Ska vi ha en hund??

Sv: Ska vi ha en hund??

Haha! Ja jag vet. Men som tur är så är inte valparna födda än så det kan kanske gå bra. Vilja har börjat vackla i hennes stenhårda tro på golden nu och följer gärna med. Så vi får se. Kommer ju snart få öppna zoo hemma. Har kollat på valpbilder en lång stund nu och man blir ju alldeles sjuk!

Såååååå?

Hur gick det? Berätta nu allt, är så nyfiken!
/Syrsa

Det var jättekul! Dem hade två tikar och en hane hemma, plus en liten sak (blandras Jack Russel/Dvärgpinsher) och dem var så söta! Valpsöta allihopa med stora tassar och stora mjuka öron! Mamma blev förälskad i hanen som var så otroligt söt! :D Det slutade med att alla låg på golvet och gosade med hundarna, typ =) Dem var supersociala och gosiga men ändå pigga och busiga. Dem skäller typ ingenting heller. Jag är kär i den rasen :love:

Mamma har nog gått över till min sida nu, vad gäller att skaffa hund. Nu är det bara mormor som måste få en dos övertalning =) :angel: :idea: :D

Jaha, där svarade visst dottern före mig.
Ja, det var väldigt trevligt. Så fina hundar. Mjuka och glada och som sagt vi hamnade visst på golvet allihop med hundar överallt. En väldigt mysig ras.
Lagom stor och så kärleksfull. Hanhunden var helt fantastisk. Så nu börjar jag till och med vackla på om vi kanske lika gärna skulle kunna ha en hane. Har ju innan bara tänkt tik. Uppfödaren kändes också väldigt seriös och noggrann och det var ju också ett stort plus.

Men som sagt, det är en hel del att fundera på. Var tredje vecka jobbar jag dag. Speciellt under valptiden måste det ju lösas så alltid någon är hemma.
Och dottern jagar på stackars mormor för att få låna ihop till köpet så det ska gå snabbare, suck!

Men, tack alla här för alla tips. Inte trodde jag att det skulle bli en spaniel som just nu ligger högst på listan. Det hade jag aldrig tänkt på utan er.:bow: Nästa måndag ska tiken ultraljudas, då får vi veta om det blir några valpar i januari.

Lycka till!

Och hanhundar är fantastiska!

Vill du PMa kenneln till mig?

Vad glad jag blir att ni gillade rasen! Är det welsh eller engelsk?

Hälsar
Syrsa

Åh vad kul att ni verkar hitta en ras som passar er, gillar spaniels:)

Lycka till och hoppas mormor ger vika för ett litet lån :D

Även om ni nu hittat en ras som verkar passar er så skulle jag rekommendera er att träffa fler hundar av rasen. Så ni ser vad som är individuella skillnader/likheter och vad som verkar "komma med rasen". Träffa om möjligt även föäldradjuren för att se om deras temprament och egenskaper passar er. Är båda väl jaktmeriterade och ni vill ha en med så lite jakt som möjligt kanske en annan kull kan vara att föredra, t.ex.

Det är som med att måla om där hemma: ju bättre förarbete/grundarbete - ju bättre resultat!

Bara mina tips!

Lycka till, och om ni blir med welsh så säger jag Välkommen in i en härlig "familj"!

PMar adressen till ett diskussionsforum med bara welshfolk.

/Syrsa

Däremot håller jag med MrsScrabtree, Jack Russell Terrier. Eller en Dansk-svensk gårdshund.
JRT är tåliga, gillar att vara aktiva, men kan även slappa i soffa en hel dag om det är det som gäller. När man köper JRT ska man dock kolla upp linjerna så man inte får en utpräglad jakthund, utan att det är sällskapstypen man köper.

Hmmm, nu får jag nog på käften, men JR är ju varken särskilt vackra eller trevliga. De är ju tjuriga mot precis allt som rör sig:crazy: Sen att de ser ut som en gatukorsning är ju en annan sak som inte tilltalar mig.

Fyfan alltså :( , mem jag vet hur det är. H ade det själv svårt i skolan och det hjälper verkligen att ha sina djur som stöd. Jag tycker du tänker helt rätt.

Ja, och även om vännerna man träffar genom djuren inte finns i skolan, så ger det en trygghet och lycka att veta att man har vänner även om de inte finns i skolan.

Jag har haft en Storpudel för en del år sen - en tik som var helt klart den klokaste hund av alla de hundar jag haft genom åren (6 st). Lättlärd och alltid glad. Pälsen däremot vill jag inte kalla lättskött. Förvisso fäller inte pudeln, men däremot måste den klippas eller rakas ner med jänmna mellanrum. Pälsen växer otroligt fort och vill gärna tova sig. Jag införskaffade mig en bra klippmaskin, men ändå tog det flera timmar när jag rakade ner henne. Det är nog den ända nackdelen med pudeln enligt min åsikt. Lycka till i ditt val av hund.

Senaste nytt...
Tiken vi var intresserade av blev ultraljudad idag och där fanns det små knoddar. Ojojoj!

hej på er!
ville bara berätta att min första egna hund när jag var 12 år var en Welsh springer spaniel och det var en perfekt hund i alla lägen;

lagom stor, lagomt med päslvård, superkul o lyhörd o träna o gå lydnadskurser med o oftast var han så pass fåfäng:rofl: så han älskade utställningar, älskade vara med på ridturer samt att han var en supermysig härlig kompis i alla lägen..

så jag hoppas att ni får en liten welsh :laugh: det tror jag blir perfekt

lycka till prillan

Hmmm, nu får jag nog på käften, men JR är ju varken särskilt vackra eller trevliga. De är ju tjuriga mot precis allt som rör sig:crazy: Sen att de ser ut som en gatukorsning är ju en annan sak som inte tilltalar mig.

jag kan inte annat än hålla med dig, dom JRT jag har träffat har varit allt annat än trevliga :(

Har idag varit på en timmes ridtur med grannens labbe/rottis, min och ytterligare två hästar varav en reds av matte. Vi kunde både trava och galoppera och hon hängde med. En ganska lugn timmesritt över gärden och skogsvägar som jag vill ha det. Jag vill ju (om vi ska ha hund) ha med den på ritter, i stallet, i skogen, på bruks (med dottern) men samtidigt måste vi i så fall lämna ensamt några timmar de veckor jag jobbar dag. Man får ju ont i magen av det här, jag kommer ju faktiskt inom ett halvår behöva lämna min valp själv i ett par timmar/var tredje vecka i månaden. Trots att jag haft hund tidigare så känns det som att det är för mycket.
Just nu undrar jag vilka som kan ha hund överhuvudtaget? Jag kanske inte ska ha det..

Första månaderna ska man nog inte lämna sin valp så länge men när den blir äldre är det inte lång tid för en hund att vara ensam.
Kan ni få hjälp dom timmarna i början av någon bekant?

Ja, jag har dels min granne som är hemma mycket, sen tänkte jag ta semester mina dagveckor första tiden. Har dessutom letat rätt på en dagmatte nästan där jag jobbar som inte hade något emot att ta en valp. Hon hade en vuxen snäll tik. Det skulle kosta 100 kr/dag och det stillar ju det dåliga samvetet lite i så fall. Men helst skulle man ju vilja lösa det i familjen, men det är ju inte möjligt om man ska fortsätta jobba, och jobbet är ju en förutsättning för att ha råd att bo så här med alla djur... moment 22

Ok, är det ungefär när valpen är 4 månader som den ska vara själv några timmar? Hur många timmar rör det sig om, kanske har dotter eller mormor en möjlighet att ta kortare dagar under den veckan? Jag minns att när vi fick andra hunden fick jag vara hemma från skolan några dagar för att mamma och pappa jobbade lite för länge. Jag var då tretton år. (Utspridda dagar under en termin.)

Mellan jobb och skola (när dotter kommer hem) kanske det är lite för många timmar, men om ensamhetsträningen gott bra kanske din dotter kan göra halvdagar i skolan den vecka det rör sig om under först året? Ordna med lärare att hon läser/studerar/räknar vissa uppgifter hemma och redovisar på något lämpligt sätt.

Annars låter ju dagmatte dessa veckor som en bra idé. :laugh: Det är var tredje vecka, om jag förstått rätt? Er hund kommer att få det bättre än många andra med de förutsättningarna!

Lycka till! (Önskar jag kunde säga "Jag gör det! Men jag bor ju långt bort.)

Jag skulle ju kunna klara att vara ledig halvdagar mina dagveckor åtminstone fram till sommaren. Sen har ju barnen sommarlov så då är det ju inget problem. Sen börjar de ju i höst igen och då är valpen i så fall 8 månader. Så det blir ju ingen jätteliten hund som blir lämnad då i så fall. Tål att tänka på,
Tack för ditt stöd Syrsa, tänk vad du fick mig att börja planera en massa med raser och annat :laugh:

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 915
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 175
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 003

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka