lyckan är stor i det Lindgrenska hemmet just nu. Korg är bäddad och fint blått koppel upphängt. Valpbok läses flitigt och nytt valpkitt med skålar och filtar är noga genomgånget. Och då är inte valpen ens född:laugh:.
God jul och ett riktigt gott nytt år till dig också!

Vilken lycka din dotter måste känna nu. Jag förstår henne precis :)
Och när jag läste detta inlägget kom jag på mig själv med att le stort :D

Sååå....
Nu kan jag skriva mer fritt! Idag öppnade dottern ett paket. I paketet låg det en lite gosehund, röd och vit och supermjuk. Så, ja, det blir en liten welsh. Ni skulle sett reaktionen, jösses!!! Hon började storgråta!
Så på söndag åker vi och tittar på tiken som ska föda i januari. Går allt som det ska så lutar det åt att vi tar en liten (hane?) ur den kullen. Tack alla Bukare, extra mycket tack till Syrsa och Lena Furberg som hjälpt oss att komma fram till det här valet. Jag hade inte tänkt på rasen utan er.
Så nu får vi snart en bebis:crazy: Hjälp!!

När jag läser detta,ser jag att ni diskuterat en längre tid...
bara att önska lycka till med den lilla "sudden"
Kul,när ni tagit ett beslut som känns bra.:

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Tack alla för att ni hjälpt mamma (och mig!). Jag tror att ni till stor del hjälpt mig i min övertalning :idea:

Har aldrig gråtit så mkt som när jag öppnade det där paketet :'O
Grät då och då långt in på natten också. Har nog aldrig gråtit så mkt! :O

LYCKA <3

God jul allesammans!

God Jul och lycka till!

Bered er på många skratt framöver, de finns få som har så stor talang för att få en att pendla mellan att vilja slita sitt hår i förtvivlan och att stratta så tårarna sprutar som en welshpojke. Min egen galenpanna ligger dock och sover söt som en ängel just nu då vi varit ute i skogen i närmre tre timmar i dag. Sex år gammal och fortfarande lär jag mig något nytt varje dag med honom :)

Jag tror ni gjort ett bra val!

Lycka till! Jag fick vänta till jag var 35 år innan jag fick min första hund så jag förstår hur mycket du har längtat.
Hoppas det går bra för dig. Du kan väl titta in på tråden ibland och berätta!
Gott Nytt Hundår önskar Lejonelle och hennes två lurviga.

Det ska jag absolut göra! :D
Idag ska vi åka och hälsa på mamman (Ebba) och dem andra hundarna! Det ska bli JÄTTEKUL :D
Vi har redan bestämt namnet som hunden förmodligen kommer få, och det blir Teddy/Teddie (vet inte vilken stavning vi ska ha) Mamma ville ha Nalle först men det heter en kompis hund så då kunde vi ju inte ta det ;)
Så det får bli Teddy/Teddie om vi inte hinner ändra oss innan det är dags :idea:

Åh, vad kul och spännande! Och grattis till rasvalet och ett extra grattis och god jul till Vimsevilja. Det kommer att bli tokbra det där!

Nu har vi varit och träffat den havande tiken också. Hon börjar bli riktigt rund om magen nu. Planerad nedkomst 17 januari. Nån som har lite tips om vad vi ska tänka på när vi väljer valp?
Verkar som vi är nummer tre att välja. De andra vill helst ha tikar dessutom. Men vi funderar ju på en hane. Ni som känner oss lite nu genom den här tråden, är det något särskilt vi ska leta efter när vi väljer?

Gott nytt år till er fantastiska bukefalister!

Man kan ha en massa kriterier.. men när man väl sitter där är det hjärtat som tar över i alla fall. Jag valde min löwchen på hans sätt att tappert stretande stå på alla fyra och äta köttfärs :) Det var något med svanstippen som jag föll för totalt. Då var han tre veckor. Nu är han snart 12 år.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 915
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 173
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 003

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka