Ska vi ha en hund??

Sv: Ska vi ha en hund??

Hahaha! Ja tyvärr är det nog sånt som kommer få oss också att falla pladask. Men jag tänker också lite på det där man hört om att inte ta den osäkra/tuffaste och sånt. Spelar det nån roll? Eller ska hjärtat helt få styra? Fast då tar jag väl hem allihop:crazy:

Fast jag både är uppfödare och haft hund i många år. Så frågar jag uppfödaren jag ska köpa hunden hos.
Den vet mest om valparna och har varit med i dess uppväxt, så h*n har sett en hel del.

Själv har jag så att man får inte välja valp hur som helst. Utan är det en som jag vet ska ställa ut, jobba med sin hund mm. Då vill jag att den ska få den snyggaste och den som verkar bli en arbetsglad hund.
Sen självklart väljer jag inte helt själv. Men jag kan säga att den och den passar dig bäst mm. Och sen diskuterar vi tillsammans.

Ja, det verkar ju vara det bästa sättet. Jag har verkligen försökt informera uppfödaren så mycket det bara går om vilka vi är och vad vi vill ha av en hund. Så jag tror nog hon har en ganska bra bild. Men jag tar gärna emot fler råd ändå. Om inte annat för att det är så roligt att gå och fundera och planera för den lilla.
Vi vill ju ha en hund som är glad och social. Som ska gå att ta med på ridturer och bland folk. Nu är ju det här en väldigt social och aktiv ras i sig, och då kanske man skulle titta på en lite lugnare personlighet i kullen? Kommer ju finnas en hel del "go" ändå.
Sen är det ju det här velandet med för och nackdelar med tik och hanhundar. Just nu känns det ju som om hanhunden lockar mest, men jag är inte 100% säker.

Hahaha! Ja tyvärr är det nog sånt som kommer få oss också att falla pladask. Men jag tänker också lite på det där man hört om att inte ta den osäkra/tuffaste och sånt. Spelar det nån roll? Eller ska hjärtat helt få styra? Fast då tar jag väl hem allihop:crazy:

I vårt fall fick vi välja först mellan de två hanvalparna, uppfödaren hade inga synpunkter eftersom båda var av otillåten färg. Annars hade skäl som Grana beskriver säkert spelat in. Vi diskuterade de två valparnas temperament med uppfödaren. Hjärtat valde först, och sedan bekräftade uppfödaren att den valp vi valt var den med mest framåtanda, och det passade oss eftersom vi ville arbeta med hunden.

Om vi skulle vara i det valet mellan två ungefär lika hundar. Ska man då kanske ta den mer lugna. Det är ju ändå en väldigt aktiv ras och det där lilla extra krutet kanske vi inte behöver i vår familj? Eller? Vi vill ju gärna att det ska finnas lite "avknapp" när hunden är hemma, så vi får lite gos också och inte bara bus.

Ska man då kanske ta den mer lugna. Det är ju ändå en väldigt aktiv ras och det där lilla extra krutet kanske vi inte behöver i vår familj?

Tycker det är jättebra att reflektera tillsammans med uppfödaren över vad som är bäst just för er, och inte bara gå på att man "alltid" eller "aldrig" ska välja si eller så. Hoppas nu verkligen att allt går bra så att ni har er lilla valp hemma framåt våren.

Nu är det dags!! Lilla Ebba har som första kull fått 8 små valpar idag. Alla är friska och jämnstora enligt uppfödaren. 3 killar och fem tjejer. Så nu är det verklighet. En av dem ska vi kanske ha, flicka eller pojke? Så spännande, om tre veckor åker vi dit och tittar. Kanske kan få en bild att lägga hit innan det...

Åh va kul, jätte spännande och ser fram emot en bild på den lilla.

Om ni ska ha en hane eller tik är svårt att säga, båda har dom sina för och nackdelar, så ni får tänka efter vad som passar er bäst.:)

Vilken valp man ska ha beror ju på en massa saker: vad man ska ha den till, hur hundvan man är, vilka valpar man har att välja på (några kanske är tingade) osv. Oftast är det ju bäst, som några redan har skrivit, att rådgöra med uppfödaren som känner valparna bäst. Om möjligt, så träffa valparna flera gånger och bilda er en egen uppfattning om deras personligheter.
Om man köper sin första hund så tror jag det är klokt att inte ta den mest dominante, och inte heller den som sitter och trycker i ett hörn. Ta den valpen som frimodigt kommer fram, som gärna leker med er och som verkar öppen och social. Det kan ju vara bra att veta vad valparna har gjort precis innan ni kom (nyss ätit så de är jättesömniga hela högen, eller nyss sovit så de är jätteaktiva) så att ni får en rättvisande bild av valparnas temperament.

Lycka till och grattis! Jag har läst den här tråden med ett stoooort leende på läpparna, känner så väl igen längtan och ivern och glädjen i alla förberedelser! :D Hoppas er valpis blir precis allt ni har drömt om! :love:

*kl*

Grattis!

Vad härligt att det gick bra med valpningen! Jag skulle, som ni hört andra säga, be uppfödaren berätta om de som finns att välja på och sedan tillsammans diskutera fram vem som kan passa oss bäst.

Sedan vet man aldrig. den mest framfusige kan bli skrämd och vid två års ålder vara den harigaste i kullen. Könsmognaden förändrar hunden. Livet i stort formar hunden. Om man söker en familjehund till en familj som redan är aktiv med andra djur och som planerar att jobba med hunden på "familjenivå", alla valparna är korrekta och ganska jämna...

Tja, då skulle jag välja med hjärtat.

Vi "ole-dolade". Hade verkligen ingen aning om hur vi skulle välja, de var för små för att man skulle kunna säga något om exteriör och hela kullen var jämn. Utifrån den första kontakten föll vi för keo, men ole-dolade ändå de tre som fanns för oss att välja på. Det blev Keo igen. så. Det skulle nog vara Keo helt enkelt.

Den första tiden, när han bara tuggade på oss hela dagarna, undrade vi ju om vi fått en knäpp hund med hjärnskada. (Usch och fy på oss, men det var verkligen skitjobbigt i början). Nu, när han är världens mysigaste kelgris med mod, arbetsglädje, supernäsa och söta prickar över hela kroppen - så bara älskar vi honom villkorslöst!

Lycka till. Prata med uppfödaren. Ni har redan god kontakt, fortsätt med den!
Träffa gärna några hanhundar och tikar från rasen och diksutera med deras ägare. "Känn efter" vilket kön ni tror att ni passar för.

/Syrsa (som nästan vill träffa krabaten när ni lärt känna den! Det känns som att man nästan är delaktig i valpköpet nä ni berättar om det!)

Ja, tack Luxus, Ananya och Syrsa!

Det är jättespännande! Har tittat på bilder på valparna säkert 20 gånger ikväll och de är såå söta. Dottern och jag har roat oss med att välja ut en tik och en hane ur kullen som är sötast nu osv (något ska man roa sig med i väntan på).
Om tre veckor ska vi dit igen och förhoppningsvis kanske välja ut någon av dem.

Ska se om jag inte kan få lägga ut nån bild på en av de små men jag vill kolla med kenneln först.

Syrsa, du är ju i hög grad medskyldig till vårt hundval ;) Självklart måste du få träffa den lilla så småningom.

Jag bara älskar sådanna här trådar :love: När man får vara med hela vägen sas :love: Tänk vad alla kommer böla om något år när dotter och hund vinner sin första agillitytävling, utställning, lydnadstävling etc etc.

Nu alla kära bukefalister som hjälpt oss genom våndor och funderingar.... om en halvtimme åker vi för att se om det är nån liten som vill välja oss som mattar och husse. Stor spänning!!
Oavsett om det är en liten flicka eller pojke så tycks namnet Myse vara det som den ska lystra till. Hoppas nu bara att det är någon som vill ha oss!!!:crazy:
Ikväll kanske det kommer nån bild på resultatet.:banana:

:banana::bump::love::)

Helt otroligt roligt!!

Lycka till! Ha skoj!

(Ska ni sova på golvet i natt?) ;)
(Jag minns vår första welsh. Vi sov alla på golvet i köket (snabbaste vägen ut mitt i natten) så han skulle känna sig trygg. Vi barn fick INTE ha händerna inne i hans koja, vi fick INTE krypa in dit till honom...Det var svårt att hålla sig, såklart. Så när man vaknade på natten, för det gjorde man ju, så stack man in handen och strök honom lite. Eller så hade han redan vaknat och kommit ut och lagt sig mitt emellan oss. Så härligt det var!)

/Syrsa

Senast ändrad av en moderator:

Haha! Ja nu är det ju så att idag skulle vi bara välja ut en. De är ju bara tre veckor än så inte förrän 11 mars kommer den lilla hem.
Men ni får hålla till godo med några bilder nu i alla fall. Går så trögt att ladda upp dem på pixbox men två är åtminstone klara...

25999851.jpg

25999326.jpg

Ett par till... Hur i jösse namn ska man kunna välja när man vill ta hem allihop?? Men nu har vi kommit så långt att det blir en av hanarna i alla fall. Men det finns tre av dem:confused: Blir att kolla igen om ett par veckor..

26000284.jpg

26000098.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 915
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 173
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 003

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka